Gå til innhold

Hvorfor bryr man seg ikke om mannehelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Som en nevnte her så er det nok svært få som får reisning av en undersøkelse. Men fobien for å få reisning fremfor en mann er mye større en en dame, snakker for meg her. Mange tenker sikkert ikke over det.

ved flere plager der nede så blir ereksjon fremprovosert med medikamenter. Som sagt så ville det vært mye mindre flaut fremfor en dame

Om man jobber med å forstå kroppen og dens funksjon isteden for å prøve å få kvinner til å ta ansvaret for dette også. Så tror jeg ting blir enklere. 
Helsearbeidere ser ikke på dette som noe rart, kropp er kropp. 
Kvinner blør, bæsjer på seg, tisser på seg, noen har også fått orgasme under fødsel. 
Vi slutter ikke å føde barn eller undersøke underlivet vårt. 
Komplekser kan alle ha, det må man selv jobbe med. Samfunnet skal ikke tilpasse seg til at menn føler skam ved å få reisning hos mannelig lege. Skammen kommer da fra at man forbinder reisning med å bli tent, og ikke forstår at dette handler null om sex og kåthet, 

Dette må man selv jobbe med, kvinner skal ikke måtte utdanne seg til noe de ikke ønsker for menn skal få lov å fortsette å ha et slikt unormalt syn på kroppen sin

Anonymkode: 13822...8fd

• Liker 7
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Det fleste damer ønsker å gå til kvinnelig gynekolog når de skal ha underlivsundersøkelse, hvorfor de???

men det er veldig enkelt for dere. Enten har dere kvinnelig gynekolog, eller dere kan bytte til en kvinnelig en. Fastlegen kan henvise deg hvis du ønsker. Alt som eg har nevnt her skjer ikke med menn, for det eksistere kanskje ikke en kvinnelig urolog på 100 vis av mil

Ehh nei fleste kvinner blir henvist til de som har ledig plass uavhengig av kjønn. Så er det fastlegen som tar de fleste undersøkelser hos kvinner i dag. På sykehuset får man bare en fødselslege eller gynekolog, spiller ingen rolle hvilket kjønn. Siste årene har det blitt flere kvinnelig gynekologer, men det har alltid vært flest menn. 
Nå er det til og med menn som utdanner seg som jordmor. Man blir ikke mer "naken" enn da man faktisk føder. 
Vi er voksene å gjør det som må gjøres. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Men må bare sette flauheten til side. Legen har sett alt før og blir ikke flau

Ja eg vet.

men at det har sett alt før er lang fra sant,

eg var uheldig og skadet den en gang. Den måtte bandasjeres, bandasjen måtte selvsagt lages på en slik måte at en fortsatt kunne tisse. 
Penis ble sjekke flere ganger i løpet av en 14 dagers periode.

både en så enkel ting som å bandasjere en penis var det ingen som hadde gjort, tenker den ble ombandasjert 10 ganger med legevaktbesøket.

Skrevet
Maleficenta skrev (24 minutter siden):

Har de sluttet å fysisk sjekke prostataen?

Mange fastleger ønsker ikke å utføre dette.

så du får den PSA testen som man vet ikke er til å stole på.

den yngre generasjoner fastleger er mye flinkere og følge opp dette med fysisk test. Det er faktisk som noen har nevnt her, et tilbud fastlege skal spørre om du ønsker

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om man jobber med å forstå kroppen og dens funksjon isteden for å prøve å få kvinner til å ta ansvaret for dette også. Så tror jeg ting blir enklere. 
Helsearbeidere ser ikke på dette som noe rart, kropp er kropp. 
Kvinner blør, bæsjer på seg, tisser på seg, noen har også fått orgasme under fødsel. 
Vi slutter ikke å føde barn eller undersøke underlivet vårt. 
Komplekser kan alle ha, det må man selv jobbe med. Samfunnet skal ikke tilpasse seg til at menn føler skam ved å få reisning hos mannelig lege. Skammen kommer da fra at man forbinder reisning med å bli tent, og ikke forstår at dette handler null om sex og kåthet, 

Dette må man selv jobbe med, kvinner skal ikke måtte utdanne seg til noe de ikke ønsker for menn skal få lov å fortsette å ha et slikt unormalt syn på kroppen sin

Eg har selv jobbet på sykehjem for 40 år siden. 

ja eg vet at du sier stemmer, men når vi eksempelvis får problem med ed. Så føler eg det er mye enklere å snakke med en dame, som oftest sitter ed i det stor hodet. 

de samme når en skal begynne med feilsøkingen på penis/prostata så føler eg det og som mer naturlig og komfortabelt. Skulle eg ha gjort slike undersøkelser med en mann så hadde hele kroppen jobbet imot, dette er ikke bare meg som har det slik.

ja eg kan sikkert/kanskje bli kurert hos en psykolog. Vil tro det tar mange år hvis det lar seg gjøre.

heldigvis så står fler og flere frem med ed problematikk, så det er et økende behov for urologer, så det vil nok komme flere kvinner og. Får håpe de blir spredd litt i Norges land slik at ikke alle er i oslo. 

mange menn ønsker kvinner som urolog noe som per i dag er vanskelig, men menn som kommer til kvinnelig urolog og ikke ønsker det, får bytte med en gang

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er enig i det meste du skriver, og statistik sett har du sikkert rett i dette også, men statistikk hjelper lite når erfaringen er en annen.
 Jeg mener ikke at kvinner får dårligere medisinsk behandling når de først får behandling, det har jeg ikke grunnlag for å si, men jeg har erfart at kvinner blir møtt på en annen måte enn menn hos helsevesenet ved hjertesymptomer, og at det derfor kan ta mye lengre tid før kvinner får nødvendig helsehjelp ved hjertesykdom.

Da jeg fikk symptomer fra hjertet ble jeg umiddelbart "diagnostisert" (av sykepleier) med ANGST da jeg oppsøkte helsevesenet med hjertesymptomer.  Hun tok EKG som hun skulle, kikket raskt på utskriften, gjentok at dette var ANGST men at legen måtte se på utskriften før jeg kunne dra hjem.  (Kort oppsummert: det var ikke angst, men hjertesykdom som måtte behandles medisinsk)

Da mannen min var på legevakten med tilsvarende symptomer for 20 år siden, ble han møtt på en helt annen måte.
Jeg forstår at sannsynligheten for at han skulle ha hjertesykdom var større enn den var for meg, fordi han hadde mange flere risikofaktorer mtp hjertesykdom, men begge skulle blitt møtt på samme måte.

I etterkant har jeg snakket med flere hjerteleger som har bekreftet at min erfaring på ingen måte er unik.  Hjertelegene opplever til stadighet at kunnskapen om kvinners hjertehelse ofte ikke er god nok hos allmennleger/sykepleiere, at kvinner oftere blir utsatt for feildiagnostisering med angst, og at kvinner derfor ofte får nødvendig hjelp på et senere tidspunkt enn de burde hatt.

Anonymkode: 9d062...800

Men problemet er at du setter dette opp mot menns behandling. Når to pasientgrupper er så ulike i risiko, alder, helsestatus og årsak, gir det liten mening å sammenligne dem på den måten. Man kan gjerne si at det trengs forbedringer i behandlingen av kvinner, men det er ikke det samme som å si at menn får bedre behandling. Det finnes også en risiko for overbehandling, særlig når man vet at yngre kvinner med hjertesymptomer statistisk sett har svært lav sannsynlighet for faktisk hjertesykdom, mens menn har opptil fem ganger høyere sannsynlighet.

Dette er ikke en kamp mellom kjønn, men en kamp for alle. Jeg er mann, men jeg har også døtre og det samme gjelder kvinner, vi har mødre, fedre, sønner og døtre.

Flere av svarene i denne tråden viser dessverre at altfor mange er indoktrinerte til å definere sin egen flokk basert på kjønn. 

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (6 minutter siden):

Eg har selv jobbet på sykehjem for 40 år siden. 

ja eg vet at du sier stemmer, men når vi eksempelvis får problem med ed. Så føler eg det er mye enklere å snakke med en dame, som oftest sitter ed i det stor hodet. 

de samme når en skal begynne med feilsøkingen på penis/prostata så føler eg det og som mer naturlig og komfortabelt. Skulle eg ha gjort slike undersøkelser med en mann så hadde hele kroppen jobbet imot, dette er ikke bare meg som har det slik.

ja eg kan sikkert/kanskje bli kurert hos en psykolog. Vil tro det tar mange år hvis det lar seg gjøre.

heldigvis så står fler og flere frem med ed problematikk, så det er et økende behov for urologer, så det vil nok komme flere kvinner og. Får håpe de blir spredd litt i Norges land slik at ikke alle er i oslo. 

mange menn ønsker kvinner som urolog noe som per i dag er vanskelig, men menn som kommer til kvinnelig urolog og ikke ønsker det, får bytte med en gang

Nå tar det mange år å utdanne urologer, vil anbefale deg psykolog om du er villig til å dø isteden for å søke hjelp hos mannlige leger. Leger som også er av samme kjønn som deg, som har en helt annen forståelse enn kvinner har av ditt problem. 
Her snakker jeg av erfaring, det å gå til en mannlig gyn med blødningsproblemer, vondt under sex, fødsel, overgangsalder osv er ikke det samme som hos en kvinne som har kjent dette på egen kropp. All utdannelse i verden kan ikke erstatte av det man lærer om egen kropp. Så det burde for helse sin del være mer naturlig for menn å gå til menn. 

Ofre livet for det kan hende penis får reisning er rimelig spesielt og vil si man har ganske store psykiske problemer. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå tar det mange år å utdanne urologer, vil anbefale deg psykolog om du er villig til å dø isteden for å søke hjelp hos mannlige leger. Leger som også er av samme kjønn som deg, som har en helt annen forståelse enn kvinner har av ditt problem. 
Her snakker jeg av erfaring, det å gå til en mannlig gyn med blødningsproblemer, vondt under sex, fødsel, overgangsalder osv er ikke det samme som hos en kvinne som har kjent dette på egen kropp. All utdannelse i verden kan ikke erstatte av det man lærer om egen kropp. Så det burde for helse sin del være mer naturlig for menn å gå til menn. 

Ofre livet for det kan hende penis får reisning er rimelig spesielt og vil si man har ganske store psykiske problemer. 

Mang gode argumenter der, men eg og mange andre vil nok ikke klare og sitte å fortelle om slike problemer til en mann. Tror heller ikke så mange menn som er urologer har problem med penis.

reisning må de ofte lage for å sjekke ting. Men å få reisning fremfor en mann selv om det er medikamenter som lager reisning gir meg frysninger, ( det er heller ikke bare meg som har det slik).

eg gjekk uten ereksjon i 5 år før eg fant en kvinnelig urolog i rimelig nærhet. Så etter eg fant henne så har det blitt årlige kontroller grunnet familiær sykehistorikk

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 0.32):

Nei det er de ikke rett og slett.

Menn oppsøker ikke legen nok sier de. Men når menn gjør det så blir de jo i stor grad avvist. Med typiske fraser som "du er for ung til å få kreft", eller "vi tar ikke noe prøver uten spesifikke mistanker".

Og legg merke til at om det er snakk om screening programmer for f.eks prostatakreft så kommer leger og helsemyndigheter fort til med at "det vil gi mange falske positive, og unødvendig lidelse og prosedyrer", mens de samme myndighetene og legene ikke har et ord om falske positive når det er snakk om screening programmer for kvinner for diverse kreftformer. På tross av at vesentlig flere menn enn kvinner dør av kreft.

Visste du at HPV vaksinen også ville hindret en del krefttilfeller hos menn. Men likevel skal den bare gis til jentene...

Anonymkode: f6ca6...1c9

Hpv vaksinen gis vel til gutter og nå?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 0.38):

Og helseforskningen under nazi tyskland ble utført på jøder, og helseforskningen under segregeringen i USA ble utført på svarte. For noen privilegerte grupper...

Anonymkode: f6ca6...1c9

Det var ikke poenget eller?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Det fleste damer ønsker å gå til kvinnelig gynekolog når de skal ha underlivsundersøkelse, hvorfor de???

men det er veldig enkelt for dere. Enten har dere kvinnelig gynekolog, eller dere kan bytte til en kvinnelig en. Fastlegen kan henvise deg hvis du ønsker. Alt som eg har nevnt her skjer ikke med menn, for det eksistere kanskje ikke en kvinnelig urolog på 100 vis av mil

De ønsker ofte ja men ikke alltid man får 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Mange fastleger ønsker ikke å utføre dette.

så du får den PSA testen som man vet ikke er til å stole på.

den yngre generasjoner fastleger er mye flinkere og følge opp dette med fysisk test. Det er faktisk som noen har nevnt her, et tilbud fastlege skal spørre om du ønsker

Det kan jo pasienten kreve å få da. Legen kanke nekte å utføre den undersøkelsen. F eks da jeg var på seks ukers kontroll etter fødsel måtte jeg be om gu us fordi det ikke var prosedyre. Legen kunne ikke nekte meg

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (43 minutter siden):

Mang gode argumenter der, men eg og mange andre vil nok ikke klare og sitte å fortelle om slike problemer til en mann. Tror heller ikke så mange menn som er urologer har problem med penis.

reisning må de ofte lage for å sjekke ting. Men å få reisning fremfor en mann selv om det er medikamenter som lager reisning gir meg frysninger, ( det er heller ikke bare meg som har det slik).

eg gjekk uten ereksjon i 5 år før eg fant en kvinnelig urolog i rimelig nærhet. Så etter eg fant henne så har det blitt årlige kontroller grunnet familiær sykehistorikk

Å om det er større problem en å dø fra kone, barn, søsken og foreldre så velger man jo det. Ingen som anses som friske skal tvinges til en behandling de ikke vil ha fordi de ikke får en kvinnelig lege. 
Livet mitt er viktigere enn min skam, så jeg møter skammen å drar til lege. 
Jeg hadde under sist fødsel, to jordmødre, og tre kirurger som var menn som alle skulle kjenne på min åpning i livmora. Det var bare å gjøre, møte skammen for å redde både meg og mitt barn. 
Når skammen får vinne over livet så gjør du et aktivt valg og har null med mannehelse å gjøre. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 13.39):

Kvinner har tilbud om mammografi og og screening av livmorhals, for å evt oppdage kreft i tidlig fase.

Mens antallet menn som har fått prostatakreft har økt kraftig fra 20000 til 66000 på bare 20 år. Likevel er ikke menn inkludert i noen program for testing av prostatakreft som kvinner har. Nesten 1000 menn dør av prostatakreft i året, og mange av disse kunne overlevd om kreften ble oppdaget i en tidlig fase. Jeg kjenner selv til en yngre mann som fikk påvist prostatakreft veldig sent. Og døde bare noen måneder etterpå.

Er ikke menns liv like mye verd som kvinners liv? 

Anonymkode: 63181...1ff

AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 13.45):

Dette er jo ganske feil. De fleste dør med og ikke av prostatakreft. All annen helseforskning er basert på menn. Så at menn griner for at de ikke kommer seg til legen selv for en enkel blodprøver, betyr ikke at ingen bryr seg om menns helse. 

Tåpelig innlegg.

Anonymkode: da824...29d

Vel, her fikk vel trådstarter det sedvanlige svaret fra kvinnelig hersketeknikk som stort sett blir stående uimotsagt. 

Skrevet
Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Det kan jo pasienten kreve å få da. Legen kanke nekte å utføre den undersøkelsen. F eks da jeg var på seks ukers kontroll etter fødsel måtte jeg be om gu us fordi det ikke var prosedyre. Legen kunne ikke nekte meg

Ja som sagt så følger den som er utdannet de siste årene prosedyrene som foreligger der. Men mange av fastlegen i 60-70-75 årene gjør det ikke og de unngår det ved spørsmål. 

selv ed problemen som eg hadde ville ikke fastlegen snakke om, eg ble henvist til endokrinolog eller noe sånt, 3 mnd ventetid, hun bare lo når eg sa hva mine problemer var, dette var ikke hennes bord.

så ble eg henvist til en spesialist på spinal, nye tre mnd. Han sa det samme. Dette var utafor han bord.

eg ble henvist enda en gang husker ikke hva den spesialisten var, ventet ca tre mnd der og, for å få samme svar.

når eg kom til fastlege så var det ikke noe vits å følge opp dette nå siden hun bare hadde tre uker igjen så pensjonerte hun seg.

eg fekk en kvinnelig vikar fastlege, som eg snakket med om mine problemer. Men hun skulle var være der tre mnd, så de  var ikke noe poeng å starte noe.

etter dette var det bare mannlige vikar fastleger så da tok ikke eg kontakt lenger🙈.

nå har eg vist fått en kvinnelig fastlegevikar igjen, etter den siste mannen på 75 år skulle en annen plass å være dokter.

men eg fant en kvinnelig urolog i nærheten av meg så alt ordner seg for min del.

Skrevet
Soft mann skrev (1 minutt siden):

Ja som sagt så følger den som er utdannet de siste årene prosedyrene som foreligger der. Men mange av fastlegen i 60-70-75 årene gjør det ikke og de unngår det ved spørsmål. 

selv ed problemen som eg hadde ville ikke fastlegen snakke om, eg ble henvist til endokrinolog eller noe sånt, 3 mnd ventetid, hun bare lo når eg sa hva mine problemer var, dette var ikke hennes bord.

så ble eg henvist til en spesialist på spinal, nye tre mnd. Han sa det samme. Dette var utafor han bord.

eg ble henvist enda en gang husker ikke hva den spesialisten var, ventet ca tre mnd der og, for å få samme svar.

når eg kom til fastlege så var det ikke noe vits å følge opp dette nå siden hun bare hadde tre uker igjen så pensjonerte hun seg.

eg fekk en kvinnelig vikar fastlege, som eg snakket med om mine problemer. Men hun skulle var være der tre mnd, så de  var ikke noe poeng å starte noe.

etter dette var det bare mannlige vikar fastleger så da tok ikke eg kontakt lenger🙈.

nå har eg vist fått en kvinnelig fastlegevikar igjen, etter den siste mannen på 75 år skulle en annen plass å være dokter.

men eg fant en kvinnelig urolog i nærheten av meg så alt ordner seg for min del.

Merkelig at de eldste legene ikke gjør det da den blodprøven ikke var tilgjengelig når de var unge leger. Skulle heller trodde det var motsatt...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (3 minutter siden):

Som en dreven (dessverre) helsetjeneste bruker høres det usannsynlig ut at du faktisk kom inn til legene med henvisning når det ikke var demmes bord. Da får man oftest avslag på henvisning rimelig fort. De tar ikke inn pasienter med dårlig skrevet henvisning eller saker de ikke har noe med. 
Så dette innlegget er vanskelig å tro, ikke vanskelig å tro at du ikke fikk hjelp. Vanskelig å tro at henvisningen gikk inn til alle og når du kom fortalte de deg at dette ikke er faget demmes. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å om det er større problem en å dø fra kone, barn, søsken og foreldre så velger man jo det. Ingen som anses som friske skal tvinges til en behandling de ikke vil ha fordi de ikke får en kvinnelig lege. 
Livet mitt er viktigere enn min skam, så jeg møter skammen å drar til lege. 
Jeg hadde under sist fødsel, to jordmødre, og tre kirurger som var menn som alle skulle kjenne på min åpning i livmora. Det var bare å gjøre, møte skammen for å redde både meg og mitt barn. 
Når skammen får vinne over livet så gjør du et aktivt valg og har null med mannehelse å gjøre. 

Bare husk at dette valget tar mange, er det bare fordi at menn måtte kjenne på livmorene din du ikke ønsker eg skal få velge.

denne diskusjonen som går på hvor fælt damer har det, eller hvor tøffe de er er ikke konstruktivt. Er neste som å si" du valgt å få barn så dette er nett til pass for deg……… nei det er ikke slik vi må snakke. 

eg ønsker at damer må få velge kjønnet på de som behandler den. Samme må menn få. Er nesten som noe skurrer i hode mitt med mannlige jordmødre.

urologer derimot har et stort og komplekst fag, der penis er bare en bitteliten del av det

Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Merkelig at de eldste legene ikke gjør det da den blodprøven ikke var tilgjengelig når de var unge leger. Skulle heller trodde det var motsatt...

Leger over 50 ish vegrer seg for å gjøre det her. Eg har fler på in alder med eldre fastleger å ingen har fått tilbud slik en skal. Når det spør så får det beskjed om å ta blodprøven.

kanskje ikke prostata og kontroll av mannlige kjønsorganer ikke er så vanlig, noe eg har prøvd å si i et tidligere innlegg her

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (2 minutter siden):

Bare husk at dette valget tar mange, er det bare fordi at menn måtte kjenne på livmorene din du ikke ønsker eg skal få velge.

denne diskusjonen som går på hvor fælt damer har det, eller hvor tøffe de er er ikke konstruktivt. Er neste som å si" du valgt å få barn så dette er nett til pass for deg……… nei det er ikke slik vi må snakke. 

eg ønsker at damer må få velge kjønnet på de som behandler den. Samme må menn få. Er nesten som noe skurrer i hode mitt med mannlige jordmødre.

urologer derimot har et stort og komplekst fag, der penis er bare en bitteliten del av det

Har ingenting å gjøre, jeg bare sammenligner din og min opplevelse av å bli undersøkt av leger med forskjellige kjønn. 
Reel sammenligning selv om du ikke liker det. Skammen min er mindre viktig enn livet mitt. Hver og en får ta dette valget, men det har ingenting med manne eller kvinnehelse. 
Tilbudet er der, velger man å ikke benytte seg av det fordi man ikke vil kjenne på egen skam så skal ikke samfunnet endre det. 
Finnes det ikke tilbud for menn å sjekke seg jo da snakker vi mannehelse, men tilbudet er der. Du vil bare ikke benytte deg av det. 

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...