AnonymBruker Skrevet 3. november #61 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Deres barn? Neppe. Det blir nok heller utenlandske vikarer som må dekke opp. Norske barn vokser opp i et samfunn der det å være sykepleier er en lite verdsatt jobb der man løper/stresser seg ihjel. De færreste av dine og andres barn kommer til å ende opp i helsevesenet. Så NEI, sjansen er svært lite for at dine barn skal hjelpe meg og andre barnløse når vi blir gamle og skrukkete. Sjansen er mye større for at jeg enten dør før jeg blir gammel og syk nok til å få sykehjemsplass eller at jeg aldri får sykehjemsplass fordi nedskjæringene i helsevesenet fortsetter. I tillegg er det gjerne sånn at det er barnløse som jobber i helsevesenet som må dekke opp når andre er hjemme med sykt barn eller står med store dådyrøyne når turnusen skal skrives og ber om å få fri på røddager "siden de tross alt har familie" (les: barn. Annen familie teller ikke). Det er mange i helsevesenet som ikke har barn, som tar de mest upopulære vaktene fordi mødrene "tross alt har familie å feire sammen med". Så nei, jeg skal ikke ta regninga for at hjemmeværende mødre nekter å gjøre som mange andre mødre gjør; kombinerer familieliv og jobb. Enten får kvinnfolk sørge for å skaffe seg en duganes mann (enten med nok penger til å brødfø eller skamvett til å ta sin del av jobben hjemme når begge er i jobb), eller så får de slutte å syte. Hvis man skal kjempe for noe, så kjemp heller mot nedlegging av fødeavdelinger og nedskjæring i antall jordmødre. Kvinner som ønsker å få barn skal ivaretas av velferdsstaten. Den er vi alle med på å betaler inn skatt til, på lik linje med andre goder i samfunnet. Jeg betaler gladelig for at andre kvinner skal føde trygt, men jeg betaler ikke lønna til tradwives som skal gå hjemme og kose seg med barna mens de gjør minimalt med husarbeide (starter vaskemaskin, oppvaskmaskin, robotstøvsuger og svinser rundt med mikrofiberkluten av og til). 50-tallets husfruer hadde snøftet av dagens bekvemmelige liv for tradwives som velger å gå hjemme. Før var det en selvfølge og tvang å gå hjemme, nå er det et valg. Ingen skal eller bør noe som helst, alle kan i stor grad velge det livet de selv ønsker, med de fordelene og ulempene det medfører. Vil du være tradwife, så ta gjerne det valget (jeg støtter deg på lik linje med karrierekvinner med eller uten barn), men ikke gjør deg til offer og krev at andre utenfor kjernefamilien skal dekke opp for valget. Det må enten du selv eller mannen din gjøre. Eller tenker du at kvinner som føder flere barn og både uteblir fra arbeidslivet og belaster helsevesenet og sykelønnsordningen mer skal dekke opp for de barnløse som jobber mer, aldri tar ut sykt barn-dager, betaler skatt og sørger for at velferdsstaten fungerer og gir tradwives muligheten til å velge? Neppe. Så langt har du nok ikke tenkt. Jeg tenker ja takk begge deler. La kvinner og menn velge selv og ta ansvar for eget valg. Vi hjelper hverandre gjennom veldferdsstaten, og det burde holde. Anonymkode: c1f0f...f37 Hvem skal PLEIE deg når du blir gammel da?? En robot?? Tenk lengre!!! Fødetallet må OPP Anonymkode: 969ca...f52
Rødvinsfilosofen Skrevet 3. november #62 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samfunnet i dag er jo lagt opp til at kvinner blir sykepleiere og lærere, i det offentlige, med en lønn som aldri kan matche menns lønn i det private. Så får de følelsen av å være viktig, de får lønn, kan klare seg sjøl hvis det trengs osv. Men prisen er jo utbrenthet, bitterhet og mye større sjanse for samlivsbrudd og ødelagte familier. Likestillingen flytter jo ikke en millimeter på seg hvis kvinner flest skal fortsette å ta kvinnejobber og tjene mindre. Dette har vi testet ut i ja, 40 år? Mens menneskene har kjørt tradwife-konseptet med stor suksess i 300.000 år før det. Gjett hva som kommer til å være situasjonen igjen om 100 år. Anonymkode: 51c0c...8c4 Noe sier meg at du ikke kan særlig mye om sykepleiefaget eller læreryrket? 😅 I dag er det vanlig at både mannen og kvinnen arbeider. Aldri før har vi hatt så korte arbeidsdager, så mye fritid, så lange ferier og så lange permisjoner. Når kvinner er utslitte etter å både jobbe, ta seg av hus og heim, så hadde det ikke hjulpet om de jobbet i finansbransjen, eller var byggingeniører. Det hadde kanskje hjulpet litt mer hvis mannen bidro mer enn bare økonomisk. 4
AnonymBruker Skrevet 3. november #63 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poenget er at da er ikke mor utslitt etter en arbeidsdag, fordi når hun er utslitt så kjeftes det på barna, så må bv. og bup avlaste de..så får barna " diagnoser" pga. mødre som psykiskmishandler de med kjefting...og da forer de staten, dvs. bv. med flere ansatte......... Anonymkode: 969ca...f52 Barnevern og BUP må på banen fordi mor mishandler barna psykisk fordi hun er utslitt etter jobb? Ingen jeg kjenner har denne problemstillingen. Men hva med å stille krav til barnas far før du forventer hjelp fra staten til å passe på barna dine? Anonymkode: 88034...f11 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. november #64 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan ikke menn gjøre dette hvis det er så stas å gå hjemme? Anonymkode: 6ba8f...48c Det vil vi stort sett ikke… … Men i rettferdighetens navn mener de aller, aller fleste av oss menn heller ikke at kvinner skal være hjemme og være «tradwives», da. Vi er like uenige med TS som det dere er. Det er bare at de som mener ting som går imot strømmen (eller er koko, alt ettersom) gjerne roper høyere enn oss som mener kvinner selvfølgelig skal stå like fritt til å velge sin egen vei som oss menn. Dette får folk styre selv. Jeg er glad kona er i jobb, ikke minst fordi det er det hun selv ønsker. Anonymkode: 19e4f...e81 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. november #65 Skrevet 3. november MiominMio skrev (8 timer siden): Hva med å la folk selv velge hvordan de vil legge opp familielivet da? Det er mange som vil være hjemme og så har man mange som vil ha en karriere og jobbe. Det er da opp til hver enkelt familie. Jeg jobber forøvrig 100% selv og trives godt med det, men jeg klarer faktisk å tåle at noen vil og kan være hjemme med sine barn. Folk får absolutt velge selv. Men staten skal ikke betale gildet. Anonymkode: b62c8...62a 6
AnonymBruker Skrevet 3. november #66 Skrevet 3. november Det heter husmor på norsk. Anonymkode: 7100e...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #67 Skrevet 3. november Eh, nei. Hvorfor kan ikke menn være hjemme i så fall? Det er deres tur. Jeg liker jobbe, jeg. Anonymkode: 92f7f...c18 3 2
Brunello Skrevet 3. november #68 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hvem skal jobbe og tjee skatt samt ta vare på eldre om noen år da? Folketallet må OPP Anonymkode: 969ca...f52 Alle kvinnene jeg kjenner har jobbet samtidig med små barn. Helt uproblematisk. Og dersom man tror tidligere tiders husmødre satt og slappet av og koste med barna er jo det helt feil. De brukte tiden på husarbeid, innkjøp og andre ærender. Illusjonen om «tradwife» er egentlig et ønske om å være en del av den ytterst marginale andelen av befolkingen som kalles overklasse. 1 6
Rødvinsfilosofen Skrevet 3. november #69 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes hjemmeværende mødre bør få lønn for det, og hele familien bør absolutt få kuttes skatt x antall prosent per barn. Da hadde Norge fått mange nye borgere. De som ikke får barn kan godt ta regningen i mine øyne. De får jo tross alt hjelp av VÅRE barn når de blir gamle og skrukkete. Ta regningen med ett smil og gled deg over at det finnes folk som satser på familie. Anonymkode: f6973...3d2 Skal dette gjelde for alle? Kvinner som er hjemmeværende, med store barnekull, har i dag ikke spesielt høy status. Noen anser de til og med som trygdesnyltere. Folk synes skattetrykket i Norge allerede er for høyt. Kan ikke se for meg at folk vil være villige til å måtte betale enda mer i skatt for å lønne hjemmeværende husmødre/husfedre. 3
Virrevirrevapp Skrevet 3. november #70 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes hjemmeværende mødre bør få lønn for det, og hele familien bør absolutt få kuttes skatt x antall prosent per barn. Da hadde Norge fått mange nye borgere. De som ikke får barn kan godt ta regningen i mine øyne. De får jo tross alt hjelp av VÅRE barn når de blir gamle og skrukkete. Ta regningen med ett smil og gled deg over at det finnes folk som satser på familie. Anonymkode: f6973...3d2 Det er jo ikke sånn det funker. Tvert imot, det blir vanskelig å kjøpe bolig og komme i posisjon til å stifte familie, om alle barnløse uansett alder må ha mye høyere skattetrykk enn resten..... 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #71 Skrevet 3. november Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden): Noe sier meg at du ikke kan særlig mye om sykepleiefaget eller læreryrket? 😅 I dag er det vanlig at både mannen og kvinnen arbeider. Aldri før har vi hatt så korte arbeidsdager, så mye fritid, så lange ferier og så lange permisjoner. Når kvinner er utslitte etter å både jobbe, ta seg av hus og heim, så hadde det ikke hjulpet om de jobbet i finansbransjen, eller var byggingeniører. Det hadde kanskje hjulpet litt mer hvis mannen bidro mer enn bare økonomisk. Jeg tror faktisk ingenting av det du skriver her har noe med innlegget mitt å gjøre. Anonymkode: 51c0c...8c4
AnonymBruker Skrevet 3. november #72 Skrevet 3. november Jeg var vel "tradwife"da ungene var små. Ingen luksus men det var de beste årene og jeg har aldri angra. Ingen skattepenger som forsørga meg! Jeg kosa meg og lekte med unger, gikk på besøk til andre hjemmeværende mødre. Det er 30 år siden og det var ikke uvanlig at mødre var hjemmeværende med unger. Og det var slett ikke vanlig at unger begynte i barnehage før de var mellom 2og 3 år gamle. Jeg hadde gjort det samme igjen om jeg fikk valget. Anonymkode: 8dbce...ddc 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 3. november #73 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tror faktisk ingenting av det du skriver her har noe med innlegget mitt å gjøre. Anonymkode: 51c0c...8c4 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Samfunnet i dag er jo lagt opp til at kvinner blir sykepleiere og lærere, i det offentlige, med en lønn som aldri kan matche menns lønn i det private. Så får de følelsen av å være viktig, de får lønn, kan klare seg sjøl hvis det trengs osv. Som om akuttkirurgi, anestesi, kreftbehandling og annet er noe kvinner bare luller litt med fremfor å være hjemme med barna, eller bedrive håndarbeid 2 4
Fru Uperfekt Skrevet 3. november #74 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen flere? Kvinner bør være hjemme og få borgerlønn mens de har 2-3 barn minst! Om ikke går folketallet NED! DETTE GÅR IKKE LENGRE! På 70-tallet var det mye bedre! Og på dagtid kan mødre av og til mingle med andre mødre som er hjemme med sine barn! Bhg. er tull!! Da får en mye bedre tid!!! Anonymkode: 969ca...f52 Hvorfor ikke mannen? Min mann er mye flinkere enn meg med hus og heim 5 1
Fru Uperfekt Skrevet 3. november #75 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg var vel "tradwife"da ungene var små. Ingen luksus men det var de beste årene og jeg har aldri angra. Ingen skattepenger som forsørga meg! Jeg kosa meg og lekte med unger, gikk på besøk til andre hjemmeværende mødre. Det er 30 år siden og det var ikke uvanlig at mødre var hjemmeværende med unger. Og det var slett ikke vanlig at unger begynte i barnehage før de var mellom 2og 3 år gamle. Jeg hadde gjort det samme igjen om jeg fikk valget. Anonymkode: 8dbce...ddc Det var ikke super vanlig heller at mødre var hjemmeværende i Norge for 30 år siden 2
Uglems Skrevet 4. november #76 Skrevet 4. november Om menn var trad menn så ja kanskje ! Hvorfor skal samfunnet betale for kvinner? Skal mennene slippe unna dette også ??? No Queen without a king altså 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #77 Skrevet 4. november Fru Uperfekt skrev (19 timer siden): Det var ikke super vanlig heller at mødre var hjemmeværende i Norge for 30 år siden I min krets var det vanlig. Anonymkode: 8dbce...ddc
AnonymBruker Skrevet 4. november #78 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (33 minutter siden): I min krets var det vanlig. Anonymkode: 8dbce...ddc Hvor er du fra? Jeg er født og oppokst i en større by i Nord Norge og møtte ikke en eneste hjemmeværende mor iløpet av de 20 årene jeg bodde der. Den eneste som var husmor var ei som var uføretrygdet. Anonymkode: 202d4...d5f 4
AnonymBruker Skrevet 4. november #79 Skrevet 4. november Pippi Lotta skrev (På 3.11.2025 den 11.39): Sansynligvis invandrere. Eller innvandrere, hvis foreldrene dine er norske statsborgere og du er født i Norge, er du strengt tatt ikke innvandrer. Jeg har ikke noe i mot å bli passa på av "innvandrere" når jeg er 95. Anonymkode: 3fa86...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #80 Skrevet 4. november Rødvinsfilosofen skrev (20 timer siden): Som om akuttkirurgi, anestesi, kreftbehandling og annet er noe kvinner bare luller litt med fremfor å være hjemme med barna, eller bedrive håndarbeid Og det skrev jeg heller ikke. Anonymkode: 51c0c...8c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå