Gå til innhold

Drar dere i begravelser til «alle» dere kjenner, så lenge dere får fri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus og har slikt sett mulighet til å delta i begravelser på formiddagen før jeg skal på vakt. 

Har opplevd i begravelser hos kollegaer, gode venners foreldre osv, at jeg er alene som «kollega» / venn av den som mistet foreldre osv. Er det kun vanlig å møte opp hos de aller aller nærmeste? Virker det fjernt å møte opp for slike begravelser eller synes du det hadde vært hyggelig gjort/omtenksomt?

Anonymkode: 9ac7e...a1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar ikke i begravelser, men hadde jeg gjort det hadde jeg neppe dratt til i andre enn den aller nærmeste familien. Tenker det er hyggelig at du møter da.

Anonymkode: 936a3...46c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser i begravelse til familie og nære venner. Reiser også dersom nære venner mister noen som er nære for dem, for å vise støtte. Jeg syntes det var fint at mine venner kom da faren min skulle begraves, selv om de ikke var nære han.

Anonymkode: 4dd58...316

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg er det ikke naturlig å dra i begravelser til bekjente eller til venners familie, men jeg vet jo at mange gjør det. Hvis jeg blir bedt om å møte av pårørende, er det selvsagt noe annet. 

Jeg drar egentlig bare i begravelser når jeg «må». 

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg må være så ærlig å si at jeg ikke drar i begravelser om det ikke er rart at jeg ikke er der..

Anonymkode: d5573...695

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går i begravelser til egen familie og venner, ja.

Men ikke kolleger eller venners foreldre og familie, med mindre det er mennesker jeg kjenner svært godt og har omgått mye, og det har så langt ikke skjedd i mitt 52-årige liv.

Anonymkode: 46fbd...786

Skrevet (endret)

Vil gjerne det, men har sjeldent fått fri. Aner ikke hvordan de som går, får fri.

Endret av Virrevirrevapp
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg har mistet to veldig nære. Greier jeg det ikke. Det blir for vondt. Prøver å støtte på andre måter.  Fått inntrykk at etter corona så ble mindre folk som møtte opp. Men tror alle setter pris på at folk kommer❤️

Anonymkode: 0a473...c7d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (6 minutter siden):

Vil gjerne det, men har sjeldent fått fri. Aner ikke hvordan de som går, får fri.

Man må ta det som avspasering/fri

Anonymkode: 14771...b83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møter i  begravelse til familie og venner. Men også til mine nære venner som mister familiemedlemmer. 

Anonymkode: b00f0...056

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg drar ikke i begravelser, men hadde jeg gjort det hadde jeg neppe dratt til i andre enn den aller nærmeste familien. Tenker det er hyggelig at du møter da.

Hæ? Så hvis foreldrene dine dør så drar du ikke i begravelsen? Hvorfor ikke? 

Anonymkode: 02093...0e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hæ? Så hvis foreldrene dine dør så drar du ikke i begravelsen? Hvorfor ikke? 

Anonymkode: 02093...0e1

Begge foreldrene mine er døde.

Var i min far begravelse, da var jeg tenåring. Droppet min mors.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig hyggelig å møte opp og vise at man er der for de som mister noen nære. Jeg har sett folk reise halve landet rundt for å støtte nære, å ha en slik venn/kollega er gull verdt, og viser at man ser hele mennesket, ikke bare som en kollega. 

Anonymkode: a7b23...73d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi møtter opp til familie, nære venner og evnt som støtte for familie og venner. Og inni mellom naboer

Vi mister en ungdom i bygda her. Vi kjente ikke ungdommen.  Men dro for å vise respekt. Våres ungdom er etbpar år yngre en den som gikk bort. Sønnen kjente broren til den som gikk bort.Over alt lå det granbar og tente lys der begravelse bil kjørte til kirka.

Anonymkode: aa0c7...982

• Liker 1
Skrevet

Bare nær familie som jeg har kontakt med eller nære venner. Jeg jobber slik at jeg ikke kan dra i alle begravelsene til folk jeg kjenner. Men jeg tror nok at hvis nære kolleger skulle dø så hadde jeg hvis jeg fikk fri gått i begravelsen til dem også, men jeg håper ikke det vil skje eller at noen av mine nærmeste venner dør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må ta det som avspasering/fri

Anonymkode: 14771...b83

Ja, vi har få muligheter til det. Det meste av vår fri er styrt. Avspasering må planlegges i god tid så vi får vikar. 

Var heldig sist en venn døde at jeg kunne delta i begravelsen. Jeg hadde fri uansett den dagen.

Skrevet

Drar i begravelse til familie selvfølgelig, men om det er nære venner og også kollegaer jeg har jobbet tett på så går jeg. Jeg tar i såfall avspassering om det er annet enn nær familie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...