Gå til innhold

Te i løsvekt versus teposer

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Hva foretrekker Dere?

Jeg fikk en artig kommentar i dag da jeg skulle lage te til en venninne som kom på besøk (bakset seg frem i snøen)- hun sa at "du styrer sånn når du skal lage te". Hun bruker teposer mens jeg har en personlig vendetta mot teposer. Jeg har en egen tetrakter, klyper, linposer ect. og mange forskjellige teer i løsvekt. Min favoritt er Darjeeling First Flush Tigerhill og Twinings English Breakfast Tea til frokost.

Hva bruker dere når det er tid for en deilig kopp te?

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Drikker ikke te jeg, men er oppvokst med at "pose-te er krise-te". Dvs, pose-te drikkes kun på hytteferie, eller besøk hos andre som ikke har annet. Man får jo slike små klyper som man putter løsvekt-te i, og ellers bruker som en te-pose, det vil jeg på det sterkeste anbefale! Løsvekt-te gir jo så mange flere spennende alternativer!

Hmm.. kanskje jeg burde begynne å prøve å drikke te snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg er også i mot posete, og hvis jeg kun skal lage en kopp, tar jeg heller løsvektte i en egen klype til det formål. Er veldig glad i Earl Grey, en spesiell sort kirsebærte som de har på et av mine stamsteder og Darjeeling av alle slag. Er oppvokst i en ekte tefamilie - det lages te minst to ganger til dagen, og da i store, deilige tekanner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg er nok mer kaffe- enn tedrikker, men hvis jeg skal ha en kopp te skal den lages i kanne fra Bodum - akkurat som kaffe skal lages i presskanne for å smake godt... Har ikke noen favoritt-te, men den skal IKKE smake av frukt, det er ekkelst, syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker nok mer kaffe enn te (helst espresso), men har faktisk drukket 2 kopper med peppermyntete nå,- pose. Kjøpt i en svensk helsekostbutikk.

Men bruker te i løsvekt og pose 50/50. Kjøpte en herlig fruktte for et par uker siden, men vi har dessverre forlagt te-silen, så må leite litt. Løsvekt smaker absolutt best, men det er stort sett ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Jeg har en personlig vendetta mot pose-mat, pose-te derimot synes jeg er helt greit! :) Selv om det smaker bedre i løsvekt, den er jeg med på.

...Og som PostIt mener jeg at te ikke skal smake frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaller pose-te for "oppsop" :(

Det er IKKE godt...

Nei, te skal traktes på skikkelig vis i kanne, med te av god kvalitet i løsvekt. Jeg liker godt klassisk Earl Grey, men Lapsang Souchong

og Grønn Te er nok favorittene.

Jeg bruker verken melk eller sukker i teen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også te i løsvekt best, men kjøpte meg noen esker med te når jeg var i London i høst- i runde, store "te-bager". Den teen smaker fortreffelig. Legger bare en bag i tekanna og lar den få stå lenge å trekke... Enkelt og greit!

Lager meg ei kanne hver kveld for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok kjerringa mot strømmen her... Liker faktisk best te i pose, jeg :roll: Kanskje det er fordi jeg aldri har smakt te laget i presskanne? Noen som inviterer en stakkars uvitende-pose-te-drikkende jente på en skikkelig kopp te??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er te i løsvekt best. Bruker en testrømpe i en stor deilig tekanne når vi lager te. Kan selvfølgelig bruke en klype, men jeg synes ikke smaken blir like bra. Ei heller i Bodum-kanner, synes liksom ikke teen får blandet seg skikkelig med vannet da. Forresten skal skikkelig god te (av vanlig sort type) trekke i nøyaktig tre og et halvt minutt, og her i huset bruker vi stoppeklokke :wink: Til vanlig foretrekker jeg Eary Grey med rød blomst. Drikker heldst ikke te fra Twinings (selv løsvekt), for den har ofte vært oppbevart så lenge i pakken at det bare smaker støv. Darjeeling i ulike varianter er bra, og en del andre typer sort te (alle kjøpt på spesialbutikk). Akkurat nå før jul går det i julete, men det er litt mot mine prinsipper, for det skal egentlig ikke være fruktbiter i teen. Har faktisk med meg te i løsvekt på tur, og har innført testrømpe både hos mine foreldre og hos svigerforeldrene. Så det er ytterst sjelden jeg drikker posete, og enda sjeldnere den har fruktsmak.

Men hvordan du Milla klarer å drikke English Breakfast Tea er meg komplett uforståelig. Det smaker værre enn posete spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Kanskje det er fordi jeg aldri har smakt te laget i presskanne?

Du trenger ikke kjøpe en presskanne for å lage god te. En linpose og te i løsvekt er egentlig alt du trenger hvis du da ikke vil investere i en tetrakter. Jeg kjøpte min for ca. 2 år siden og den brukes hver dag. Det fine med den er at den lar vannet holde 99 grader, tevann skal egentlig ikke koke for da blir teen lett "besk". En tetrakter koster mellom 4-700 kroner og kan kjøpes hos feks. Jernia.

Jeg vet ikke hvor i landet du bor men de fleste byer han en forretning hvor man selger te i løsvekt, men du kan jo kjøpe te i løsvekt i dagligvaren også. Husk også på at for at teen skal bli sterk nok bruker du minst 2 ts. te pr. kopp. Svak te smaker grusomt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Men hvordan du Milla klarer å drikke English Breakfast Tea er meg komplett uforståelig. Det smaker værre enn posete spør du meg!

Jeg synes den er god, men jeg bruker den kun til frokost. Drikker mest Darjeeling Tigerhill og Sitronte.

Når jeg har kjøpt te i løsvekt heller jeg den over på små Norgesglass med en gang etter innkjøp, og setter på etiketten som sitter på posen. På den måten holder teen seg godt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg at så mange drikker kun løsvekt-te. Selv har jeg kun teposer... Men jeg har i mange mange farger i en glassbolle, slik at de blir et lite kunstverk :D . Men jeg føler for å utvide min te-horisont når jeg leser dette! Skulle ikke te i løsvekt være en god julegaveide, montro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Drikker ikke så ofte te, så noe tepressemaskin blir det nok ikke. (Får holde med espressomaskin som, aldri blir brukt :ler: )

Hvis jeg først skal drikke te, foretrekker jeg grønn te type Jasmine. Syns teposer er helt greit jeg. Selvfølgelig er te i løs vekt mye bedre, men når man bare skal ha seg en kopp te, er det greit nok med posete mener jeg.

Søstra mi som er te ELSKER drikker også kun te fra teposer. Sikkert fordi det er litt mer slit å lage te i løsvekt. (Hun drikker te MANGE ganger daglig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god innføring, Milla. Jeg som ikke drikker kaffi, og er en ihuga tedrikker, er åpen for å prøve noe annet enn pose Earl Grey fra Twinings (selv om jeg liker den meget godt!)

En presskanne er en god investering for meg, iogmed at jeg drikker mye te, og da oså byr mine gjester på det i stedenfor kaffi (men de får kaffi om de vil ha det, altså...) Men først hadde det jo vært greit å "prøve" te i løsvekt, f.eks. med en linpose. Hvo får jeg kjøpt det? Og hva er ca prisen? Måten jeg har laget te på før: oppi en tesil med teen, helle kokende varmt vann over... Er det rart jeg ikke liker løsvekt te... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker mye te, for jeg liker ikke kaffe. Drikker også mest te i løsvekt, Darjeeling er min favoritt og, men poser er greit når jeg har dårlig tid og MÅÅÅ ha en kopp. Vil bare minne om at oppbevaringen bør være i lufttett beholder, tørt, kjølig og mørkt. Ellers vil det gå ut over smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Men først hadde det jo vært greit å "prøve" te i løsvekt, f.eks. med en linpose. Hvo får jeg kjøpt det? Og hva er ca prisen?

Slike linposer får du kjøpt i gaveforretninger og lignende butikker som også selger te i løsvekt. De koster ca 30-40 kroner og holder i mange år.

Earl Grey i løsvekt smaker nydelig.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det meste drikker jeg løsvekt-te, men ikke på jobb. Jeg kjøpte også noen runde Tea-bags da jeg var i London, og de er kjempegode.

Jeg liker best "vanlig" te, altså Englist Breakfast Tea o.l og solbær-te er også godt. Men jeg er stadig på utkikk etter nye gode smaker, og jeg har mye forskjellig i løsvekt.

Er ikke SÅ begeistra for frukt-te. Av og til hender det at jeg får lyst på det. (utenom solbær, den er god).

Jeg har presskanne, men det er ikke bestandig jeg bruker den siden det er bare meg som skal ha meg en kopp. Har te-klyper som jeg har litt te i, også får det trekke i koppen.

Bruker ikke suketter, det er ikke godt. Har i litt sukker og av og til litt melk. Og en skjelden gang honning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Suketter setter er grusom smak på te. Kan ikke fordra suketter. Men bruker gjerne honning i stedet for sukker. Brunt sukker er også godt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg liker te med eple og kanel, og eeeeeelsker te med peppermynte og anis og slike urter.

Akkurat nå drikker jeg en grusom te; bryst og hoste te. Men den glir ned.. i håp om å få en hostefri natt :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...