AnonymBruker Skrevet 3. november #1 Skrevet 3. november Er det forsvarlig å bo i en enebolig med kun én montert røykvarsel som er montert i et garderobeskap-rom, lengst inni huset? Anonymkode: 690fe...146
AnonymBruker Skrevet 3. november #2 Skrevet 3. november Ikke om det er flere etasjer i alle fall. Minstekravet er varsler i hver etasje. Av logiske grunner. Ligger du og sover i kjelleren er du muligens ille ute før varsleren i etasjen over går av. Ut over det så er det vel forsvarlig ja. Selv har jeg litt flere. Anonymkode: cbe0c...ba2 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #3 Skrevet 3. november Nei. Vi bor på ett plan - 170 kvadrat, åpen løsning. Har seriekoblet alarm, knyttet til sentral; på kjøkken, i stue ved peis, i gang, på vaskerom, på alle soverom. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke om det er flere etasjer i alle fall. Minstekravet er varsler i hver etasje. Av logiske grunner. Ligger du og sover i kjelleren er du muligens ille ute før varsleren i etasjen over går av. Ut over det så er det vel forsvarlig ja. Selv har jeg litt flere. Anonymkode: cbe0c...ba2 Det handler også om hvor raskt det tar at en alarm slår ut. Oppstår brannen bak en lukket dør kan den få rase ganske lenge før røykvarselen i andre enden av huset slår ut. Anonymkode: d7002...f8f 2 4
AnonymBruker Skrevet 3. november #4 Skrevet 3. november Selvfølgelig ikke. Anonymkode: b9277...c57 3 6
AnonymBruker Skrevet 3. november #5 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det forsvarlig å bo i en enebolig med kun én montert røykvarsel som er montert i et garderobeskap-rom, lengst inni huset? Anonymkode: 690fe...146 Nei .. Vi har en oppe og nede i gangen, en på hvert soverom osv. Alt koblet sammen. Anonymkode: 04f77...8be 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #6 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig ikke. Anonymkode: b9277...c57 Enig. Og brannalarm inne i et skap? Tenker de har besvimt av røyk i god tid før den piper. Enkelt å både kjøpe og montere røykvarslere. Her blir slikt kontrollert av feirer/brannvesen med jevne mellomrom Anonymkode: 239f2...d80 7 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #7 Skrevet 3. november Absolutt ikke! Et minimum er 1 alarm i hver etasje. Selv har vi en i stua, en i gangen (de er et stykke fra hverandre), 1 på hvert soverom, 1 på loft, 1 i garasje. Seriekoblede. Har ikke flere etasjer. Klarer ikke å se en(!) god grunn til å være gnien på røykvarslere. Anonymkode: b1551...967 3
AnonymBruker Skrevet 3. november #8 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det forsvarlig å bo i en enebolig med kun én montert røykvarsel som er montert i et garderobeskap-rom, lengst inni huset? Anonymkode: 690fe...146 Tenker du selv at denne vil reagere i tide og vekke huset på natten, dersom det starter å brenne i motsatt side? Anonymkode: c6e7f...6bd 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #9 Skrevet 3. november nope, da skal det være et meget lite sted.. Vi har en på hvert soverom og vi har fem av dem, en i hver gang (vi har tre), en på vaskerommet, to i stua siden den er så stor, en på kjøkkenet og en i garasjen. Alle seriekoblet og koblet til alarmsentral. Anonymkode: a009e...3fd
AnonymBruker Skrevet 3. november #10 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er det forsvarlig å bo i en enebolig med kun én montert røykvarsel som er montert i et garderobeskap-rom, lengst inni huset? Anonymkode: 690fe...146 Må du virkelig stille det spørsmålet? Her i huset har alle soverom røykvarsler, boden med fryser og ekstra kjøleskap har en varsler, matboden har varsler, vaskerom har varsler, og så er det varslet i kjeller halsen/gangen og i gangen i andre etasje.. Bolig på tre plan, ca 200kvadratmeter. Anonymkode: b73f5...fd7 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #11 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må du virkelig stille det spørsmålet? Her i huset har alle soverom røykvarsler, boden med fryser og ekstra kjøleskap har en varsler, matboden har varsler, vaskerom har varsler, og så er det varslet i kjeller halsen/gangen og i gangen i andre etasje.. Bolig på tre plan, ca 200kvadratmeter. Anonymkode: b73f5...fd7 Det er ikke mitt hus og jeg har prøvd å få til å sette opp flere uten hell… Anonymkode: 690fe...146 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #12 Skrevet 3. november Der vi bodde før og hadde alt på ett plan hadde vi en røykvarsler i stue/kjøkken (åpen løsning) og en i gangen rett utenfor soverommene. Seriekoblet, selvfølgelig. Tenker det er minimum. Døra til vaskerommet sto alltid åpen når vaskemaskin/tørketrommel var i bruk, og røykvarsleren var rett utenfor. Nå har vi enebolig med 2 etasjer pluss loft og kjeller. Kall meg gjerne hysterisk, men vi har 8 røykvarslere (seriekoblet)! En på loftet, en i hver ende av gangen i 2. etasje, en i stua (rett over tv), en i gangen, en i yttergangen rett utenfor døra til vaskerommet, 2 i kjelleren (den ene er plassert i det rommet der motoren til sentralstøvsugeren er). Vurderer å montere en på kjøkkenet også. Røykvarsler inne i et skap er helt bortkastet. Du er død lenge før den begynner å hyle (hvis den i det hele tatt reagerer). Anonymkode: edf55...f33 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #13 Skrevet 3. november Har et hus med mye kriker og kroker, flere etg. Og har faktisk 8! Røykvarslere. 2 koblet til alarm, men må ha på soverom også, har hvitt støy på om natten så må være sikker på å høre det, har da 6 seriekoblet ellers. Ble anbefalt det av han som var her på servis av alarmanlegg. Oppdaterte, og så kort tid etter var den forferdelige branen i Hamar, hvor 4 unge jenter mistet livet. Jeg hørte i ettertid at det var 2 røykvarslere i det store huset, men de ble ikke hørt. Bekreftet min take om heller for mange enn å ikke høre dem når det gjelder. Sikkerhet er viktig. Anonymkode: 28f2a...f20
AnonymBruker Skrevet 3. november #14 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke mitt hus og jeg har prøvd å få til å sette opp flere uten hell… Anonymkode: 690fe...146 En 2-pakning med røykvarslere på Clasen koster 200 kr. Det hadde jeg tatt meg råd til, om jeg hadde vært deg. Anonymkode: edb6a...418 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #15 Skrevet 3. november Huset mitt brant ned til grunnen for to uker siden. Vi hadde røykvarslere i hver etasje og soverom. Det var faktisk null hjelp fordi brannen startet ute og ble stor. Røykvarsleren først slo ut når stuevinduene våre eksploderte innover og hele huset i løpet av sekunder var helt overtent, og da brant røykvarslerne opp. Selv om brannvesenet var der 1,5 min etter dette igjen, var huset helt tapt. Hadde jeg sovet på sofaen hadde jeg ikke levd. Da hadde jeg vært fanget i flammene i samme øyeblikk som røykvarsleren begynte å ule. Det gikk altså så fort. Akkurat som på film. Fra 0 til helt borte på 2 minutter. Men ikke vær gnien på røykvarsleren av den grunn. Sett heller opp en ekstra røykvarsler på verandaen. (Brannårsak hos oss er for øvrig ukjent, det var ingenting på den verandaen der brannen startet som burde tatt fyr). Anonymkode: 0e0fe...e04 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #16 Skrevet 3. november Har røykvarsler i hvert rom såklart. Anonymkode: a6e57...8ad
AnonymBruker Skrevet 3. november #17 Skrevet 3. november Det må være en røykvarsler i hver etasje. Det bør være en røykvarsler i hvert eneste rom. Også uteboden. Helst bør disse være seriekoblet. Mvh brannkonstabel som har sett litt for mange unødvendige liv gå tapt og bli skad. Selv om man kunne brukt 2000kr på røykvarslere for å sikre ett stort hus. Anonymkode: a1a73...1bb 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #18 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Huset mitt brant ned til grunnen for to uker siden. Vi hadde røykvarslere i hver etasje og soverom. Det var faktisk null hjelp fordi brannen startet ute og ble stor. Røykvarsleren først slo ut når stuevinduene våre eksploderte innover og hele huset i løpet av sekunder var helt overtent, og da brant røykvarslerne opp. Selv om brannvesenet var der 1,5 min etter dette igjen, var huset helt tapt. Hadde jeg sovet på sofaen hadde jeg ikke levd. Da hadde jeg vært fanget i flammene i samme øyeblikk som røykvarsleren begynte å ule. Det gikk altså så fort. Akkurat som på film. Fra 0 til helt borte på 2 minutter. Anonymkode: 0e0fe...e04 Forferdelig skremmende, godt du kom deg ut. Og en viktig påminner om å ha alt man kan i orden, røykvarsler, brannslukkingsapparat, og ikke minst forsikring. Håper du får deg et nytt hjem raskt. Hva forårsaket brannen? Har jo friskt i minne den saken om de fire jentene som brant inne, der startet også brannen utendørs visstnok. I tillegg er det mange som lader elsparkesykler i våre dager, både inne og rett ved huset. Skremmende det også, de brannene skjer utrolig eksplosivt. Anonymkode: da858...f9a
AnonymBruker Skrevet 3. november #19 Skrevet 3. november Hver etasje minimum. Hvert soverom burde også prioriteres. Jeg har 13 totalt. Fire i kjelleren (en i hvert rom selv om det bare er boder), 5 i 2 etg (1 i hvert soverom pluss gangen) og 4 i 1.etg (1 i hvert rom unntatt badet). Det koster flesk, siden de er koblet mot alarm. Men, det er en investering i familien. Jeg kan ikke leve med at familiemedlemmer har dødd fordi jeg sparte på hundrelappene. Hvis du leier og de ikke gjør noe med det hadde jeg satt det opp selv eller funnet et annet sted. Akkurat det hadde jeg hatt null tid til å vente på. Anonymkode: 16a26...e24 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #20 Skrevet 3. november Ikke forsvarlig, og neppe lovlig... Anonymkode: d01a2...383 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå