Gå til innhold

Til deg som leier bolig/ønsker å leie bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som er leietaker

Ønsker du møblert eller umøblert?

Hva er go/no go for deg når du ser etter utleiebolig?
Hva forventer du av utleier og oppfølging?

Har du noen erfaringer på hva som har vært "for mye/for lite" av utleier?

Andre betrakninger tas også i mot

Anonymkode: 2d8bd...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leier aldri uteleiedelen i en bolig.

Bruker Utleiemegleren eller andre aktører som forholder seg profesjonelle. 

Anonymkode: 073a7...c3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forventer at de kan og følger husleieloven

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forventer at de kan og følger husleieloven

Hvorfor leier du ikke i en bolig?

Å følge Husleieloven er en selvfølge, jeg lurer mer på de forhold som ikke følger av loven.

Skrevet

Umøblert med hvitevarer og nok garderobeskap/skap generelt. 

Leier ikke i private hjem, ønsker egen boenhet vekk fra utleier. Jeg forventer at utleier lar meg være i fred og at det blir akseptert at i perioden jeg betaler for å bo der, er det mitt bosted, ikke hans/hennes. 

Anonymkode: 6d473...79f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til deg som er leietaker

Møblert er topp hvis det er snakk om en typisk studentbolig, eller pendlerbolig. 

Tenker man langtidsleie er det ellers en fordel at det er umøblert. 
Folk som har levd en stund har gjerne sine egne ting. 

Det er en fordel at komfyr, kjøleskap og oppvaskmaskin følger med leiligheten, selv om de ikke er integrerte. 

Vaskemaskin og. 

Jeg tror det er lurt at du som utleier allerede har hengt opp gardinstenger, vegghyller/bildelister/knagger/ol.

Fint om du også fikser noen oppheng til bilder/speil.

Vær tydelig hvis leietaker ikke kan male rom, ikke kan skru i veggene, osv. 

Noen tenker at det er opplagt at slikt ikke er lov. 
Noen andre tenker at slikt må være lov.

Leier du ut til noen med katt eller hund så MÅ DU regne med at gulvet blir ripete, og at dører/karmer vil få kloremerker, samme hvor mye leietaker insisterer på at deres katt/hund aaaldri klorer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor leier du ikke i en bolig?

Ønsker ikke å bo i samme bolig som utleier.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ønsker gjerne å leie med hvitevarer (kjøleskap, komfyr, vaskemaskin...) men ting som f.eks seng, kopper og fat osv er ting jeg ønsker å stå for selv.

De fleste huseiere er greie. Jeg har opplevd en gang på visning at huseieren var opptatt av at jeg ikke hadde mørkhudede venner på besøk. La meg si det slik, jeg sjekket ikke ut alle rommene engang på den visningen før jeg pilte avgårde. 

De huseierene jeg har nå er helt perfekt. I fjor røk varmekabler i stuen og det ble fort fikset når jeg sa ifra, ellers har vi lite med hverandre å gjøre selv om vi bor i samme hus. De gir meg en melding om de skal ha en fest (de er i 50 årene og det har skjedd 2 ganger iløpet av 4 år), jeg gir de en melding når det er noe (som aldri har skjedd), ellers så passer vi våre egne saker men har en hyggelig tone når vi treffes (sier hei, kanskje spør hverandre om hvordan det går, men ikke noe unødvendig snusing i hverandres hverdag, vi er høffelig og ryddige begge parter).

At både jeg som leietaker forholder meg til de rettigheter og plikter jeg har, og omvendt (at de ordner det som skal ordnes, ikke låser seg inn i tide og utide osv) og at de skjønner at når en leier ut en leilighet så blir det hverdagsslitasje over tid (snakker ikke om ødeleggelser, men helt normalt slitasje på en leilighet det bor folk i).

Anonymkode: f42e2...f1e

Skrevet

Jeg leier for tiden og har de siste årene, leid en leilighet i samme hus som utleier. Jeg er ikke komfortabel med situasjonen. Det er snakk om mangel på privatliv, og de er lytte. Jeg blir gal av gåingen i gulvet, gåing forbi vinduene hvor jeg leier og ellers jobbing i hage rett utenfor ytterdøren min. Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at jeg som ett voksent menneske vil ha litt privatliv? En gang jeg jeg sint og det ble ikke bra mottatt. Jeg håper nå som jeg har fast jobb at jeg får kjøpt meg noe eget. Føler meg som ett barn som fortsatt bor hjemme hos mor og far av og til. Aldri igjen skal jeg leie bolig i noen andre sitt hus. Spør du meg så er det å være gjest i noen andre sitt hjem, hvor de får gjøre som de vil og kun håver inn penger. 

Anonymkode: 44b69...f79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å følge Husleieloven er en selvfølge, jeg lurer mer på de forhold som ikke følger av loven.

Skjønner ikke helt hva du lurer på?

Alt man lurer på står i husleieloven. 

Forventer ikke mer enn det av en utleier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Til deg som er leietaker

Aldri i samme bolig som andre, helst en utleier som bor litt unna. Ingen møbler inkl er best. Forventer at kontrakten blir fulgt begge veier 

Anonymkode: 94513...191

Skrevet

Jeg er 37, gift i langvarig forhold. Ønsker umøblert, vi har vår egen stil og behov. Hvitevarer og garderobeskap er fint. 

Jeg vil heller ikke bo i samme hus som utleier. Jeg er for voksen til å konstant føle jeg er på besøk og under overvåkning (ikke sikkert du er slik TS, men det er min erfaring fra tidligere).  
Vil ikke leie steder som forbyr alt av hull i vegg. Vi kan godt ha en avtale om at større møbler osv blir avtalt, men jeg vil kunne henge opp bilder og mindre ting som jeg ønsker. Jeg er voksen og intelligent og fornuftig, jeg ødelegger ikke veggen din. 

Anonymkode: bee4f...175

• Hjerte 1
Skrevet

Som student og ung, rett fra barnsdomshjemmet var det greit med møblert eller delvis møblert. Nå som voksen når jeg skal ut på leiemarkedet (med en tenåring), har jeg egne møbler og vil dermed ha umøblert. 

Så da er det litt opp til deg hvem du ønsker å henvende deg til når du leier ut. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

No go er felles strømmåler og at utleier skal 'bestemme' hvor mye min andel av skal være. Må også ha parkering, egen postkasse. 

Ønsker å ha eget internettabonnement (hater å måtte være avhengig av andre dersom noe skjer) 

Forventer at husleieloven følges. Ønsker ikke annet enn profesjonelt forhold med utleier.

Anonymkode: c0f59...cf7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er 37, gift i langvarig forhold. Ønsker umøblert, vi har vår egen stil og behov. Hvitevarer og garderobeskap er fint. 

Jeg vil heller ikke bo i samme hus som utleier. Jeg er for voksen til å konstant føle jeg er på besøk og under overvåkning (ikke sikkert du er slik TS, men det er min erfaring fra tidligere).  
Vil ikke leie steder som forbyr alt av hull i vegg. Vi kan godt ha en avtale om at større møbler osv blir avtalt, men jeg vil kunne henge opp bilder og mindre ting som jeg ønsker. Jeg er voksen og intelligent og fornuftig, jeg ødelegger ikke veggen din. 

I tillegg: 

Forventer at ting faktisk blir tatt tak i når det trengs og fikses ordentlig. Her jeg bor nå uffer og akker huseier seg enormt når noe skjer, og fikser på billigste måte (som gjør at ting går i stykker igjen med en gang). Vil ikke gå for mye i detaljer da det blir fort gjenkjennbart, men et eksempel kan være at dører på innebygde garderobeskap falt av hengslene fordi de var så gamle, og huseier prøvde seg på en midlertidlig løsning (istedenfor å faktisk kjøpe nye dører). De falt av igjen, og nå har jeg ikke dører på garderobeskapene fordi huseier «venter på at det skal komme på salg». Det har jeg venta på i et år… og ja, jeg går med flytteplaner. Det har vært flere slike ting og jeg gidder ikke lenger. Eneste grunnen til at jeg har vært såpass tålmodig er fordi det er ikke lett å finne noe annet i dette nabolaget og jeg trives veldig godt i området. 
Som huseier har du et ansvar for å sørge for at boenheten er i god stand, og din leietager skal ikke tåle en dårligere standard enn du selv ville hatt. Jeg som leietager har rettigheter til et godt hjem, man er ikke en snill person som gjør meg en tjeneste ved å leie til meg. Huseier er, satt på spissen, en bedrift som skal levere en tjeneste. Uansett om man er Utleiemegleren eller en privatperson som leier ut en hybel i kjelleren. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du lurer på?

Alt man lurer på står i husleieloven. 

Forventer ikke mer enn det av en utleier.

Det er mye som ikke står i Husleieloven som jeg lurer på.

Jeg har hatt mange ulike leieforhold, og opplevd stort spenn i forventninger.

Jeg forventer at du måker snø utenfor hos deg selv, men at det er mitt ansvar å stille snøskuffe tilgjengelig og kjøpe inn sand. Jeg forventer at du tar sluket i dusj/vask/oppvaskmaskin selv, men jeg har opplevd leietakere som mener at det er min plikt som utleier å ta. For meg er det naturlig med gjensidig beskjed ved store sammenkomster som vil påvirke den andre i form av festbråk utover natten. Jeg forventer at du holder din del av huset vedlike slik at det ikke blir skader på sikt, for eksempel at du renser hvitevarer med jevne mellomrom og skifter filter i vifter. Leietaker kan forvente at jeg ordner opp innen rimelig tid hvis noe er galt/slitasjedeler. Jeg forventer at du ikke lar gamle blomsterpotter, slitte dekk og rot stå i oppkjørselen eller utenfor huset, og mener at det er opp til meg å bestemme selv om du leier den ytterste delen av huset mitt og du setter det på din side av huset. 

Osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg leier for tiden og har de siste årene, leid en leilighet i samme hus som utleier. Jeg er ikke komfortabel med situasjonen. Det er snakk om mangel på privatliv, og de er lytte. Jeg blir gal av gåingen i gulvet, gåing forbi vinduene hvor jeg leier og ellers jobbing i hage rett utenfor ytterdøren min. Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at jeg som ett voksent menneske vil ha litt privatliv? En gang jeg jeg sint og det ble ikke bra mottatt. Jeg håper nå som jeg har fast jobb at jeg får kjøpt meg noe eget. Føler meg som ett barn som fortsatt bor hjemme hos mor og far av og til. Aldri igjen skal jeg leie bolig i noen andre sitt hus. Spør du meg så er det å være gjest i noen andre sitt hjem, hvor de får gjøre som de vil og kun håver inn penger. 

Anonymkode: 44b69...f79

Synd at du føler det slik.

Her har vi hver vår side av huset, så vi hører ikke "bolyder" fra hverandre, men jeg håper leietakerne mine ikke føler seg som gjester i mitt hjem. Som utleier har jeg både plikter og ansvar for en del som jeg må følge opp, så det er en viss skjevhet mellom oss selv om vi i praksis bor som i en tomannsbolig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I tillegg: 

Forventer at ting faktisk blir tatt tak i når det trengs og fikses ordentlig. Her jeg bor nå uffer og akker huseier seg enormt når noe skjer, og fikser på billigste måte (som gjør at ting går i stykker igjen med en gang). Vil ikke gå for mye i detaljer da det blir fort gjenkjennbart, men et eksempel kan være at dører på innebygde garderobeskap falt av hengslene fordi de var så gamle, og huseier prøvde seg på en midlertidlig løsning (istedenfor å faktisk kjøpe nye dører). De falt av igjen, og nå har jeg ikke dører på garderobeskapene fordi huseier «venter på at det skal komme på salg». Det har jeg venta på i et år… og ja, jeg går med flytteplaner. Det har vært flere slike ting og jeg gidder ikke lenger. Eneste grunnen til at jeg har vært såpass tålmodig er fordi det er ikke lett å finne noe annet i dette nabolaget og jeg trives veldig godt i området. 
Som huseier har du et ansvar for å sørge for at boenheten er i god stand, og din leietager skal ikke tåle en dårligere standard enn du selv ville hatt. Jeg som leietager har rettigheter til et godt hjem, man er ikke en snill person som gjør meg en tjeneste ved å leie til meg. Huseier er, satt på spissen, en bedrift som skal levere en tjeneste. Uansett om man er Utleiemegleren eller en privatperson som leier ut en hybel i kjelleren. 

Takk for utfyllende svar.

Jeg er enig med deg, og håper du finner et sted der dette blir fulgt opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er mye som ikke står i Husleieloven som jeg lurer på.

Jeg har hatt mange ulike leieforhold, og opplevd stort spenn i forventninger.

Jeg forventer at du måker snø utenfor hos deg selv, men at det er mitt ansvar å stille snøskuffe tilgjengelig og kjøpe inn sand. Jeg forventer at du tar sluket i dusj/vask/oppvaskmaskin selv, men jeg har opplevd leietakere som mener at det er min plikt som utleier å ta. For meg er det naturlig med gjensidig beskjed ved store sammenkomster som vil påvirke den andre i form av festbråk utover natten. Jeg forventer at du holder din del av huset vedlike slik at det ikke blir skader på sikt, for eksempel at du renser hvitevarer med jevne mellomrom og skifter filter i vifter. Leietaker kan forvente at jeg ordner opp innen rimelig tid hvis noe er galt/slitasjedeler. Jeg forventer at du ikke lar gamle blomsterpotter, slitte dekk og rot stå i oppkjørselen eller utenfor huset, og mener at det er opp til meg å bestemme selv om du leier den ytterste delen av huset mitt og du setter det på din side av huset. 

Osv

Alt der du nevner dekkes i loven. Les den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alt der du nevner dekkes i loven. Les den.

På veldig generelt grunnlag, og det er mange nyanser, derav spørsmålene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til deg som er leietaker

Delvis møblert; komfyr, stekeovn og oppvaskmaskin+klesskap

Anonymkode: e696b...de7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...