Fru Uperfekt Skrevet 8. november 2025 #101 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 22.49): Grøss. Jeg vil ikke betale for at folk skal gå hjemme og sause ungene sine inn i dårlige holdninger. Men jeg betaler gjerne for barnehager, skole, universitet med gode verdier og kunnskap bygget på forskning. Sosial mobilitet. Vil du avle en haug med barn og indoktrinere dem med steinalderholdninger, så får du betale for det selv. Når jeg blir gammel kommer innvandrere til å passe på meg. Anonymkode: a0a04...b9a Hvordan mener du at du betaler for at en av foreldrene går hjemme med barna?
Fru Uperfekt Skrevet 8. november 2025 #102 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): "Burde" er jeg ikke enig med. Men jeg mener å være hjemmeværende må bli mer stuerent, og noe man burde få lønn av staten for å gjøre, inkludert pernsjon og alle ligenende goder. Så fortsatt helt valgfritt, vi må bare legge bedre til rette. Og menn skal selvsagt få samme mulighet. Anonymkode: 9da56...103 Hvordan hadde du tenkt å finansiere denne lønnen? Er det borgerlønn du tenker på? 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #103 Skrevet 8. november 2025 Fru Uperfekt skrev (41 minutter siden): Hvordan hadde du tenkt å finansiere denne lønnen? Er det borgerlønn du tenker på? For eksempel, ja. Anonymkode: 9da56...103 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #104 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 19.45): Det er en sannhet med modifikasjoner. F.eks så kommer jeg ALDRI til å stemme KRF....I likehet med de fleste her i landet...så lykke til🤣 Anonymkode: a0a04...b9a Vel om det kommer dit at alle andre stemmer krf så får du ikke viljen din. Jeg håper du får oppleve at dine skattepenger går til borgerlønn f.eks. 😆 Anonymkode: 8dbce...ddc
Fru Uperfekt Skrevet 8. november 2025 #105 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For eksempel, ja. Anonymkode: 9da56...103 Borgerlønn er innafor men betaling kun fordet en produserer avkom er jeg prinsipielt imot
Rødvinsfilosofen Skrevet 8. november 2025 #106 Skrevet 8. november 2025 Gorgonzola skrev (5 timer siden): Hvor henter du denne informasjonen fra? Hvem er hjemmeværende mødre i dag kontra hvem var hjemmeværende for 40/50 år siden? https://equityhealthj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12939-017-0559-1 Barn av heltidsarbeidende mødre hadde i snitt litt bedre psykisk helse enn barn av hjemmeværende mødre, når det ble kontrollert for inntekt og utdanning. Du har en hel haug andre studier som viser at hjemmeværende mødre som ikke arbeider, og som er mye alene med barn, har økt risiko for å få dårligere psykisk helse, noe som igjen kan påvirke barna negativt. 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #107 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 10.07): Noen flere? Kvinner bør være hjemme og få borgerlønn mens de har 2-3 barn minst! Om ikke går folketallet NED! DETTE GÅR IKKE LENGRE! På 70-tallet var det mye bedre! Og på dagtid kan mødre av og til mingle med andre mødre som er hjemme med sine barn! Bhg. er tull!! Da får en mye bedre tid!!! Anonymkode: 969ca...f52 Så lenge du ikke forventer at det offentlige skal dekke dette så er det jo bare å bli hjemme? Anonymkode: 56983...19f 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #108 Skrevet 9. november 2025 Rødvinsfilosofen skrev (På 6.11.2025 den 17.46): Det er ingenting som tyder på at barn av hjemmeværende mødre har en bedre psykisk helse enn andre. Tvertimot viser studier at barn som er tidlig i barnehagen har bedre karakterer og bedre helse. De som starter senere, sleper mer etter. Det er ikke barn som har godt av å være hjemme lenge med foreldrene. Her er det åpenbart mødre som selv trenger å være hjemme med barna. Det handler mest om dem, mindre om barna. Dette er en moder-egotripp. Anonymkode: 5dc2e...65c 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #109 Skrevet 9. november 2025 Hvor begeistra hadde man vært om menn prøvde å starte en trend om å bli hjemmeværende og ikke være arbeidskraft, ikke betale skatt og ikke bidra til å holde kjøpekraften i samfunnet oppe? Mistenker at folk tror at samfunnet faktisk ikke tjener penger på å ha damer i jobb. Jeg er oppriktig spent på hva de som hele tiden snakker om høyt sykefravær og hvor mye det koster samfunnet mener. De klager stadig på at damer koster samfunnet penger. Tror de oppriktig det koster samfunnet mindre hvis kvinnene er helt ute av arbeidsmarkedet for å være hjemme å ta seg av barn? Jeg mistenker nemlig at det gjerne er disse som klarer å mene begge disse delene samtidig. Det er så fælt at damer er sykmeldte og koster penger. Det er så bra at alle damer selv velger om de vil være hjemme eller ikke! La det nå ikke skorte på samfunnsfagevnene folkens. Anonymkode: 5dc2e...65c 2 3
Rødvinsfilosofen Skrevet 9. november 2025 #110 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tvertimot viser studier at barn som er tidlig i barnehagen har bedre karakterer og bedre helse. De som starter senere, sleper mer etter. Det er ikke barn som har godt av å være hjemme lenge med foreldrene. Enig! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det åpenbart mødre som selv trenger å være hjemme med barna. Det handler mest om dem, mindre om barna. Dette er en moder-egotripp. Anonymkode: 5dc2e...65c Tildeles enig. Jeg har mer troen på kortere arbeidsdager for mødre og fedre i småbarnsfasen. Tror veldig mange kunne hatt godt av å f.eks arbeide fra 9-15, kanskje ha hjemme-dag på onsdager, eller en annen ordning. (Ikke at kvinner faller utenfor arbeidslivet i mange år avgangen.) Er bare sterkt i tvil om det skulle ha vært en kostnad staten skulle ha tatt. 💸 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #111 Skrevet 10. november 2025 Vil de fleste menn ha hjemmeværende koner, da? Anonymkode: 95c3d...cdf
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #112 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 10.59): Dette lurer jeg på også. Når menn snakker om hjemmeværende kvinner er det ikke måte på hvor fint og givende og flott og viktig det er. Men å gå hjemme selv? Nei, det skal de ikke. Hvorfor ikke det da, når det er så fint og givende og viktig? Kan det hende at det først og fremst handler om at det er praktisk å ha noen som gjør alle de ubetalte og utakknemlige oppgavene i hjemmet, så de selv slipper? Anonymkode: 6a352...1a9 Jeg hadde elsket å ikke måtte jobbe hvis jeg samtidig hadde fått penger til å leve som jeg vil. Da kunne jeg drevet med hobbyene mine på fulltid. Å sette inn i vaskemaskinen, oppvaskmaskinen, og dra over gulv og bord en gang i blandt tar da nesten ingen tid. Og det hadde jeg gjort med glede istedenfor å bruke 10 timer på jobb og pendling hver dag. Alle dere kvinner som syns dette er et så stort problem: hva slags jobber har dere som er så givende å bruke 40 timer i uka på? Og har dere ikke noe givende hobbyer å gjøre hvis dere ikke hadde måtte dra på jobb? Anonymkode: a08ae...003 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #113 Skrevet 11. november 2025 Vi har råd til at bare ene parten jobber og fortsette samme standard siden ene parten har dratt lasset økonomisk uansett, og per nå har vi det ekstremt godt med det. Kanskje jeg blir lei om noen år og vil tilbake til arbeid. Nå derimot nyter jeg å ta livet med ro og ha mye overskudd til å pleie familien, god mat/hjem og hobbyene mine, og begge er veldig fornøyd med denne ordningen nå. Anonymkode: af137...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #114 Skrevet 11. november 2025 Mitt høyeste ønske er en hjemmeværende mann… Anonymkode: bb908...0dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #115 Skrevet 11. november 2025 I en overbefolket verden er det vel neppe krise om vi føder færre barn. Anonymkode: a9d82...e19 1
Perine Skrevet 11. november 2025 #116 Skrevet 11. november 2025 Jeg hadde småbarn på 80-tallet, og jobbet hele tiden, selv om barnepass var både vanskelig og dyrt før det ble fart på barnehagetilbudet. Samfunnet forandret seg veldig mye på den tiden, bl.a. med utdanning. Jeg hadde bare videregående på den tiden, men fikk likevel fast jobb. Etter noen år så ble det høyere og høyere krav til utdannelser, og jeg ville ikke fått tilsvarende jobb hvis jeg hadde valgt å være hjemmeværende i flere år. Jeg fikk også utdannelse etter hvert, men mer deltid og sporadisk, noe med betalt permisjon og en del egenstudier. Studier og kurs var faktisk vanlig der jeg jobbet for å kunne løse stadig nye oppgaver. Jeg synes det er rart at unge kvinner med god utdannelse tar sjansen på å være hjemmeværende i flere år, for utdannelse er faktisk ferskvare. Den må både holdes vedlike og oppdateres. Plutselig er den ikke bra nok lenger. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #117 Skrevet 11. november 2025 Burde ikke AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 10.07): Noen flere? Kvinner bør være hjemme og få borgerlønn mens de har 2-3 barn minst! Om ikke går folketallet NED! DETTE GÅR IKKE LENGRE! På 70-tallet var det mye bedre! Og på dagtid kan mødre av og til mingle med andre mødre som er hjemme med sine barn! Bhg. er tull!! Da får en mye bedre tid!!! Anonymkode: 969ca...f52 Hvorfor skriker folk om krise hvis folketallet går ned? Jeg skjønner hvorfor stormannsgale diktatorer skriker om det. Eller yppersteprester og mullaer som vil pøse på med flere sjeler til guden sin. Men hvorfor vanlige folk gjør det er vanskeligere å forstå. Vi har doblet oss mange ganger de siste to hundre årene. Og med måten som stadig flere lever på så tåler ikke naturen flere doblinger. Et par halveringer over 100 år derimot hadde vært bedre. Anonymkode: b0206...7e6 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #118 Skrevet 11. november 2025 Fru Uperfekt skrev (På 3.11.2025 den 21.20): Det var ikke super vanlig heller at mødre var hjemmeværende i Norge for 30 år siden Enig. Jeg tror det var rundt 1985, altså 40 år siden, at det var ca 50/50. Med noen forskjeller mellom by og land. Anonymkode: b0206...7e6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #119 Skrevet 11. november 2025 Perine skrev (16 minutter siden): Jeg synes det er rart at unge kvinner med god utdannelse tar sjansen på å være hjemmeværende i flere år, for utdannelse er faktisk ferskvare. Den må både holdes vedlike og oppdateres. Plutselig er den ikke bra nok lenger. Kommer an på utdanningen. En IT-ingeniør og kanskje bilmekaniker ville slite, men en utdannet sykepleier eller lærer er fortsatt godkjent i yrket selv om de har vært hjemme i ti år. Mulig de bare må lese seg opp eller friske opp med et kort kurs. Anonymkode: b0206...7e6
Perine Skrevet 11. november 2025 #120 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer an på utdanningen. En IT-ingeniør og kanskje bilmekaniker ville slite, men en utdannet sykepleier eller lærer er fortsatt godkjent i yrket selv om de har vært hjemme i ti år. Mulig de bare må lese seg opp eller friske opp med et kort kurs. Anonymkode: b0206...7e6 Ja, det er selvsagt forskjeller, men bare tenk over hvor mye nytt som kommer hvert eneste år. Regelverk, IT-løsninger osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå