Gå til innhold

Både jeg og farmor har brodert adventskalender til guttene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legg den død i år. Bruk svigermors. Neste år blir det din egen. Og du kan spørre om de vil ha deres hjemme

Risikoen er der for at svigermor blir såret da også. Hvis den er god nok til å brukes i år, hvorfor kan den ikke brukes neste år også? Hun kan jo bli like lei seg da også, og da er det jo den samme greia på nytt. Eller så kommer svigermoren med noe annet som "hun ville lage selv", hvilket resulterer i det samme dilemmaet med hvem sine såre følelser som må legges til side for å tekkes den andres såre følelser. I alle fall hvis hun er slik som min svigermor ...

Anonymkode: ea3b4...eae

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du overreagerer. Hvorfor ikke ha to?
Her har barna kalender fra besteforeldre, en fra mor og en fra far. Vi er skilt, og barna tar med seg alle tre. Det er bare koselig. 

Anonymkode: bf59b...05c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg personlig ble veldig såra, for jeg har brukt lang tid på disse og gleda meg til å gi guttene noe jeg selv har laget.

Anonymkode: ca820...273

Men det kan du jo fortsatt. Det er du som absolutt ikke vil at de skal ha to hver. 

Anonymkode: 4bdd6...a24

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at du ble skuffa, TS! Jeg ville tatt det opp.. og sagt fra. Men altså - fra en som har større barn.. gi dem to kalendere hver, og le litt av det:) I den store sammenheng går det helt fint.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han sier ikke så mye, men mener vi må henge dem opp for å «ikke såre moren» også slipper jeg alt styret med å ordne gaver selv. Han anerkjenner at jeg har brukt mye tid på å komme i mål med disse, men «det har jo moren hans også»… og «hun vil jo bare guttene godt».

Jeg personlig ble veldig såra, for jeg har brukt lang tid på disse og gleda meg til å gi guttene noe jeg selv har laget. Og svigermor har jo fått se og jeg har snakka om kalenderne flere ganger. Føler jeg ble satt i en veldig uheldig situasjon, for jeg ble faktisk ganske lei meg og føler meg overkjørt. 

Ts

Du kan også spare dine til de er store nok til å forstå noe av det og sette pris på det. Jeg tror dessverre ikke 3-åringer setter pris på kalender slik du kanskje skulle ønske en reaksjon? Det høres ut som om du forventer de skal sette pris på det. Derfor kan du bruke «opp» farmors og spare din til de er litt eldre. 

Anonymkode: 9c5eb...15e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min familie er ikke dette en typisk bestemor-ting. Selv er det moren min som har brodert den jeg hadde som barn. Aldri kommet noe slikt fra besteforeldre. 

Men mener du at jeg burde avklart dette med svigermor for snart 4 år siden? Jeg har vært åpen fra første dag om at jeg lager disse, hun har aldri uttrykt noe ønske om å brodere det til dem (har forsåvidt aldri hørt om at hun har brodert noe tidligere, strikking er hennes greie). Og når hun VET at jeg holder på med disse til gutta, også 3 år senere drar ut for å kjøpe og brodere når jeg forteller at vi skal starte med kalendere i år! For ja, det fortalte vi tidligere i år at vi skulle starte opp med.

Ts

Nei dette kommer nok ikke fra noe godt sted hos svigermor dessverre, og mannen din virker manipulert allerede (han er hvertfall redd for mor sin reaksjon). 

Du har fått en hel haug med sympati og forståelse her, du trenger ikke legge denne død. Du kan bestemme dette selv.

Men skjønte jeg riktig - at hun allerede nå har kjøpt og pakket inn 48 gaver og levert de hos dere? Legg vekk/gi tilbake/gi bort/selg farmor sine broderte kalendere og bruk de gavene du ønsker til de kalenderene du har brodert. 

Ferdig snakka😉

Endret av Lillemy8
  • Liker 6
Skrevet
Lillemy8 skrev (4 minutter siden):

Du har fått en hel haug med sympati og forståelse her, du trenger ikke legge denne død. Du kan bestemme dette selv.

Ferdig snakka😉

Far til barna har ingenting han skulle ha sagt om gaver hans mor har gitt til hans barn?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og til alle dere som mener farmor er frekk eller slem - har dere aldri hatt besteforeldre? Hun er jo helt tydelig veldig, veldig glad i barnebarna sine! Og det er en GOD ting! Det er jo helt åpenbart at hun bare ikke kunne dy seg fordi hun kanskje liker å brodere, da, er det så rart?

Anonymkode: 780b7...5b5

Hvorfor har hun aldri nevnt at hun også broderer kalendere da? Mor har jo snakket med henne om det og vist frem de hun broderer på. Og ikke EN GANG i løpet av hele sommeren, har farmor klart å pipe ut at hun også broderer kalendere? Det er veldig spesielt hvis hun bare er god og snill, og elsker å brodere.

Hvorfor holde det hemmelig? 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

I min familie er ikke dette en typisk bestemor-ting. Selv er det moren min som har brodert den jeg hadde som barn. Aldri kommet noe slikt fra besteforeldre. 

Men mener du at jeg burde avklart dette med svigermor for snart 4 år siden? Jeg har vært åpen fra første dag om at jeg lager disse, hun har aldri uttrykt noe ønske om å brodere det til dem (har forsåvidt aldri hørt om at hun har brodert noe tidligere, strikking er hennes greie). Og når hun VET at jeg holder på med disse til gutta, også 3 år senere drar ut for å kjøpe og brodere når jeg forteller at vi skal starte med kalendere i år! For ja, det fortalte vi tidligere i år at vi skulle starte opp med.

Ts

Tok da voldsomt lang tid da. Gi dem begge to. Ingen av dere eier barna og barna bryr seg ikke om broderingen og hvem som har lagd hva. De er kun interessert i pakkene. Ikke lag et problem ut av ingenting.

Anonymkode: 22286...ba0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far til barna har ingenting han skulle ha sagt om gaver hans mor har gitt til hans barn?

Ikke når det er gjort på denne måten nei. Han velger å sette sin partner i en ekkel situasjon, og han bryr seg  mest sannsynlig mindre om hvilken kalender som benyttes enn sin partner. Så lenge ts er enkel å overtale så vil han bare please moren sin.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Blåttvann skrev (3 timer siden):

Kanskje hun ville være snill og sy tilfelle du selv ikke ble ferdig i år heller? 

Da kunne hun vel sagt dét da, siden hun uansett adresserte at hun visste godt at ts holdt på å lage? "Jeg ble nervøs på dine vegne for at du ikke skulle bli ferdig, (med to små kan det jo fort bli hektisk,) så jeg laget to i full fart, sånn i tilfelle." eller et eller annet sånt? Neida, i stedet gikk hun for "men jeg ville lage selv".

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Han sier ikke så mye, men mener vi må henge dem opp for å «ikke såre moren» også slipper jeg alt styret med å ordne gaver selv. Han anerkjenner at jeg har brukt mye tid på å komme i mål med disse, men «det har jo moren hans også»… og «hun vil jo bare guttene godt».

Jeg personlig ble veldig såra, for jeg har brukt lang tid på disse og gleda meg til å gi guttene noe jeg selv har laget. Og svigermor har jo fått se og jeg har snakka om kalenderne flere ganger. Føler jeg ble satt i en veldig uheldig situasjon, for jeg ble faktisk ganske lei meg og føler meg overkjørt. 

Ts

Helt enig med mannen din. Ikke noe å lage dårlig stemning for. Hun mener bare godt og har ingen baktanker med det. Ikke vært så hårsår.

Anonymkode: 22286...ba0

• Liker 3
Skrevet
Svett.svele skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har hun aldri nevnt at hun også broderer kalendere da? Mor har jo snakket med henne om det og vist frem de hun broderer på. Og ikke EN GANG i løpet av hele sommeren, har farmor klart å pipe ut at hun også broderer kalendere? Det er veldig spesielt hvis hun bare er god og snill, og elsker å brodere.

Hvorfor holde det hemmelig? 

Nemlig!

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har tvillinggutter på 3 år og har tenkt at de skal få adventskalender for første gang i år. Jeg kjøpte pakker for å brodere dette allerede da jeg var gravid, men har tatt sin tid å komme i mål. Nå er dem derimot ferdig, og jeg ELSKER dem!

Har fortalt til familien at jeg lager dette, og stolt vist frem underveis. Svigermor har også sett dette og vi har prata om det (da hun selv elsker håndarbeid og vi prater en del om pågående prosjekter vi har).

Nå kom hun derimot innom med to ferdige adventskalendere, full av pakker som hun ønsker jeg skal gi barna. Disse kalenderne kjøpte hun i vår og har brodert over sommeren. Og hun påpekte at hun visste jeg laget til guttene, men hun ville så gjerne lage dette selv.

På en side synes jeg det er UTROLIG snilt av henne å lage dette og handle gaver, men jeg hadde gleda meg så utrolig mye til å orde med dette selv 😭Kan forstå om jeg hadde holdt det hemmelig for henne at jeg laga disse, men det har jeg absolutt ikke gjort. Hun har jo til og med fått se underveis mens jeg har holdt på…

Uaktuelt å gi dem to stk… men hva gjør jeg? 😞 

Hvorfor er det uaktuelt å gi 2 kalendere?  De er 3 så de husker jo ikke om de har fått 2 stk i år.  Tenker dette er et problem som du velger å lage.

Anonymkode: 16bdf...6e5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det uaktuelt å gi 2 kalendere?  De er 3 så de husker jo ikke om de har fått 2 stk i år.  Tenker dette er et problem som du velger å lage.

Neste år kan du jo feks bruke kalenderen fra henne til noe annet.  Feks med lapper der det står ting dere skal gjøre ilag som dere uansett gjør. Feks bake pepperkaker , pynte juletre, skrive brev til nissen, gjøre en god ting for noen andre osv.

• Liker 6
Skrevet
Lillemy8 skrev (3 minutter siden):

han bryr seg  mest sannsynlig mindre om hvilken kalender som benyttes enn sin partner. Så lenge ts er enkel å overtale så vil han bare please moren sin.

Det tror jeg også. Mannen her kan være ganske bestemt på hva han syns er greit og ikke. Men i de tilfellene han ikke har en sterk mening om sånn eller slik, mors kalender eller bestemors kalender eller begges, og farmor gjemmer seg bak kjærlighet og gode intensjoner, så er det viktigere for ham at mamman hans er fornøyd, enn at moren til hans barn blir spilt ut på sidelinjen av hans egen mor. Prøver jeg å sette en grense og overholde den, blir jeg pekt ut som den som lager drama ... *sukk*

• Liker 3
Skrevet

Enig, bortsett fra det med pakkene. Hadde brukt pakkene fra farmor. Mye jobb å finne smågaver…

Jeg synes dette var ekstremt umusikalsk av farmor, siden hun visste at du lagde kalendre forstår jeg ikke tankene hun ev har hatt bak dette. 
Dette blir som å kjøpe pennal til 1. skoledag uten å avklare, eller enda verre hvis du vet at foreldre selv har gledet seg til å kjøpe.

Biloba skrev (8 timer siden):

Her har farmor trådt feil. Hun ønsker å gjøre godt for barnebarna, men det er ikke greit å konkurrere med mor som giver. Som besteforelder skal man støtte familien og supplere, ikke prøve å overgå i rolle. 

Bruk dine egne. Til farmor henviser du vennlig til at du har hatt dette prosjektet i 3 år og vist frem underveis, og at det er synd at hun har glemt at du ordner dette og så lagt så mye arbeid i det selv. Så overlater du til henne å avgjøre hva hun vil gjøre med de overflødige broderiene og pakkene. Hvis nødvendig må mannen følge opp med strengere stemme.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan jo spare kalenderene du har så voldomt mye følelser for til du selv får barnebarn. De vil forhåpentligvis sette mer pris på de enn det du gjorde når deres bestemor kom med kalender.

Anonymkode: 6787b...201

• Liker 3
Skrevet

Må bare skrive et innlegg til. 

Jeg må bare smile av denne tråden. Hva folk virkelig skal lage problemer av. En farmor har laget en kalender, og en mamma har laget en kalender. 
Altså to heldige, friske barn, født til overflod, i et land i fred, med foreldre og besteforeldre som elsker dem.. Også klarer man å bli fornærmet for at svigermor har brodert en kalender. 

Stikk fingern i jorda TS, og pust med magen. Det er ikke alt som er så jævla viktig, og alt man trenger å bli fornærmet over. Adventstiden kommer til bli fin uansett..

Anonymkode: 6787b...201

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kan også spare dine til de er store nok til å forstå noe av det og sette pris på det. Jeg tror dessverre ikke 3-åringer setter pris på kalender slik du kanskje skulle ønske en reaksjon? Det høres ut som om du forventer de skal sette pris på det. Derfor kan du bruke «opp» farmors og spare din til de er litt eldre. 

Anonymkode: 9c5eb...15e

Når de er store nok til å forstå, vil de høyst sannsynlig ikke ha brodert julekalender. Det selges mye som er populært og som barna vil ha.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...