Gå til innhold

Både jeg og farmor har brodert adventskalender til guttene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert dette var stygt ment i det hele tatt? (Og jeg har en någet spesielt ufin eks svigermor som skrev boken om psycho svigermødre 😅). 

Du har tross alt brukt 4 år på dette. Kanskje hun tenkte det var en reell mulighet du ikke kom i mål i år heller og ville avlaste deg?

Kanskje du kan bruke hennes i år og så fortsette med din fra neste år?

Må si jeg synes pakkekalender er en hårreisende norsk trend som absolutt ikke bidrar til noe som helst positivt. Mine barn har aldri fått pakkekalender og fått forklart årsaken til dette. 

Hjemmelaget kalender har de fått for å telle ned adventstiden. Men 24 pakker FØR julaften som også har endeløst med pakker.. nei takk. 

Vær grei med hverandre. Dere er voksne. 

Kanskje farmor har gledet seg til å være farmor? Du er ikke verdens navle. Og du eier heller ikke barna. 

Husk du skal være et forbilde og rollemodell for barna dine. 

Hvilken plass vil du selv har i dine barnebarn sine liv?

Anonymkode: 20679...601

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har tvillinggutter på 3 år og har tenkt at de skal få adventskalender for første gang i år. Jeg kjøpte pakker for å brodere dette allerede da jeg var gravid, men har tatt sin tid å komme i mål. Nå er dem derimot ferdig, og jeg ELSKER dem!

Har fortalt til familien at jeg lager dette, og stolt vist frem underveis. Svigermor har også sett dette og vi har prata om det (da hun selv elsker håndarbeid og vi prater en del om pågående prosjekter vi har).

Nå kom hun derimot innom med to ferdige adventskalendere, full av pakker som hun ønsker jeg skal gi barna. Disse kalenderne kjøpte hun i vår og har brodert over sommeren. Og hun påpekte at hun visste jeg laget til guttene, men hun ville så gjerne lage dette selv.

På en side synes jeg det er UTROLIG snilt av henne å lage dette og handle gaver, men jeg hadde gleda meg så utrolig mye til å orde med dette selv 😭Kan forstå om jeg hadde holdt det hemmelig for henne at jeg laga disse, men det har jeg absolutt ikke gjort. Hun har jo til og med fått se underveis mens jeg har holdt på…

Uaktuelt å gi dem to stk… men hva gjør jeg? 😞 

Anonymkode: ca820...273

Da er unga heldige i år, og får to kalendere hver 

Anonymkode: b0e0e...a28

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor barna ikke kan få den fra farmor og den fra deg? Barna mine bruker å få en eller annen kjøpekalender av bestemoren (feks rituals sin), i tillegg til pakkekalender som jeg lager.

Anonymkode: 68150...453

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det også en farmor som kjøper ting til barnebarnet i hytt og pine, med en "så har hun sko til ferien/jakke til høsten/finsko til bursdagen" slengt ut i forbifarten, med en tone som sier "nå har jeg fikset det dere ikke klarte/gadd å gjøre selv!". Setter strikk med sløyfer på håndleddene til jentungen på 17 mai, og overser glatt alle sløyfene, strikkene og båndene jeg har lagt frem, der jeg har kjøpt noe selv og noe har blitt liggende her etter alle de tidligere 17.mai-feiringene. (Samtidig, i følge henne selv har hun aaaldri kjøpt sløyfer spesifikt til jentungen, hun "fant dem da hun lette etter sløyfer til hunden" ...) Hvert år "måtte" vi til farmor for å lete etter påskeegg der, for "hun mente hun hadde sett påskeharen en morgen". Enten det, eller så måtte vi kjøpe ett for henne og gjemme hos oss, selvsagt "fra påskeharen".

Akkurat håndverk(strikkeklær eller broderte adventskalendere) avklarer hun faktisk med oss foreldre først, men det meste annet ser ut til å være "førstemann til mølla" eller i tillegg til(men aller helst i stedet for) det som vi foreldrene ordner.

Og nå kan man jo argumentere for at da sparer vi jo både tid og penger på at farmor ordner. Og joda, det er for så vidt sant. Den bitre bismaken kommentarene og tonefallet hennes etterlater seg kan i beste fall tilskrives vår egen stolthet/eget ego.

Det er bare det, at det stopper ikke med alle de (riktig nok) nyttige tingene hun kjøper. Ved alle måltider sammen skal hun ha jentungen ved siden av seg. Faren kan sette seg på den andre siden uten reaksjon. Gjør jeg det samme, risikerer jeg at faren føler seg ekskludert av meg(ikke sin mor, men meg!). Plasserer jeg jentungen mellom meg og faren(eller meg selv og jentungen på samme side hvis det er bare plass til to), blir hun fornærmet, og kan komme med en "åh, satte DU deg DER?" eller lignende. Hun kan formane jentungen om regler i vårt hus(som vi ikke visste at vi hadde), foran oss foreldrene. Alt sammen selvsagt i verdens beste mening. Hun mener det bare godt, hun vil bare hjelpe til og føle seg nyttig, nå må jeg la andre få slippe til og la farmor få lov å dulle litt, og så videre.

Hvis denne farmoren også viser seg å være slik, så handler det ikke lenger om gavene, adventskalenderne, 17.mai-sløyfene, skoene, klærne, kaken som ble bakt til en bursdagsfeiring, eller noen av de andre tingene farmoren "bare måtte kjøpe" eller "ville så gjerne lage selv". (Forresten; "lage SELV" ...?! Hvem er ts i relasjon til tvillingene da, nabokjerringa?) Da handler det om å bli overkjørt, undergravd som forelder foran barnet sitt, og spilt ut på sidelinjen, under dekke av "kjærlig omsorg" og "det er jo bare klær/sløyfer/sko/kaker/gaver, ingenting å lage drama av". Summen av alt dette, når det blir et mønster, da blir hver eneste slik anledning en kamp for sjelefreden.

Og ja, jeg hadde reagert like kraftig om min egen mor skulle oppført seg som om hun er moren til barnet jeg har gått gravid med, født og ammet. Hun har fått de fire sjansene hun ville ha(jeg er eldst av fire søsken), nå er det min og min manns tur. Forskjellen er at min egen mor kan jeg si fra til, og hun hadde faktisk forstått det. Barnets farmor derimot ...? Not so much. Sier jeg fra eller korrigerer henne på noen som helst måte, kommer det enten tilbake i form av at farmor baksnakker meg, både i barnets påhør og til barnet, eller at hun ringer mannen og skjønner ikke hva galt hun har gjort og hvorfor jeg er så slem mot henne.

Jeg syns noe av det samme gjelder her også. Det handler ikke om hvor mange adventskalendere tvillingene skal få. Det handler om at bestemor laget kalenderen vel vitende om at mor allerede var i gang med å lage. Hun sier jo selv også at hun var fullt klar over at mor allerede holdt på å lage, og likevel måtte hun lage sine egne, med pakker og alt. Fordi hun ville lage SELV. (Det er noe med det at hun sa "selv" som får piggene mine ut, som om mors innsats ikke er god nok.)

Anonymkode: ea3b4...eae

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er farmor - og svigermor - ellers? Det ville spilt inn mye på hvordan jeg håndterte situasjonen.

Har hun brodert kalendere til alle andre barnebarn f.eks? Eller andre formildende omstendigheter? Uansett fryktelig merkelig å ikke ta det opp, når hun har sett deg brodere og visst om det. Det naturlige ville vært å spørre om du ønsket fra henne også, eller om dere kunne finne en variant av tradisjonen - om det var en tradisjon i familien.

Situasjonen høres fryktelig manipulativ ut. Som om hun ønsker å utkonkurrere deg som mor - og hustru….?

Noen mødre klarer ikke gi slipp på sønnene sine, og opptrer fryktelig stygt mot kvinnen de gifter seg med. Er det dette som foregår her?

Da må mannen din på banen, og sette en klar grense mot sin mor. Hvor han er tydelig på at du er hans førsteprioritet nå, og han vil ikke godta slike forsøk på å spolere for deg og din innsats i å bygge gode tradisjoner og minner for hans familie og barn.

Om det er en svigermor som mer eller mindre ønsker å overta barnebarna og ha ‘gutten sin’ for seg selv så må dere for all del ikke finne på å gi etter her. Ikke noe en kalender morgen, en på kvelden eller annet hvert år greier.

Dette er en power-move, og gir dere etter og lar henne spolere det hun visste at du som barnas mor holdt på med og planla - så legger dere lista og hun vil bare fortsette å pushe på. Da vil det stadig bli mye ting hun blander seg i, og kjøre svigerdatter på sidelinjen.

Dette er sannsynligvis slemt kledd opp som ‘snilt’, som noen kvinnfolk er mestere på - og du må være forberedt på at hun vil forsøke å fremstille seg som offer, og deg som slem og utakknemlig. Ha klar noen fraser og forklaringer til venner og familie - de fleste skjønner jo hvor landet ligger når de får hele historien.

Anonymkode: c6e9e...fdc

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Her leter du etter problemer fordi du hadde sett for deg noe, som skulle bli slik og sånn. Bruk begge. Legg vekk egne følelser. Så fantastisk for barna at de har en farmor som bryr seg om dem. De tar ingen skade av å ha to kalendere, og de forstår at en er fra mamma og en fra farmor. Det flotte er jo at hvis de skulle fått barn selv, så har de to stykker hver som kan gå i arv til begge barna :) Vi har alltid en ekstra kalender fra noen i familien, og jeg har aldri tenkt jeg skal lage en sak ut av det. 

Anonymkode: 9c5eb...15e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er 100% sikker på om det var DIN egen mor, så hadde du gitt beng. 

Anonymkode: 9c5eb...15e

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Dette må ses i sammenheng med oppførselen hennes ellers. Kanskje hun ville være snill og sy tilfelle du selv ikke ble ferdig i år heller?  Hvis hun ikke har for vane å være dust så kan det ha vært en hyggelig gest som desverre ble veldig feil for deg. Hun burde snakket med deg om det, men kanskje hun trodde du skulle bli glad av å bli overrasket. Vi har vel alle driti på draget noen ganger når vi har prøvd å hjelpe. Men er det et negativt mønster i oppførselen hennes så trenger ikke kalenderne brukes.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt ungene begge to i år. Problem solved. Ingen grunn til å lage krig eller drama i familien pga noen adventskalendere. Velg dine slag, kalendere er ikke et av dem. 

Anonymkode: 7ffb9...028

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
moomino skrev (1 time siden):

Dette går å løse. Ja i år 2 pakke kalenderen. Neste år kjøper du 24 forskjellige julekuler kaller pr barn og lar de trekke en kulle å henge på den fra farmor, og den du har laget har du pakker på. Vips begge blir brukt

Enig! Jeg synes dette er et ikke-problem. 

Anonymkode: 7ffb9...028

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som mann må jeg bare le av dette. 

Eller grine. 

Dette er jo helt vanlig situasjon mellom svigerdatter og svigermor. Husker selv hvor fælt det var for eksen hvis farmor kom med noe til barna. Men hvis det samme kom fra mormor var det helt fantastisk.

Dette er kognitiv svikt dypt fundert i kvinnehjernen. 

100% enig med innlegg 107.

Anonymkode: a61aa...f26

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det fryktelig mange hårsåre, og usikre mammaer. 

Husk at de fleste gjør ting med gode intensjoner, de færreste gjør hyggelige ting med en baktanke. 

Anonymkode: 6787b...201

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husk at de fleste gjør ting med gode intensjoner, de færreste gjør hyggelige ting med en baktanke. 

Jeg er ikke hårsår eller usikker. 

Jeg vet at det er mange som gjør ting med baktanker eller intensjoner. Jeg vet, for jeg benektet det i over 30 år. 

Du ser det ikke før du tror på det…

Anonymkode: d1c34...fab

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er dette så jævla negativt? Kan man ikke ta av pakkene og gi dem til jul isteden? Eller har man så mye penger at de skal få enda mer? 

Anonymkode: 5ed88...cd8

Det er negativt fordi denne adferden er grenseoverskridende. Svigermor søker «erstatte» konen/samboeren i sin sønns liv.

Det handler ikke om «enda en kalender». Det handler om en voksen kvinne som forsøker skaffe seg en rolle hun ikke skal ha.

Ts kan selvsagt beholde kalenderen. Hun kan for den del selge den på Finn.no. Det er en gave - den er gitt. Men ts må også grensesette denne adferden.

Og det urovekkende her er at mannen ikke sier «æsj, mor, hva f* slags insestuøst opplegg har du begynt med? Dette slutter du med, øyeblikkelig, eller så må jeg kutte deg ut». Før det burde han sagt den aller, aller første gangen moren hans forsøkte dette (som trolig var ganske tidlig i tenårene, ekkelt nok)

Anonymkode: d5631...bfb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i eksakt den samme situasjonen... 🙈 

Holdt på å brodere kalender til min førstefødte da plutselig svigers dukket opp med deres egen hjemmelagde kalender (ikke brodert).

Jeg ble litt skuffet , og endte opp med å ikke brodere ferdig egen kalender siden det allerede eksisterte en ferdig kalender til barnet. Jeg valgte å ikke gjøre noe mer nummer ut av det siden vi alltid har hatt et godt forhold,  og "overkjøring" har ikke vært et mønster. 

I ettertid har jeg fremdeles et litt blandet forhold til dette. 

På en måte er det koselig at mine barn har samme type adventskalender som besteforeldrene har laget til alle barnebarna.

På den annen side så irriterer det meg fremdeles litt at mine barn sine adventskalendere ikke matcher de jeg broderte til meg og mannen da vi var unge og nyforelsket, og litt irritert fordi jeg i akkurat den situasjonen ble litt overkjørt. 

I mitt tilfelle har det sikkert ikke vært god nok kommunikasjon i forkant. 

Anonymkode: 609ea...bf7

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snill mot barnebarna - total overkjøring av barnas mor. 

Det er ikke snillhet og omsorg i kalenderne.

Det er manipulering! 

Anonymkode: d1c34...fab

Herregud !

Anonymkode: 0f209...035

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

👏👏

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er negativt fordi denne adferden er grenseoverskridende. Svigermor søker «erstatte» konen/samboeren i sin sønns liv.

Det handler ikke om «enda en kalender». Det handler om en voksen kvinne som forsøker skaffe seg en rolle hun ikke skal ha.

Ts kan selvsagt beholde kalenderen. Hun kan for den del selge den på Finn.no. Det er en gave - den er gitt. Men ts må også grensesette denne adferden.

Og det urovekkende her er at mannen ikke sier «æsj, mor, hva f* slags insestuøst opplegg har du begynt med? Dette slutter du med, øyeblikkelig, eller så må jeg kutte deg ut». Før det burde han sagt den aller, aller første gangen moren hans forsøkte dette (som trolig var ganske tidlig i tenårene, ekkelt nok)

Nok internett for i dag, og husk å ta pillene dine.

Insestuøst??? 🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: a61aa...f26

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

😂😂😂🤦🏻‍♀️

Skrevet

Dette er jo en typisk bestemor-ting. Både strikket hentesett (som det har vært en tilsvarende tråd om), broderte julekalendere og andre slike håndarbeid-ting er det normalt bestemødre som lager. Så her bør man avklare med bestemødrene først om de tenker å lage noe. 

• Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...