Gå til innhold

Både jeg og farmor har brodert adventskalender til guttene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er at det skal lages et slikt eierforhold til barnebarna. Jeg hadde definitvt spurt svigerdatter eller svigersønn om de ønsket at jeg laget kalender til barnebarn og hvis ikke, så hadde jeg laget til svigerdatter/svigersønn evt til datter/sønn om svigerbarns foreldre laget til dem. Altså alle har en naturlig plass, det gjelder å finne den plassen og ikke tråkke andre på tærne. Barna vi har er det viktigste for oss, det tenker jeg svigermor må skjønne at gjelder for svigerdatter også og heller vise omsorg for henne.

Anonymkode: 0a7ff...c0d

Er barna de viktigste eller kalenderen?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Er barna de viktigste eller kalenderen?

Menneskene er de viktigste. Og har man ønske om åage en kalender så lager man en til de der det passer. Dvs hvis mor lager til barna sine, da kan man lage til mor? Det er ikke vanskelig

Anonymkode: 0a7ff...c0d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Jeg tviler på at TS har kavet, strevet, huffet og klaget, det høres mer ut som om hun har vært kjempespent og ivrig og delt prosessen med andre.

2. Uansett om så hadde vært tilfelle, så kunne hun jo spurt. Hvorfor gjøre det i skjul (og risikere at TS kaver og strever unødvendig i mellomtiden)? 

Av alle fine ting hun kunne gjort for TS og barna er det meget spesielt å velge akkurat dette. Det er tusen andre ting hun kunne gjort for å glede familien, men valgte altså å kopiere TS' prosjekt.

Anonymkode: 49f7e...353

Hun kopierte kanskje prosjektet for å være hyggelig ettersom hun forsto at TS ønsket å lage sydde kalendere til barna men aldri ble ferdig. Hvis noen ønsker seg sydde kalendere er det jo litt kjipt å komme med en... kaffekjele f.eks, sant?

Svigermor burde spurt, burde kanskje sydd ferdig kalenderne TS allerede hadde begynt på osv osv. Men hun dreit seg ut. Enten fordi hun var ubetenksom eller slem. Før vi vet om svigermor pleier å være dust så tenker jeg at det er forhastet å konkludere med at dette var en ondsinnet handling.

Endret av Blåttvann
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Hun kopierte kanskje prosjektet for å være hyggelig ettersom hun forsto at TS ønsket å lage sydde kalendere til barna men aldri ble ferdig. Hvis noen ønsker seg sydde kalendere er det jo litt kjipt å komme med en... kaffekjele f.eks, sant?

Hadde det ikke vært naturlig å spørre om hun skulle hjulpet med brodering på prosjektet som allerede er mer enn halvferdig? 

Og hvem kommer med ferdig kalender i november.. TS kunne fint blitt ferdig i tide. Særlig med litt hjelp 

Anonymkode: 6cc4a...a28

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Klassisk KG. Emosjonelle mødre som havner i krig med svigermor. Kommentarene velger dramaløsninger, for det appellerer mest. Det modne er kanskje å la ungene få begge? Tenk så heldige. Det er en løsning som setter ungene først, og ikke mors eller svigermors ego.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (Akkurat nå):

Klassisk KG. Emosjonelle mødre som havner i krig med svigermor. Kommentarene velger dramaløsninger, for det appellerer mest. Det modne er kanskje å la ungene få begge? Tenk så heldige. Det er en løsning som setter ungene først, og ikke mors eller svigermors ego.  

Enig! 
men slik er det alltid på Kg. 

Ungene kan få to kalendere. På kalenderen du har brodert TS, så kan kanskje barnet ha aktivitetskalender, eller en kalender  med gode ord hver dag. Lapper hvor dere skriver hva dere liker med barna (eks, gode klemmer, smittende latter, hjelpsom etc). 

Anonymkode: 6787b...201

• Nyttig 2
Skrevet

(Nå har jeg bare skummet alle de 13 sidene her, så beklager hvis dette er svart ut allerede, meeeen…)

Jeg savner litt opplysninger om hvordan svigermor er ellers. Pleier hun å overkjøre TS eller sabotere for henne? Er hun generelt en kjip person? Er det lett å se for seg at hun ville gjøre dette bare for å overgå eller ødelegge for TS? For det synes jeg er veldig relevant! Det er umulig for oss å vite om dette var en kalkulert og ondskapsfull handling, eller om det var en bom som var godt ment fra en overivrig svigermor. 

Jeg er enig i at svigermor burde droppet det all den tid hun visste at TS allerede broderte kalender - en kalender er jo nok, og svigermor kunne jo funnet på noe annet. Men det trenger jo ikke å bety at hun gjorde det for å sabotere for TS! Det kan også bare være en sosial bommert.

Synes det er leit at ikke mannen til TS kan ha en ordentlig samtale med moren sin her. Det ville jo være oppklarende når det gjelder hva svigermor hadde tenkt her, og mannen kunne også kommunisert hvor mye dette betydde for TS. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier svigermor å gjøre sånne ting til vanlig?

Pleier hun å skulle utkonkurrere deg til vanlig?

Dersom svaret på dette er nei, så tenker jeg: Sykt heldige barn! Sykt heldig du er som har en så omtenksom svigermor.

Det er så stas for dem å bli besteforelder. Jeg forguder min svigermor og hadde overhodet ikke blitt sint om hun med dette til mine selv om jeg hadde laget også. Da får dem to.

Mine får som regel pakkekalender av mormor, av oss osv. og jeg vokste opp helt likt.

Hadde egen kalender hos farmor og egen hjemme.

Føler at det er så mange som har lyst til å finne noe negativt ved en svigermor. Selv ser jeg bare glede for barna, for meg selv og min mann for at vi har så gode mødre!

Anonymkode: 3fcfc...cbc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Umbreon skrev (1 minutt siden):

Synes det er leit at ikke mannen til TS kan ha en ordentlig samtale med moren sin her. Det ville jo være oppklarende når det gjelder hva svigermor hadde tenkt her, og mannen kunne også kommunisert hvor mye dette betydde for TS.

Hvorfor skal mannen opptre som verge for kona - kan hun ikke snakke med svigermor selv? 

• Nyttig 3
Skrevet
Kygos skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal mannen opptre som verge for kona - kan hun ikke snakke med svigermor selv? 

Det kan hun selvsagt, men siden TS føler veldig mye rundt dette med kalenderene, så tenker jeg det hadde vært enklere for mannen å ta denne praten med sin mor. Spørre hva hun tenker, forklare hvorfor dette ble litt vanskelig for TS osv. Det er nå engang ofte enklere å snakke med egne foreldre enn med svigerforeldrene, og det kan ofte være konfliktdempende hvis mannen taler sin kones sak på en ordentlig måte i slike situasjoner. 

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Har lest kjapt igjennom alle 13 sidene.

Umiddelbart høres det ut som min mor, som har stort behov for å skinne klarest av alle i ulike situasjoner. Og det er ofte byttelisten å forklare noe spm helst til henne, hun ser bare sin egen vinkel og tar null ansvar for hvirdan hun selv påvirker omgivelsene.

Jeg ville nok også blitt "stum" og overrumplet som ts, ikke klart å komme med noen god respons der og da. All den tid jeg ville ansett det uaktuelt at andre, som var godt informert, ville kopiert prosjektet som de visste var mitt.

Men ville garantert ikke brukt verken kalenderen eller -gavene fra svigra! Litt usikker på nøyaktig hva jeg hadde gjort med dem, eller hvordan kommunisert det. Antagelig bare lagt de vekk, og ikke hengt opp og brukt dem når den tid kommer. 

Jeg bruker jo aldri gaver eller ting jeg får fra andre, som ikke passer meg eller min smak. Tror de færreste driver med det.

Du er ikke forpliktet til noenting, ts. Svigra har gitt bort sitt kopierte ferdige prosjekt, og du kan gjøre som du selv vil med det.

La guttene dine få kalenderne som du har laget, og kjøp kalendregaver som du planlegger!

Anonymkode: 492b2...c4f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du trenger vel ikke gjøre noe som helst - din mann sa vel ifra til sin mor med en gang hun kom med de?

Hvis ikke da eller senere - hva pokker er det du har funnet deg av en ufordregelig uoppegående mann? Eier han ingen ryggrad, eller ønsker han ikke å stå opp for sin partner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

«BaRe Gi BaRnA bEgGe TO!»

Her ser jeg ingen av dere har lest det TS skriver 😃😃😃 Dette handler ikke om det er totalt grusomt å risikere barna får så lite som KUN to kalendere!!!!!! 

Denne tråden handler mest om at TS har en noe ubrukelig partner som ikke støtter henne, og at hun føler seg overkjørt av svigermor og partner. Men dere får bare fortsette med «bare gi barna begge to!!!!» som om det var poenget, men da må dere slutte å spørre om hvor TS ble av.

Anonymkode: 51757...e51

Enig! Akkurat som at en krangel med partneren om oppvasken, klesvasken eller skifte dekk på bilen veldig sjeldent handler om oppvasken, klesvasken eller bildekkene i seg selv, men noe dypere. Å bli sett og respektert(er jeg viktig for deg?), ønske om autonomi, å føle seg detaljstyrt, tjenester som kjærlighetsspråk og hvor mye fraværet av disse tjenestene sårer den som har dette som sitt språk, eller andre ting.

Å påpeke at "det er jo bare en kalender", "la dem nå få begge to, hvor vanskelig skal det nå være da?" og alt det der, gir budskap til ts om at hennes opplevelse av å bli såret er feil. Ganske typisk for giftig oppførsel å bagatellisere den andre og anklage den andre parten for å være den vanskelige.

For uansett hvor godt eller vondt ment svigermoren har ment det, så føler ts seg såret. Det handler ikke om en eller to kalendere, det handler om at svigermor har valgt å brodere akkurat det samme som henne, vel vitende om hva ts broderte på. Når det er så mye annet hun kunne brodert, og ts sier også at hun hadde fått inntrykk av at svigermoren ikke brukte å brodere engang!

Og som flere har påpekt; er det ikke litt spesielt å skulle lage akkurat det samme som hun vet at ts holder på med? Jeg reagerer fortsatt sterkest på grunnen til svigermor; "jeg ville lage selv". Da hun kom innom og viste frem/overrakte det hun hadde laget, sa hun jo til og med dette; "jeg vet at du også lager/har laget, men jeg ville lage selv". Neida, man forteller ikke på forhånd at man lager en gave, det kan hende hun ville overraske og derfor ikke sa noe på forhånd. Greit nok det, men hvis "jeg var redd du ikke skulle bli ferdig" var grunnen, hvorfor sa hun da "jeg ville lage selv" da hun overrakte gaven/overraskelsen, og ikke "jeg ville lage noe å ha i bakhånd i tilfelle du ikke ble ferdig"?

Anonymkode: ea3b4...eae

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
kri.star skrev (6 minutter siden):

Du trenger vel ikke gjøre noe som helst - din mann sa vel ifra til sin mor med en gang hun kom med de?

Hvis ikke da eller senere - hva pokker er det du har funnet deg av en ufordregelig uoppegående mann? Eier han ingen ryggrad, eller ønsker han ikke å stå opp for sin partner?

Freser det i rommet der du sitter og lager en historie basert på svært begrenset informasjon om helt fremmede mennesker du ikke vet noe om? 

• Liker 4
Skrevet
Umbreon skrev (24 minutter siden):

(Nå har jeg bare skummet alle de 13 sidene her, så beklager hvis dette er svart ut allerede, meeeen…)

Jeg savner litt opplysninger om hvordan svigermor er ellers. Pleier hun å overkjøre TS eller sabotere for henne? Er hun generelt en kjip person? Er det lett å se for seg at hun ville gjøre dette bare for å overgå eller ødelegge for TS? For det synes jeg er veldig relevant! Det er umulig for oss å vite om dette var en kalkulert og ondskapsfull handling, eller om det var en bom som var godt ment fra en overivrig svigermor. 

Jeg er enig i at svigermor burde droppet det all den tid hun visste at TS allerede broderte kalender - en kalender er jo nok, og svigermor kunne jo funnet på noe annet. Men det trenger jo ikke å bety at hun gjorde det for å sabotere for TS! Det kan også bare være en sosial bommert.

Synes TS bør svare på dette, før dere hamrer løs videre i kommentarfeltet...

Makan til sure og frekke, og ikkd minst utakknemlige kjærringer her..  vet ikke om man skal le eller gråte 🤮

Ikke rart det blir mange svigermor/svigerdatter tråder her .... fra begges synspunkt 😵‍💫😵‍💫

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke kalenderen fra bestemor brukes i år med gavene, så kjøper du noe til søndagene o.l 3ller noe billig som sjokolade. Så kan bestemors være veggpynt som er bilde senere

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt oppriktig så synes jeg ikke dette snillt av svigermor i det hele tatt. Jeg vil si det er frekt og hensynsløst. Dette er ren overkjøring av deg som mor.
Jeg hadde blitt såret og hadde nok blitt så satt ut at jeg hadde spurt henne hva i alle dager hun tenkte på når hun gjorde dette.

Kalenderne hadde hun måtte tatt med seg hjem og jeg hadde foreslått at hun eventulet kan donere de til veldighet eller selge de.

De som bare synes dette er en søt og snill farmor har aldri opplevd/aldri forstått at de blir manipultert.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 11.30):

Ufin oppførsel, hun visste jo at du broderer selv. 

Her må mannen på banen og be sin mor oppføre seg som folk!!! Uhørt oppførsel, det er EKSTREMT stygt gjort. 

Anonymkode: d1c34...fab

Ikke bare litt ubetenkstomt, men EKSTREMT stygt!

Anonymkode: b5a66...9c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ærlig si at jeg synes du overreagerer kraftig her. Det virker som dette handler mer om ditt kontrollbehov enn om adventskalendere. Svigermora di har brukt tid, omtanke og kjærlighet på å lage noe fint til barnebarna, og det skal liksom være et problem? 

Når du skriver at du “ikke kan” gi to kalendere og at du e helt fortvila, så høres det mer ut som du har gjort prosjektet til en slags identitetsmerke. Det e jo bare kalendere, ikke et psykologisk eksperiment. Kanskje du bør spørre deg hvorfor det her treffer så hardt, for utenfra ser det mest ut som en snill bestemor som ville glede ungene, ikke som et angrep på deg som mor. Vil råde deg til å puste litt med mer magen og innse at dette handler mer om ditt kontrollbehov enn om kalender. Forstår godt at mannen din vil legge denne død, må da finnes mer fornuftige ting å bruke energi på. 

Anonymkode: e1d54...a73

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 11.50):

Og hvorfor tror du ellers farmor overkjører ts? Stjeler hennes ide, overrasker henne med det, så ts nå må spille takknemlig og glad? Mens det totalt pulveriserer hennes egne prosjekter? 

Farmor har gjort dette i hemmelighet, mens hun visste at ts har brodert selv! 

fy faen det er sp skitne kort, ser dere ikke farmors ufine oppførsel her? 

Anonymkode: d1c34...fab

Nei!

Anonymkode: b5a66...9c7

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...