AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #201 Skrevet 15 timer siden Svett.svele skrev (3 timer siden): Hvorfor har hun aldri nevnt at hun også broderer kalendere da? Mor har jo snakket med henne om det og vist frem de hun broderer på. Og ikke EN GANG i løpet av hele sommeren, har farmor klart å pipe ut at hun også broderer kalendere? Det er veldig spesielt hvis hun bare er god og snill, og elsker å brodere. Hvorfor holde det hemmelig? La oss snu på det - i fire år har mor snakket om noen kalendere som aldri har blitt noe av. Ikke EN GANG i løpet av denne tiden har hun klart å være nær ferdig. Og da kan man ikke tenke at - ok, kanskje farmor bare kastet seg på og broderte dem for nå er det veldig kort tid til jul? Og ville overraske mor og barn. Det må være det onde alternativet, bare fordi det er farmor? Selvsagt. Anonymkode: 9c5eb...15e 3 5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #202 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): La oss snu på det - i fire år har mor snakket om noen kalendere som aldri har blitt noe av. Ikke EN GANG i løpet av denne tiden har hun klart å være nær ferdig. Og da kan man ikke tenke at - ok, kanskje farmor bare kastet seg på og broderte dem for nå er det veldig kort tid til jul? Og ville overraske mor og barn. Det må være det onde alternativet, bare fordi det er farmor? Selvsagt. Anonymkode: 9c5eb...15e Kunne ikke farmor bare sagt det da, i stedet for "men jeg ville lage selv"? At hun ble nervøs på ts sine vegne om at de ikke ville bli klar i tide, og med to små kan det jo bli hektisk(eller noe annet som viser forståelse for at ting tar tid av og til), så derfor laget hun til dem "i full fart"? Eller et eller annet? Anonymkode: ea3b4...eae 4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #203 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kunne ikke farmor bare sagt det da, i stedet for "men jeg ville lage selv"? At hun ble nervøs på ts sine vegne om at de ikke ville bli klar i tide, og med to små kan det jo bli hektisk(eller noe annet som viser forståelse for at ting tar tid av og til), så derfor laget hun til dem "i full fart"? Eller et eller annet? Anonymkode: ea3b4...eae Vi har jo bare en side av saken her, tolket av den ene siden med egne briller på, og av erfaring, er det ofte to sider av en sak Anonymkode: 9c5eb...15e 2 3
Blåttvann Skrevet 14 timer siden #204 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kunne ikke farmor bare sagt det da, i stedet for "men jeg ville lage selv"? At hun ble nervøs på ts sine vegne om at de ikke ville bli klar i tide, og med to små kan det jo bli hektisk(eller noe annet som viser forståelse for at ting tar tid av og til), så derfor laget hun til dem "i full fart"? Eller et eller annet? Anonymkode: ea3b4...eae Jo, hun kunne sagt det, hvis ikke litt av hensikten hennes var å overraske TS. ... som man ofte ønsker når man kommer med gaver til folk. 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #205 Skrevet 14 timer siden Blåttvann skrev (Akkurat nå): Jo, hun kunne sagt det, hvis ikke litt av hensikten hennes var å overraske TS. ... som man ofte ønsker når man kommer med gaver til folk. Jo, jeg ser forsåvidt den. Samtidig: Ifølge hi sa derimot farmor dette da hun kom innom med kalendrene, eller gaven om du vil, og gav dem til ts? Som en del av overraskelsen, altså. Så overraskelsen gir jo da preg av å være "JEG vil være den som guttene får kalender fra!", og ikke "jeg ville hjelpe litt og laget noe du kunne ha i bakhånd i tilfelle du ikke rakk å bli ferdig/så du slapp å stresse". Så spørsmålet mitt står fortsatt, kunne hun ikke sagt dét da, i stedet for "men jeg ville lage selv", hvis hensikten med overraskelsen/gaven virkelig var å hjelpe? Anonymkode: ea3b4...eae 1 1
Melus Skrevet 14 timer siden #206 Skrevet 14 timer siden Heldige barn, tenker jeg, og synes det er en veldig trist og rar ting å lage et nummer ut av. 5 1
Blåttvann Skrevet 14 timer siden #207 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jo, jeg ser forsåvidt den. Samtidig: Ifølge hi sa derimot farmor dette da hun kom innom med kalendrene, eller gaven om du vil, og gav dem til ts? Som en del av overraskelsen, altså. Så overraskelsen gir jo da preg av å være "JEG vil være den som guttene får kalender fra!", og ikke "jeg ville hjelpe litt og laget noe du kunne ha i bakhånd i tilfelle du ikke rakk å bli ferdig/så du slapp å stresse". Så spørsmålet mitt står fortsatt, kunne hun ikke sagt dét da, i stedet for "men jeg ville lage selv", hvis hensikten med overraskelsen/gaven virkelig var å hjelpe? Anonymkode: ea3b4...eae Vi er enige i at svigermor burde kommunisert dette hvis så var tilfellet ja. Men hvis hun ønsket å overraske så kunne hun ikke det. Og folk sier jo rarere ting enn det der, uten at det er bevis for en intensjon vi bare kan spekulere i. 1
Sioux Skrevet 11 timer siden #208 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Meg og. Jeg kjenner lusa på gangen. Det er ikke alle foreldre som vil barna sine vel. Oppførselen til farmor er text book covert. Dere som ikke ser oppførselens problem har, heldigvis for dere, aldri opplevd å bli ødelagt av et annet menneske. Jeg er sjalu på dere. Farmor er ikke så uskyldig og god som dere skal ha det til. Anonymkode: d1c34...fab En covert ville ikke gitt kalendere til mora men heller tatt de frem foran ungene, og spilt dum og såret. Covert eller overt, de vil ha det siste trekket og se effekten. 1 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #209 Skrevet 8 timer siden Synes det er sykt med dere som sier "bare bruk begge to". Det blir nok gaver i jula uansett, og nå skal man kjøpe inn 24 (!!!) ekstra, små, bruk - og kast-gaver, bare fordi svigermor ikke respekterte at mor skulle lage denne kalenderen selv? Det hadde vært uaktuelt her. Jeg hadde takket svigermor for gavene som tross alt allerede er kjøpt inn nå, men minnet henne på at kalender har jeg brodert selv. At vi gjerne gir gavene fra henne, men vi kommer til å bruke kalenderen jeg har jobbet lenge med. Så kan hun enten gi sin til noen andre, eller dere kan bruke den til pynt. Forresten, ble sjokkert over mannen din sin respons også. Det å ha en partner som ikke støtter deg og setter moren sin sine følelser over dine, er aldri et godt tegn for et partnerskap. Anonymkode: d93b8...f69 7
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #210 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har tvillinggutter på 3 år og har tenkt at de skal få adventskalender for første gang i år. Jeg kjøpte pakker for å brodere dette allerede da jeg var gravid, men har tatt sin tid å komme i mål. Nå er dem derimot ferdig, og jeg ELSKER dem! Har fortalt til familien at jeg lager dette, og stolt vist frem underveis. Svigermor har også sett dette og vi har prata om det (da hun selv elsker håndarbeid og vi prater en del om pågående prosjekter vi har). Nå kom hun derimot innom med to ferdige adventskalendere, full av pakker som hun ønsker jeg skal gi barna. Disse kalenderne kjøpte hun i vår og har brodert over sommeren. Og hun påpekte at hun visste jeg laget til guttene, men hun ville så gjerne lage dette selv. På en side synes jeg det er UTROLIG snilt av henne å lage dette og handle gaver, men jeg hadde gleda meg så utrolig mye til å orde med dette selv 😭Kan forstå om jeg hadde holdt det hemmelig for henne at jeg laga disse, men det har jeg absolutt ikke gjort. Hun har jo til og med fått se underveis mens jeg har holdt på… Uaktuelt å gi dem to stk… men hva gjør jeg? 😞 Anonymkode: ca820...273 Hvorfor er det uaktuelt å gi to stk?
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #211 Skrevet 7 timer siden Brunello skrev (13 timer siden): Her burde du vel ha forstått at det kom fra bestemor. Hvorfor? Mitt barn var det første barnebarnet, så jeg ante ikke at dette kom til å bli en tradisjon? 🤷♀️ Anonymkode: 609ea...bf7 1
Maleficenta Skrevet 7 timer siden #212 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fordi kalenderne ikke er en gave til guttene - de er en drittpakke til mora deres. Signert Svigermor, pakket inn som omsorg. TS trenger ikke ta imot den drittpakken. Send den tilbake dit de kom fra! Anonymkode: d1c34...fab Lønner det seg å få et kjipt forhold til svigermor da?
HMK Skrevet 7 timer siden #213 Skrevet 7 timer siden Og i mellomtiden sprenges barn i filler på Gaza... Seriøst. Dette er et IKKEPROBLEM. Ærlig talt, broderte julekalendere??? Det betyr jo null. Null!! 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #214 Skrevet 7 timer siden Jeg hadde ikke akseptert dette. Kunne brukt gavene, men min kalenderen hadde hengt fremme. Så fikk svigermor og samboer bli så sur de bare ville, hvorfor er det greit at du skal bli såret, men ikke svigermor? Og barn sprenges i filler hele tiden, de voldtas også og mishandles i hvert eneste land. Å sammenligne med Gaza blir helt på tryne. Anonymkode: c0b81...a39 5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #215 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hadde ikke laget noen sak om det, og brukt kalenderen svigermor hadde laget. Jeg er ikke så sentimental når det kommer til ting jeg selv lager, så det hadde ikke kostet meg noe å legge de bort. Her har barna fått pakkekalender av besteforeldrene hvert år. Veldig Koselig! Jeg og pappaen kan jo gjøre så mye annet koselig med barna i adventstiden, så bare hyggelig at svigermor vil gjøre dette for barnebarna sine. Anonymkode: 6787b...201 Du lyver nå, det kan jo bare ikke være sant? Om du brukte 3 år på å brodere to julekalendere, finne tid her og her i hektisk liv med to små barn, hus og jobb - «men du er ikke sentimental»? Alt den tid og jobb bare kastet bort? Du lyver, ingen mennesker er slike. Eneste jeg kan tenke meg, er at du selv en slik narsissistisk bestemor. Anonymkode: e64e5...1d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #216 Skrevet 7 timer siden Men, tips fra meg, ta de gavene du vil, kast resten, selg kalendere på Finn. Du trenger ikke å bry deg om svigermors følelser i det tilfellet. Anonymkode: e64e5...1d9 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #217 Skrevet 6 timer siden Blåttvann skrev (7 timer siden): Jo, hun kunne sagt det, hvis ikke litt av hensikten hennes var å overraske TS. ... som man ofte ønsker når man kommer med gaver til folk. Hensikten var vel å Komme med en gave. jeg bruker ikke å fortelle folk at jeg skal komme med en gave til de. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du lyver nå, det kan jo bare ikke være sant? Om du brukte 3 år på å brodere to julekalendere, finne tid her og her i hektisk liv med to små barn, hus og jobb - «men du er ikke sentimental»? Alt den tid og jobb bare kastet bort? Du lyver, ingen mennesker er slike. Eneste jeg kan tenke meg, er at du selv en slik narsissistisk bestemor. Anonymkode: e64e5...1d9 Hvorfor skulle jeg lyve? jeg er forresten 41 år, trebarnsmor og lang fra noen bestemor. Jeg bare forstår ikke de voldsomme følelsene knyttet til en kalender. Med yngste hos oss, så strikket jeg hentesett. Jeg er ikke en veldig erfaren strikker, så brukte lang tid. Kort tid før fødsel kommer min svigermor stolt med et hentesett. Jeg merket at det betød veldig mye for svigermor, så selvsagt brukte vi det hentesettet. Det var første barnebarn og hun var skikkelig stolt. Det jeg strikket ble jo brukt allikevel, bare ikke på vei hjem fra sykehuset.. Slike ting er bagateller i det store bilde, og for meg helt unødvendig å bruke noe energi på. Anonymkode: 6787b...201 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #218 Skrevet 6 timer siden Jeg tror vanligvis alltid det beste om folk, men her klarer jeg ikke å se at farmor har hatt gode intensjoner. I beste fall har hun vært ekstremt tankeløs. Hun vet at TS har jobbet mye med å lage disse, til og med fått vist dem. Så velger hun å gjøre AKKURAT det samme for å kunne gi til guttene, uten å si noe? Hva i all verden har hun tenkt her, at barna skal ha to like kalendere? Veldig spesielt. Hvis hun ville hjelpe TS så kunne hun gjerne spurt på forhånd, eller i det minste kommunisert dette på et eller annet tidspunkt. Nå er jeg utrolig heldig med min svigermor, og skjønner det er lettere sagt enn gjort - men jeg tror det beste du kunne gjort er å si "beklager, men som du vet har jeg brodert mine egne, gledet meg kjempelenge, og ønsker at guttene skal ha de i år. Kanskje det er noen andre som vil ha dem?". Det finnes vel ikke noe bedre enn å kommunisere ærlig og rett frem? Anonymkode: 49f7e...353 6 3
Maleficenta Skrevet 6 timer siden #219 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tror vanligvis alltid det beste om folk, men her klarer jeg ikke å se at farmor har hatt gode intensjoner. I beste fall har hun vært ekstremt tankeløs. Hun vet at TS har jobbet mye med å lage disse, til og med fått vist dem. Så velger hun å gjøre AKKURAT det samme for å kunne gi til guttene, uten å si noe? Hva i all verden har hun tenkt her, at barna skal ha to like kalendere? Veldig spesielt. Hvis hun ville hjelpe TS så kunne hun gjerne spurt på forhånd, eller i det minste kommunisert dette på et eller annet tidspunkt. Nå er jeg utrolig heldig med min svigermor, og skjønner det er lettere sagt enn gjort - men jeg tror det beste du kunne gjort er å si "beklager, men som du vet har jeg brodert mine egne, gledet meg kjempelenge, og ønsker at guttene skal ha de i år. Kanskje det er noen andre som vil ha dem?". Det finnes vel ikke noe bedre enn å kommunisere ærlig og rett frem? Anonymkode: 49f7e...353 Men kan det være ts har kavet og strevet mye med broderingen og uttrykt hvor vanskelig det var og kansjkje en huff. Vet ikke om jeg rekker å bli ferdig. Og så har svigermor tenkt at ok da broderer jeg en så ts ikke må stresse så mye mer dette?
Svett.svele Skrevet 6 timer siden #220 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): La oss snu på det - i fire år har mor snakket om noen kalendere som aldri har blitt noe av. Ikke EN GANG i løpet av denne tiden har hun klart å være nær ferdig. Og da kan man ikke tenke at - ok, kanskje farmor bare kastet seg på og broderte dem for nå er det veldig kort tid til jul? Og ville overraske mor og barn. Det må være det onde alternativet, bare fordi det er farmor? Selvsagt. Anonymkode: 9c5eb...15e Hvorfor ikke tilby seg å hjelpe mor med å brodere ferdig de hun allerede har begynt på? Det høflige her er å spørre mor hvordan det går med de kalenderne hun broderer og SPØRRE om hun trenger hjelp. Da kunne de gjøre det til en morsom greie de kunne fullført sammen. Hvorfor måtte farmor lage egne kalendere i smug? Jeg bare forstår ikke at det er det normale å gjøre i en sånn sammenheng. Og jeg har vokst opp med en kjempekoselig farmor med godt forhold til min mor. Så det er ikke sånn at jeg har noen vendetta mot farmødre 😅 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå