AnonymBruker Skrevet i går, 12:16 #1 Skrevet i går, 12:16 Der mannen er eldst og kvinnen over 30. Anonymkode: 12d93...4e3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Skrevet 23 timer siden For meg fungerte det bare en stund. Aldersforskjellen ble mer og mer merkbar. Jeg ville finne på ting på ettermiddager og i helger, mens han ville være hjemme. Til slutt levde vi separate liv, men under samme tak. Gikk ut av forholdet for en del år siden, og har aldri angret. Anonymkode: 2e821...4f4 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Er nok viktig å være åpen om forventninger, hvordan dere ønsker å ha det i forholdet. Her var jeg den som ønsket å finne på ting (mann 53), og hun (29) ønsket å være hjemme og roe ned. Det varte ikke så lenge da. Anonymkode: fe373...f3b 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Svigermoren min og hennes andre ektemann hadde en aldersforskjell på 23 år. Han pensjonerte seg da han fylte 60, og da var hun 36 (skulle fylle 37) år. Som pensjonist levde han halve året i Spania. Mens hun var på vei ut i arbeidslivet etter å ha jobbet deltid pga små barn. De var på vidt forskjellige steder i livet. De skilte seg noen få år senere. Anonymkode: b77c6...611 6 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden Hvis du ser på kjendismenn med yngre damer, Arve Tellefsen og Fabian Stang så uttaler de vel at aldersforskjellen blir tydeligere over tid. Det blir jo enda tydeligere når kvinner ofte holder seg yngre lenger og ofte har bedre helse etter 50. Både Arve og Fabian har blitt dumpet av sine yngre partnere og sitter alene på sine eldre dager, synes det er skikkelig trist og se. Anonymkode: 8e522...c01 6 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Der mannen er eldst og kvinnen over 30. Anonymkode: 12d93...4e3 Jeg synes det viktigste i et forhold er hvordan man har det sammen, ikke tallene på papiret. 😊 Når begge er voksne og står støtt i seg selv, kan en aldersforskjell på 20-25 år fungere helt fint. Mange par med slik forskjell har både felles verdier, humor og livssyn som er mye viktigere enn fødselsår. Ofte har folk fordommer fordi de ser for seg et ubalansert forhold, men realiteten er at mange slike forhold er basert på likeverdighet, respekt og gjensidig tiltrekning. Når kvinnen i tillegg er over 30, har hun jo gjerne både livserfaring og selvinnsikt nok til å vite hva hun vil ha, og da blir det vanskelig å påstå at hun «ikke vet bedre» eller blir «utnyttet». Aldersforskjell kan faktisk bringe inn mye positivt: ulike perspektiver, læring på tvers av generasjoner og en annen ro og modenhet i relasjonen. Det som teller er kjemien, kommunikasjonen og hvordan man møter hverandre i hverdagen. ❤️ AnonymBruker skrev (3 timer siden): For meg fungerte det bare en stund. Aldersforskjellen ble mer og mer merkbar. Jeg ville finne på ting på ettermiddager og i helger, mens han ville være hjemme. Til slutt levde vi separate liv, men under samme tak. Gikk ut av forholdet for en del år siden, og har aldri angret. Anonymkode: 2e821...4f4 Det høres ut som du tok et klokt valg for deg selv ❤️ Og det du beskriver, tror jeg mange kan kjenne seg igjen i, også i forhold der man er jevngamle. Folk utvikler seg ulikt, får forskjellige behov og prioriteringer etter hvert, uavhengig av alder. For noen blir aldersforskjellen mer merkbar med tiden, mens for andre går det helt fint fordi de har like interesser og livsrytme. Jeg tror nøkkelen ligger der - ikke i selve tallforskjellen, men i kompatibilitet og felles verdier. Så fint at du deler erfaringen din, for den viser egentlig at slike forhold ikke nødvendigvis feiler på grunn av alderen, men fordi man vokser i litt ulike retninger. Det kan jo skje i alle typer forhold. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er nok viktig å være åpen om forventninger, hvordan dere ønsker å ha det i forholdet. Her var jeg den som ønsket å finne på ting (mann 53), og hun (29) ønsket å være hjemme og roe ned. Det varte ikke så lenge da. Anonymkode: fe373...f3b Kjenner meg faktisk litt igjen i det du skriver, bare motsatt 😊 Jeg er i et forhold med en del års forskjell der jeg er den yngste, og vi merket også tidlig at vi hadde litt ulik energi og rytme i hverdagen. Men for oss ble det en sånn ting vi måtte snakke oss gjennom, heller enn at det ble et problem. Det du sier om å være åpen om forventninger er så utrolig viktig. Mange tror det handler mest om alder, men egentlig handler det om livsstil og hvordan man ønsker å bruke tiden sin. Hvis man klarer å møte hverandre med forståelse og ikke dømme den andres behov, enten det er ro eller aktivitet, så går det an å finne en balanse som funker. Synd at det ikke holdt mellom dere, men jeg synes det er veldig fint at du deler. Det minner oss om at forskjeller i alder ikke automatisk er utfordringen - det er kommunikasjonen og forventningene som avgjør hvordan det går ❤️ AnonymBruker skrev (3 timer siden): Svigermoren min og hennes andre ektemann hadde en aldersforskjell på 23 år. Han pensjonerte seg da han fylte 60, og da var hun 36 (skulle fylle 37) år. Som pensjonist levde han halve året i Spania. Mens hun var på vei ut i arbeidslivet etter å ha jobbet deltid pga små barn. De var på vidt forskjellige steder i livet. De skilte seg noen få år senere. Anonymkode: b77c6...611 Det høres ut som de virkelig befant seg på to helt ulike steder i livet da, ja - og det kan jeg godt forstå må ha vært krevende. Når den ene er klar for et roligere tempo og den andre står midt i karriere og familieliv, blir det fort vanskelig å møtes i hverdagen. Samtidig tror jeg det er nettopp livssituasjonen som var utfordringen der, mer enn selve aldersforskjellen. Mange par med samme forskjell fungerer kjempefint fordi de enten har barn tidligere, eller er ferdige med den fasen samtidig. Jeg tenker at nøkkelen er å ha realistiske forventninger og å snakke åpent om hvordan man ser for seg fremtiden, alt fra jobb og fritid til hvor man vil bo og hvordan man ønsker å leve. Hvis man er enige om de store linjene, trenger ikke 20+ år mellom bety noe som helst 💛 Anonymkode: 5e9d4...a15 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden Det var 20 år mellom min mamma og pappa, det holdt vel i ca 15-16 år, så begynte alderen å prege pappa, mens mamma var i «sin prime»… så da gikk det ikke særlig lenger… Anonymkode: d4bc0...e70 4 2
Brunello Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis du ser på kjendismenn med yngre damer, Arve Tellefsen og Fabian Stang så uttaler de vel at aldersforskjellen blir tydeligere over tid. Det blir jo enda tydeligere når kvinner ofte holder seg yngre lenger og ofte har bedre helse etter 50. Både Arve og Fabian har blitt dumpet av sine yngre partnere og sitter alene på sine eldre dager, synes det er skikkelig trist og se. Anonymkode: 8e522...c01 Det er feil at kvinner har bedre helse etter 50. Det er flere kvinner enn menn som blir uføretrygdet også etter 50. Det som er faktum er at kvinner blir eldre enn menn, men at de under vegs i livet har flere helseproblemer. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden Brunello skrev (1 minutt siden): Det er feil at kvinner har bedre helse etter 50. Det er flere kvinner enn menn som blir uføretrygdet også etter 50. Det som er faktum er at kvinner blir eldre enn menn, men at de under vegs i livet har flere helseproblemer. Det er jo ikke det som er saken her. De fleste kvinner har uansett bedre helse enn en 20-30 år eldre mann. Anonymkode: 4b90f...f32 5
Brunello Skrevet 19 timer siden #10 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke det som er saken her. De fleste kvinner har uansett bedre helse enn en 20-30 år eldre mann. Anonymkode: 4b90f...f32 Jeg svarte bare på en feilaktig påstand. Det er heller ikke korrekt at de fleste kvinner er i bedre form enn en 20-30 år eldre mann. Mange damer (og menn) i 20-åra er i dårligere form enn mange menn (og damer) i slutten av 40 og begynnelsen av 50 åra. Men når vi snakker om menn i 60 åra og eldre, vil damer som er mye yngre naturlig nok som oftest være i bedre form selv om de er i ganske middelmådig form selv. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden Alle forhold med 10+ aldersforskjell røk i min omgangskrets da kvinnen var rundt 40 år og mannen 50+. Alle! Til motsetning har det vært en skilsmisse blant dem som er jevnaldrende, selv om det utgjør flere par. Sier sitt egentlig. Det har vært den yngre kvinnen som gikk, og mennene er bitre over å ha blitt forlatt. Har endret seg mye på grunn av den bitterheten, som ikke akkurat gjør det enkelt å finne en ny. Anonymkode: 77b84...e20 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Skrevet 18 timer siden Min tidligere fastlege er nå 80 år og har en kone på ca 55 år, men så har han en svigerfar på 75 år også 😂 Anonymkode: 709e2...3d3 1 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alle forhold med 10+ aldersforskjell røk i min omgangskrets da kvinnen var rundt 40 år og mannen 50+. Alle! Til motsetning har det vært en skilsmisse blant dem som er jevnaldrende, selv om det utgjør flere par. Sier sitt egentlig. Det har vært den yngre kvinnen som gikk, og mennene er bitre over å ha blitt forlatt. Har endret seg mye på grunn av den bitterheten, som ikke akkurat gjør det enkelt å finne en ny. Anonymkode: 77b84...e20 Det "sier jo ikke sitt" annet enn i din omgangskrets. Flere av mine onkler og tanter har STOR aldersforskjell og mannen begynner å nærme seg 100, de er fortsatt like forelsket. Så er det også sånn at i min familie og omgangskrets så er det vel egentlig ingen som skiller seg, mens i kona sin familie og venninegjeng skiller "alle" seg. Tror ikke man skal bruke egne erfaringer til å generalisere. Anonymkode: 189f3...b76 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det "sier jo ikke sitt" annet enn i din omgangskrets. Flere av mine onkler og tanter har STOR aldersforskjell og mannen begynner å nærme seg 100, de er fortsatt like forelsket. Så er det også sånn at i min familie og omgangskrets så er det vel egentlig ingen som skiller seg, mens i kona sin familie og venninegjeng skiller "alle" seg. Tror ikke man skal bruke egne erfaringer til å generalisere. Anonymkode: 189f3...b76 Den generasjonen du omtaler er av en generasjon der man normalt ikke skilte seg uansett. Selv mine foreldre i 70- årene har den innstillingen, og få venner er skilt, uansett hvordan forholdet er. Så ja, jeg kjenner også slike par som har holdt sammen til tross for mye, men de er av generasjoner som nærmest ikke skiller seg. Folk som nå er 30- 50 år har ikke samme innstilling. Anonymkode: 77b84...e20 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ser på kjendismenn med yngre damer, Arve Tellefsen og Fabian Stang så uttaler de vel at aldersforskjellen blir tydeligere over tid. Det blir jo enda tydeligere når kvinner ofte holder seg yngre lenger og ofte har bedre helse etter 50. Både Arve og Fabian har blitt dumpet av sine yngre partnere og sitter alene på sine eldre dager, synes det er skikkelig trist og se. Anonymkode: 8e522...c01 Jeg skjønner hva du mener, og det du beskriver med Arve Tellefsen og Fabian Stang er jo en realitet for noen, nemlig at forskjellen merkes mer etter hvert, spesielt når helse og livsrytme begynner å dra i ulik retning. Det er absolutt et aspekt man bør tenke over, særlig hvis man går inn i et forhold med stor aldersforskjell. Men samtidig tenker jeg at det finnes mange eksempler på par med stor forskjell som har hatt lange, gode forhold - noen hele livet ut. For mange handler det ikke om hvor lenge det varer, men hvordan man har det mens man er sammen. Om forholdet har gitt glede, støtte og kjærlighet, så har det hatt stor verdi uansett hvor lenge det varte. ❤️ Jeg tror det er viktig å ikke se på slike forhold som «triste» bare fordi de tar slutt. Alle forhold har sin tid og sin historie, også de med jevnaldrende partnere. Aldersforskjellen kan gjøre noen ting mer krevende, ja, men den kan også gi mye fint mens det varer. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var 20 år mellom min mamma og pappa, det holdt vel i ca 15-16 år, så begynte alderen å prege pappa, mens mamma var i «sin prime»… så da gikk det ikke særlig lenger… Anonymkode: d4bc0...e70 Det er lett å forstå at det ble utfordrende for dem etter hvert ❤️ Når den ene partneren begynner å merke alderen mens den andre fortsatt føler seg midt i livet, kan forskjellene bli tydeligere - spesielt hvis man har ulik energi og ønsker for hvordan man vil leve. Imidlertid viser historien deres også noe fint: de hadde 15-16 år sammen som sikkert rommet både kjærlighet, familieliv og gode minner. Det er jo ikke et mislykket forhold, det var et forhold som var riktig i den tiden det varte. Jeg tror mange med stor aldersforskjell er klar over at livsfasene kan bli ulike på sikt, men velger likevel å satse fordi kjærligheten og samholdet der og da føles verdt det. Og det er egentlig ganske vakkert, synes jeg AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke det som er saken her. De fleste kvinner har uansett bedre helse enn en 20-30 år eldre mann. Anonymkode: 4b90f...f32 Jeg skjønner så absolutt hva du mener, og det er jo sant at forskjellen i helse ofte kan bli mer synlig når det er mange år mellom. Samtidig synes jeg det er litt for enkelt å si at det "uansett" er slik. Mange menn i 50- og 60-årene lever både aktive og sunne liv, og kan ha bedre helse enn yngre mennesker som kanskje lever mer stillesittende eller stressende liv. Poenget er vel heller at helse og energi varierer enormt fra person til person, ikke bare mellom kjønn eller alder. Det finnes 70-åringer med mer livsgnist enn folk på 40 😉 Når to mennesker fungerer godt sammen, deler interesser og tar vare på både seg selv og forholdet, kan aldersforskjellen bety lite. Det handler mer om livsstil, verdier og kjemi - og mindre om statistikk. Anonymkode: 5e9d4...a15 1 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Den generasjonen du omtaler er av en generasjon der man normalt ikke skilte seg uansett. Selv mine foreldre i 70- årene har den innstillingen, og få venner er skilt, uansett hvordan forholdet er. Så ja, jeg kjenner også slike par som har holdt sammen til tross for mye, men de er av generasjoner som nærmest ikke skiller seg. Folk som nå er 30- 50 år har ikke samme innstilling. Anonymkode: 77b84...e20 Det handler og om innstilling og "kultur" En av mine venninner(vi er 50) sier hun ikke kjenner noen som ikke er skilt. Hennes foreldre er skilt, Brødrenee hennes er det samme og hun selv har flere forhold bak seg og barn med ulike partnere. Hun har og mange i sitt nettverk som og er fraskilte. Jeg derimot har mange venner og familie som er sammen med den de giftet seg med. Og noen skilte her og, men jeg ser at mye handler om innstilling Anonymkode: 8e522...c01 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle forhold med 10+ aldersforskjell røk i min omgangskrets da kvinnen var rundt 40 år og mannen 50+. Alle! Til motsetning har det vært en skilsmisse blant dem som er jevnaldrende, selv om det utgjør flere par. Sier sitt egentlig. Det har vært den yngre kvinnen som gikk, og mennene er bitre over å ha blitt forlatt. Har endret seg mye på grunn av den bitterheten, som ikke akkurat gjør det enkelt å finne en ny. Anonymkode: 77b84...e20 Jeg skjønner at det kan virke sånn når du ser det i din omgangskrets, og det er helt sant at mange slike forhold kan møte utfordringer når livsfasene endrer seg, særlig rundt 40-50-årsalderen, der mange reflekterer over hva de vil videre i livet. Men jeg tror likevel det blir litt for bastant å si at «alle» slike forhold ender på samme måte. Jeg kjenner flere par med stor aldersforskjell som fortsatt har det fint sammen etter mange år. De har gjerne hatt en veldig åpen dialog om forventninger, og har vært bevisste på at livet kan by på ulike faser og tempo. Det du beskriver med bitterhet er trist, men det skjer jo også blant jevnaldrende som opplever brudd, uansett alder gjør det vondt å bli forlatt. Forskjellen er kanskje bare at når det er stor aldersforskjell, kan det se mer dramatisk ut fra utsiden. Jeg tenker at det viktigste er å ikke trekke konklusjoner på andres vegne. For noen varer det kort, for andre et helt liv - og verdien ligger i hvordan forholdet er, ikke nødvendigvis hvor lenge det varer. ❤️ AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den generasjonen du omtaler er av en generasjon der man normalt ikke skilte seg uansett. Selv mine foreldre i 70- årene har den innstillingen, og få venner er skilt, uansett hvordan forholdet er. Så ja, jeg kjenner også slike par som har holdt sammen til tross for mye, men de er av generasjoner som nærmest ikke skiller seg. Folk som nå er 30- 50 år har ikke samme innstilling. Anonymkode: 77b84...e20 Det er et godt poeng du tar opp, generasjonene før oss hadde nok en annen holdning til ekteskap og det å «bli værende» uansett hva. Mange skilte seg rett og slett ikke, selv om de kanskje burde. Samtidig tror jeg ikke det betyr at store aldersforskjeller nødvendigvis fungerer dårligere i dag, men at folk i vår tid stiller andre krav til forholdet. Man forventer mer likestilling, nærhet, kommunikasjon og emosjonell trygghet, og det er jo egentlig en positiv utvikling. Når slike ting er på plass, tror jeg ikke alder spiller så stor rolle. Det finnes mange par også i 30-50-årene med 15-25 års forskjell som fungerer godt fordi de deler verdier, humor og livsstil. Det handler kanskje mer om modenhet og livserfaring enn om hvilket tiår man er født i ❤️ Jeg tenker at det fine med dagens generasjon er at vi har frihet til å velge det som faktisk fungerer for oss, uansett om det er jevnaldrende, eldre eller yngre partner. Anonymkode: 5e9d4...a15 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden Jeg unner virkelig ikke mine barn å ende opp med partnere som er 20 år eldre enn seg selv. Grøss og gru. Å komme hjem til en pensjonert tusseladd på 65 år når man selv er 45 år, midtveis i jobbkarrieren og egentlig bare svinger innom for å skifte fordi man skal ut igjen på lønningspils. Men som trolig ender opp med å bli hjemme med sin ensomme pensjonistgubbe, av dårlig samvittighet. Og å fungere som gratis hjemmesykepleier og skifte bleier på sin senile mann når man selv er i slutten av 50-årene, for så å leve som enke fra før man går av pensjon... Nei, det unner jeg virkelig ingen. Anonymkode: c52b0...d21 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min tidligere fastlege er nå 80 år og har en kone på ca 55 år, men så har han en svigerfar på 75 år også 😂 Anonymkode: 709e2...3d3 hahaha Anonymkode: a4b03...7b2
Vegar Beideren Skrevet 14 timer siden #20 Skrevet 14 timer siden Er ikke ute etter noe fast forhold, men jeg har noen unge kvinner jeg leker med. Det fungerer utmerket. Reiser til syden med to venninner i starten av 20-årene nå i slutten av november. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå