Gå til innhold

Beste tips mot daglig hodepine?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden sykemeldt, men jobber noe. Begynte med dundrende daglig hodepine tidligere i høst, ekstremt slitsomt. Hadde i tillegg mye stressfølelse, gråt fort (i smug) og følte meg generelt ikke særlig ok. Tok en tur til fastlegen, og etter litt samtale konkluderte vi vel begge to med at jeg har et overaktivt nervesystem etter tre-fire års tung belastning med syke foreldere, egen sykdom og en forelders forholdsvis brå død forholdene tatt i betraktning. Jeg prøver å fortelle kroppen min at ting er i orden nå og at "faren er over", men det virker ikke som om den lytter...

Har pratet med både fastlege og andre, samt lest litt. Jeg innser at det er fare for at man møter veggen fullstendig om man ikke tar hensyn til dette, og det ønsker jeg på ingen måte. Jeg begynte med 50% sykemelding, men i min stilling er det vanskelig. Nå er jeg 100% sykemeldt, men jobber litt allikevel (men ingen som kan forlange noe spesifikk prosent, og det fungerer bedre).

Jeg hadde mindre hodepine en stund, selv om den aldri har vært helt borte. Nå den siste uka har den vært intens igjen. Kombinert med litt mer jobbstress, men jeg er jo ikke så mye fysisk tilstede at jeg føler at det skal ha noe å si (men det mentale er jo der).

Jeg vet at man ikke skal ta for mye smertestillende, men jeg holder ikke ut helt uten heller. Prøver å variere typen/virkestoff mest mulig. Har migrene ellers, men denne hodepinen tror jeg ikke er migrene, den føles ofte som om man har på seg altfor trange skibriller/svømmebriller.

Noen som har vært borti tilsvarende og kan si noe om hva som har funket? Jeg gjør ting "riktig", er ute i frisk luft, prøver å bare "være", ikke tenke bestandig osv. Prøver å koble av, samt å trene litt. Føler ikke hodepinen følger noen logikk i forhold til hva jeg gjør ellers, ihvertfall ikke som jeg har klart å se... Stressfølelsen kommer og går, det samme med hjertebanken. 

Vil egentlig bare bli meg selv igjen, men er kanskje for utålmodig....

Anonymkode: d0ac2...ba4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kosthold. Kutt ut gluten og melk i to uker. Jeg fikk påvist Cøliaki og har ikke migrene lenger. Spiser sunn mat, fett, proteiner, omega 3, kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker. Prøv dette i 2 uker og se om hodet blir bedre.  Kutt på sukker, lettbrus og snacks.

Anonymkode: ebde1...ef1

Skrevet

Få sjekket synet ditt og om du har tørre øyne. Kanskje fuktende øyedråper og lesebriller kan hjelpe mot hodepinen.

Og husk å drikke nok!

Kanskje du ikke sover godt nok? Prøv å optimalisere søvnen så godt det går. Ting som å holde seg unna skjermer før leggetid, passe temperatur på soverom, god nok støtte i madrass og puter, kanskje ørepropper så du ikke blir forstyrret av lyder om natten...

Skrevet

Hva skjer om du tar anfallsmedisin beregnet på migrene? 

Anonymkode: 4237b...b26

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kosthold. Kutt ut gluten og melk i to uker. Jeg fikk påvist Cøliaki og har ikke migrene lenger. Spiser sunn mat, fett, proteiner, omega 3, kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker. Prøv dette i 2 uker og se om hodet blir bedre.  Kutt på sukker, lettbrus og snacks.

Anonymkode: ebde1...ef1

Det kan jeg selvfølgelig forsøke, men hadde det ikke vært naturlig om man hadde problemer med mage/tarm/hud om jeg slet med gluten?

Har gått ned over 30 kilo for et par år siden, så kostholdet er ikke så gæærnt, men lettbrus drikker jeg da.... Og kan sikkert drikke mye mindre av....

Skrevet
Kvist skrev (8 minutter siden):

Få sjekket synet ditt og om du har tørre øyne. Kanskje fuktende øyedråper og lesebriller kan hjelpe mot hodepinen.

Og husk å drikke nok!

Kanskje du ikke sover godt nok? Prøv å optimalisere søvnen så godt det går. Ting som å holde seg unna skjermer før leggetid, passe temperatur på soverom, god nok støtte i madrass og puter, kanskje ørepropper så du ikke blir forstyrret av lyder om natten...

Takk for gode tips! Øynene tror jeg ikke er tørre, synet er ok, bruker lesebriller.

Drikke nok tror jeg at jeg gjør, men kan tenke mer på det. 

Sove godt gjør jeg som regel ikke. Nærmer meg nok overgangsalder og har våknet i 03-tiden det siste året, varierer hvor mye jeg sover etter det. Men hodepinen kom ikke før etter nærmere 9 mnd etter det, så vet ikke om det har noen sammenheng.... Liker meg i senga og føler det er ok der, men sliter altså litt med søvnen uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skjer om du tar anfallsmedisin beregnet på migrene? 

Jeg har som regel ikke prøvd det.... Men har vurdert det, ja....

Skrevet

Prøvd betablokker? 

Anonymkode: fe08f...871

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har som regel ikke prøvd det.... Men har vurdert det, ja....

Tenker det er en naturlig første tilnærming. Det er ikke helt uvanlig at migrene kan bli kronisk ved langvarig stress. Den kan da arte seg ganske annerledes enn de typiske anfallene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker det er en naturlig første tilnærming. Det er ikke helt uvanlig at migrene kan bli kronisk ved langvarig stress. Den kan da arte seg ganske annerledes enn de typiske anfallene. 

Uff, det har jeg ikke veldig lyst på kjenner jeg. Men skal prøve neste gang det kommer, akkurat nå har jeg Naproxen innabords, så er ikke på det verste nå. Men greit å vite om det har effekt før neste legetime, det har du helt rett i....

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Prøvd betablokker? 

Anonymkode: fe08f...871

Nei, har ikke prøvd betablokker nå... Gikk på det en periode fordi jeg hadde høyt blodtrykk, men det har jeg ikke nå, så det er to år siden jeg sluttet eller noe sånt...

Skrevet

Har du lest om vagusnerven og nevroplastiske symptomer? Kan være du har noe å hent der

Anonymkode: a2d03...203

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du lest om vagusnerven og nevroplastiske symptomer? Kan være du har noe å hent der

Anonymkode: a2d03...203

Ja, det glemte jeg å si... Jeg har faktisk det, og har hatt to timer hos nevrorefleksolog nå.... Punktene hun finner gjør ekstremt vondt, men jeg aner ikke om det egentlig hjelper foreløpig... Fikk ekstremt hodepine etter første gang, ikke så ille nå andre... Men prøver i et forsøk på å tenke alternativt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan jeg selvfølgelig forsøke, men hadde det ikke vært naturlig om man hadde problemer med mage/tarm/hud om jeg slet med gluten?

Har gått ned over 30 kilo for et par år siden, så kostholdet er ikke så gæærnt, men lettbrus drikker jeg da.... Og kan sikkert drikke mye mindre av....

Cøliaki er ikke den eneste effekten av gluten. Ifølge Anthony William så er grunnen til at gluten og melkeprodukter kan trigge migrene, at det mater patogener som forårsaker migrenen. Så det er to av de matsortene han hovedsakelig anbefaler å unngå, den tredje er egg. Kjøtt og fisk kan man fortsatt spise. Googler du Medical Medium migraines, så finner du historier fra folk som har blitt kvitt migrene ved å bruke hans protokoller, du finner triggere, årsaker, tips om mat, en podcast om det osv. 

Ifølge han er migrene  også knyttet til vagusnerven, fordi det er de samme patogene som inflammerer vagusnerven, som inflammerer nervene i hodet. Sitat: “Migraines especially are still a mystery to medical research and science—millions suffer from them without understanding why. One reason for migraines is inflammation of the phrenic, vagus, and trigeminal nerves (...)"

Så om du har vært gjennom grundig utredning og årsaken uansett blir "stress" eller "vi vet ikke" og du kun får smertestillende og ingenting endrer seg, så kan dette være noe å prøve altså.  Jeg kjenner en som er utdannet nevrolog, og som ikke kunne hjelpe seg selv med utdannelsen sin, som har blitt kvitt migrene fullstendig med hans protokoller.

Anonymkode: 8d205...2d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uff, det har jeg ikke veldig lyst på kjenner jeg. Men skal prøve neste gang det kommer, akkurat nå har jeg Naproxen innabords, så er ikke på det verste nå. Men greit å vite om det har effekt før neste legetime, det har du helt rett i....

Naproxen kan fungere hvis migreneanfallet er lite, men blir migreneanfallet verre så er det kun triptaner som fungerer. Et migrenanfall kan vare opptil 72 timer. Greit å ha det i mente.

Jeg gikk med spenningshodepine titt og ofte, og etter jeg ble utbrent etter en særs hektisk periode på jobb, så var det slutt på spenningshode og inn kom kronisk migrene. Anbefaler deg å få det skikkelig sjekket ut, så kan du begynne på betablokkere som forebyggende mot migrene. Jeg gikk fra 15 anfall i mnd til ca 3-4 etter det.

Anonymkode: 7d252...26e

Skrevet

Hvordan står det til med skuldre og nakke? Jeg får hodepine om det blir for stivt og stramt. Går til fysioterapeut eller kiropraktor da. 

Anonymkode: a87c5...fa0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Cøliaki er ikke den eneste effekten av gluten. Ifølge Anthony William så er grunnen til at gluten og melkeprodukter kan trigge migrene, at det mater patogener som forårsaker migrenen. Så det er to av de matsortene han hovedsakelig anbefaler å unngå, den tredje er egg. Kjøtt og fisk kan man fortsatt spise. Googler du Medical Medium migraines, så finner du historier fra folk som har blitt kvitt migrene ved å bruke hans protokoller, du finner triggere, årsaker, tips om mat, en podcast om det osv. 

Ifølge han er migrene  også knyttet til vagusnerven, fordi det er de samme patogene som inflammerer vagusnerven, som inflammerer nervene i hodet. Sitat: “Migraines especially are still a mystery to medical research and science—millions suffer from them without understanding why. One reason for migraines is inflammation of the phrenic, vagus, and trigeminal nerves (...)"

Så om du har vært gjennom grundig utredning og årsaken uansett blir "stress" eller "vi vet ikke" og du kun får smertestillende og ingenting endrer seg, så kan dette være noe å prøve altså.  Jeg kjenner en som er utdannet nevrolog, og som ikke kunne hjelpe seg selv med utdannelsen sin, som har blitt kvitt migrene fullstendig med hans protokoller.

Anonymkode: 8d205...2d3

Jeg skal faktisk ta en titt på det, jeg er åpen for alle årsaker jeg, altså. Har foreløpig ikke blitt utredet fordi jeg/vi (altså, fastlegen og jeg) tror dette har med stress og belastning å gjøre.... Men roer det seg ikke fram mot jul feks, så må man jo se på andre årsaker kjenner jeg...

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Naproxen kan fungere hvis migreneanfallet er lite, men blir migreneanfallet verre så er det kun triptaner som fungerer. Et migrenanfall kan vare opptil 72 timer. Greit å ha det i mente.

Jeg gikk med spenningshodepine titt og ofte, og etter jeg ble utbrent etter en særs hektisk periode på jobb, så var det slutt på spenningshode og inn kom kronisk migrene. Anbefaler deg å få det skikkelig sjekket ut, så kan du begynne på betablokkere som forebyggende mot migrene. Jeg gikk fra 15 anfall i mnd til ca 3-4 etter det.

Anonymkode: 7d252...26e

Ja, jeg kan ha migrene i tre døgn. Hvis det ikke går over på noen timer, så varer det gjerne i tre døgn. Men denne oppfører seg annerledes med tanke på "typen" vondt, så derfor har jeg slått fra meg at det er migrene... Men jeg skal prøve triptaner (har Imigran) neste gang det begynner å dundre, sånn for å sjekke!

Men - når du har migrene-episodene.... Gjør det like vondt hele tiden i løpet av de tre døgnene, eller kan det variere litt hvor vondt det er? For det gjør det hos meg nå.... Det gjør vondt hele tiden, men mengde/type dundring varierer....

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan står det til med skuldre og nakke? Jeg får hodepine om det blir for stivt og stramt. Går til fysioterapeut eller kiropraktor da. 

Anonymkode: a87c5...fa0

Jeg tror det er ok. Det hender jeg får vondt i nakken etter at jeg får vondt i hodet, men sjelden omvendt, føles ikke spesielt stivt heller. Men når du spør nå, så merket jeg det i nakken sist jeg hadde hodepine nå, og det pleier å være en indikator på migrene.... Tar det med meg, takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tok en tur til fastlegen, og etter litt samtale konkluderte vi vel begge to med at jeg har et overaktivt nervesystem etter tre-fire års tung belastning med syke foreldere, egen sykdom og en forelders forholdsvis brå død forholdene tatt i betraktning. Jeg prøver å fortelle kroppen min at ting er i orden nå og at "faren er over", men det virker ikke som om den lytter..

Ta heller en tur til spesialist, en nevrolog. Fastleger kan hodepine dårlig. Og mens du venter på time hos spesialist, fører du hodepinedagbok. Det er mange apper for det. Det er vel en norsk som heter Hodepinedagbok om jeg ikke husker helt feil. 

Det er også forskjell på primær og sekundær hodepine. Jeg har hatt hodepine kontinuerlig i over 11 år nå og har måtte roe livet mitt ned til et veldig minimum. 

Nå er jeg 100% sykemeldt, men jobber litt allikevel (men ingen som kan forlange noe spesifikk prosent, og det fungerer bedre).

Jeg hadde mindre hodepine en stund, selv om den aldri har vært helt borte. Nå den siste uka har den vært intens igjen. Kombinert med litt mer jobbstress, men jeg er jo ikke så mye fysisk tilstede at jeg føler at det skal ha noe å si (men det mentale er jo der).

Du bør vel kutte ned på jobbingen når hodepinen også øker igjen. Det er ingen på jobben som kommer til å takke deg om du ender opp med å brenne deg selv helt ut. Du burde gi deg selv litt mere tid til å hente deg inn igjen. Jobben er der uansett. 

Anonymkode: 929a6...d6b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...