Gå til innhold

Både jeg og farmor har brodert adventskalender til guttene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Konen skal da ikke bestemme alt , han er ikke tafatt fordi han mener noe annet 

Anonymkode: 0f209...035

De er ikke i nærheten av en mellomting en gang, og han lar moren sin overkjøre ts konstant, det er ikke å mene noe annet, det et respektløst. 

Anonymkode: f7885...504

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han er en bortskjemt fjott som i førti årene løper til foreldrene for å få gaver i 10.000 kroners klassen, høres helt turn off ut. 

For deg ja 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er ikke i nærheten av en mellomting en gang, og han lar moren sin overkjøre ts konstant, det er ikke å mene noe annet, det et respektløst. 

For noe tull 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For deg ja 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tull 

For ganske mange flere her i tråden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men - hvorfor skal aldri mannens ønsker og behov tas hensyn til? Hvorfor kan ikke kvinnen tilpasse seg? Han trives med dette.

Anonymkode: 9c5eb...15e

Fordi han ikke er kvinne😊 Det er ganske artig når det i slike tråder som dette hevdes at menn er mammadalt og ikke sier fra til moren sin. Kvinner evner rett og slett ikke å se at det stort sett er menn som settes til side av både kone, mor og svigermor når det gjelder barn og hjem. Men de fleste menn gidder rett og slett ikke å bry seg. I alle fall ikke om broderte julekalendere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (23 minutter siden):

Fordi han ikke er kvinne😊 Det er ganske artig når det i slike tråder som dette hevdes at menn er mammadalt og ikke sier fra til moren sin. Kvinner evner rett og slett ikke å se at det stort sett er menn som settes til side av både kone, mor og svigermor når det gjelder barn og hjem. Men de fleste menn gidder rett og slett ikke å bry seg. I alle fall ikke om broderte julekalendere.

Menn er alltid mammadalt om de ikke føyer seg etter konas ønsker, som ofte er noe mot mor og svigermor er mitt inntrykk. Jeg syns bare det er veldig fascinerende. Som om de ikke evner å ta egne valg at det er slik de faktisk syns det er helt ok og kanskje ikke bryr seg om akkurat det :) 

Anonymkode: 9c5eb...15e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

For ganske mange flere her i tråden. 

Å for mange ikke…

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (34 minutter siden):

Fascinerende i grunn

Skrevet

Usikre kvinner med mye emosjonell baggasje har tilsynelatende en tendens til å se svigermor som en trussel. Hva er man egentlig redd for, hvis man tenker barnas beste? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjærevene, la dem få fra dere begge da vel!

Anonymkode: 98595...e5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er en bortskjemt fjott som i førti årene løper til foreldrene for å få gaver i 10.000 kroners klassen, høres helt turn off ut. 

Hva er turnoff med å få masse dyre gaver? Man nyter jo godt av det. 🤷‍♀️

Mannen til TS ønsker å ha det slik som de har det. TS ble sammen med en mann som hadde dette forholdet til sin mor og likevel fikk TS barn med han. TS burde jo funnet seg en mann med et annet forhold til sin mor dersom det var et så stort problem at disse to var så sammenknyttet.

TS klager ikke over å ta det tredje skiftet, så virker som mannen tar i et tak hjemme. Men at hans nære forhold til sin mor er problemet da hun kommer for tett på TS.

Jeg tipper både mannen og barna er fornøyde med dagens opplegg, men TS er ikke fornøyd. Det må de selvfølgelig finne ut av, men det er ikke slik at forholdet mannen til TS har til sin mor er feil. Svigermor overøser sønnen med ting og tjenester, men behandler han ikke som en baby virker det som.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 11.24):

Har tvillinggutter på 3 år og har tenkt at de skal få adventskalender for første gang i år. Jeg kjøpte pakker for å brodere dette allerede da jeg var gravid, men har tatt sin tid å komme i mål. Nå er dem derimot ferdig, og jeg ELSKER dem!

Har fortalt til familien at jeg lager dette, og stolt vist frem underveis. Svigermor har også sett dette og vi har prata om det (da hun selv elsker håndarbeid og vi prater en del om pågående prosjekter vi har).

Nå kom hun derimot innom med to ferdige adventskalendere, full av pakker som hun ønsker jeg skal gi barna. Disse kalenderne kjøpte hun i vår og har brodert over sommeren. Og hun påpekte at hun visste jeg laget til guttene, men hun ville så gjerne lage dette selv.

På en side synes jeg det er UTROLIG snilt av henne å lage dette og handle gaver, men jeg hadde gleda meg så utrolig mye til å orde med dette selv 😭Kan forstå om jeg hadde holdt det hemmelig for henne at jeg laga disse, men det har jeg absolutt ikke gjort. Hun har jo til og med fått se underveis mens jeg har holdt på…

Uaktuelt å gi dem to stk… men hva gjør jeg? 😞 

Anonymkode: ca820...273

Herrefred er da bare å lage din egen ved siden av ?? unger i dag har da flere kalendere 🙈 Skjønner ikke at man skal lage et stort nummer ut av det???  trenger alt være en kasmp mot svigermor? Seriøst det finnes da andre ting å henge seg opp 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Svigermor har bare et barn, og det er mannen min. Hennes store sorg er at hun ikke kunne få flere, og dette er ganske synlig når det kommer til barnebarna. Hennes måte å vise kjærlighet og omsorg på, er gaver. Hun er den som vil kjøpe ALT og ta dem med på ALT. På en måte er vi vel heldige der, men tidvis kan det bli veldig i overkant.

F.eks. i sommer hadde vi planlagt å reise til Dyreparken. Da ordna de ferie samtidig som oss, og bestilte overnatting i Dyreparken uten å snakke med oss (for vi skulle jo dit og måtte ha overnatting). Dette blir ikke spurt om, bare tatt som en selvfølge. mannen synes jo det er kjempekoselig, jeg personlig synes det blir litt intenst når dem skal bruke ALL ferien sin sammen med oss. Innerst inne ønsker jeg at vi fire skal kunne gjøre noe sammen, uten alltid å ha familie på slep. For de tar MYE plass og jeg føler ofte jeg havner på sidelinja som mor.

Føler ofte at de «rapper» ting jeg ønsker gjøre for eller med barna, men ofte har jeg kommet dit at billetter ikke er bestilt og de skynder seg gjøre det før meg.

Har bestilt teaterbilletter til vår familie før jul, svigermor har foreslått at vi kan «få fri» og de ta med barna istedenfor oss. Legger det frem som at det er slitsomt og kjipt for oss å dra, så de skal være snill og ta ansvar så vi kan få fri.

Mannen er vokst opp i overflod, har aldri manglet noe og fått i bøtter og spann. Enda nå i en alder av snart 40 har han holdningen «ønsker meg bare det hos mamma og pappa» (dette er gjerne grisedyre ting i 10.000 kr klassen +/-).

Jeg er vokst opp hos en familie med dårlig råd. Vi hadde mat på bordet og tak over hodet. Det meste var arvet, og vi reiste aldri på ferier. Ble tidlig lært til å spare og fikk innprenta at jeg måtte stå på egne ben og ikke gjøre meg avhengig av andre. 

Jeg ser jo at mannen tar alt som en selvfølge og opplever IKKE at han er takknemlig for ting. Dette er en indre konflikt jeg jobber med, for jeg ønsker ikke at gutta skal vokse opp i overflod og bare ta alt som en selvfølge og få og få og få. 

Jula betyr også ekstremt mye for meg. Adventskalender var årets store høydepunkt, desember var en fest! Eneste gang i året vi fikk noe, annet enn julaften og bursdag. Dette er noe jeg har tenkt lenge på, gleda meg til og brukt LANG tid på. Jeg er sykt stolt av eget arbeid og så glad for at jeg selv har klart å lage noe til gutta. Også får jeg tips om å bare pakke vekk og legge i ei skuff?

Jeg føler meg konstant overkjørt, føles som ting jeg gjør aldri er «godt nok» og hun får meg tidvis til å føle meg som en dårlig mor. Stadig kommentarer på om jeg har lest tester på både dresser og sko før jeg kjøper, adventsgavene jeg har tenkt er sannsynligvis ikke samme standard som hennes osv. men vi har ikke samme økonomi og mulighet som dem. Men barna har det de trenger og vel så det!

og såklart… mannen liker jo dette «luksuslivet». Jeg personlig synes det er vanskelig å forholde meg til og finner nok ikke helt min plass, ting blir for materialistisk for meg. 

TS

For meg som er alene med barna tenker jeg; så heldig du er som har en engasjert og raus svigermor! Drømmer om det samme. 
Tenk å slippe bruke penger på alt utstyret, og tid på research. Og gratis overnatting i dyreparken. Vi sov i telt, vi. Hadde ikke råd til annet. 
Kjærlighetsspråket hennes er tydeligvis gaver, så hadde omfavnet henne med åpne armer. 
Det sagt; akkurat den kalenderen synes jeg er litt spesiell siden hun visste du holdt på. En ting er å kjøpe noen pakker du kan supplere med, men en komplett kalender er litt rart. Ville nok foreslått hun skulle hatt den hos seg, så får ungene åpne flere gaver av gangen når de er der. 

Anonymkode: 92fac...879

• Hjerte 1
Skrevet

Hva med å bruke én av dine og én av farmors? Hvis du ikke er så opptatt av at gavene må komme fra deg, kan du jo til og med "overføre" dem fra hennes ene til din?

AnonymBruker
Skrevet
Kygos skrev (11 timer siden):

Usikre kvinner med mye emosjonell baggasje har tilsynelatende en tendens til å se svigermor som en trussel. Hva er man egentlig redd for, hvis man tenker barnas beste? 

Unnskyld meg… Anser du meg som en kvinne med mye emosjonell bagasje? Isåfall, på bakgrunn av hva? At jeg vokste opp med foreldre som hadde dårligere råd enn min mann? 

I mine øyne, hvis man tenker barns beste, tror jeg faktisk ikke dem er tjent med å få ALT de ønsker seg. At ting bare ramler ned i fangene deres i overflod. 

Jeg mener oppriktig at ALLE har godt av å lære seg å måtte jobbe for ting, å selv kunne lære seg å bli motivert til å jobbe for noe man oppriktig ønsker seg. Hvorfor skal man gidde å stå på og jobbe for ting, hvis man like gjerne kan få det uten å gjøre noen innsats? 

Barna har GODT av å ikke få alt de peker på. De har også godt av å lære seg å vente! Jeg vil de skal lære seg å sette pris på et par sokker eller en pakke tannkrem (ting de har behov for som vi uansett MÅ kjøpe til dem). Har snikåpnet noen gaver fra svigermor sin kalender, og kan love deg at standarden der er MYE høyere (flere gaver koster nok oppimot både 200 og 300 kr). 

Hvis det er slik det skal være, så blir det ikke noe moro med kalender. Jeg vil ikke at barna skal bli så ekstremt materialistiske! 

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Unnskyld meg… Anser du meg som en kvinne med mye emosjonell bagasje? Isåfall, på bakgrunn av hva? At jeg vokste opp med foreldre som hadde dårligere råd enn min mann? 

I mine øyne, hvis man tenker barns beste, tror jeg faktisk ikke dem er tjent med å få ALT de ønsker seg. At ting bare ramler ned i fangene deres i overflod. 

Jeg mener oppriktig at ALLE har godt av å lære seg å måtte jobbe for ting, å selv kunne lære seg å bli motivert til å jobbe for noe man oppriktig ønsker seg. Hvorfor skal man gidde å stå på og jobbe for ting, hvis man like gjerne kan få det uten å gjøre noen innsats? 

Barna har GODT av å ikke få alt de peker på. De har også godt av å lære seg å vente! Jeg vil de skal lære seg å sette pris på et par sokker eller en pakke tannkrem (ting de har behov for som vi uansett MÅ kjøpe til dem). Har snikåpnet noen gaver fra svigermor sin kalender, og kan love deg at standarden der er MYE høyere (flere gaver koster nok oppimot både 200 og 300 kr). 

Hvis det er slik det skal være, så blir det ikke noe moro med kalender. Jeg vil ikke at barna skal bli så ekstremt materialistiske! 

Ts

💯

barna er 3 år, så det er nå du må starte å stå opp for ditt verdigrunnlag. Du og partner må samkjøres - kanskje det blir litt gi og ta;

Hva ønsker dere å lære barna om materielle ting, takknemlighet og glede?

Hva er det som bekymrer dere mest — for eksempel forbruk, rot, forventninger eller verdier?

Hva er greit, og hva er for mye? (Eks. antall gaver, type gaver, anledningene)

Når dere er samkjørte kan dere gi svigers alternativer som lar dem beholde følelsen av å kunne gi noe. Vi har besteforeldre som bruker masse kvalitetstid med barnebarna sine og har alltid vært mer takknemlig for det enn materielle ting.

Opplevelser: besøk på bondegård, teater, skogstur med piknik.

Minnegaver: et fotoalbum, en bok de kan lese sammen.

Sparing: foreslå at de setter litt av gavebudsjettet på en sparekonto til guttene.

Det er viktig at de får en konkret måte å bidra på – ellers kan de føle at dere tar fra dem en kilde til glede, virker som det er deres kjærlighetsspråk. 

Endret av Lillemy8
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 12.01):

Blir skremt av svarene her og monsteret dere gjør svigermor til, uten å kjenne henne og ut fra 1 handling. Hvorfor er det så veldig fælt at også bestemor ønsker å gi kalender?!?!  Da tipper jeg dere også ønsker å være alene om å gi gave på bursdager også, for tenk om svigermor også kommer med gave…. 
Barnslig, dramaoppsøkende  og egoistisk gjeng som har svart her inne!

Vi har alltid satt pris på at besteforeldre også bryr seg og ønsker å vise at de er en selv barnas liv! Det går helt fint an å ha 3 kalendere! Skjerp dere! Blir flau av slike kvinner som kun finner galt i det svigermor gjør! 

Anonymkode: db66b...c1b

Ser du ikke hvor kynisk dette er av svigermor? Vi må jo ta utgangspunkt i at det TS skriver er sant og når svigermor visste at hun laget kalender og gledet seg til å gi dem så er det en ganske kjip ting å gjøre. Hadde hun derimot ikke visst det, eller spurt om hun også kunne få lage siden hun er så glad i håndarbeid så hadde det vært noe ganske annet. 

Svigermoren min har en litt shady side, for eksempel så bakte hun en gang en kake hun tok med i selskap og hun visste at vertinnen skulle lage akkurat denne kaken fordi sønnen hennes var så glad i den. Svigermor er kjent for å være god til å bake og det ble et ganske ubehagelig selskap når alle måtte velge hvilken av de identiske kakene de skulle spise. Noen vil kanskje si "så hyggelig at hun bakte kake", men dette var ren og skjær show off fra henne og vertinnen synes det var svært ubehagelig. Hadde hun kommet med en annen kake hadde det vært noe annet, men selv da tenker jeg at man snakker med de det gjelder før man baker/tar med noe som kan "konkurrere" med vertsskapets servering.

Mitt inntrykk er at når folk er sånn (og det gjelder virkelig ikke bare svigermødre) så oppfører de seg sånn i mange situasjoner så jeg vil tro at ikke dette er første gang hun har "overkjørt" svigerdatteren med familie. 

Og at barna skal ha tre kalendere synes i hvert fall ikke jeg høres ut som en god idé. Mine barn blir ganske ufyselige av mye gaver og sjelden takknemlige når det blir for mye. Vi velger å gå for opplevelser i adventskalenderen (bake pepperkaker, lage snømann, tenne julelys). Søsteren min spurte meg om hun skulle lage pakkekalender til barna våre (jeg gjorde det til hennes jenter da de var små, etter avtale med henne selvsagt), men jeg takket nei siden vi velger å droppe gavekjøret. Det var selvsagt helt greit og hadde hun visst at jeg skulle lage så ville hun ALDRI ha overkjørt meg på den måten med å lage en selv også.

Anonymkode: d1edc...a45

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Selvfølgelig er farmors gaver dyrere. Husk at det er slik de formidler kjærlighet så da blir mye penger = mye kjærlighet.

Også for din mann er kanskje dyre gaver som store klemmer. Hvis han vokste opp med det så er det blitt innprentet og ikke bare noe man velger. Det behøver ikke å være negativt heller. Dyre flotte gaver er ikke noe ondt i seg selv. Det er først når disse kommer istedenfor omsorg og oppdragelse og skal dekke emosjonelle mangler at de blir et så viktig holdepunkt for barn, og kan skape ekstrem materialisme. Dine svigers har nå klart å oppdra en flott mann, så de må ha gjort mye riktig.

Det meste er uansett opp til dere foreldre. Det går an for deres barn å være glad for fine gaver fra besteforeldre og takknemlig for at farmor og farfar velger å bruke sine penger på å glede de, og samtidig være ydmyk og verdsette like mye ikke materielle gleder og ting de må jobbe for. Guttene dine har deg og dine holdninger vil også smitte på de. Det er mye som de sier at våre barn lærer mest ved å se på hvordan vi er. Sokker og tannkrem fra mamma og pappa er like viktige og noe man husker, fordi det er tryggheten og kjærligheten barn opplever som betyr mest i det lange løp. Tror ikke du trenger å bekymre deg for at de kommer til å bli veldig materialistiske fordi de får så mye med besteforeldre. En annen fin ting er at du slipper å måtte gå og bekymre deg for å ikke ha råd til å stille med for eksempel to nye sykler, to par med ski og utsyr osv. Svigers vil være fra seg av glede og skinne som to stjerner når den dag kommer 😉

Kanskje dine kalendere kan også inneholde noen opplevelser istedenfor ting da? Tviler på at selv de fineste leker har en kjangs når det står i luka at i dag skal vi ut og se på hester.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ser du ikke hvor kynisk dette er av svigermor? Vi må jo ta utgangspunkt i at det TS skriver er sant og når svigermor visste at hun laget kalender og gledet seg til å gi dem så er det en ganske kjip ting å gjøre. Hadde hun derimot ikke visst det, eller spurt om hun også kunne få lage siden hun er så glad i håndarbeid så hadde det vært noe ganske annet. 

Anonymkode: d1edc...a45

Det behøver ikke å stå noe kynisk bak dette. Kan også være at svigermor har gått og tenkt på at "Stakkars TS, hun har kavet med disse kalendere i snart 4 år nå, ungene er allerede 3 og tenk hvor lei seg hun blir hvis hun ikke klarer å få de ferdige i år heller. Tror jeg skal også lage kalendere, jeg som har mye tid, sånne broderte som hun vil ha, så gir jeg de til henne for å lette på presset."

Hadde hun vært skikkelig kynisk så ville hun gjort et stort nummer ut av det og ikke bare gitt de til TS i det stille.

Det blir feil å se vonde hensikter bak alt. Det er slik som gjør det å være besteforeldre til et minefelt, ett feil steg så er det PANG og drama. Man vet ikke bestandig hvordan foreldre, især mødre, føler om alt mulig, og skal man gå rundt og alltid være redd for å gjøre feil så kan man fort bli handlingslammet, og da er det visst enda verre for da "bryr de seg ikke".

Endret av Sioux
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sioux skrev (18 minutter siden):

Det behøver ikke å stå noe kynisk bak dette. Kan også være at svigermor har gått og tenkt på at "Stakkars TS, hun har kavet med disse kalendere i snart 4 år nå, ungene er allerede 3 og tenk hvor lei seg hun blir hvis hun ikke klarer å få de ferdige i år heller. Tror jeg skal også lage kalendere, jeg som har mye tid, sånne broderte som hun vil ha, så gir jeg de til henne for å lette på presset."

Hadde hun vært skikkelig kynisk så ville hun gjort et stort nummer ut av det og ikke bare gitt de til TS i det stille.

Det blir feil å se vonde hensikter bak alt. Det er slik som gjør det å være besteforeldre til et minefelt, ett feil steg så er det PANG og drama. Man vet ikke bestandig hvordan foreldre, især mødre, føler om alt mulig, og skal man gå rundt og alltid være redd for å gjøre feil så kan man fort bli handlingslammet, og da er det visst enda verre for da "bryr de seg ikke".

Hvis det var for å avlaste ts, hvorfor sa hun da "jeg vet at du holder på å lage, men jeg ville gjøre det selv", da hun gav kalendrene fra seg? (Nei, det at det skulle være en overraskelsesgave kjøper jeg ikke, for hun sa det etter at hun viste frem det hun hadde laget og kjøpt, altså etter overraskelsesmomentet.) Det er liksom ingenting i "men jeg ville lage selv" som forteller noe som helst om å gjøre noe godt for ts, det forteller kun om at svigermors ønske om å lage det samme som mor, trumfer tilsynelatende alt annet.

Det kan fortsatt virkelig være godt ment fra svigermor, for all del. Det fremstår bare så fullstendig tankeløst på så mange plan.

Anonymkode: ea3b4...eae

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...