Gå til innhold

Har dere en Grinch med dere i jula som alltid skal ødelegge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke så ille - men vi har en onkel som er ungkar og har vært på besøk hos "oss" - dvs mine foreldre og nå bare min mor igjen. Hun er langt oppe i 80-årene. Han er langt yngre, men virker å ha liten forståelse for at søsteren har jobbet i flere måneder for å forberede jula. Det dukker opp smålige kommentarer, som at det er for varmt på hans soverom, at det er for lite lys på i stua at dopapiret er plassert på feil sted...  

Anonymkode: 52bb4...f23

Kanskje man kan roe ned hvis man bruker flere måneder på å forberede julen? Og å si fra at det er for varmt på soverommet er vel ikke småling, det bør være lett å ordne. Dvs det kan han vel fikse selv, skru ned varmen eller sette opp vindu. Kanskje han sliter med synet hvis han synes det er for mørkt? Men generelt synes jeg man bør tilpasse seg vertskapet hvis man først vil komme på besøk. Unntak for det med soverommet, hvis han sover der alene bør han få bestemme temperaturen. 

Anonymkode: bd048...269

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den personen der hadde jeg ikke ønsket å ha rundt meg på juleaften. Jeg hadde sagt at i år feirer vi alene, grinchen ødelegger jula for alle og det er vi lei av. 

Anonymkode: d369a...2af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er grinchen🫣 Men skal sies at jeg ødelegger ikke julen for andre da siden jeg holdet meg hjemme for meg selv på julaften🙂 Jeg velger bare å ikke å feire den, for hatet til den tiden er så sterkt. 

Anonymkode: a1d9f...810

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mor. Ikke bare i jula men året rundt strengt tatt. I jula er hun bare ekstra ille. Smatter og slafser og er falskt positiv mens hun kommer med stikk etter stikk om alt. 
Mannen satte ned foten allerede etter første jul og jeg var og er helt enig i det.

Hun får aldri igjen overnatte hos oss, hun får aldri feire hele julen hos oss og besøk hos henne blir begrensa til max fire overnattinger. Man må sette grenser og holde de selv når den negative personen er som den er. Man kan aldri endre andre mennesker.

Anonymkode: ce458...647

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg forbeholder meg retten til å være en ekte grinch fra 1.januar til 22.desember. 

Jeg ville ha klubbet til svogeren din med en polkastang. 

Er man så heldig å ha venner og familie som gidder å invitere så får man

1) oppføre seg som folk.

2) takke for invitasjonen, men si at man heller velger å bli hjemme / reise bort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min far. Nå er han ikke her mer, så julen er nå vår. Men nesten imponerende hvir kreativ grinch det går an å bli. De siste  årene  ble han bedt hjem til  oss og mone søken, så ubedt var han ikke. Alikevel  klarte  han etter å ha kommet med lange tirader om å hate julen, dytte på deg dårlig  samvittighet for at du ikke forlater mann og barn, og kommer til  han alene og spiser julemat. 

Min mor var motsatt, så har vokst opp med å ignorere.  Men det er jo irriterende.  Men når han prøvde å gi barna dårlig  samvittighet  for å få  gaver. Da ble jeg veldig tydelig på at grensene var vel så nådd. 

Anonymkode: 1b653...289

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke glad i julemat, men spiser og takker for maten som blir servert. 

Anonymkode: 0aaae...2f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tro du meg, det er blitt gjort. Min søster insisterer på å feire sammen, og svoger blir med. Skjønner ikke hvorfor han ikke bare blir igjen hjemme hvis jula er så fæl!

Anonymkode: 693aa...f5d

Min søster kunne "insistert" til hun ble blå i fjeset, helt uaktuelt å feire med den idiot.  

Anonymkode: 68da3...13f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde feiret med kun kjernefamilien og eventuelt besteforeldre. 

Svogeren din ødelegger jo all julemagi som finnes for barna. Det blir mest sannsynlig han de husker best som voksen.

Inviterer dem til julegrøt etc andre juledag, så er det godt nok.

Søsteren din har valgt denne mannen og får ta konsekvensene av det.

Anonymkode: 3ca95...efb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt grinch i den forstand at jeg faktisk misliker jula og å bli "tvunget" til å være med storfamilien. Vi bor alle innenfor en radius på 1 km, så det å ikke være sammen blir tatt som en fornærmelse fra alle de andre. Personlig, så ønsker både jeg, hjemmeboende og mine fraflyttede barn at vi kan feire julen på den måten vi liker best. Men så har jeg foreldre og søsken utover det som på død og liv mener vi skal være sammen. 

Jeg har ikke plass til å huse alle sammen, men får likevel små stikk for at jeg ikke organiserer. Men de gangen de har vært hos oss, så kommenterer de alltid på en masse ting. For trangt, ikke rett dekket på, mangler tilbehør, kaffe for tynn, for sterk. Brus fra flaske er feil, skal være i boks. Ikke rett vann osv . Ja, vi er en dysfunksjonell familie. Jeg ønsker å ha en relasjon, men det er krevende til tider å balansere det. Har utallige ganger forsøkt å ta det opp, men møter liten forståelse. Det er liksom ingenting i mellom å være fullstendig underlagt deres meninger vs null kontakt og full isfront.

Når det er sagt, så bidrar jeg på alle måter ved sammenkomster. Jeg dekker bord, serverer, tar oppvasken. Jeg er med og lager middagen, jeg står for desserten og baker kake. Tar med drikkevarer. Men jeg og mine liker heller ikke den typiske julekjøttet og spiser stort sett bare tilbehører og håper det går under radaren. Vi har prøvd å ha med medbrakt, men da ble det surt. Damned if you do, damned if you don't.

Anonymkode: 559fa...fa6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I familien vår har vi en svoger som alltid skal spolere. Men være med skal han!! Han liker ikke julemat, så har alltid med seg egen middag som regel thaimat. Så han burde være fornøyd. Men nei, mye sutring om hvor ekkelt det lukter av husets julemat. 

Sitter gjerne med barna, sine egne og våre og spør de om ikke de også synes den julefilmen er teit, ikke sant jula er dritt, skal vi avlyse julegrøt for det er så teit..

Pakke opp gaver, et kapittel for seg selv der Grinchen sitter i hjørnet sitt og kommer med oppgulp. Skal vi få opp tempoet her? Men herregud så mye pakker du får da? Jeg er så lei av dette, få opp dampen..

Flere som har sånne?

Og ingen av dere andre klarer å sette litt krav og sette grenser? 

Anonymkode: 7293d...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er litt grinch i den forstand at jeg faktisk misliker jula og å bli "tvunget" til å være med storfamilien. Vi bor alle innenfor en radius på 1 km, så det å ikke være sammen blir tatt som en fornærmelse fra alle de andre. Personlig, så ønsker både jeg, hjemmeboende og mine fraflyttede barn at vi kan feire julen på den måten vi liker best. Men så har jeg foreldre og søsken utover det som på død og liv mener vi skal være sammen. 

Jeg har ikke plass til å huse alle sammen, men får likevel små stikk for at jeg ikke organiserer. Men de gangen de har vært hos oss, så kommenterer de alltid på en masse ting. For trangt, ikke rett dekket på, mangler tilbehør, kaffe for tynn, for sterk. Brus fra flaske er feil, skal være i boks. Ikke rett vann osv . Ja, vi er en dysfunksjonell familie. Jeg ønsker å ha en relasjon, men det er krevende til tider å balansere det. Har utallige ganger forsøkt å ta det opp, men møter liten forståelse. Det er liksom ingenting i mellom å være fullstendig underlagt deres meninger vs null kontakt og full isfront.

Når det er sagt, så bidrar jeg på alle måter ved sammenkomster. Jeg dekker bord, serverer, tar oppvasken. Jeg er med og lager middagen, jeg står for desserten og baker kake. Tar med drikkevarer. Men jeg og mine liker heller ikke den typiske julekjøttet og spiser stort sett bare tilbehører og håper det går under radaren. Vi har prøvd å ha med medbrakt, men da ble det surt. Damned if you do, damned if you don't.

Anonymkode: 559fa...fa6

Har du overhodet ingen ryggrad? Stakkars barn.. 

Anonymkode: 68da3...13f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

IMG_5832.jpeg

Anonymkode: d192b...534

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 14.24):

I familien vår har vi en svoger som alltid skal spolere. Men være med skal han!! Han liker ikke julemat, så har alltid med seg egen middag som regel thaimat. Så han burde være fornøyd. Men nei, mye sutring om hvor ekkelt det lukter av husets julemat. 

Sitter gjerne med barna, sine egne og våre og spør de om ikke de også synes den julefilmen er teit, ikke sant jula er dritt, skal vi avlyse julegrøt for det er så teit..

Pakke opp gaver, et kapittel for seg selv der Grinchen sitter i hjørnet sitt og kommer med oppgulp. Skal vi få opp tempoet her? Men herregud så mye pakker du får da? Jeg er så lei av dette, få opp dampen..

Flere som har sånne?

Hvorfor inviteres han?

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 minutt siden):

Hvorfor inviteres han?

Fordi han er gift med søsteren til ts, les tråden nå da!

Anonymkode: 135a2...20c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi han er gift med søsteren til ts, les tråden nå da!

Woosh. Det var et poeng i seg selv å påpeke hvor dumt det hele er.

At han er gift med søsteren til TS er ikke noen grunn til at han skal inviteres, når han åpenbart ikke har folkeskikk.

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 minutt siden):

Woosh. Det var et poeng i seg selv å påpeke hvor dumt det hele er.

At han er gift med søsteren til TS er ikke noen grunn til at han skal inviteres, når han åpenbart ikke har folkeskikk.

Nissen følger med på lasset :himle: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nissen følger med på lasset :himle: 

Nei, døgenikter som ikke har folkeskikk kastes av lasset 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri godtatt det. Hadde en sær svoger på andre måter. Men han trakk vi oss unna alle sammen. Det endte med at de ble skilt . Greit nok for oss andre . Han ødela mange selskaper og middager. Før vi fikk nok.

Anonymkode: e1718...29a

AnonymBruker
Skrevet

....lurer på om det kan være meg som er Grinchen 🤔

Jeg spolerer fordi jeg ikke gidder å feire med storfamilien hans (min bor et annet sted). Så de er rimelig sure på meg. 

Anonymkode: 0ac35...b92

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...