Gå til innhold

Er Oppsal i Oslo et farlig sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er flere leiligheter der til ganske greie priser, men så leste jeg i Nordstrands Blad (får ikke linket til artikkelen fordi det er betal-artikkel) at det er så mye problemer med ungdomskriminalitet og narkotika/vold der 😮 

Er det så ille? Risikerer man å bli banket opp av tenåringer eller at de kaster granater på deg liksom?  Jeg syns tenåringsgutter er kjempeskumle, så hvis det bor mange sånne der så får jeg jo helt hysterisk anfall hver gang jeg går ut døra. Hvorfor er de så sinte og voldelige akkurat der? 

Det ene borettslaget måtte leie inn vektere fordi de som bodde der var så redde. Hvis det er såpass farlig så vet jeg ikke om jeg tør legge inn noe bud. Eller er det noen steder som er farligere enn andre der? 

Anonymkode: 59dd3...80b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oslo er et farlig sted

Svenske tilstander er blitt virkelighet 

Anonymkode: 66b21...bce

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke bekymret meg det minste for å bo på Oppsal, nei.

Anonymkode: 4223e...062

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, de jeg kjenner som bor der trives veldig bra. 

Anonymkode: 7462a...cd6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, de jeg kjenner som bor der trives veldig bra. 

Anonymkode: 7462a...cd6

Ok, virker som det begrenser seg til noen få områder da. Jeg har vært på visninger på Haakon Tveters vei og Oppsalstubben, synes begge de stedene virket koselige! Var ingen som kastet granater på meg heller :D 

Er det masse gærninger som henger ved t-banen, eller er det trygt? 

Skrevet

Nei du blir ikke kastet granater på hvis du bor på Oppsal. 

Anonymkode: f5de6...6f2

• Liker 2
Skrevet

Hva skrev de egentlig i den artikkelen? Har bodd på Oppsal i snart ti år. Barna er riktignok små, men nei, aldri sett eller opplevd noe skummelt her.

Noen av landets mest kjente «yrkeskriminelle» er jo fra området, om man tar med Bøler og Tveita (Bektew og gutta), men de begynner å bli «godt voksne» og bor vel for det meste strengt tatt ikke her lenger - men de har gamle foreldre her. Kort vei til Haugerud og Søndre Nordstrand selvfølgelig, som sikkert kan slå uheldig ut for noen ungdommer.

Har ofte tatt siste t-banen hjem i helgene - helt uproblematisk, både på selve banen og på t-banestoppet.

Anonymkode: ca6ea...058

• Liker 1
Skrevet

Du vil uansett hvor du er i Oslo sannsynligvis ikke få granater kastet etter deg 😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Oslo er et farlig sted

Svenske tilstander er blitt virkelighet 

Anonymkode: 66b21...bce

Høres ut som et utsagn fra én som ikke bor i Oslo og kun leser medieoppslag om Oslo 

Anonymkode: 4023e...7b7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skrev de egentlig i den artikkelen? Har bodd på Oppsal i snart ti år. Barna er riktignok små, men nei, aldri sett eller opplevd noe skummelt her.

Noen av landets mest kjente «yrkeskriminelle» er jo fra området, om man tar med Bøler og Tveita (Bektew og gutta), men de begynner å bli «godt voksne» og bor vel for det meste strengt tatt ikke her lenger - men de har gamle foreldre her. Kort vei til Haugerud og Søndre Nordstrand selvfølgelig, som sikkert kan slå uheldig ut for noen ungdommer.

Har ofte tatt siste t-banen hjem i helgene - helt uproblematisk, både på selve banen og på t-banestoppet.

Her fant jeg det på bl.a nrk.no også:

Rus-salg, bråk og trusler: Oslo-borettslag har leid inn vektere – Stor-Oslo 

Bydel Østensjø, Barne og unge | Ungdomsmiljøet på Oppsal bekymrer: – Frykter hvordan ting vil bli

Oppsal: Borettslag leier vektere mot utrygghet og kriminalitet

Ser ut som det borettslaget det gjelder er i Vetlandsfaret, Solhøgda borettslag. Er det kommunale leiligheter eller psykiatri?

Veldig greit å vite hvor jeg bør holde meg unna.. 

Skrevet

Altså du virker veldig naiv ts. Sikker på at du skal flytte til Oslo? At større borettslag/sameier har vekter som passer litt på tror jeg er ganske vanlig. Det har vi også der jeg bor, uten at det er noen spesielle problemer her. Ungdomsgjenger kan du møte på overalt. 

Anonymkode: b81cb...f60

• Liker 1
Skrevet

Hm, se der ja. Kjenner godt til borettslaget! Bor ikke der selv, men går ofte forbi, også på kveldstid, og har aldri merket noe. Men jeg vet faktisk at de har hatt noen innbrud. Jeg har ikke inntrykk av at det er et utbredt problem på Oppsal - men man trenger jo ikke mer enn to-tre urokråker i f.eks. et borettslag før det kan bli vanskelig for de som bor der. Spesielt om de tiltrekker seg folk som både kjøper og selger narkotika. Det er ikke lenge siden det kom frem at et søskenpar i sentrum alene sto for flere hundre lovbrudd... (https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hun-oppfordret-sonnen-til-a-drepe-foreldre-ma-fratas-omsorgen-i-tide/o/5-95-2178546). 

Det er flere kommunale boliger rundt om her, men i motsetning til deler av sentrum er de kjøpt her og der, så det er ikke sånn at en hel blokk, eller oppgang, blir fylt opp. Men sånn er det vel i mange av drabantbyene.

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 34642...cf8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her fant jeg det på bl.a nrk.no også:

Rus-salg, bråk og trusler: Oslo-borettslag har leid inn vektere – Stor-Oslo 

Bydel Østensjø, Barne og unge | Ungdomsmiljøet på Oppsal bekymrer: – Frykter hvordan ting vil bli

Oppsal: Borettslag leier vektere mot utrygghet og kriminalitet

Ser ut som det borettslaget det gjelder er i Vetlandsfaret, Solhøgda borettslag. Er det kommunale leiligheter eller psykiatri?

Veldig greit å vite hvor jeg bør holde meg unna.. 

Går med avisa på natta overalt i Oslo, og har gjort det i snart 30 år. Har bodd på østkanten i (Stovner) hele livet. Jeg har til gode å oppleve tilstander som mediene skriver om. Drabantbyene er øde etter klokka 23 om kvelden. Stille, nesten for stille.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Bodde mange år på oppsal . Veldig koselig sted. 

Anonymkode: 0fa85...3a8

Skrevet

Jeg har hatt alle somre på Oppsal. Det har utfordringene til en drabantby, og har forsåvidt alltid hatt det. Det var en del rør før også, men aldri veldig alvorlig.

Som andre skriver skal det ikke så mange til for å skape uro, også slås det opp med fete typer i avisene.

Jeg bor på bygda på byggefelt nå, og det er to kommunalboliger ovenfor oss. Politiet patruljerer her to ganger om dagen. Og det er 1-2 personer som har gjort det slik, den ene har mannen min kjent siden barndommen.

Likevel har jeg aldri merket noe til det, men vet at en nabo fikk frastjålet en sykkel og en annen en gressklipper. Jeg føler meg likevel ikke utrygg.

Anonymkode: c71ec...b85

Skrevet

Nei. Det er ingen steder i Oslo det er farlig å bo. Dere utkantsfolk er noen hysteriske reddharer.

Anonymkode: 749a9...414

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har bodd flere steder både i Groruddalen, på Alna og i Søndre Nordstrand. Jeg har også bodd flere steder i Vestre Aker. Vet du hva? Det er ikke noe tryggere på vestkanten, der de rikeste menneskene i Oslo bor, enn det er på østkanten. Det er på nattbussen mot Holmenkollen jeg nesten har blitt overfalt, ikke på nattbussen til Holmlia eller Bøler. Men ingen av stedene har jeg noengang følt meg utrygg. Eneste du merker forskjell på er at det er høyere andel andre- og tredjegenerasjons innvandrere på østkanten enn på vestkanten. Noen har veldig mye imot det, min erfaring er at det er fullstendig vanesak. Blir du inngrodd på vestkanten blir du fremmedfiendtlig, og bor du på østkanten blir du mer åpen og vennlig. 

Anonymkode: 20cbb...c69

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nei, Oppsal er jo et kjempefint sted. 

Jeg følte meg mer utrygg nattestid i Porsgrunn i helgen med alle rånerne, enn på Oppsal i Oslo altså. ;) 

For øvrig er minoritetsandelen på Oppsal skole 9%, for de som mener det handler om minoritetsspråklige. Der har andelen gått ned fra 26% til 9%. Der er det både en blanding av blokker og hus/rekkehus. Av de jeg kjenner som bor der beskriver de et godt og trygt miljø.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/BW2Vdg/er-oslo-skolen-mer-eller-mindre-segregert-enn-foer-dette-viser-tallene

Utfra det jeg har hørt fra de som bor på Oppsal handler disse sakene om barn fra pengesterke familier (som har råd til rus), og som skaper ugagn. Mye av den samme problematikken man finner på vestkanten. Vi samme problematikk i mindre skala på skolen der jeg jobber, fordi det bor mange pengesterke i nabolaget.  

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (2 timer siden):

For øvrig er minoritetsandelen på Oppsal skole 9%, for de som mener det handler om minoritetsspråklige. Der har andelen gått ned fra 26% til 9%. Der er det både en blanding av blokker og hus/rekkehus. Av de jeg kjenner som bor der beskriver de et godt og trygt miljø.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/BW2Vdg/er-oslo-skolen-mer-eller-mindre-segregert-enn-foer-dette-viser-tallene

Utfra det jeg har hørt fra de som bor på Oppsal handler disse sakene om barn fra pengesterke familier (som har råd til rus), og som skaper ugagn. Mye av den samme problematikken man finner på vestkanten. Vi samme problematikk i mindre skala på skolen der jeg jobber, fordi det bor mange pengesterke i nabolaget.  

Ja, Oppsal er blitt ganske "hvitt", for de som måtte være opptatt av det. I den grad man teller sånt er det ressurssterke andre og tredjegenerasjons "innvandrere" og par hvor den ene er nyinnflyttet til landet (fra andre Europeiske land) som står for "mangfoldet". Det er bare å sjekke statistikk for alle Oppsalskolene (Godlia, Trasop, Østensjø og Oppsal). De som flytter hit kunne ha flyttet til Oslo nord for 20 år siden, men siden det er blitt for dyrt kommer de til bydel Østensjø istedenfor (marka- og sentrumsnært) og fordeler seg foreløpig primært mellom Oppsal og Bøler (deretter Hellerud og Skullerud). Det er altså høy tetthet av ganske streite folk med grei utdannelse og økonomi. Under stortingsvalget fikk MDG nestflest stemmer, med 13,5 %, og oppmøteprosenten var på 85,8 % for området: https://valgresultat.no/valg/2025/st/oslo/oslo/østensjø/oppsal skole, for å male et litt generisk bilde av hva slags folk som bor her. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...