AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #1 Skrevet 1. november 2025 Er det noen her med ME mild grad som får til å trene? I så fall hva slags type trening? har selv mild grad og har klart å få til jogging i ett år. Men kombinert med bittelitt jobb, så har jeg nå møtt skikkelig veggen og kroppen sier stopp. Vet ikke helt om det er jogginga eller jobb eller en kombinasjon. Anonymkode: 42c8c...453
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #2 Skrevet 1. november 2025 Jogging/utholdenhetstrening er nok veldig dumt med ME, som du jo opplever. Veldig korte mini-runder med styrkeøvelser, spredt godt ut over dagen er eneste som har vært mulig å gjennomføre i de litt bedre periodene. Risikoen med jogging er at du gradvis kjører deg selv inn i en forverring, ved å hele tiden overkjøre hva kroppen din har tilgjengelig av energi, om så bare litt hver gang. Anonymkode: 84b04...c7d 3 5
Vampyrina Skrevet 1. november 2025 #3 Skrevet 1. november 2025 (endret) Enig med anonym over her. Endret 1. november 2025 av Vampyrina 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #4 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen her med ME mild grad som får til å trene? Ja. Jeg trente da jeg hadde mild ME. Så fikk jeg moderat ME. Fortsatte å trene. Så fikk jeg alvorlig ME. Fortsatte å trene selv om det måtte bli bare enkle øvelser. Så fikk jeg svært alvorlig ME og kunne ikke lenger pusse tenner, gå på do, drikke et glass vann, ta på en genser osv. Kunne ikke snakke på det verste. Var fullstendig avhengig av hjelp til absolutt alt. Kun pga min egen stahet. Kun fordi jeg var en sta idiot som ikke lyttet til legene. Jeg ødela helsen og livet mitt fordi jeg er en idiot. Anonymkode: 98bf5...e7c 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #5 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. Jeg trente da jeg hadde mild ME. Så fikk jeg moderat ME. Fortsatte å trene. Så fikk jeg alvorlig ME. Fortsatte å trene selv om det måtte bli bare enkle øvelser. Så fikk jeg svært alvorlig ME og kunne ikke lenger pusse tenner, gå på do, drikke et glass vann, ta på en genser osv. Kunne ikke snakke på det verste. Var fullstendig avhengig av hjelp til absolutt alt. Kun pga min egen stahet. Kun fordi jeg var en sta idiot som ikke lyttet til legene. Jeg ødela helsen og livet mitt fordi jeg er en idiot. Anonymkode: 98bf5...e7c Støtter denne. Har erfart det selv. Fordi hjernen vil så uendelig mye mer enn hva kroppen tåler. PEM i mange dager etter en liten gåtur, og likevel fortsatte jeg å fortelle meg selv at gåturene gjorde meg godt. Så feil kan man ta. Trening er ikke for alle. Tror du føler på det samme som meg, at man craver etter å få trene, oppnå resultater, være normal, osv. Men vi bør helst innse hvilket kort vi trakk (fikk utgitt?) og gjør det beste ut av situasjonen. Er bedre med moderat/alvorlig ME enn svært alvorlig ME. Så hva velger man? Anonymkode: 82395...b47 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #6 Skrevet 2. november 2025 Jeg klarer mild trening på helsestudio. Overdriver ingenting, men får i gang blodomløpet og pulsen litt. Som andre nevner, så brant også jeg meg på å overdrive en stund og ble mye verre Anonymkode: a180e...3b8
Ingefær85 Skrevet 2. november 2025 #7 Skrevet 2. november 2025 Vil anbefale deg å ta opp dette med helsepersonell fremfor Kvinneguiden 😊 Mild grad av ME kan også variere fra person til person. Både fysioterapeut og psykomotorisk fysioterapeut kan veilede deg på dette med energiøkonomisering.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #8 Skrevet 2. november 2025 Jeg har klart å komme meg fra alvorlig ME og ned til mild. Nå klarer jeg å trene litt en gang i blant på et feelgood treningssenter. Der lar jeg maskinene jobbe for meg uten å ta i det minste selv. Begynte i utgangspunktet for å få igang sirkulasjonen og å bli mer fleksibel, men jeg merker sakte men sikkert at jeg blir sterkere også. Anonymkode: 82aed...a49
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #9 Skrevet 3. november 2025 Jeg har kommet meg opp på mild grad, jobber nå 10 % og trener styrke (begynte veldig forsiktig). Går også turer, men bare når jeg orker. Evt en veldig kort tur om jeg ikke orker å gå. Jogging/løping kan fort bli for krevende. Styrke er nok lettere å ikke pushe seg, da det at man kræsjer ofte har sammenheng med å få for høy puls og presse seg. Anonymkode: 73e01...80c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå