Gå til innhold

Fullstendig opphengt i å finne best mulig yttertøy til barna😢

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, har slitt med andre tvangstanker tidligere som spiseforstyrrelse (frisk nå).

Men er feks redd for at vinterdressen ikke er myk nok eller for stor/liten slik at barna skader seg pga dårlig bevegelighet.

Anonymkode: 30891...49e

Sånn realistisk; hvor ofte hører du at dette skjer med barn? 

Jeg tenker at du må innse at dette er en tvangshandling og behandle det deretter. Ikke for tvangen, men jobb mot den. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er lurt å logge litt av, ikke gjøre all mulig research og heller stole på erfaringen du har? Dette høres virkelig slitsomt ut. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er angst. Det kan du jobbe med

Jeg bruker minimalt med tid på research etter å hatt barn i 10 år. HH boblebukse, bergans dunjakke, viking sko. Det fungerte i fjor, vil fungere igjen i år.  

Anonymkode: ca38b...3b7

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

På tide logg av. Og gå for din egen erfaring.  Hvorfor høre på alle andre. Vi merket flere ganger at det som såkalt kom best ut ikke passet våres barn. Så vi brukte det vi fant ut var best for våres .

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, har slitt med andre tvangstanker tidligere som spiseforstyrrelse (frisk nå).

Men er feks redd for at vinterdressen ikke er myk nok eller for stor/liten slik at barna skader seg pga dårlig bevegelighet.

Anonymkode: 30891...49e

Myk nok? Har barna norn spesielle diagnoser som gjør dem ekstremt sensitive fysisk eller mentalt på at ting må være mykt nok? Nei? Da kan du legge til grunn at alt er mykt nok. Ergo, ikke tenke på DET lenger.

Vinterdressene til barna min har hatt helt perfekt riktig str ca 2 uker. Før det er det for stort og etter det er det "for lite". Men det er mye å gå på i dressene og så sant de ikke har diagnoser av ulike slag så vil en dress som er CA passe, helt ok. Når dressen er for liten så ser du det.

Anonymkode: 2d774...e39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Myk nok? Har barna norn spesielle diagnoser som gjør dem ekstremt sensitive fysisk eller mentalt på at ting må være mykt nok? Nei? Da kan du legge til grunn at alt er mykt nok. Ergo, ikke tenke på DET lenger.

Vinterdressene til barna min har hatt helt perfekt riktig str ca 2 uker. Før det er det for stort og etter det er det "for lite". Men det er mye å gå på i dressene og så sant de ikke har diagnoser av ulike slag så vil en dress som er CA passe, helt ok. Når dressen er for liten så ser du det.

Minner også om at bhg sier fra hvis tøyet ikke er bra nok, farlig eller på annet vis ikke kan brukes og du sender det med barna.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, TS. Har ikke tenkt over at det er tvangstanker, men jeg har jo tvangstanker og angst rundt mye annet, så da er det kanskje ikke så rart.

Det er slitsomt å være konstant redd for at barna skal fryse, at klærne ikke er luftige og vanntette nok, sitter for dårlig osv. Og så føles det som om "alle andre" har bedre klær og barna deres slipper ubehaget som dårlige klær kan medfølge.

Det som hjalp meg var å ta et valg, kjøpe den vinterdressen som virket bra, og så heller tenke at det går an å gå for et annet merke neste år om den ikke var bra nok. For samme hva jeg velger, så forsvinner ikke angsten uansett. Selv om jeg hadde kjøpt verdens beste vinterdress til 15.000 kroner anbefalt av verdens mest velstående barn, så hadde jeg likevel hatt konstant følelse av at den kanskje ikke var god nok.

Anonymkode: ac19a...5eb

• Liker 1
Skrevet

Du MÅ kontakte fastlegen å få henvisning til psykolog eller gå til privat psykolog. Dette er over grensen til syklig. Og dette VIL få negative konsekvenser for dine barn. i MYE større grad enn "stiv vinterdress". 

Sønn seriøst - please, om ikke for deg selv så gjør det for barna dine. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så nøye. De skal bare ut og leke, og kanskje gå noen turer ila uken; de skal ikke på 71°nord.

Jeg jobber i bhg, og legger merke til at enkelte opphypede merker, fungerer dårlig i bruk. Ja, de er varme nok; og ja, de har verdens beste vannsøyle: Men de har en ræwa passform, er for trange i mansjettene eller en teit kant som står stivt rett opp i nesa på barna.

Anonymkode: be153...1e1

Dette var en fullstendig NEI for sønnen min 😂 Det som irriterte ham mest. Fortsatt nå, han er 11, må vi finne jakker, gensere, som ikke strammer rundt halsen, han takler ikke det. 

at han er våt på knærne har han aldri brydd seg om 😭 Senest nå på søndag var han på fotballavsluttning, først trenning, så feiring, og han hadde med seg skift men gadd aldri å skifte, så han var i våte fotballbukse med ull under på hele feiringen. 🙈

Det jeg prøver å si, TS, er at barna ikke bare er forskjellige, de er også veldig forskjellige fra DEG. Du kunne kanskje aldri tenke deg å gå i en våt bukse i to timer, men du liker at jakka sitter tett sånn at du er varm rundt halsen? Og da er det nesten garantert at du får en sønn som er nøyaktig motsatt. 🙈 Lønner seg ikke å være så opptatt av små detaljer også nettopp fordi man ikke kan leve seg inn i andre sitt hode, du må uansett høre på barna og hva er viktig for dem. Og du kommer til å bli overasket der.. 

Anonymkode: 5c094...d51

• Nyttig 1
Skrevet

Ts, du kan smitte barna dine med tvangen. Unn dem et avslappet liv hvor det ikke er nødvendig å overtenke og perfeksjonere i valg der alternativene alle er gode. De skal bli både skitne og våte, snuble og bli kalde på hendene. Det er viktige erfaringer. De blir påpasset. Det er mye viktigere at de slipper perfeksjonisme og tvang og en mor som bare scroller utstyrsbutikker, enn om det finnes en dress som både er mykere og har høy vannsøyle, og puster bedre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Hvor mange barn har du hørt om som har skadet seg pga at vinterdressen er for stor/liten/ikke myk nok?

Er dressen for stor kan man fort snuble og skade seg altså 

Anonymkode: 7a9ff...26e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Typ 100% av oss over en viss alder, la oss si 40 bare for å ha et tall voks opp uten yttertøy som er like bra som det som er regna som dårlig nå.

Vi greide oss virkelig fint, nå snakker jeg om komfort og utseende spesielt, for stort, for smått, stivt og allerhelst lappa minst en gang fordi det var arvetøy eller ting som skulle passe i flere sesonger. Vi lekte, var ute i all slags vær, ble våte og kalde innimellom og lærte oss å både si ifra og passe på selv som resultat.

Det må ikke være perfekt, det går helt fint hilsen oss som har vært igjennom det.

Anonymkode: a4302...55f

Ojsann , vel jeg er over 40 , frøys og synes ikke klærne var behagelige , at man overlever er ikke bra nok for min del 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Selvsagt skal dresser til barn være myke nok, stive dresser er udugelige og det finnes mange av de 

AnonymBruker
Skrevet
kri.star skrev (31 minutter siden):

Du MÅ kontakte fastlegen å få henvisning til psykolog eller gå til privat psykolog. Dette er over grensen til syklig. Og dette VIL få negative konsekvenser for dine barn. i MYE større grad enn "stiv vinterdress". 

Sønn seriøst - please, om ikke for deg selv så gjør det for barna dine. 

Nå overdriver du voldsomt 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er for stor i dette scenarioet? En størrelse?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt , er ikke like ille som deg men selvsagt vil jeg ha best mulig yttertøy 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barn snubler og faller og skader seg uavhengig av hva de har på seg. Min skader seg like ofte på sommeren som på vinteren. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har lært at det dessverre ikke liten grad går an å lese seg til beste yttertøy. Det må brukes en stund av barn og så kan dere dra konklusjoner.

Er veldig opphengt i yttertøy til barn selv og har hatt det meste. Den desidert beste yttertøy til vår/høst vi har hatt var en skallsett fra HH som jeg kjøpte på outlet, ungen har vasset i sølepytter og sittet lenge i de men ble ALDRI våt. Tror det skallsette hadde vannsøyle på 10.000 og 5.000 på jakka. Har hatt Kattnakken i etterkant og ungen blir alltid våt av å sitte i sølepytter 😁 så tror vannsøyle har veldig lite å si sånn egentlig... det er nok flere faktorer som spiller inn der.

Hadde også forskjellige støvler til ungen men de han liker best er de tunge Viking støvlere så da blir det de hvert år fremover :) de er svært slitesterke også og kan arves til flere uten at de ser slitt ut. 

Anonymkode: 3e12e...cc5

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som har hatt alle de trådene om størrelser og yttertøy de siste ukene? 

I så fall har du virkelig problemer med tvang og oppheng. Du må ta kontakt med fastlegen din for å få hjelp. Dette er IKKE normalt og det er IKKE bra for barna dine heller…

Anonymkode: cc262...c27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (34 minutter siden):

Barn snubler og faller og skader seg uavhengig av hva de har på seg. Min skader seg like ofte på sommeren som på vinteren. 

Å for store klær gjør at man faller mer 🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...