Gå til innhold

Både jeg og farmor har brodert adventskalender til guttene

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har vært i eksakt den samme situasjonen... 🙈 

Holdt på å brodere kalender til min førstefødte da plutselig svigers dukket opp med deres egen hjemmelagde kalender (ikke brodert).

Jeg ble litt skuffet , og endte opp med å ikke brodere ferdig egen kalender siden det allerede eksisterte en ferdig kalender til barnet. Jeg valgte å ikke gjøre noe mer nummer ut av det siden vi alltid har hatt et godt forhold,  og "overkjøring" har ikke vært et mønster. 

I ettertid har jeg fremdeles et litt blandet forhold til dette. 

På en måte er det koselig at mine barn har samme type adventskalender som besteforeldrene har laget til alle barnebarna.

På den annen side så irriterer det meg fremdeles litt at mine barn sine adventskalendere ikke matcher de jeg broderte til meg og mannen da vi var unge og nyforelsket, og litt irritert fordi jeg i akkurat den situasjonen ble litt overkjørt. 

I mitt tilfelle har det sikkert ikke vært god nok kommunikasjon i forkant. 

Anonymkode: 609ea...bf7

Her burde du vel ha forstått at det kom fra bestemor. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har sviger-mormor strikket masse som barnet allerede har. Har flere i familien som er glad i å strikke. Min mor spurte om vi ønsket røde julegensere til desember, og vi takker ja. Sviger-mormor spurte senere om vi trengte gensere til barna. Sa at de nå har nok og at min mor holdt på å strikke røde julegensere. Kort tid etter dukket hun også opp med røde gensere fordi "jeg hadde så lyst å strikke noe også". Lignende har skjedd flere ganger. Det er grenser for hvor mye strikk man trenger i en størrelse. Det samler seg opp. Dessuten blir barna så varm av strikkeklær, så jeg vil ikke tvinge dem på det hver dag bare for å please andre.

I år vil jeg lage kalender. Har ikke sydd selv da. Svigermor har kjøpt en annen "ferdig kalender". Syns det er ok. Men jeg forstår deg om du syns det blir mye. I dag får ofte barn MYE mer enn vi selv fikk. Det er fokus på å få og få. Et år fikk barna 4 ulike sjokoladekake dere av tanter, besteforeldre, oldeforeldre osv. Syns det blir mye. Men vanskelig å gjemme bort når barna har fått og sett hva de får.

Kan du se hva som er inni? Kanskje du kan lage en større pakke per helg frem mot jul (og kanskje noe i julestrømpen) i stedet for at det åpnes hver morgen? Også bør din mann si i fra. For hun overkjører. Kanskje han heller kan be hun om å ta barna med på noe kjekt før jul i stedet?

Anonymkode: 0a57b...dc2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært i eksakt den samme situasjonen... 🙈 

Holdt på å brodere kalender til min førstefødte da plutselig svigers dukket opp med deres egen hjemmelagde kalender (ikke brodert).

Jeg ble litt skuffet , og endte opp med å ikke brodere ferdig egen kalender siden det allerede eksisterte en ferdig kalender til barnet. Jeg valgte å ikke gjøre noe mer nummer ut av det siden vi alltid har hatt et godt forhold,  og "overkjøring" har ikke vært et mønster. 

I ettertid har jeg fremdeles et litt blandet forhold til dette. 

På en måte er det koselig at mine barn har samme type adventskalender som besteforeldrene har laget til alle barnebarna.

På den annen side så irriterer det meg fremdeles litt at mine barn sine adventskalendere ikke matcher de jeg broderte til meg og mannen da vi var unge og nyforelsket, og litt irritert fordi jeg i akkurat den situasjonen ble litt overkjørt. 

I mitt tilfelle har det sikkert ikke vært god nok kommunikasjon i forkant. 

Anonymkode: 609ea...bf7

Det er jo kjempeenkelt å løse: broder ferdig julekalenderen. 

Anonymkode: 9c5eb...15e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke hårsår eller usikker. 

Jeg vet at det er mange som gjør ting med baktanker eller intensjoner. Jeg vet, for jeg benektet det i over 30 år. 

Du ser det ikke før du tror på det…

Anonymkode: d1c34...fab

Det utsagnet bruker ofte man med tanke på overgrep mot spesielt barn. Blir litt malplassert her. 

Og jo, de aller fleste er allrighte folk som gjør ting i beste mening. Å gå rundt å være sur, paranoid og mistenksom når folk bare vil være greie høres slitsomt ut. Anbefaler deg å oppsøke hjelp for traumene dine,

Anonymkode: 6787b...201

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Storm i vannglass.

Du kan fint henge opp to kalendere til hver. Bestemor har ordnet gavekalenderen i år, også kan du henge fine lapper med koselige aktiviteter dere skal gjøre sammen i din. 

Anonymkode: df51f...359

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulig dette er skrevet men broderte adventskalender er jo fine og tidkrevende. Kan ikke farmor sin adventskalender henge til pynt gjennom advent i årene fremover uten pakker på eller ha noen på din og noen på farmor sin. 

Anonymkode: 5553c...2cd

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde samme greia med eks svigermor, bare at det gjalt julestrømpe. Jeg bruker den jeg har laget til ungene, og så henger jeg den hun har laget til pynt et eller annet sted -på en gardinstang feks. Så de har den, den finnes jo, men juleminnene består av den hjemmesydde julestrømpa fra mammaen sin. 

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Dette er jo en typisk bestemor-ting. Både strikket hentesett (som det har vært en tilsvarende tråd om), broderte julekalendere og andre slike håndarbeid-ting er det normalt bestemødre som lager. Så her bør man avklare med bestemødrene først om de tenker å lage noe. 

I min familie er ikke dette en typisk bestemor-ting. Selv er det moren min som har brodert den jeg hadde som barn. Aldri kommet noe slikt fra besteforeldre. 

Men mener du at jeg burde avklart dette med svigermor for snart 4 år siden? Jeg har vært åpen fra første dag om at jeg lager disse, hun har aldri uttrykt noe ønske om å brodere det til dem (har forsåvidt aldri hørt om at hun har brodert noe tidligere, strikking er hennes greie). Og når hun VET at jeg holder på med disse til gutta, også 3 år senere drar ut for å kjøpe og brodere når jeg forteller at vi skal starte med kalendere i år! For ja, det fortalte vi tidligere i år at vi skulle starte opp med.

Ts

Anonymkode: ca820...273

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I min familie er ikke dette en typisk bestemor-ting. Selv er det moren min som har brodert den jeg hadde som barn. Aldri kommet noe slikt fra besteforeldre. 

Men mener du at jeg burde avklart dette med svigermor for snart 4 år siden? Jeg har vært åpen fra første dag om at jeg lager disse, hun har aldri uttrykt noe ønske om å brodere det til dem (har forsåvidt aldri hørt om at hun har brodert noe tidligere, strikking er hennes greie). Og når hun VET at jeg holder på med disse til gutta, også 3 år senere drar ut for å kjøpe og brodere når jeg forteller at vi skal starte med kalendere i år! For ja, det fortalte vi tidligere i år at vi skulle starte opp med.

Ts

Har du vært så tydelig i kommunikasjonen som du selv tror? Hvis du har brukt faktisk 4 (!) år på å brodere noen kalendere og forteller at dere skal endelig skal begynne med kalendere i år, kanskje hun tenkte at hun ville hjelpe til så dere hadde broderte kalendere siden det betyr mye for deg. Kanskje hun ble stressa på dine vegne. I og med at du ikke har klart å fullføre på så lang tid. Så mye kan det ikke betydd for deg heller, når du ikke har klart å fullføre på så mange år, men nå betyr det all verden fordi hun kom med kalenderne. 

• Liker 4
Skrevet

Dessuten tror jeg du må kanskje innse at verden ikke sirkulerer rundt deg at folk husker du broderer noe i 4 år. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vært så tydelig i kommunikasjonen som du selv tror? Hvis du har brukt faktisk 4 (!) år på å brodere noen kalendere og forteller at dere skal endelig skal begynne med kalendere i år, kanskje hun tenkte at hun ville hjelpe til så dere hadde broderte kalendere siden det betyr mye for deg. Kanskje hun ble stressa på dine vegne. I og med at du ikke har klart å fullføre på så lang tid. Så mye kan det ikke betydd for deg heller, når du ikke har klart å fullføre på så mange år, men nå betyr det all verden fordi hun kom med kalenderne. 

Kan det ha noe med at hun har  tvillinger som har gjort at hun ikke ble ferdig med broderiet på 3-2-1…. 😂

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det ha noe med at hun har  tvillinger som har gjort at hun ikke ble ferdig med broderiet på 3-2-1…. 😂

Jeg sier ikke det ikke kan ha tatt tid, men 4 år? Hun hadde jo ikke tvillingene når hun begynte å brodere. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva sier mannen din til dette da? 

Anonymkode: c0b81...a39

Han sier ikke så mye, men mener vi må henge dem opp for å «ikke såre moren» også slipper jeg alt styret med å ordne gaver selv. Han anerkjenner at jeg har brukt mye tid på å komme i mål med disse, men «det har jo moren hans også»… og «hun vil jo bare guttene godt».

Jeg personlig ble veldig såra, for jeg har brukt lang tid på disse og gleda meg til å gi guttene noe jeg selv har laget. Og svigermor har jo fått se og jeg har snakka om kalenderne flere ganger. Føler jeg ble satt i en veldig uheldig situasjon, for jeg ble faktisk ganske lei meg og føler meg overkjørt. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han sier ikke så mye, men mener vi må henge dem opp for å «ikke såre moren» også slipper jeg alt styret med å ordne gaver selv. Han anerkjenner at jeg har brukt mye tid på å komme i mål med disse, men «det har jo moren hans også»… og «hun vil jo bare guttene godt».

Jeg personlig ble veldig såra, for jeg har brukt lang tid på disse og gleda meg til å gi guttene noe jeg selv har laget. Og svigermor har jo fått se og jeg har snakka om kalenderne flere ganger. Føler jeg ble satt i en veldig uheldig situasjon, for jeg ble faktisk ganske lei meg og føler meg overkjørt. 

Ts

Det er ikke så rart du føler deg overkjørt. 

Du ER overkjørt. Og du får ikke en gang støtte fra partneren din! Huff. 

Hva sier han når du sier du føler deg overkjørt? Eller har samtalen bare stanset opp nå?

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så rart du føler deg overkjørt. 

Du ER overkjørt. Og du får ikke en gang støtte fra partneren din! Huff. 

Hva sier han når du sier du føler deg overkjørt? Eller har samtalen bare stanset opp nå?

Han vil legge den død.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Jeg hadde klikka. For en tøffel! La han få høre det. 

Du kan godt henge de opp for å være snill med svigermor, men han må ta en alvorsprat med henne. Det hadde jeg satt som minimumskrav.

Anonymkode: 45b08...c0b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har farmor trådt feil. Jeg forstår veldig godt at du vil bruke de du har laget selv. Jeg ville sagt tusen takk, men at du vil bruke de du selv har brodert. Men at tvillingene kan jo få halvparten av pakkene fra farmor om hun vil det. Så kan farmors broderte kalendere heller gå til noen andre barnebarn? Det kommer kanskje flere? 

Anonymkode: 44f36...3d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ts

Hadde det vært meg som ønsket en brodert julekalender til barna, hadde jeg spurt mor eller svigermor om de hadde lyst til å gjøre det.  

Det er selvsagt teit av henne å starte etter at du har sagt at du lager selv. Men det kan umulig være et problem at gutta har to julekalendere. Det største problemet blir antakelig når de blir noen år eldre og ikke vil ha brodert kalender men en kjøpt en som de synes er mye kulere.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

men «det har jo moren hans også»… og «hun vil jo bare guttene godt».

Det var slik det begynte her også ... I tillegg til "vil ikke såre mamma", "jeg har jo bare en mor" og alt det der. At jeg ble såret av all denne såkalte omsorgen var visst ikke så viktig, før søsteren hans(som hadde fått samme behandling av sin mor/min svigermor) malte ham et ganske tydelig bilde av hvordan alt dette hadde påvirket først henne(hun fikk barn noen år før meg) og deretter meg. Da først gikk det opp et par små lys for ham. Hvorfor hadde jeg ikke sagt noe om dette før, spør han. Jeg har jo fortalt ham om de aller fleste episodene i sanntid, men han har ikke sett/hørt med egne øyne/ører, eller syns ikke det er så big deal for sin egen del, og da er det mamman sin han tror på/holder med. Så han har jo ikke villet høre på, før de siste årene da oppførselen har blitt så mye verre at han ikke kan bortforklare det lenger.

Anonymkode: ea3b4...eae

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han vil legge den død.

Ts

Legg den død i år. Bruk svigermors. Neste år blir det din egen. Og du kan spørre om de vil ha deres hjemme

Ungene husker lite i den alderen uansett.  Fra 4-5 blir det mer tradisjoner. 

Her fungerte ikke pakkekalender så godt. De foretrakk sjokolade 😄

Anonymkode: 6cc4a...a28

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...