AnonymBruker Skrevet 7. november #101 Skrevet 7. november Da må menn ta seg selv i nakkeb og bry seg mer om mannehelse, da. Snakk med legen, med hverandre. Det er jo dette kvinner gjør. Jeg fikk nettopp en kvinnesykdom påvist, som det (heldigvis) har vært mye snakk om de senere årene, derfor fikk jeg diagnose nå, etter å ha blitt feildiagnostisert siden tenårene. Og min lege sa at "hvis dette hadde gått ut over begge kjønn, eller om du hadde vært mann, hadde forskningen vært mye mer kompleks, vi hadde lært om det på studie og vi hadde forsket på en kur. Dessverre er dette et kvinneproblem og du er kvinne. Derfor vet jeg lite om dette, og har måtte lest meg opp på dette på egenhånd etter studietiden". Jeg forventer ikke at menn skal kunne noe om dette, og jeg er glad for at kvinner nå har begynt å sette fokus på det. Det samme må menn gjøre hvis de føler de ikke blir tatt på alvor. Ta ansvar for egen helse, hut dere til legen. Anonymkode: 73364...641 4 5
AnonymBruker Skrevet 7. november #102 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Menn har høyere dødelighet av hjerteinfarkt enn kvinner. Men ja da det er kvinnene det er mest synd på som vanlig... Anonymkode: f6ca6...1c9 Og det sier handle mye. Men kan du kanskje forklare hva som kjennetegner et hjerteinfarkt på kvinner? De tegnene som opplyses gjelder nemlig menn. Så i åresvis har kvinner ikke engang fått diagnosen hjerteinfarkt og dødd fordi de ikke "har de rette symptomene". Dersom du virkelig lurer på disse tingene, bør du spørre en lege. Anonymkode: 1e029...2c6 10 5
AnonymBruker Skrevet 7. november #103 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men kan du kanskje forklare hva som kjennetegner et hjerteinfarkt på kvinner? Typiske symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er nøyaktig det samme som typiske symptomer hos menn. Værsågod så har du fått litt gratis lærdom i dag som du kunne ha googlet deg fram til på noen sekunder.... Anonymkode: f6ca6...1c9
Kålrota Skrevet 7. november #104 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Typiske symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er nøyaktig det samme som typiske symptomer hos menn. Værsågod så har du fått litt gratis lærdom i dag som du kunne ha googlet deg fram til på noen sekunder.... Anonymkode: f6ca6...1c9 Men det stemmer jo ikke? Jeg har ganske nylig fått et langt foredrag fra min kardiolog om at jeg må være obs på andre symptomer enn de klassiske (som opptrer hos menn). 8 8
AnonymBruker Skrevet 7. november #105 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Typiske symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er nøyaktig det samme som typiske symptomer hos menn. Værsågod så har du fått litt gratis lærdom i dag som du kunne ha googlet deg fram til på noen sekunder.... Anonymkode: f6ca6...1c9 https://norskluftambulanse.no/nyheter/hjerteinfarkt-forskjell-kvinner-menn/?mtm_source=google&mtm_medium=cpc&mtm_kwd=&mtm_content=&mtm_campaign=performance-max&kamp=go_54_mv_ad&gad_source=1 Anonymkode: aaccd...ab8 7 6
AnonymBruker Skrevet 7. november #106 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Typiske symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er nøyaktig det samme som typiske symptomer hos menn. Værsågod så har du fått litt gratis lærdom i dag som du kunne ha googlet deg fram til på noen sekunder.... Anonymkode: f6ca6...1c9 Du burde lese deg opp sånn at du ikke dummer deg ut neste gang. Vi har flere andre symptomer som menn ikke har og som de aldri ville forbundet med et hjerteinfarkt om kona sa hun hadde de symptomene Anonymkode: 73364...641 10 9
AnonymBruker Skrevet 7. november #107 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det har jeg gjort mange ganger da jeg har bodd både flere steder på sentrale østlandet, i trønderlag, i stavanger, og tre steder i nordland. Samme historien over alt. Anonymkode: f6ca6...1c9 Hvilke blodprøver har du bedt om? Og hva har symptomene/grunnlaget for å be om dem vært? Anonymkode: 22ed4...e67 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #108 Skrevet 7. november Kålrota skrev (54 minutter siden): Men det stemmer jo ikke? Jeg har ganske nylig fått et langt foredrag fra min kardiolog om at jeg må være obs på andre symptomer enn de klassiske (som opptrer hos menn). Jo de typiske symptomene er nøyaktig de samme. Det er skjedene symptomer hvor det er en hvis forskjell på kjønnene. Anonymkode: f6ca6...1c9
AnonymBruker Skrevet 7. november #109 Skrevet 7. november Soft mann skrev (6 timer siden): Hvorfor ikke blå resept for slike medikament??? Du får spørre produsentene, det er de som nekter dere det. Anonymkode: 22ed4...e67
Soft mann Skrevet 7. november #110 Skrevet 7. november Produsentene bestemmer ingen ting, dette er kun politikk. På samme måte som tenner ikke er definert som en del av kroppen. tror ikke du leste hva 5eef6...a49 så i sitt innlegg
AnonymBruker Skrevet 7. november #111 Skrevet 7. november Soft mann skrev (4 timer siden): Eg har sykkel, ikke venner, ikke røyk eller alkohol. Eg har barnebidrag, hybel jobber all overtid eg får. Og sykler til arbeid da andre tin blir for dyrt. Ja 2000 kr er veldig masse for mange. som oftest blir det mer enn 2000 og. Og da tar du undersøkelsen hos fastlegen istedenfor. Å betale tusenvis av kroner årlig for å bli undersøkt av en kvinne istedenfor en mann er et valg du tar. Akkurat som jeg må gå privat for mine GU-undersøkelser hvis jeg ønsker å undersøkes av en kvinne. Anonymkode: 22ed4...e67 3 5
AnonymBruker Skrevet 7. november #112 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Typiske symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er nøyaktig det samme som typiske symptomer hos menn. Værsågod så har du fått litt gratis lærdom i dag som du kunne ha googlet deg fram til på noen sekunder.... Anonymkode: f6ca6...1c9 Hvis du hadde ofret litt mer enn 15 sekunder på den googlinga di hadde du kunnet utøve et minimum av kildekritikk og visst at det ikke stemmer. Anonymkode: 22ed4...e67 9 8
AnonymBruker Skrevet 7. november #113 Skrevet 7. november Soft mann skrev (8 minutter siden): Produsentene bestemmer ingen ting, dette er kun politikk. På samme måte som tenner ikke er definert som en del av kroppen. tror ikke du leste hva 5eef6...a49 så i sitt innlegg Lovverket er på plass og har vært det lenge. At produsentene ikke ønsker å inkluderes i blåreseptordningen er ikke den norske statens feil. Anonymkode: 22ed4...e67
veronica<3 Skrevet 7. november #114 Skrevet 7. november Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett. veronica<3, mod.
Soft mann Skrevet 7. november #115 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og da tar du undersøkelsen hos fastlegen istedenfor. Å betale tusenvis av kroner årlig for å bli undersøkt av en kvinne istedenfor en mann er et valg du tar. Akkurat som jeg må gå privat for mine GU-undersøkelser hvis jeg ønsker å undersøkes av en kvinne. Anonymkode: 22ed4...e67 Noen har fobier for slanger og edderkopper, andre for tannleger og sprøyter. Noen har fobier for at mennesker av samme kjønn skal undersøke det som de føler er private områder. Om det er foten, ørene eller underlivet er egentlig det samme. du kan få hjelp for de fleste fobier i dette landet. Så lenge fobien ikke har med hvilket kjønn du ønsker å bli behandlet av. som eg har nevnt og flere kvinnelige profiler og har nevnt. Så er den e homofobien eller hva en skal kalle det så sterk at flere dør årlig grunnet menn ikker søker hjelp raskt nok. du sier og det er bar å betale så får en det en ønsker. De er nesten rett. Den nordligste kvinnelige urolog er vel i Trondheim tror eg. Det er totalt 8 stk i Norge, mens kvinnelige gynekologer er det i nærområdet til de aller aller fleste
Soft mann Skrevet 7. november #116 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lovverket er på plass og har vært det lenge. At produsentene ikke ønsker å inkluderes i blåreseptordningen er ikke den norske statens feil. Anonymkode: 22ed4...e67 Fabrikanten får samme pris selv om det er blå resept. Helse- og omsorgsdepartementet fastsetter hvilke sykdommer som gir rett til forhåndsgodkjent refusjon. Statens legemiddelverk bestemmer hvilke legemidler som er forhåndsgodkjent for forskrivning på blå resept.
AnonymBruker Skrevet 7. november #117 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Typiske symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er nøyaktig det samme som typiske symptomer hos menn. Værsågod så har du fått litt gratis lærdom i dag som du kunne ha googlet deg fram til på noen sekunder.... Anonymkode: f6ca6...1c9 Nei, det er det faktisk ikke. De fleste kvinner har det som kalles "stille infarkt". De mistolkes ofte som fordøyelsesbesvær, muskelsmerter osv.. Anonymkode: cb3f3...dd7 7 7
AnonymBruker Skrevet 7. november #118 Skrevet 7. november Soft mann skrev (4 timer siden): Det er veldig dyrt Prioriter, prioriter, prioriter... Anonymkode: cb3f3...dd7 5
Soft mann Skrevet 7. november #119 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prioriter, prioriter, prioriter... Anonymkode: cb3f3...dd7 Ja gjør det😅 men burde vel ikke være slik i verdens best land å bo i verdens rikeste land verdens beste helsevesen eller har eg misforstått noe her🤔
AnonymBruker Skrevet 7. november #120 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei det er de ikke rett og slett. Menn oppsøker ikke legen nok sier de. Men når menn gjør det så blir de jo i stor grad avvist. Med typiske fraser som "du er for ung til å få kreft", eller "vi tar ikke noe prøver uten spesifikke mistanker". Og legg merke til at om det er snakk om screening programmer for f.eks prostatakreft så kommer leger og helsemyndigheter fort til med at "det vil gi mange falske positive, og unødvendig lidelse og prosedyrer", mens de samme myndighetene og legene ikke har et ord om falske positive når det er snakk om screening programmer for kvinner for diverse kreftformer. På tross av at vesentlig flere menn enn kvinner dør av kreft. Visste du at HPV vaksinen også ville hindret en del krefttilfeller hos menn. Men likevel skal den bare gis til jentene... Anonymkode: f6ca6...1c9 HPV-vaksine burde vært tilgjengelig i vaksineprogrammet like tidlig som for jenter. Som forelder til en sønn føltes det litt feil at vi måtte betale for dette selv. Screeningprogrammer må ha en hensikt, det er ganske spesifikke forutsetninger for hyppighet av sykdom og dødelighet når det gjelder det kvinner får tilbud om. Man er fullt klar over at screening vil føre til falske positive eller funn som krever ekstra oppfølging, også når det gjelder kvinner. Menn må først og fremst oppsøke lege ved helseplager, slik kvinner gjør. Jeg kjenner personlig tre menn som helst ikke vil til lege før man eventuelt må ringe AMK. Det finnes ingen grunn til å føle skam for å oppsøke hjelp, og samtlige av disse er høyt utdannede menn under 40 år. En av dem er til og med helsepersonell selv. Enhver ung person vil trolig bli «avvist» hva gjelder kreft, det er ikke noe annerledes for menn enn kvinner. En del krefttyper er tross alt svært usannsynlig for unge mennesker. Det må vurderes ut fra eventuelle symptomer. Anonymkode: 0b9d8...8b6 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå