AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:26 #1 Skrevet søndag kl. 16:26 Hvorfor er det viktigere å vaksinere hvert tredje år enn for hvert år? Vet flere aldri vaksinerer hunden. Anonymkode: b4321...404
pinktulip Skrevet søndag kl. 16:38 #2 Skrevet søndag kl. 16:38 Fordi det er forskjellige vaksiner. Hvert år bør hunden vaksineres for kennelhoste og hvert tredje år vaksinerer man mot mer alvorlige og livstruende sykdommer som parvo, valpesyke og leverbetennelse. 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:06 #3 Skrevet søndag kl. 17:06 pinktulip skrev (26 minutter siden): Fordi det er forskjellige vaksiner. Hvert år bør hunden vaksineres for kennelhoste og hvert tredje år vaksinerer man mot mer alvorlige og livstruende sykdommer som parvo, valpesyke og leverbetennelse. Så den vaksina som hunder tar hvert tredje år er livsviktig? Anonymkode: b4321...404
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:10 #4 Skrevet søndag kl. 17:10 Jeg vaksinerte ikke hunden min. Han fikk noen når han var valp. Så fikk han noen når han var gammel. Men i mellom der fikk han ikke noe. Tiden gikk. Tenkte ikke noe over det. Han var i fin form. Var på siste årene han fikk dårlige tenner at vi tok vaksine når han fjernet tannstein. Og måtte trekke noen tenner. Anonymkode: a1fd8...d2e 1
pinktulip Skrevet søndag kl. 17:38 #5 Skrevet søndag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så den vaksina som hunder tar hvert tredje år er livsviktig? Anonymkode: b4321...404 For mange ja, men jeg kjenner flere som aldri har vaksinert hunden sin og likevel har de levd lenge. Men det er jo selvfølgelig best å ta de vaksinene man kan for å være sikker på at hunden vil være så frisk som mulig. 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:57 #6 Skrevet søndag kl. 18:57 pinktulip skrev (1 time siden): For mange ja, men jeg kjenner flere som aldri har vaksinert hunden sin og likevel har de levd lenge. Men det er jo selvfølgelig best å ta de vaksinene man kan for å være sikker på at hunden vil være så frisk som mulig. Så da kan man kun evt.vaksinere hvert tredje år? Kennelhoste er ikke livsnødvendig Anonymkode: b4321...404
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:09 #7 Skrevet søndag kl. 19:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så da kan man kun evt.vaksinere hvert tredje år? Kennelhoste er ikke livsnødvendig Anonymkode: b4321...404 Du trenger ikke vaksinere i det hele tatt dersom du ikke ønsker det. Vaksinering er ikke lovpålagt. Det er allikevel en del steder, klubber osv som krever vaksine, også mot kennelhoste. Kennelhoste er som regel ikke dødelig, men valper, eldre og de med nedsatt immunforsvar kan allikevel dø. Hunder med flat nese har også høyere risiko og større sannsynlighet for senskader. Anonymkode: 79010...655
tankebobla Skrevet søndag kl. 20:02 #8 Skrevet søndag kl. 20:02 Jeg fikk en hund en gang hvor eier aldri kom opp med hvor hund var vaksinert eller kom med papirer, de bodde et stykke unna så det var jo ikke bare å reise å hente papirer, de skulle ettersende de osv..... ja dere skjønner tegningen. Dette var en 4 år gammel retriver og den fikk kennelhoste ,det var helt grusom å høre på. Jeg rakk ikke å kontakte dyrlege , da dette brøt ut dagen etter at han kom til oss. Grusomt var det. Mine hunder vaksineres hvert eneste år. Ja de kan få kennelhoste selv da men ikke så hardt angrepet 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:55 #9 Skrevet mandag kl. 08:55 Jeg har hatt hund med kennelhoste, og nå vaksinerer jeg årlig! Det var fælt å høre på, og hunden hadde det ikke godt - selv om den heldigvis ble frisk igjen. Anonymkode: e2a04...e71
Leo Skrevet tirsdag kl. 09:42 #10 Skrevet tirsdag kl. 09:42 I Norge er forekomsten av de sykdommene det vaksineres mot svært lav. Noe som bl.a. skyldes at det har vært vanlig å vaksinere hunder i flere tiår. Det går derfor som regel helt fint å la være å vaksinere hunden, men skulle det dukke opp f.eks. parvovirus og hunden er uvaksinert, kan den i beste fall bli svært syk. Parvovirus kan overleve i miljøet i forholdsvis lang tid og smitter bl.a. gjennom avføring. Hunden kan med andre ord bli smittet på tur uten at den har vært i direkte kontakt med andre hunder og uten at noen kan si med sikkerhet hvor smitten kommer fra. Før hunden blir syk kan den også ha bidratt til å smitte andre hunder. Å la være å vaksinere hunden sin er med andre ord egoistisk og hvis mange nok lar være, så risikerer vi å få en oppblomstring av disse sykdommene også her til lands. Vaksine mot parvo, levervirus, valpesyke pluss et par andre ting (DHPPi-vaksine) som gis minimum hvert tredje år er derfor viktig ikke bare for enkeltindividet, men også for den generelle hundehelsen. Det er derfor et krav om at hunden er vaksinert mot disse sykdommene dersom den skal delta på offisielle prøver og utstillinger. Vaksinasjon mot kennelhoste er ikke viktig på samme måte fordi dette er en mindre alvorlig sykdom (Kan best sammenlignes med influensa hos mennesker) som ikke smitter med mindre det har vært direkte kontakt mellom hundene (Først og fremst dråpesmitte). Spredning av sykdommen er altså forholdsvis enkelt å unngå gjennom å isolere den/de syke individene. Er det bare en hund i husholdningen og den aldri møter andre hunder er sannsynligheten for å bli smittet av kennelhoste svært liten. Hunder som utsettes for høyt smittepress f.eks. på utstillinger/konkurranser, eller gjennom generelt mange møter med andre hunder, anbefales vaksinert. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:57 #11 Skrevet tirsdag kl. 09:57 Men hvorfor i alle dager skulle man ikke vaksinere årlig? Er det noen antivax-greier, eller er det pengene det står på? Hvis det er sistnevnte har man nok ikke råd til å ha hund i det hele tatt, for en vaksine er bare småpenger i et hundehold. Anonymkode: 54f47...681
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:26 #12 Skrevet tirsdag kl. 17:26 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hvorfor i alle dager skulle man ikke vaksinere årlig? Er det noen antivax-greier, eller er det pengene det står på? Hvis det er sistnevnte har man nok ikke råd til å ha hund i det hele tatt, for en vaksine er bare småpenger i et hundehold. Anonymkode: 54f47...681 Det er vell ikke noe vits i å vaksinere mot kennelhoste hvis man bor i skogen? Langt uti gokk. Hvorfor skal man la de vaksinere når det ikke er noen hensikt? Vaksinere på morro bare for å ikke være antivax greier? Jeg vaksinerer meg aldri selv mot sesonginfluensa og korona årlig nå og kennelhoste på hunder er det samme som influensa. Anonymkode: b4321...404
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå