Hololo Skrevet 2. november #21 Skrevet 2. november Det er intet mindre enn en byttehandelen, du selger tiden din til å få penger til å kjøpe deg det du trenger i livet, bolig, mat, underholdning osv. alle står fritt til å bo i telt og leve av det naturen har å by på. Men skjønner godt hva du vil frem til, å jobbe mindre er en drøm, derfor sparer jeg for å slippe å jobbe så mye i fremtiden, Jeg liker jobben min jeg og, men det å kunne hatt den friheten til å bare gjort hva du ville, det satse jeg å få oppleve før jeg blir pensjonist, har masse interesser og hobbyer som jeg gjerne skulle disponert tiden min til istedenfor. Drømmer om at AI tar over en del jobber og at vi går over på en slags borgerlønn, det hadde vært topp for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 2. november #22 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): ... Og så har man de som retter seg opp i ryggen innser at de er voksne og utfører jobber med god innstilling og velvilje, fordi de forstår at det å dra lasset sammen er kritisk for å kunne nyte vårt velfungerende velferdssamfunn. Hvis alle skal kose seg med hobbyer 15 timer per døgn så vil det hverken finnes sykehus, matbutikker, barnehager, bilveier, brannvesen, politi, hoka-sko, netflix fastleger, skoler, universiteter eller interiørbutikker. Anonymkode: a2b09...c28 De aller fleste retter seg opp i ryggen og utfører jobben sin hver dag, selv om de mistrives eller føler det er for mye. Det er da mye mer heroisk enn å gå på jobb når man elsker jobben og kollegaene sine, hvis man først skal gjøre dette til en konkurranse i å være mest flink og pliktoppfyllende. Det blir også en mer konstruktiv debatt om du klarer å forholde deg litt saklig. Det er da ingen som forventer 15 timer til hobbyer hver dag. Anonymkode: d4d20...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. november #23 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Snakk for deg selv. Du velger selv å henge igjen i gamle måter å gjøre ting på, men trenger ikke hindre andre i progresjon og forbedring av sine liv. Hvis du føler deg bortskjemt, så jobb mer. Anonymkode: d4d20...0a9 Det er ingen som nekter deg eller andre å jobbe mindre, men da må du/dere også godta at dere tjener mindre. Å få en deltidsjobb burde være mulig så å forandre på antall timer du/dere jobber er et valg som nik er tilgjengelig. Anonymkode: 3f6d7...ac7 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. november #24 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vår generasjon jobber mye mindre enn tidligere generasjoner, og opplever mye mer ulikt. Vi har ingen grunn til å klage. Merkelig at folk klager mer nå enn de som hadde 12 timers skift i gruer og bondegård. Mye vil ha mer rett og slett, og vi er blitt bortskjemte. Anonymkode: b027d...fae Er det en så sinnsyk tanke å ville ha mer tid til familie og venner? 😅 Mye vil ha mer - ja jeg tar gjerne mer tid med mann og barn enn Olga og Turid på kontoret. Og jeg er til og med en av de som trives på jobb. At arbeidsdager er 8 timer er en relativt tilfeldig sosial konstruksjon. Man er verken lat eller workaholic om man ønsker å jobbe mer eller mindre enn det. Man bare har ulike prioriteringer og ønsker i sitt ene liv. Anonymkode: b7e2f...147
AnonymBruker Skrevet 2. november #25 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvis dere føler dere så bortskjemte og late, så er det jo bare å jobbe mer. For dere snakker vel om dere selv? Jeg regner med dere ikke sitter på deres høye hest og snakker på vegne av alle andre? At folk jobbet enda mer før i tida betyr jo bare at folk hadde enda mer å slite seg ut på, og enda mer som spiste opp tiden og livskvaliteten deres. Hvorfor skal vi se bakover på ting som var verre og bruke det som argument for at folk ikke skal få lov til å klage eller finne bedre løsninger? Anonymkode: d4d20...0a9 Ganske innlysende at AB prater om andre. Hvis det er så fælt å være i arbeidslivet, så er det bare å forsørge dere på andre måter. Vær glad dere ikke jobber i andre land, der arbeidstiden er opptil 12 timer. Likevel så klager de ikke. Det er noe rart med folk i Skandinavia. En bortskjemt gjeng som ikke vet hvor priviligert dere er. Anonymkode: 41261...5b8 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. november #26 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at man må tjene penger, men fy søren så mye av tiden som går vekk i jobbing.. man ser kolleger oftere enn familie og de som virkelig betyr noe. Syns dette er vanskelig å akseptere. Vi har tross alt dette ene livet og døden er evig. Andre som føler på det samme? Anonymkode: 75a09...255 Gå ned i velstand. Dropp dyre ferieturer. Gi julegaver til maks 100kr. Kjøp mat fra datohylla på Bunnpris. Kjøp en gammel sykkel for å komme deg rundt. Bo billig på bygda. Gå på jakt og fisking. Det går fint an å leve uten å jobbe 8-16. Det blir bare et litt annet liv. Anonymkode: 1422a...601
AnonymBruker Skrevet 2. november #27 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvis dere føler dere så bortskjemte og late, så er det jo bare å jobbe mer. For dere snakker vel om dere selv? Jeg regner med dere ikke sitter på deres høye hest og snakker på vegne av alle andre? At folk jobbet enda mer før i tida betyr jo bare at folk hadde enda mer å slite seg ut på, og enda mer som spiste opp tiden og livskvaliteten deres. Hvorfor skal vi se bakover på ting som var verre og bruke det som argument for at folk ikke skal få lov til å klage eller finne bedre løsninger? Anonymkode: d4d20...0a9 Oisann da noen som tok ting litt nært til seg her ser jeg. Ordtaket "ledigang er roten til alt ondt" er ikke rettet spesielt verken til meg eller til deg men til folk generelt ja. Videre sier forskning at positive sider ved å jobbe inkluderer økt psykisk og fysisk helse, økonomisk trygghet, sosial tilhørighet, og en følelse av mening og personlig vekst. https://www.fhi.no/he/fr/folkehelserapporten/samfunn/arbeid-og-helse/ Mennesker som er uten jobb er mer ulykkelig enn mennesker i jobb, ikke bare pga det økonomiske aspektet men også av de nevnte grunner. Verken nordmenn eller andre er skapt for å sitte på ræven. For ungdommer og unge voksne som kjemper for å komme ut i arbeidslivet så er veien kort til kriminalitet, psykisk uhelse, rus etc. Studier av ungdomskriminalitet og arbeidsledighet viser at sosial ekskludering og mangel på tilknytning til legitime instudisjoner (skole/arbeid)er sterke risikofaktorer. Gjenger tilbyr ofte struktur, tilhørighet og "arbeid". Så nei jeg snakker faktisk ikke bare om deg eller om meg. Det går an å se litt lengre enn sin egen navlelo og se på hva som er godt for mennesker generelt, og hva som ofte blir konsekvensene av å drive "latmansarbeid" og gå rundt å sulle i la la land hele livet. Det er heller ingen sjokkeffekt tror jeg å hevde at dagens samfunn og generasjoner er latere enn de foregående. Tror dette neppe kan komme som et sjokk for deg. Noen (spesielle) ønsker å være hjemmeværende husmor slik de var før i tiden. Men du kommer ikke unna at humoren på 50 tallet hadde verken støvsuger, bil, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin etc. Husmoren på 50 tallet brukte 9-10-11 timer på husarbeid. Ikke på å sulle rundt og se på netflix mens barna leker med lego. Dagens kvinner bruker i gjennomsnitt en time og 23 minutter på husarbeid. Så jeg snakker om samfunnet, ikke deg (jeg har ikke nevnt deg med et køya ord, men jeg antar du som jeg er en del av samfunnet?) Anonymkode: 8a05f...91b 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. november #28 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at man må tjene penger, men fy søren så mye av tiden som går vekk i jobbing.. man ser kolleger oftere enn familie og de som virkelig betyr noe. Syns dette er vanskelig å akseptere. Vi har tross alt dette ene livet og døden er evig. Andre som føler på det samme? Anonymkode: 75a09...255 Ja, jeg ville sluttet om det ikke var for økonomien. Anonymkode: fca77...073
AnonymBruker Skrevet 2. november #29 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du med i det der forever living- tullet eller noen annen form for pyramidegreier? Anonymkode: 65b51...b23 Hehe, nei. Overhodet ikke Ville aldri jobbet med pyramide-greier. Har noen bekjente som trodde det skulle gjøre dem rike, men det gikk adundas. Jeg har en fast jobb med mye fleksibilitet og høy inntekt. Anonymkode: 00a52...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november #30 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg stortrives på jobb og føler jeg hadde hatt et kjedelig liv om jeg kun gikk hjemme. Er veldig glad jeg kan jobbe og tjene penger. Anonymkode: 80994...2a1 Hvorfor måtte du kun gå hjemme om du ikke jobbet? Anonymkode: 4ab2d...451 2 1
Mandagsunge Skrevet 3. november #31 Skrevet 3. november Fordi alternativet er å vere økonomisk avhengig av familien i den grad at ein ikkje kan gå frå dei eller skiljast utan å leve i fattigdom. 1
Knirke Skrevet 3. november #32 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): De aller fleste retter seg opp i ryggen og utfører jobben sin hver dag, selv om de mistrives eller føler det er for mye. Det er da mye mer heroisk enn å gå på jobb når man elsker jobben og kollegaene sine, hvis man først skal gjøre dette til en konkurranse i å være mest flink og pliktoppfyllende. Det blir også en mer konstruktiv debatt om du klarer å forholde deg litt saklig. Det er da ingen som forventer 15 timer til hobbyer hver dag. Anonymkode: d4d20...0a9 Nei, det er ikke heroisk å gå til en jobb man hater. Det betyr bare at man har gjort feil valg i livet og har en generelt negativ og bitter innstilling. Man vil heller sutre enn å ta tak i livet sitt. Folk må gjerne være selvmedlidende for min del, men de får ingen sympati fra meg, og neppe fra noen andre heller. «Enhver er sin egen lykkes smed» er det noe som heter. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #33 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har aldri jobbet så lite og hatt så mye fritid som vi har nå. Vi er så bortskjemte at vi tror det vi jobber i dag er mye. Anonymkode: 9393b...d5c Det er aboslutt sant. De fleste arbeider 35-40 timer i uken i fulltidsstilling, avhengig av bransje. For hundre år siden jobbet vel mange 12 timer om dagen, minst 6 dager i uken. Hvis man likevel føler i dagens samfunn at jobben er så altoppslukende, så er det kanskje fordi mye av vår "identitet" ligger i yrkeskarrieren? Samtidig som arbeidets art kan føles ganske meningsløs i enkelte bransjer, og totalt utmattende i andre bransjer (som helse). Og at det nærmest er umulig å få en "ordentlig" jobb uten kurs eller utdanning av noe slag, noe som kan være vanskelig for de som sliter med helsa, har kommet skjevt ut, eller hadde vanskelige oppvekstforhold. For ikke å snakke om de intrikate jobbsøkerprosessene og alle de fjollete kravene i en gjennomsnittlig stillingsannonse, hvor du må brenne for og være lidenskapelig opptatt av helt banale arbeidsoppgaver. Anonymkode: 655fa...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #34 Skrevet 3. november Jeg har aldri gjort noe jeg ikke trives med. Jobb og fritid er ganske integrerte, og jeg elsker det jeg holder på med. Samme med kollegaer, det er personer jeg trives veldig godt med. Mange har også blitt gode venner privat. Det mest miserable jeg leser er de som er ekstremt firkanta i forhold til egen tid, i den grad at de ikke snakker privat med kollegaer, og aldri deltar på arrangement. Det må være ganske triste liv når man skal holde på slik fra 20 til 70. Anonymkode: 0b38f...129 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #35 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis dere føler dere så bortskjemte og late, så er det jo bare å jobbe mer. For dere snakker vel om dere selv? Jeg regner med dere ikke sitter på deres høye hest og snakker på vegne av alle andre? At folk jobbet enda mer før i tida betyr jo bare at folk hadde enda mer å slite seg ut på, og enda mer som spiste opp tiden og livskvaliteten deres. Hvorfor skal vi se bakover på ting som var verre og bruke det som argument for at folk ikke skal få lov til å klage eller finne bedre løsninger? Anonymkode: d4d20...0a9 Nei, jeg har ikke tenkt å jobbe mer. Jeg er svært takknemlig for at jeg har all den fritiden jeg har. Jeg snakker på vegne av alle andre som jobber 37,5 timer i uka. De som jobber mer enn det har mulighet for å skifte jobb og få en jobb hvor de ikke jobber mer enn 37,5 timer. Folk får lov å klage, og jeg har lov å svare på deres klager. Det er et diskusjonsforum. Andre løsninger må de gjerne finne, så lenge det ikke innebærer å snylte på staten. Anonymkode: 9393b...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #36 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det en så sinnsyk tanke å ville ha mer tid til familie og venner? 😅 Mye vil ha mer - ja jeg tar gjerne mer tid med mann og barn enn Olga og Turid på kontoret. Og jeg er til og med en av de som trives på jobb. At arbeidsdager er 8 timer er en relativt tilfeldig sosial konstruksjon. Man er verken lat eller workaholic om man ønsker å jobbe mer eller mindre enn det. Man bare har ulike prioriteringer og ønsker i sitt ene liv. Anonymkode: b7e2f...147 Du kan jo slutte å jobbe akkurat når du vil. Saken er ikke at folk bare ønsker å jobbe mindre. Det de ønsker er å jobbe mindre, men få minst like mye lønn... At det er mange som ikke skjønner at det regnestykket ikke går opp er skremmende. Anonymkode: 435eb...353 3
AnonymBruker Skrevet 3. november #37 Skrevet 3. november Jobb tar en altfor stor del av livet og bør fra start fokuseres på å unngå i høyest mulig grad. Unntaket er hvis man syns jobben er livet. Anonymkode: 4ab2d...451
AnonymBruker Skrevet 3. november #38 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobb tar en altfor stor del av livet og bør fra start fokuseres på å unngå i høyest mulig grad. Unntaket er hvis man syns jobben er livet. Anonymkode: 4ab2d...451 Og du står helt fritt til å jobbe mindre i en deltidsstilling, kanskje bare 5-6 timer i uken og ja masse fri. Men valg har konsekvenser skjønner du og du vil ikke ha konsekvensene med lite lønn utbetalt. Det sier seg vel selv at du ikke kan jobbe i en 20% stilling og få det samme gode som noen som jobber 100% eller? Ufattelig om du ikke ser den. Men at du må jobbe 100%? Nei det er ditt valg hva du velger, men de som jobber mer får selvsagt mer utbetalt også og de som jobber vs de som ikke jobber er også mer inkludert i samfunnet og har bedre psykisk helse blant annet. Anonymkode: 8a05f...91b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november #39 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har aldri jobbet så lite og hatt så mye fritid som vi har nå. Vi er så bortskjemte at vi tror det vi jobber i dag er mye. Anonymkode: 9393b...d5c Kommer jo an på. Noen jobber veldig mye mens andre jobber lite. Anonymkode: c8d47...393
AnonymBruker Skrevet 3. november #40 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Skjønner at man må tjene penger, men fy søren så mye av tiden som går vekk i jobbing.. man ser kolleger oftere enn familie og de som virkelig betyr noe. Syns dette er vanskelig å akseptere. Vi har tross alt dette ene livet og døden er evig. Andre som føler på det samme? Anonymkode: 75a09...255 Jepp! Slår et slag for Tradwife eller Tradmann, folk som går hjemme med barna må få borgerlønn!! Da blir det mange skattebetalere! Anonymkode: 56204...f0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå