Gå til innhold

Fullstendig opphengt i å finne best mulig yttertøy til barna😢

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har et helt slitsomt oppheng i år finne best mulig ytterklær og sko til barna, oversender alt og blir aldri fornøyd, det være seg størrelse, passform, mykhet, vannsøyle, utseende osv.

Og blir jo riktig nok aldri fornøyd da man ofte ikke får alt i eks en dress eller jakke, men må velge noe. 

Jeg blir så sliten av meg selv av dette og ender uansett opp med å angre på kjøpet. Bruker masse tid på undersøke og finne "gode" plagg. 

Noen råd til meg?😥

Anonymkode: 30891...49e

Det virker litt OCD-aktig dette, og du sliter deg ut på denne tvangen. Selv om barna er ute, så er det ingen klær som er laget for å være ute døgnet rundt, og i skole/bhg er de heller ikke det. Og blir de våte eller kalde går de inn; og det er ikke verdens undergang. De fleste ytterklær er bra nok til normal bruk. Det må ikke være best i test for å være bra nok!

Anonymkode: a89bd...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har slitt med andre tvangstanker tidligere som spiseforstyrrelse (frisk nå).

Men er feks redd for at vinterdressen ikke er myk nok eller for stor/liten slik at barna skader seg pga dårlig bevegelighet.

Dette er jo forbi "ta deg sammen"-nivå og met mer"må på behandling"-nivå. 

Jeg har aldri hørt om en unge som har skadet seg pga vinterdressens bevegelighet. Har du?? Her er du så langt utpå med tvangstankene dine at det faktisk er trist. 

Ungene overlever til og med i dress fra Cubus. Da har du til og med kanskje råd til 2. Så kan den ene tørke mens den andre brukes  

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Ta deg sammen...? 

Kattnakken har bra regndresser. Bruse har ok vinterdresser til en akseptabel pris om man kjøper det på tilbud. 

Det er barn, de skal ha noe passe varmt å leke i, de skal ikke til månen. Blir man våt er det bare å tørke klærne, og bytte til det andre settet. Hvor vanskelig skal foreldre klare å gjøre ting. 

Bruse er vel alltid på "tilbud"?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dressen for stor kan man fort snuble og skade seg altså 

Anonymkode: 7a9ff...26e

Barn har godt av å falle/skade seg. Da lærer de risikovurdering. Jeg snakker ikke om alvorlige skader, men f eks snubling, falle ned fra små høyder. Du oppdrar ungene dine til å bli pyser som ikke tør noen ting.

Da jeg var barn, var det helt vanlig å slå hull i hodet, ramle på sykkelen, snuble og løpe og falle. Vi lever enda.

Anonymkode: cf0cb...ed5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har slitt med andre tvangstanker tidligere som spiseforstyrrelse (frisk nå).

Men er feks redd for at vinterdressen ikke er myk nok eller for stor/liten slik at barna skader seg pga dårlig bevegelighet.

Basert på egen erfaring, så hjelper det absolutt null å si (hverken til seg selv eller at andre sier det til en) ting som «slutt å tenke på det», «slutt å stresse over dette», «tenk at det er bra nok» eller «slapp av!» Hvis det er en tvangspreget handling, så hjelper det bare ikke. Det får en bare til å føle seg enda mer dritt. Jeg for min del VET i alle fall at tankene og følelsene mine er alt for store for situasjonen. Det er helt ut av proposjoner, og jeg klarer likevel ikke stoppe. Hjernen er ute av kontroll. Det er sykdom, ikke «for mye tid», «idioti» eller «feil prioriteringer». 

Hvis du merker at du ikke klarer å slutte å tenke på dette, eller at det utvikler seg til å bli verre og romme flere ting (og ikke bare vinterklær til barna) bør du vurdere å oppsøke profesjonell hjelp. Husk at det er mye lettere å få bukt med slike tanker før de tar over livet helt. Be heller om hjelp for tidlig enn for sent! 

For meg hjelper det som sagt litt å minne meg selv på at dette er tvangstanker, og at det ikke er «ekte». Når jeg er bevisst på at dette er min egen psykiske uhelse, og ikke bare jeg som er gal, så føles det litt lettere å forholde seg til. Jeg prøver også å aktivt avbryte tankekjøret og distrahere meg med å gjøre noe annet. Da forteller jeg meg selv at «dette skal jeg tenke på senere». Det fungerer også litt. Noen ganger. 

denne situasjonen ville jeg også tenkt at barnehagen sier fra hvis de opplever at barnets klær ikke er bra nok. Og at man praktisk talt aldri hører om barn som får varige mén av å ikke ha perfekt yttertøy i barnehagen. 

Men tvangstanker er ekstremt slitsomt og ikke veldig enkelt å gjøre noe med. Så klem til deg! Du er ikke sprø, du bare har litt rusk i den psykiske helsen din! ❤️

Anonymkode: e3473...bb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barn har godt av å falle/skade seg. Da lærer de risikovurdering. Jeg snakker ikke om alvorlige skader, men f eks snubling, falle ned fra små høyder. Du oppdrar ungene dine til å bli pyser som ikke tør noen ting.

Da jeg var barn, var det helt vanlig å slå hull i hodet, ramle på sykkelen, snuble og løpe og falle. Vi lever enda.

De fleste rundt 40 som er i live idag overlevde 80-tallet. 

Hull i hodet ja. Hvorfor kaller man det noe så brutalt egentlig? Man sier ikke hull i foten, hull i albuen, hull i fingeren og hull i ansiktet, selv om det er samme type skrubbsår.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Hva er "for store klær"? En størrelse for stor? Ikke akkurat passe? 

Tja det er ikke lett å svare på for mye som spiller inn der

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Nei... Nei nei .. er barn vil ikke skade seg om klær er fir stor eller liten. Joda tar du på en 3 åring er bukse til 10 åring så vil det være vanskelig å gå 

Men ingen barn skader seg for at klær er for små eller store 

Selvsagt gjør de det om de er så store at barn snubler og faller 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

😂😂😂 herregud sÅ dumt, mine har skader seg de men ikke fordi de har for store klær 🤦🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At en størrelse eller to har noe si, det tror jeg ikke noe på før du legger fram dokumentasjon.

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (6 minutter siden):

At en størrelse eller to har noe si, det tror jeg ikke noe på før du legger fram dokumentasjon.

Bryr meg i grunn ikke om Du tror på det, foreldre klarer vel å tenke selv , 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bryr meg i grunn ikke om Du tror på det, foreldre klarer vel å tenke selv , 

Og du hjelper virkelig til med skremselspropaganda din 👏

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (18 minutter siden):

Og du hjelper virkelig til med skremselspropaganda din 👏

🤦🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🤦🏻‍♀️

Jada, bare klask deg i panna du.

Å komme med tullete påstander uten å dokumentere det er totalt bak mål, så jeg skjønner at du blir oppgitt over deg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ikke om har str 122 eller går da med 128. 

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (25 minutter siden):

Jada, bare klask deg i panna du.

Å komme med tullete påstander uten å dokumentere det er totalt bak mål, så jeg skjønner at du blir oppgitt over deg selv.

Om du ikke skjønner at for store klær gjør at man snubler og kan slå seg mer, sier sitt. Ferdig diskutert 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om du ikke skjønner at for store klær gjør at man snubler og kan slå seg mer, sier sitt. Ferdig diskutert 

Men hvorfor kan du ikke legge ut dokumentasjon på det? Hvor mye for store er farlig?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Ikke om har str 122 eller går da med 128. 

Jo da ogsp, forskjell på merker og str. Etter enkelte svar i tråden her så skjønner klegg horfor en del bhg bruker foreldremøte på å forklare om klær , ber foreldre ta på seg for store og for små klær som bhg stiller med og prøve å leke, de aller fleste får en aha-opplevelse og takker for det, heldigvis er de oppegående nok til å skjønne hvordan det er for barna istedenfor å nekte på at det ikke spiller noen rolle 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har suksess med å kjøpe ytterklær brukt fra gode merker og heller ha flere å spille på f.eks at man kjøper en vinterdress fra molo i 98 og en fra reima i 104 på en vinter også går man gradvis opp i størrelse eller bruker den litt større som reserve hjemme før den passer helt. Har god erfaring med yttertøy fra flere merker og har hatt wheat, molo, isbjørn of sweden, reima, ver de terre, helly hansen, peak preformance, bergans. Egentlig aldri hatt ytterklær i dårlig kvalitet. Den ene dressen fra isbjørn som bøe gjennomvått reklamerte jeg og fikk en ny. En annen dress fra wheat som fikk hull i søm på ben fikk jeg også en ny gratis fra produsent. Så det ordner seg. Ha flere størrelser og godt med klær så kan man skifte. Skulle de være dårlige eller ikke holde mål er reklamasjonstid 2 år. 

Anonymkode: c8139...132

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som lærer i en årrekke kan jeg trygt si at skader pga for store klær er omtrent like relevant som å være redd for å bli spist av ulv. Sjansen er ikke 0%, men liten.

Anonymkode: ca38b...3b7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...