Gå til innhold

Sara eller Saga?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilket navn er finest av Sara eller Saga?

Anonymkode: 07e73...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sara

Anonymkode: 48a2e...c16

• Liker 2
Skrevet

Sara, uten tvil.

Navnet Saga tenker jeg er litt konstruert, og så tenker jeg «ei sag, saga..». Altså en sag. Kunne kalt sønnen Øksa, så det matcher. 

Anonymkode: 21536...55a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sara

Anonymkode: 065eb...a0e

• Liker 2
Skrevet

Sara

Anonymkode: 86d00...671

• Liker 2
Skrevet

Saga. Høres litt spennende ut, og som tatt ut av norrøn mytologi. Sara er grått, traust og kjedelig navn.

Anonymkode: 6151c...1ce

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Saga er et nydelig navn! Dessverre også mye brukt på hunder, det ødelegger litt for meg. 

• Liker 1
Skrevet

Begge navnene er nydelige. Sara synes jeg er litt mer feminint, Saga er litt røffere i kantene. Men nydelige navn begge to. Har aldri møtt en hund eller annet dyr som heter Saga. 

Anonymkode: 389d9...21a

• Hjerte 1
Skrevet

Saga! Syns også Sara er litt kjedelig 

Anonymkode: 09d53...b1c

• Liker 3
Skrevet

Sara🩷

Anonymkode: 84280...1d2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns begge er fine. Saga er litt "tøffere" i mitt hode, mens Sara er ei søt, litt rampete jente (den assosiasjonen bygger på ei Sara som jeg vokste opp sammen med). 

Jeg likte ikke Saga like godt tidligere fordi jeg opplevde det som et nymotens navn i Norge, som "alle" skulle bruke nå, og at inspirasjonen i stor grad kom fra Saga i "Broen" og i "Sagaen om isfolket". Men så var jeg på kaffe hos 90 år gamle Saga, som er mormoren til min venninne, og det ga navnet en ny følelse for meg (for ei dame!). 

Personlig hadde jeg heller brukt Saga enn Sara fordi jeg heller ønsker norrøne enn kristne navn. 

Uansett så tenker jeg at de assosiasjonene man har til navn endrer seg etter dem man møter som bærer navnet. Du vil møte folk med alle slags meninger om begge navnene, men sånn generelt så tror jeg de er navn som mange syns er fine (og de er jo også populære navn begge to). Det blir neppe feil samme hvilket du velger. Så kjenn nøye etter på hvilket som gir deg og barnets andre forelder best følelse, og velg det, tenker jeg. 

Anonymkode: 2e0f4...036

• Liker 1
Skrevet

Saga

Anonymkode: 1ffec...f59

Skrevet

Saga er mer brukt i mine kretser. 

Anonymkode: e6370...f0b

Skrevet

Saga forbinder jeg med hunder.

I 2022 var det på 4. plass blant navn på tisper i Norge. 

Anonymkode: 72fab...941

• Liker 1
Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Saga er et nydelig navn! Dessverre også mye brukt på hunder, det ødelegger litt for meg. 

Det er fordi det passer til hund, ikke mennesker.

Anonymkode: 00430...e51

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fordi det passer til hund, ikke mennesker.

Anonymkode: 00430...e51

Det er jo også en smakssans, ikke en sannhet. 

• Liker 6
Skrevet

Selv om navnene er litt like, har de helt ulik opprinnelse. Saga er nordisk/norrønt og Sara er hebraisk, et bibelsk navn med lang historie. Sara finnes i mange språk, med ulik skrivemåte. 
Spør du meg, er Sara(h) finest! 

Anonymkode: df592...796

• Hjerte 1
Skrevet

Sara er jeg så ufattelig lei, og jeg ville uansett ikke brukt bibelnavn på mine barn. Saga synes jeg er nydelig. 

Forøvrig har 16 600 kvinner i Norge Sara/Sarah som første fornavn), 1674 heter Saga.

Anonymkode: 0c5c7...473

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...