Gå til innhold

Hund som blir hysterisk av andre hunder foran på stien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overtatt en omplasseringshund som jeg sliter litt med, en 3 år gammel blandingshund av ulike retrievere (tror det er golden og Toller i hovedsak). Han hadde veldig høyt stress da han kom til meg, men vi har øvd mye på kontakt, faste rutiner og god aktivisering så han har blitt veldig mye bedre.

Men vi har fortsatt ett stort problem som jeg ikke vet helt hvordan jeg angripe: han blir helt hysterisk hvis han ser andre hunder ute på tur. Hvis vi passerer en annen hund relativt raskt kommer vi oss greit forbi med passeringsteknikker (sladretrening). Men hvis det er en hund som går foran oss på stien/veien, eller hvis det er en annen hund innen synsvidde i et åpent område sånn at vi kan se den i lang tid, så mister hunden min hodet totalt. Han hyler og piper og trekker som en gal mot den andre hunden og stresset går i taket. Jeg får ikke kontakt når dette pågår. 

Er det noen som har erfaring med dette og har tips til hva jeg kan gjøre? Er villig til å legge mye innsats i trening, men trenger tips til hvor jeg kan starte. 

Anonymkode: 46432...7f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Større avstand, sladretrening, aktivere nesen.

Anonymkode: c842e...c6e

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en hund som har fått hilse på alt og alle når den var valp. Jeg ville kontaktet en dyktig atferdskonsulent som kan hjelpe deg.

Skrevet

Avstand, avstand, avstand. Avstand og sladretrening/godbitsøk. Ellers enig i ang dyktig atferdskonsulent.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tilhenger av å fortelle hunden hva den skal gjøre eller gi den en oppgave.

Her ville jeg trent "Fot" og "Leave it" (ikke samme som "Drop it", AI forteller at på norsk er kommandoen "Slutt" eller "La det være").

"Fot" for at han vet hvor han skal være når dere passerer og i andre situasjoner, i byen, i folkemengder, hos dyrlegen osv.

"Leave it" for at han ikke skal bry seg om andre hunder, gjester, barn, søppel, matrester osv.

Og rikelig med ros og belønning hver gang han får det til.

Du kan trene hjemme og overalt, og bruke disse kommandoene hyppig slik at det sitter og blir vanlig for hunden. Når dere da havner i en situasjon der han pleier å jage seg opp, så vet han fra før hva du vil når du sier kommandoen. 

Alt som gjøres kun i disse problematiske situasjoner er akutt håndtering og ikke trening.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trente en slik hund en gang, som ble helt fra seg om det gikk en hund foran oss, selv om avstanden var stor. 

Den beste måten å trene på for oss var at jeg måtte være fleksibel når det kom til mine planer for turen 🤭
Om han hauset seg opp pga en hund foran, så snudde vi bare og gikk andre veien, og jeg fikk oppmerksomheten hans over på meg igjen. 
Det ble mye snuing, endrede ruter, inn stier og småveier og mange rare løyper - men sammen med annen passeringstrening, sladretrening og generelt bedre kontakt med hunden, så hjalp det mye. 

Anonymkode: d71d8...f20

AnonymBruker
Skrevet
pinktulip skrev (16 timer siden):

Høres ut som en hund som har fått hilse på alt og alle når den var valp. Jeg ville kontaktet en dyktig atferdskonsulent som kan hjelpe deg.

Har selv en slik. Aldri fått hilse når vi er på tur. Problemet hos osd er at hunden har og blir brukt som trekk hund og da først i spannet, og mener at den altid ska foran de som går foran. Passerer vi så går den rolig igjen.

Så det vi gjør når vi er på tur og noen kommer foran, så snur vi i en annen retning for da roer ho seg med en gang

Anonymkode: e97a6...31b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg trente en slik hund en gang, som ble helt fra seg om det gikk en hund foran oss, selv om avstanden var stor. 

Den beste måten å trene på for oss var at jeg måtte være fleksibel når det kom til mine planer for turen 🤭
Om han hauset seg opp pga en hund foran, så snudde vi bare og gikk andre veien, og jeg fikk oppmerksomheten hans over på meg igjen. 
Det ble mye snuing, endrede ruter, inn stier og småveier og mange rare løyper - men sammen med annen passeringstrening, sladretrening og generelt bedre kontakt med hunden, så hjalp det mye. 

Anonymkode: d71d8...f20

Takk for svar, så herlig å høre fra noen som har hatt sånn hund selv! Kom dere noen gang dit at hunden klarte å være avslappet selv om det var en annen hund i sikte? 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har selv en slik. Aldri fått hilse når vi er på tur. Problemet hos osd er at hunden har og blir brukt som trekk hund og da først i spannet, og mener at den altid ska foran de som går foran. Passerer vi så går den rolig igjen.

Så det vi gjør når vi er på tur og noen kommer foran, så snur vi i en annen retning for da roer ho seg med en gang

Anonymkode: e97a6...31b

Tidligere eier her forteller også at hunden aldri har fått hilse på tur, men at den har lekt mye i hundegård. Han roer seg når han kommer foran eller skifter retning, kan ofte snu seg et par ganger men når vi har passert og kommet oss et par meter forbi er fokus tilbake. I starten ble han så oppspilt at hele turen var ødelagt hvis dette skjedde, men nå får vi kontakt raskt etter passeringen så det er klar forbedring på den kanten, men jeg har ikke hatt noe fremgang så langt på det å ha en hund foran seg eller ha en hund i synsfeltet over litt lengre tid. 

Anonymkode: 46432...7f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...