Gå til innhold

Ptsd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her inne som har ptsd? Jeg har ikke diagnosen men behandler sier jeg har ptsd symptomer. Jeg har i over 3 år bare møtt motgang og alvorlige ting som perler på ei snor. For 2 år siden opplevde vi et brutalt dødsfall i familien. Jeg var sykmeldt lenge og fungerte nesten ikke. Nå har vi opplevd 2 nye dødsfall i nær familie på 6 uker. Jeg er helt ødelagt. Livredd når tlf ringer og er redd hele tiden for at flere skal dø eller bli alvorlig syk. Jeg har nesten ikke livskvalitet igjen 

Anonymkode: d2ac7...881

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er mange her inne med ptsd. Jeg har det. 

Det gir veldig mening at du frykter nye telefoner med dødsbudskap og vonde beskjeder. Det har vært mye for deg de siste 6 ukene. 

Litt usikker på hva du spør om. Men det du erfarer gir veldig mening, det trenger ikke være sånn, og du kommer ikke til å ha det slik for alltid. Så godt at du får hjelp hos en profesjonell. 

Anonymkode: 3c70d...e5f

• Hjerte 1
Skrevet

Ekstremt mange har ptsd symp,men ikke diagnosen. På samme måte mange kan ha angst symp,men scorer ikke for diagnosen.

Tenker du er redd fordi du har opplevd mye dødsfall, etterhvert vil nok de symp gå over, hvis ikke og det blir verre får du be om ny utredning, men det er nokså vanlig oppleve dødsfall! De som ofte får diagnosen kompleks ptsd/ptsd har langvarige traumer! Altså gjentatte overgrep,krig, mobbing, andre grove store svik. Jeg har ptsd. 

Anonymkode: 45b2e...f8e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått diagnosen KPTSD av min behandler ja etter diagnosekriteriene som vi brukte litt tid på å fylle ut. Jeg har fått god hjelp via traumekurs hvor vi gjekk igjennom boken "tilbake til nåtid" som jeg uansett vil anbefale sterkt (kan kjøpes hos Modum bad sin nettside) og også boken "kroppen holder regnskap" av Bessel van der Kolk. Gode bøker begge to som gir deg både innsikt og gode tips til å håndtere ptsd symptomer best mulig. Traume er jo ikke det som har skjedd, men det som oppstår i kjølvannet av de hendelsene du har opplevd og de symptomene som du opplever går det an å jobbe med på en slik måte at de ikke preger deg negativt i hverdagen. 

Det er godt du får hjelp hos behandler

Anonymkode: 7f734...927

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at det er mange her inne med ptsd. Jeg har det. 

Det gir veldig mening at du frykter nye telefoner med dødsbudskap og vonde beskjeder. Det har vært mye for deg de siste 6 ukene. 

Litt usikker på hva du spør om. Men det du erfarer gir veldig mening, det trenger ikke være sånn, og du kommer ikke til å ha det slik for alltid. Så godt at du får hjelp hos en profesjonell. 

Anonymkode: 3c70d...e5f

Jeg kommer aldri igang med behandleren da det hele tiden er nye ting som skjer. Kroppen skriker etter ro og fred over tid. Kroppen er i alarmberedskap hele tiden. En bil utenfor huset er jeg angstpreget med en gang. Redd for en beskjed på døra. Har aldri tatt test eller utredet, går å snakker med ei i kommunen som er psyk sykepleier 

Skrevet (endret)

Jeg tror det er litt viktig at du ikke sier at du har ptsd når du ikke har ptsd, og egentlig er det uheldig at din behandler sammelignet det på den måten. 

Du har opplevd tragiske ting som påvirker deg, og nå har du angst for at noe mer lignende skal skje. Du får behandling og hjelp for det, høres det ut som, og det er bra. 

Anbefaler at du fokuserer på symptomene/problemet istedenfor diagnosen (som du ikke har). 

Anonymkode: f844b...023

Fjernet kommentar til slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ekstremt mange har ptsd symp,men ikke diagnosen. På samme måte mange kan ha angst symp,men scorer ikke for diagnosen.

Tenker du er redd fordi du har opplevd mye dødsfall, etterhvert vil nok de symp gå over, hvis ikke og det blir verre får du be om ny utredning, men det er nokså vanlig oppleve dødsfall! De som ofte får diagnosen kompleks ptsd/ptsd har langvarige traumer! Altså gjentatte overgrep,krig, mobbing, andre grove store svik. Jeg har ptsd. 

Nå er det som du sier ikke sikkert at TS har PTSD, men PTSD kan man få etter et enkeltstående traume. Det er en av grunnene til at man skiller mellom KPTSD og PTSD. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for ryktespredning, spekulasjoner og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 0.07):

Dette! Og den frykten som trådstarter beskriver er ikke en unormal reaksjon omstendighetene tatt i betraktning. Og jeg legger også merke til at ts ikke beskriver noen av de typiske symptomene ved PTSD.

Anonymkode: cc934...ca5

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 0.36):

Jeg kommer aldri igang med behandleren da det hele tiden er nye ting som skjer. Kroppen skriker etter ro og fred over tid. Kroppen er i alarmberedskap hele tiden. En bil utenfor huset er jeg angstpreget med en gang. Redd for en beskjed på døra. Har aldri tatt test eller utredet, går å snakker med ei i kommunen som er psyk sykepleier 

Jeg synes det er veldig merkelig at et helsepersonell sier at du har PTSD symptomer da PTSD er en diagnose med diagnosekriterier og ikke noe man skal bruke til å beskrive følelser/relasjoner. Det blir det samme som å si at noen som er lei seg jeg har depresjon symptomer eller noen som liker å ha de ryddige rundt seg har OCDsymptomer.

Anonymkode: cc934...ca5

• Nyttig 2
Skrevet

Opplevelsene dine er nok alt for ferske til at man skal kunne begynne å tenke på PTSD. De må bearbeides først.

Anonymkode: 18efe...236

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 23.50):

Noen her inne som har ptsd? Jeg har ikke diagnosen men behandler sier jeg har ptsd symptomer. Jeg har i over 3 år bare møtt motgang og alvorlige ting som perler på ei snor. For 2 år siden opplevde vi et brutalt dødsfall i familien. Jeg var sykmeldt lenge og fungerte nesten ikke. Nå har vi opplevd 2 nye dødsfall i nær familie på 6 uker. Jeg er helt ødelagt. Livredd når tlf ringer og er redd hele tiden for at flere skal dø eller bli alvorlig syk. Jeg har nesten ikke livskvalitet igjen 

Du har alvorlig angst. Symptomer er ikke det samme som å oppfylle kriteriene til PTSD. 

Anonymkode: cbcf5...271

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...