Gå til innhold

Kaker til jul

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei de vanlige julekakene som krumkaker, goro osv.

Jeg skal ha risboller, vurderer Sarah Bernhard, men der stopper det.

Kan dere finner noen ideer?

Anonymkode: 56300...a79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kaker akkurat, men rocky road og cornflakes-topper er veldig populært her.

Anonymkode: 22853...fa2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjakkruter

Anonymkode: e4c9e...10e

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke kake men hjemmelaget Troika er en suksess. 
Makroner er også digg.

Og jeg er svak for Delfiakake. Bytt ut delfiakake med kokosfett fra helsekosten. Spør spesifikt etter den som smaker kokos.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

hjemelaget marsipan (helt fra bunnen)

Anonymkode: d46ff...4dd

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget bounty er veldig godt

Anonymkode: d46ff...4dd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sverger til de tradisjonelle så jeg kan vel ikke hjelpe. Hvordan blir man lei det man bare spiser i jula? 

Mine er krumkaker,havrefras,brune pinner, syltetøykaker,sjakkruter og negerboller. 

Anonymkode: 85632...22f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sverger til de tradisjonelle så jeg kan vel ikke hjelpe. Hvordan blir man lei det man bare spiser i jula? 

Mine er krumkaker,havrefras,brune pinner, syltetøykaker,sjakkruter og negerboller. 

Jeg har aldri vært fan av de tørre julekakene - kjeksene. Ønsker noe som smaker godt og som er saftig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Denne har jeg vokst opp med - kanskje like mye kake som dessert, en veldig frisk og fin. Pleier å ha hakked nøtter og sjokolade inni også..

https://www.godt.no/oppskrifter/kaker/8909/rullekake-kake-charlotte-royale-med-jordbaerfromasj

Anonymkode: 820ab...4ba

Den ser ut til å være kjempegod, den skal Hege prøve ut allerede til helgen.

AnonymBruker
Skrevet

Våre faste julekaker er (foruten pepperkaker og kakemenn) er brune pinner, amerikanske havecookies med nøtter, havrekjeks, nøttetopper (en oppskrift mamma fant i et ukeblad på 70-tallet, egentlig ikke julekaker, men hun har laget de til jul hvert år så lenge jeg kan huske - er malte nøtter og honning i de blant annet) og brente mandler (ikke kake da, men MÅ ha)

Anonymkode: 61e99...c07

• Liker 2
Skrevet

Biscotti! 

Panettone! 

Skrevet

Hos oss har vi nesten kuttet ut "de tørre julekakene". Det mest populære er noen boller mer makron-, kanel- eller eplefyll. Er vel egentlig ikke spesielt julete, men siden vi bare har det i jula, er det liksom det likevel. 

Nisselue-brownies er en slager blant barna: Nisselue-brownies

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lager pepperkaker med fyll - triller bare kuler av deigen og har ting inni istedenfor å trykke ut former. I fjor ble det julebrunost og nonstop inni. Myke kakemenn, ikke tørrstekte, harde. Det søte liv hadde god oppskrift. 

Risboller, men vi supplerer med fudge av salt karamell og hakkede nøtter, samt lager dem med kun smeltet sjokolade- ikke noe delfiafett her.

Hjemmelagede jødekaker er også veldig godt! Og man kan lage deigen til julebrød, men forme det til boller og fryse ned istedenfor store brød :)

Hjemmelaget twix er også ren magi! Men det har jeg bare fått av en tante, ikke laget selv. Mistenker at det krever litt tålmodighet. 

Anonymkode: 1706c...730

AnonymBruker
Skrevet

Vepsebol, colakaker, risboller laget med kun puffet ris og smeltet melkesjokolade, rocky road, havreflarn. 

Anonymkode: 965cd...d9a

AnonymBruker
Skrevet

Kransekakestenger er et must her.

Anonymkode: 0819a...02d

AnonymBruker
Skrevet

Oreotrøfler er populære her, samme med chocolate chip cookies. 

Anonymkode: 23a9f...426

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 10.43):

Jeg har aldri vært fan av de tørre julekakene - kjeksene. Ønsker noe som smaker godt og som er saftig.

Mine tørre julekaker smaker alltid godt 😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er litt delt her - forstår at mange synes de tradisjonelle kakene er kjedelige, men nå er jeg blitt så gammal at jeg synes det er mest stas med de tradisjonelle. Sara Bernhard, diverse sjokoladegrier og sånne myke og mektige kaker er jo gode - men jeg synes ikke helt de passer i jula - det er kaker man kan spise ellers i året vel....

Krumkaker er kanskje vår eldste julekake - det er jo mer "kjeks", men det er mye godt smør oppi - og er de tynne og nette smaker de godt til kaffe, og ikke minst kan se fylles med all verdens og serveres til desserter. Blant småkakene synes jeg Berlinerkranser er mest stas - mest fordi mormor og mor i alle år har laget disse - og de har alltid laget gode varianter. De er også litt krevende å bake og har en spesiell konsistens, så litt derfor jeg synes det er stas. 

Anonymkode: 820ab...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...