AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Med fare for å tråkke noen på tærne så er ikke det meningen. Jeg er norsk, døpt og konfirmert og medlem av den norske kirke. Men jeg går ikke i kirka med mindre jeg må. Jeg synes alt med kirke er sørgmodig og trist. Til og med i en dåp er det sørgelige salmer. Folka som sitter der sitter å ser ned og ser alvorlig ut. Det er sjelden latter og glede i ei kirke. Det er dystert og tungt. Hvorfor ikke klassisk musikk og litt mer glede? Må det være så alvorlig og sørgmodig hele tiden? Vi skulle alle frem å tenne et lys i går og da ble det kø.. mannen foran meg tente et lys og sto der i 2 min med lukket øyne. Folk ventet bak. Jeg har ikke tålmodighet og jeg har blitt mer og mer ferdig med denne greia - flere som kjenner det samme? Anonymkode: 0d9a1...051
debatant Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Med fare for å tråkke noen på tærne så er ikke det meningen. Jeg er norsk, døpt og konfirmert og medlem av den norske kirke. Men jeg går ikke i kirka med mindre jeg må. Jeg synes alt med kirke er sørgmodig og trist. Til og med i en dåp er det sørgelige salmer. Folka som sitter der sitter å ser ned og ser alvorlig ut. Det er sjelden latter og glede i ei kirke. Det er dystert og tungt. Hvorfor ikke klassisk musikk og litt mer glede? Må det være så alvorlig og sørgmodig hele tiden? Vi skulle alle frem å tenne et lys i går og da ble det kø.. mannen foran meg tente et lys og sto der i 2 min med lukket øyne. Folk ventet bak. Jeg har ikke tålmodighet og jeg har blitt mer og mer ferdig med denne greia - flere som kjenner det samme? Anonymkode: 0d9a1...051 Jeg tror det er mange som føler som deg. Nå tror jeg det er stor forskjell mellom menighetene. Men Jesus sier Han er Livet personifisert. En burde jo bli oppglødd av å ha fellesskap med Han. Han beseiret døden og synden for oss. Allikevel selger mange menigheter Hans budskap som om det er verdiløst. Eller snakker om oljeboring, homofili og tenne lys. Som om det er å elske Gud og vår neste. Jeg tror at budskapet som mangler er hellighet og selvransakelse. Jesus sier at om en gjør det Han sier, vil en skjønne at budskapet er fra Gud. Jesus selv var ikke populær i sin tids institusjonelle religion heller. Endret 11 timer siden av debatant
Daria Skrevet 11 timer siden #3 Skrevet 11 timer siden Jeg synes kanskje det aller tristeste med det innlegget er at du har så liten tålmodighet med andre at du må klage over at noen bruker et minutte eller to på å finne ro og trøst i kirken på allehelgensdag... Vi hadde nydelig klassisk musikk (Vivaldi, Fauré mm) med kammerkor og strykekvartett i gudstjenesten i kirken min i dag. Jeg har opplevd mye glede og fine øyeblikk i kirken og opplever sjelden gudstjenesten som dyster, men latter og underholdning ikke det jeg går dit for. I kirken søker jeg ro og ettertanke og gudsord. 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden Daria skrev (8 minutter siden): Jeg synes kanskje det aller tristeste med det innlegget er at du har så liten tålmodighet med andre at du må klage over at noen bruker et minutte eller to på å finne ro og trøst i kirken på allehelgensdag... Vi hadde nydelig klassisk musikk (Vivaldi, Fauré mm) med kammerkor og strykekvartett i gudstjenesten i kirken min i dag. Jeg har opplevd mye glede og fine øyeblikk i kirken og opplever sjelden gudstjenesten som dyster, men latter og underholdning ikke det jeg går dit for. I kirken søker jeg ro og ettertanke og gudsord. Jeg er ikke personlig kristen, og jeg føler ingen ro ved å sitte i kirka og høre om gud. Jeg har nettopp mistet 3 nære personer i livet mitt på under 2 mnd. det gir ingen mening at folk dør og påfører oss så stor smerte og sorg. Hvis dette er meningen med livet så forstår ikke jeg Anonymkode: 0d9a1...051
8ilver8nake Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Med fare for å tråkke noen på tærne så er ikke det meningen. Jeg er norsk, døpt og konfirmert og medlem av den norske kirke. Men jeg går ikke i kirka med mindre jeg må. Jeg synes alt med kirke er sørgmodig og trist. Til og med i en dåp er det sørgelige salmer. Folka som sitter der sitter å ser ned og ser alvorlig ut. Det er sjelden latter og glede i ei kirke. Det er dystert og tungt. Hvorfor ikke klassisk musikk og litt mer glede? Må det være så alvorlig og sørgmodig hele tiden? Vi skulle alle frem å tenne et lys i går og da ble det kø.. mannen foran meg tente et lys og sto der i 2 min med lukket øyne. Folk ventet bak. Jeg har ikke tålmodighet og jeg har blitt mer og mer ferdig med denne greia - flere som kjenner det samme? Anonymkode: 0d9a1...051 Jeg vurderer å sjekke ut baptist kirke fordi det virker som det er litt mer futt og inspirasjon i noen av de. Synes det kan virke ålright med kirke hvis det ikke er så sørgmodig som du sier. Skulle ønskt det var gospel kirker slik som i USA her i regionen 😀 Uten at jeg er noe spesielt kristen eller religiøs 🙂
Daria Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke personlig kristen, og jeg føler ingen ro ved å sitte i kirka og høre om gud. Jeg har nettopp mistet 3 nære personer i livet mitt på under 2 mnd. det gir ingen mening at folk dør og påfører oss så stor smerte og sorg. Hvis dette er meningen med livet så forstår ikke jeg Anonymkode: 0d9a1...051 Da er kanskje heller ikke gudstjeneste et naturlig sted for deg å oppsøke og forvente å finne mening og glede? 1
Selkie Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Mange går i kirken når de er i sorg og søker til ro og mental styrke. Man går ikke i kirka for å bli underholdt, men for en åndelig opplevelse og fred.
MiominMio Skrevet 6 minutter siden #8 Skrevet 6 minutter siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Med fare for å tråkke noen på tærne så er ikke det meningen. Jeg er norsk, døpt og konfirmert og medlem av den norske kirke. Men jeg går ikke i kirka med mindre jeg må. Jeg synes alt med kirke er sørgmodig og trist. Til og med i en dåp er det sørgelige salmer. Folka som sitter der sitter å ser ned og ser alvorlig ut. Det er sjelden latter og glede i ei kirke. Det er dystert og tungt. Hvorfor ikke klassisk musikk og litt mer glede? Må det være så alvorlig og sørgmodig hele tiden? Vi skulle alle frem å tenne et lys i går og da ble det kø.. mannen foran meg tente et lys og sto der i 2 min med lukket øyne. Folk ventet bak. Jeg har ikke tålmodighet og jeg har blitt mer og mer ferdig med denne greia - flere som kjenner det samme? Anonymkode: 0d9a1...051 Veeeel i går var jo Allesjelers dag (eller DnK kaller det Allehelgen) som er en trist dag hvor man minnes sine kjære som er gått bort - du opplevde at en mann stod lenge når han tente lys? Dette er mest sannsynlig en mann som er i dyp sorg. Virker ikke som du helt evner å se ting fra annet enn ditt eget perspektiv. Og vil du ha opplevelser med konserter osv. så ta en tur i konserthus eller teater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå