Gå til innhold

Både jeg og farmor har brodert adventskalender til guttene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Men kan det være ts har kavet og strevet mye med broderingen og uttrykt hvor vanskelig det var og kansjkje en huff. Vet ikke om jeg rekker å bli ferdig. Og så har svigermor tenkt at ok da broderer jeg en så ts ikke må stresse så mye mer dette? 

Da tilbyr man vel å hjelpe? Ikke bare lager helt nye, når man allerede har to kalendere som er begynt på. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Men kan det være ts har kavet og strevet mye med broderingen og uttrykt hvor vanskelig det var og kansjkje en huff. Vet ikke om jeg rekker å bli ferdig. Og så har svigermor tenkt at ok da broderer jeg en så ts ikke må stresse så mye mer dette? 

Men da må man spørre om det ønskes at man skal hjelpe. Ikke bare anta at det er det TS ønsket. Kommunikasjon fra farmor mangler her.

Anonymkode: d93b8...f69

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Farmor har tråkket over en grense. Av alt hun kunne laget, så lager hun det samme som deg.

Ser ikke noe problem  med to kalendre,  du fyller selvsagt de du har laget, akkurat  slik du har drømt om. Og svigermorcsine blir kun brukt når hun fyller opp sine. Send de i retur til henne når kalendrene er tomme. Selvfølgelig fyller hun opp sine, når du har laget  selv

Anonymkode: f37be...068

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hensikten var vel å Komme med en gave. jeg bruker ikke å fortelle folk at jeg skal komme med en gave til de.

Hvorfor skulle jeg lyve? 
jeg er forresten 41 år, trebarnsmor og lang fra noen bestemor. 

Jeg bare forstår ikke de voldsomme følelsene knyttet til en kalender. 

Med yngste hos oss, så strikket jeg hentesett. Jeg er ikke en veldig erfaren strikker, så brukte lang tid. Kort tid før fødsel kommer min svigermor stolt med et hentesett. Jeg merket at det betød veldig mye for svigermor, så selvsagt brukte vi det hentesettet. Det var første barnebarn og hun var skikkelig stolt. 
Det jeg strikket ble jo brukt allikevel, bare ikke på vei hjem fra sykehuset..

Slike ting er bagateller i det store bilde, og for meg helt unødvendig å bruke noe energi på.

Anonymkode: 6787b...201

Hvorfor siterer du meg og sier akkurat det samme som jeg skrev? 

Anyways, vi er enige. Jeg tror svigermor prøvde å være hyggelig og ikke hadde en ond hensikt. Men man må jo se på hvordan svigermor pleier å oppføre seg. TS skriver ikke at svigers har pleid å være dust, derfor tror jeg bare dette var en hyggelig gest som ble feil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Mitt barn var det første barnebarnet, så jeg ante ikke at dette kom til å bli en tradisjon? 🤷‍♀️

Anonymkode: 609ea...bf7

Fordi du ikke presiserte det du nå gjør.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (43 minutter siden):

1. Jeg tviler på at TS har kavet, strevet, huffet og klaget, det høres mer ut som om hun har vært kjempespent og ivrig og delt prosessen med andre.

2. Uansett om så hadde vært tilfelle, så kunne hun jo spurt. Hvorfor gjøre det i skjul (og risikere at TS kaver og strever unødvendig i mellomtiden)? 

Av alle fine ting hun kunne gjort for TS og barna er det meget spesielt å velge akkurat dette. Det er tusen andre ting hun kunne gjort for å glede familien, men valgte altså å kopiere TS' prosjekt.

Anonymkode: 49f7e...353

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har tvillinggutter på 3 år og har tenkt at de skal få adventskalender for første gang i år. Jeg kjøpte pakker for å brodere dette allerede da jeg var gravid, men har tatt sin tid å komme i mål. Nå er dem derimot ferdig, og jeg ELSKER dem!

Har fortalt til familien at jeg lager dette, og stolt vist frem underveis. Svigermor har også sett dette og vi har prata om det (da hun selv elsker håndarbeid og vi prater en del om pågående prosjekter vi har).

Nå kom hun derimot innom med to ferdige adventskalendere, full av pakker som hun ønsker jeg skal gi barna. Disse kalenderne kjøpte hun i vår og har brodert over sommeren. Og hun påpekte at hun visste jeg laget til guttene, men hun ville så gjerne lage dette selv.

På en side synes jeg det er UTROLIG snilt av henne å lage dette og handle gaver, men jeg hadde gleda meg så utrolig mye til å orde med dette selv 😭Kan forstå om jeg hadde holdt det hemmelig for henne at jeg laga disse, men det har jeg absolutt ikke gjort. Hun har jo til og med fått se underveis mens jeg har holdt på…

Uaktuelt å gi dem to stk… men hva gjør jeg? 😞 

Anonymkode: ca820...273

Jeg tenke at det var jo ikke så friskt tenkt av henne..

Du burde nevne det at siden du også har brodert kalendere til dem så vil du bruke det hun har kommet med nyttig. Ta gavene og fest dem over på det du har brodert, evt legg ved en ekstra ting om du også aller de hadde planlagt innhold. 

Så, det neste du gjør er å aktivisere guttene, hjelp dem med å lage gaver til farmor og farfar, fest dem på kalenderen og returner. 

Det vil jo være koselig for de eldre å få pakkekalender der hvor guttene ha stått for innholdet. På det viset lærer de noe om å skape og gi til andre, og så vil de flotte broderte kalenderen farmor har lagt sjela i også komme til nyttes.

Anonymkode: a4688...2e5

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

La oss snu på det - i fire år har mor snakket om noen kalendere som aldri har blitt noe av. Ikke EN GANG  i løpet av denne tiden har hun klart å være nær ferdig. Og da kan man ikke tenke at - ok, kanskje farmor bare kastet seg på og broderte dem for nå er det veldig kort tid til jul? Og ville overraske mor og barn. Det må være det onde alternativet, bare fordi det er farmor? Selvsagt. 

Anonymkode: 9c5eb...15e

Tenkte det samme som deg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

1. Jeg tviler på at TS har kavet, strevet, huffet og klaget, det høres mer ut som om hun har vært kjempespent og ivrig og delt prosessen med andre.

2. Uansett om så hadde vært tilfelle, så kunne hun jo spurt. Hvorfor gjøre det i skjul (og risikere at TS kaver og strever unødvendig i mellomtiden)? 

Av alle fine ting hun kunne gjort for TS og barna er det meget spesielt å velge akkurat dette. Det er tusen andre ting hun kunne gjort for å glede familien, men valgte altså å kopiere TS' prosjekt.

Hun har brukt jæævlig lang tid da....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette!

Anonymkode: ea3b4...eae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hun har brukt jæævlig lang tid da....

Og så? Det er fortsatt det respektfulle å gjøre å tilby tips, råd eller hjelp for TS' prosjekt istedenfor å kopiere det og jobbe med det i fullstendig stillhet i over et halvt år. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så? Det er fortsatt det respektfulle å gjøre å tilby tips, råd eller hjelp for TS' prosjekt istedenfor å kopiere det og jobbe med det i fullstendig stillhet i over et halvt år. 

Joda. Det var kanskje tankeløst men jeg nekter å tro at dette var noe svigermor med viten og vilje gjorde for å være jævlig mot ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Joda. Det var kanskje tankeløst men jeg nekter å tro at dette var noe svigermor med viten og vilje gjorde for å være jævlig mot ts

Ja, jeg er enig i i at det i beste fall kan ha vært tankeløshet. Det var heller ikke nødvendigvis noe hun gjorde for å være jævlig mot TS, men for meg ser det ut som om hun har satt seg selv først her.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er enig i i at det i beste fall kan ha vært tankeløshet. Det var heller ikke nødvendigvis noe hun gjorde for å være jævlig mot TS, men for meg ser det ut som om hun har satt seg selv først her.

Jeg derimot ser ikke problemet med at de får to kalendere. Min har hatt både rampenissen og kalender x flere. Noen ganger hatt to kalendere

Skrevet

Lurer jo litt på om denne svigermoren er litt taktløs og sosialt klønete ellers, også.

Noen kan miste hodet litt når de får sine første barnebarn. 

For meg virker det nesten litt demonstrativt; "jeg broderer kalendere på et par måneder, mens du bruker år." Selvsagt mulig at dama er godheten selv, men særlig god på kommunikasjon er hun ikke. 

Jeg vil likevel oppfordre deg til å være den overbærende personen denne gangen. Minst mulig drama, men løs det slik du ønsker når det gjelder bruk av gavene og de broderte kalenderne. Jeg hadde sjekket innholdet i gavene fra farmor. Muligens brukt gavene/noen av gavene på egen kalender. Du skal også få gleden av å kjøpe kalendergaver til barna dine hvis det er viktig for deg. Det er ikke dine barns kalendergaver som ødelegger kloden i 2025. Og det kan kjøpes ting de ville fått, uansett. Noen gaver fra farmors kalender og noen du har kjøpt kan være en løsning. Mulig noen gaver fra farmors kalender kan spares til neste år. 

Ha noen korte setninger på lur dersom det blir spørsmål. "Siden vi begge ble ferdige med broderingen samtidig ble det litt mye med to kalendere." "Jeg løste det slik denne gangen". Jeg har kjøpt kalendergaver gjennom året" . "De kalenderne du broderte er så dekorative i seg selv." 

Jeg ville vært litt obs på lignende mangel på kommunikasjon framover. Eller er det mannen din som har blitt spurt av sin mor  og så har han sagt at det er bare å sette i gang å brodere?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

«BaRe Gi BaRnA bEgGe TO!»

Her ser jeg ingen av dere har lest det TS skriver 😃😃😃 Dette handler ikke om det er totalt grusomt å risikere barna får så lite som KUN to kalendere!!!!!! 

Denne tråden handler mest om at TS har en noe ubrukelig partner som ikke støtter henne, og at hun føler seg overkjørt av svigermor og partner. Men dere får bare fortsette med «bare gi barna begge to!!!!» som om det var poenget, men da må dere slutte å spørre om hvor TS ble av.

Anonymkode: 51757...e51

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er at det skal lages et slikt eierforhold til barnebarna. Jeg hadde definitvt spurt svigerdatter eller svigersønn om de ønsket at jeg laget kalender til barnebarn og hvis ikke, så hadde jeg laget til svigerdatter/svigersønn evt til datter/sønn om svigerbarns foreldre laget til dem. Altså alle har en naturlig plass, det gjelder å finne den plassen og ikke tråkke andre på tærne. Barna vi har er det viktigste for oss, det tenker jeg svigermor må skjønne at gjelder for svigerdatter også og heller vise omsorg for henne.

Anonymkode: 0a7ff...c0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si tusen takk, men denne må henge hos deg. Vi har egen kalender her 

Anonymkode: 59d09...f2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (40 minutter siden):

Fordi du ikke presiserte det du nå gjør.

Det hadde ikke noe med den opprinnelige saken å gjøre

Anonymkode: 609ea...bf7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«BaRe Gi BaRnA bEgGe TO!»

Her ser jeg ingen av dere har lest det TS skriver 😃😃😃 Dette handler ikke om det er totalt grusomt å risikere barna får så lite som KUN to kalendere!!!!!! 

Denne tråden handler mest om at TS har en noe ubrukelig partner som ikke støtter henne, og at hun føler seg overkjørt av svigermor og partner. Men dere får bare fortsette med «bare gi barna begge to!!!!» som om det var poenget, men da må dere slutte å spørre om hvor TS ble av.

Anonymkode: 51757...e51

Vi sier jo det fordi det vil ikke lønne seg å lage en greie ut av dette. Og treåringene blir garantert glade og de gir beng i broderiene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...