Gå til innhold

Leilighet vs hus/rekkehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så vidt begynt å tenke på alderdommen og vurderer og kjøpe leilighet, men vi er redd vi kommer til å angre, er det noen her som har kjøpt hus igjen etter å ha prøvd å bo i leilighet ?

Anonymkode: 3a7d9...5c8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp leilighet når det passer dere å kjøpe leilighet. 

Her stortrives både svigers og egne i leilighet i 70-årene. Endrer noe seg så går vi på leilighetsjakt. 

Anonymkode: 72198...c3a

• Nyttig 1
Skrevet

I en utgave av bladet Hjemmet som jeg får av mamma,står det om 95 år gamle Håkon som flyttet fra omsorgsboligen til en enebolig.Et hus han er i gang med å restaurere faktisk. Men alle er vel ikke som han i en så høy alder.

Men leilighet er nok lurt når dere begynner å bli eldre. Her blir det nok flytting fra rekkehus til leilighet på sikt en gang.

Anonymkode: beedf...c54

• Hjerte 1
Skrevet

Rekkehus kan bety så mye. Min bestemor på 95 stortrives i rekkehus (alt på en flate, enkelt med rullatoren, god plass når barn/barnebarn/oldebarn kommer på besøk). Min venninne måtte flytte fra sitt rekkehus i en alder av 31 pga hofteproblemer (kronisk etter graviditet), men hennes rekkehus var over 3 etasjer og bad/WC var i 1. og 3. etasje, og kjøkken+stue i 2. etasje. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (13 timer siden):

Rekkehus kan bety så mye. Min bestemor på 95 stortrives i rekkehus (alt på en flate, enkelt med rullatoren, god plass når barn/barnebarn/oldebarn kommer på besøk). Min venninne måtte flytte fra sitt rekkehus i en alder av 31 pga hofteproblemer (kronisk etter graviditet), men hennes rekkehus var over 3 etasjer og bad/WC var i 1. og 3. etasje, og kjøkken+stue i 2. etasje. 

nettopp. Alt på en flate, enkelt med rullatoren, ingen trapper til bad /sovetilværelser, ingen innkjørsel som må måkes for snø, en parkering under tak hvis man har en bil - dette er en oppskrift på en bolig som vil funke lenge. Det må ikke være leilighet, og leiligheter kan også være upraktiske. Også burde det være mulighet til å gå plasser, gå til butikker, gå til biblioket eller hva det skal være av tilbud for eldre. Man burde tenke å ikke bo slikt at man ikke skal komme ut av huset uten å kunne kjøre... 

Anonymkode: b8544...06f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok "pensjonisttilværelsen på forhånd", og flyttet fra hus til leilighet rett før jeg ble 50. Har ikke angret et sekund! Det er så deilig å ha alt på én flate, og en særdeles lettstelt bolig. Ingen snømåking eller gressklipping. Sparer masse tid på husarbeid, og kan heller ha en aktiv fritid ved siden av jobben. Anbefales! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kanskje rekkehus i ditt område som er organisert som borettslag eller sameie? Da får man i det minste nyte godt av felles tjenester som snømåking, strøing, gressklipping, ofte parkering under tak osv. Noen andre tar ansvar for vedlikehold av tak, fasade, pipe, rør ut av huset.

Kanskje finner du et rekkehus som du ser at du kan bygge om senere slik at du får det du trenger på én flate. Da bør det være et bad/toalett i første etasje allerede nå, så trenger du bare å sette opp soverom når den tid kommer.

Anonymkode: 8f9ec...346

AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker på alderdommen: Unngå trapper.

Anonymkode: 0d824...2a6

AnonymBruker
Skrevet

Nå sier ikke ts noe om alder, men kan snakke for meg selv. Jeg er i midten av 40-årene, alene uten barn. Har eide enebolig fra jeg var 25 til 42. Siste 3 årene har jeg bodd i leilighet, og det er helt fantastisk. Jeg kjøpte selveier-leilighet i et lite sameie, 90 kvm hjørneleilighet. Alt var nytt og fresht. Bor i 3. etg med nydelig utsikt. Rimelige felleskostnader. Trenger ikke tenke på vedlikehold. Kan bare bo og kose meg. Bruke tid og penger på andre ting. I tillegg er den stor nok, om lynet skulle slå ned og jeg treffer en partner som vil flytte inn. Men, beste avgjørelsen jeg har tatt. Så skal det sies at jeg misliker maling, vedlikehold og hagearbeid, så for meg er dette midt i blinken.

Anonymkode: e84b4...34e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i treetasjers rekkehus nå og er ikke helt klar for leilighet. Tenker å få tak i en bitteliten enebolig med alt på en flate vi kan bli «for alltid»…

Anonymkode: 10e2f...35c

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte rekkehus etter å ha bodd noen år i leilighet. Vi fant ut at hverdagsaktivitet slik som å gå i trapper, hagearbeid, oppussing, snømåking m.m. faktisk betydde mer for oss en det vi trodde. Det å bo i leilighet i et borettslag som gjorde alt gjorde oss late. 

Anonymkode: 15e2a...9e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes kanskje rekkehus i ditt område som er organisert som borettslag eller sameie? Da får man i det minste nyte godt av felles tjenester som snømåking, strøing, gressklipping, ofte parkering under tak osv. Noen andre tar ansvar for vedlikehold av tak, fasade, pipe, rør ut av huset.

Kanskje finner du et rekkehus som du ser at du kan bygge om senere slik at du får det du trenger på én flate. Da bør det være et bad/toalett i første etasje allerede nå, så trenger du bare å sette opp soverom når den tid kommer.

Dette har jeg gjort. Kjøpt meg en liten enebolig som er del av et borettslag, så det er veldig lite vedlikehold på meg, men jeg har en liten hageflekk som dekker behovet for grønn uteplass. Planen for min del er å bo her lenge, det er riktignok trapp, men toalett i begge etasjer og alle oppholdsrom er i første så det holder å gå den trappa en gang om dagen ned og opp til soverommet. I verste fall går det an å installere en trappeheis eller bygge soverom i første, men det er mange eldre som bor i boligene rundt her som klarer seg helt fint. Jeg trener og har god helse så jeg håper jo selvsagt at jeg skal holde meg godt og bli en sprek pensjonist, men sånt kan man jo aldri vite. 

Det er jo ingen fasit på dette, man ser jo sånne oldinger på "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" som bor oppi ei røys der man må gå opp et fjell for å komme seg dit og det er utedass og alt mulig. Det er selvsagt ikke så mange som trives med å ha det sånn, men det er jo noen. Andre syns det er bare ork med husstell, og da syns jeg det er lurt at de flytter før eiendommen forfaller. Det er ikke trivelig å ha dårlig samvittighet over huset hele tiden heller. 

Anonymkode: dcc11...485

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

nettopp. Alt på en flate, enkelt med rullatoren, ingen trapper til bad /sovetilværelser, ingen innkjørsel som må måkes for snø, en parkering under tak hvis man har en bil - dette er en oppskrift på en bolig som vil funke lenge. Det må ikke være leilighet, og leiligheter kan også være upraktiske. Også burde det være mulighet til å gå plasser, gå til butikker, gå til biblioket eller hva det skal være av tilbud for eldre. Man burde tenke å ikke bo slikt at man ikke skal komme ut av huset uten å kunne kjøre... 

Anonymkode: b8544...06f

Godt poeng! Bestemor bor i rullator-avstand til matbutikk, diverse andre forettninger man kan trenge, kulturhus (med bibliotek, café osv.) og helsehus, det er mulig å kjøre bil helt fram til inngangsdøra som gjør det veldig enkelt med taxi. Rekkehuset en del av et borettslag som fikser alt av vedlikehold på bygg og fellesområder, brøyting, strøing, etc. 

Edit: bestemor flyttet da hun var 78 år fra stor enebolig æ over flere etasjer og stor tomt til dette rekkehuset.

Endret av Alice123
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 11.58):

Om du tenker på alderdommen: Unngå trapper.

Anonymkode: 0d824...2a6

Ja, hvis man blir syk ja, ellers er jo trapper kjempebra for eldre! 

Anonymkode: ca4a5...18b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi kjøpte rekkehus etter å ha bodd noen år i leilighet. Vi fant ut at hverdagsaktivitet slik som å gå i trapper, hagearbeid, oppussing, snømåking m.m. faktisk betydde mer for oss en det vi trodde. Det å bo i leilighet i et borettslag som gjorde alt gjorde oss late. 

Mine foreldre fikk faktisk dårligere kondisjon av å bytte ut hus med trapp mot alt på en flate. 

Anonymkode: ca4a5...18b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 11.52):

Nei.

Svigermor bodde inntil nylig i rekkehus. Rakk å bli gammel og dement sakte men sikkert, og det ble MYE merarbeid på naboene med alt da dette ikke var inkl i felleskostnader.

Veldig uvanlig at slike oppgaver dekkes av fellesutgiftene. 

Bytte tak - ja. Skuffe tak/måke - nei. 

Anonymkode: 02657...8ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Samme med meg. Jeg bodde i leilighet i nesten 30 år, helt greit da jeg var ung og mye ute på byen og andre aktiviteter. Da jeg nærmet meg 50 kjente jeg at jeg savnet å ha muligheten til å ta med kaffekoppen ut og pusle ute i finvær, stelle med bed og klippe plen. Kjøpte meg et nett, lite rekkehus med en hage som tar meg 12 minutter å klippe, og med tørkestativ til å henge ut klesvasken på sommeren 🥰

Bor i borettslag. Ingen snømåking av fellesområder, kun rett foran inngangsdøra. Må vedlikeholde selv, men det er bare voksenpoeng. Elsker å ha to etasjer, å kunne øve på instrumentet uten å plage vettet av naboene, klø litt under haka til nabokatten og fore pinnsvinene.

Håper jeg slipper å bo i leilighet igjen.

Anonymkode: 6181d...0e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...