AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Vet ikke om det skyldes adhd, men tror det er medvirkende årsak. Har en sønn som trenger nesten 11 timer søvn, som betyr at han i praksis burde sovne 0815. Men han er 12 år, så det går jo ikke. Selv ønsker han å sovne 22-23. Men i helger og ferier, så sover han nesten 11 timer hver natt når han får sove så lenge han vil. I hverdagen så gjør han alt han kan for å dra ut tiden, slik at det tar mye lengre tid enn planlagt p komme seg i seng. Og når han først er i seng så går han opp flere ganger lenge etter han har sagt god natt. Det betyr at han sjeldent sovner før 2230. Tiden i sengen tilbringer han med å leke med ting og tang. Er det slik at jeg må begynne å tilbringe kvelden igjen på rommet hans? (å være der til han sovner?) Noe jeg ikke har gjort siden han var 1,5 år? Han er den eneste i søskenflokken som faktisk sovnet av seg selv og vi gikk tidlig ut av rommet til som barn. De andre var fort 4 og 6 år gamle før vi kunne gå ut av rommet før de sovnet. Men de kan vi si god natt til, også sovner de etter 10-15 minutter. De er yngre. Så hva skal vi gjøre? Hvilke alternativer har vi? Slik som nå så er det ingen skjermtid etter 1930, han lager seg kveldsmat og smører matpakke før han går på badet. Klokken blir fort 2030. Så snakker vi litt og leser litt og jeg er ut av rommet ca 2050-2100. Han har da mulighet til å sove ca 10 timer. Anonymkode: 88c76...512
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Jente, men ja. Hun har god hjelp av melatonin. Anonymkode: 630de...e9f
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Slik var jeg hele oppveksten og store deler av voksenlivet frem til diagnose og medisinering. Kan jo være mange grunner men søvn er en av de vanligste problemene som følger ADHD. Selv brukte jeg hele livet på å prøve å løse søvn når det viste seg at det var ADHD jeg måtte løse først og søvn er fortsatt langt fra bra men mye bedre. For meg og mange andre er det ikke så mye at man trenger masse søvn men det at man ikke får noe skikkelig eller god søvn, så da prøver man å sove hele tiden og vegrer seg for å stå opp fordi man er så sliten og ikke får noe god søvn eller hvile alle de timene man ligger i sengen. Innsovning var største problemet men når jeg endelig sovnet så var det bare et par timer så våknet jeg igjen, og slik gikk natten med avbrutt søvn eller ingen søvn. Og når morgen komme og alarmer går så er kroppen så trøtt og sliten at den ikke reagerer, gjør ting i søvne eller er uvekkelig. Og når man endelig våkner så prokrastinerer man i det uendelige og kommer seg ikke ut av senga, overtenker, prøver å planlegge hva man skal før man står opp etc. og så har plutselig mange timer løpt. Å legge seg tidligere forbedrer sjeldent søvnen og forverrer helst innsoving og gjør natten enda verre for mange, men finnes nok selvfølgelig unntak. For meg har jeg aldri klart å sovne før 12, uansett hva jeg har prøvd eller gjort, og forøk på tidligere har gjort alt verre. Jeg ville nok sett på mer utredning eller justering av ADHD behandling/medisinering. For meg ble det å ta Ritaling umiddelbart om morgen når jeg våkner, da holder det prokrastineringen i sjakk. Og har andre dose litt etter lunsj som gjør at jeg letter sovner og da er det bare oppvåkning på natten som er problem hos meg samt tidvis problem med innsoving hvis jeg blir for sen til å sovne. Anonymkode: e87ed...43e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå