Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har blitt utsatt for omsorgssvikt i barndommen. Ikke rus eller alvorlig vold (men noe), men hovedsaklig at han ikke har blitt sett, og ble feks kastet ut hjemmefra som tenåring, mor sier mye ufortjent stygt om han til andre, helseplager har ikke blitt fulgt opp, han har måttet greie seg alene fra tidlig av. Dette har ført til at han ble et svært pliktoppfyllende og enkelt barn som gjorde alt han kunne for å bli sett.

Han er blitt people pleaser og konfliktsky. Han har lite kontakt med mor, men hun trigger han veldig og han er i kjelleren nå pga henne. Hva kan jeg si til han? Han har aldri sagt henne imot. Han bærer på mye.

Mor er typen som skal fremheve seg selv hele tiden. Hun sliter med psyken. Og er ekstremt opptatt av utseendet sitt. 

Anonymkode: 9d3db...90b

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terapi om han ikke allerede går i det. Vekdig bra han er åpen meg deg. 

Jeg har også et komplekst forhold til min mor. Usunn relasjon som den du beskriver. 

Klarte til slutt etter mange år i terapi sette grenser men er veldig vondt det også og en sorg innse at relasjonen man har til egen mor ikke er bra for deg. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at terapi mtp grensesetting vil være nyttig. Med grenser vil selvfølelsen vokse, iallefall kjenner jeg på det. Jeg har ett usunt forhold til mor og det er tøft å sette grenser men med tiden kjenner jeg mere og mere på at jeg er voksen

Anonymkode: 75022...6d7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du finne frem litt lesestoff/podcast/youtube til han så han kan begynne å forstå hva som har skjedd og hvordan dette påvirker han?

Anonymkode: d2298...aa5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp som og er nøyaktig som din samboer. Jeg er kvinne, nå i begynnelsen av 50-årene. Dette har preget meg hele livet, men etter flere runder hos psykolog begynner kloa hennes endelig å slippe. Jeg er blitt flinkere til å si nei og til å stå opp for meg selv. Konflikter er fortsatt utrolig vanskelige å takle, men det kommer seg.

Lykke til, så fint at du ønsker å hjelpe ham med dette! 💙

Anonymkode: ecd54...5a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan du finne frem litt lesestoff/podcast/youtube til han så han kan begynne å forstå hva som har skjedd og hvordan dette påvirker han?

Anonymkode: d2298...aa5

Har du noe forslag til hva? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra dere alle 😊 Det er trist å høre at flere har opplevd det samme. Han har hatt avstand til henne i mange år, men han har fått barn og hun gir han dårlig samvittighet for at hun ikke ser barnebarnet nok. Han har begynt hos psykolog, så de skal nok jobbe med dette 😊 men jeg lurer på hva jeg som samboer kan bidra med 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...