Gå til innhold

Fortelle i gruppeterapi om at jeg og samboer går i parterapi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I kontrakten jeg har skrevet med gruppeterapeuten står det at gruppeterapi i noen få tilfeller kan kombineres med annen terapi. Terapeuten mener alt slikt bør drøftes åpent med han og i gruppa. Men parterapien handler jo om meg og samboer, og er ikke noe direkte relatert til gruppeterapien selvom det selvsagt er felles ting jeg må jobbe med begge steder. Jeg skjønner Ikke helt om jeg bør fortelle i gruppeterapien / til gruppeterapeuten at jeg og samboer skal gå i parterapi, eller om de ikke har noe med det? Samtidig føles det feil for meg å ikke dele slikt, er en person som har behov for å være åpen om det som berører meg. 

Anonymkode: bf552...32e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trygt dele det som har innvirkning på livet ditt , og da kan du si fra om den parterapien sånn at du kan snakke fritt og slippe å skjule ting . 
Det ene henger sammen med det andre, og husk at alle deltagere har taushetsplikt. 
Lykke til ! 

Anonymkode: c012b...bee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette med at "gruppeterapi kan i noen tilfeller kombineres med annen terapi" handler vanligvis om annen terapi rettet mot årsaken til gruppeterapien. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skulle si noe? Er det en gruppeterapi for ett eller annet hvor samliv og relasjoner er helt irrelevant? 
For meg ville det vært helt naturlig å nevne parterapi da jeg gikk i gruppeterapi. Mye fordi mine relasjoner påvirker min psykisk helse, og det å informere gruppen om at man får annen hjelp til å rydde opp i noen relasjoner vil for meg være en "jeg vet det er ett problem, jeg anerkjenner problemet, og jeg jobber med det".  Og samtidig "denne relasjonen får jeg annen hjelp til, så vi trenger ikke bruke mye tid på den her" 

Anonymkode: d0147...4c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan trygt dele det som har innvirkning på livet ditt , og da kan du si fra om den parterapien sånn at du kan snakke fritt og slippe å skjule ting . 
Det ene henger sammen med det andre, og husk at alle deltagere har taushetsplikt. 
Lykke til ! 

Den "taushetsplikten" i gruppeterapi kan du få gratis av meg. Får ingen konsekvenser om folk forteller informasjon videre...

Anonymkode: cb8e0...b78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som går i terapi gjør det fordi de har behov for å bli bedre på å ta vare på seg selv og sette grenser.

Du har lov til å kjenne etter selv hva du er klar for å dele. Å si at du må dele noe du ikke ønsker, er å tråkke over grensene dine. 

Anonymkode: 090ca...21a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den "taushetsplikten" i gruppeterapi kan du få gratis av meg. Får ingen konsekvenser om folk forteller informasjon videre...

Enig! Ett forhold er hellig, hadde aldri delt noe i en gruppe!

Anonymkode: 85803...778

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neivel.
Jeg gikk i gruppeterapi i 3 år.  
Aldri noe problem med den taushetsplikten, men så var jo alle det for å bli bedre og da må en dele for å få hjelp 

AnonymBruker
Skrevet

Mandag, gruppeterapi

Tirsdag, parterapi 

Onsdag, rekonvalens fra to dager med terapi 

Torsdag, personlig terapi

Fredag, familieterapi 

Anonymkode: b7b3c...531

AnonymBruker
Skrevet

Nei.hadde delt minst mulig.

Anonymkode: 01e94...f82

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 18.12):

I kontrakten jeg har skrevet med gruppeterapeuten står det at gruppeterapi i noen få tilfeller kan kombineres med annen terapi. Terapeuten mener alt slikt bør drøftes åpent med han og i gruppa. Men parterapien handler jo om meg og samboer, og er ikke noe direkte relatert til gruppeterapien selvom det selvsagt er felles ting jeg må jobbe med begge steder. Jeg skjønner Ikke helt om jeg bør fortelle i gruppeterapien / til gruppeterapeuten at jeg og samboer skal gå i parterapi, eller om de ikke har noe med det? Samtidig føles det feil for meg å ikke dele slikt, er en person som har behov for å være åpen om det som berører meg. 

Ja, det bør du informere om! Forholdet ditt til partneren din påvirker i aller høyeste grad din psykiske helse når forholdet er så pass utfordrende at dere har sett det nødvendig å gå i parterapi! Du må informere om både parterapi og familieterapi for begge deler påvirker din psykiske helse og progresjonen i gruppeterapien. Hva du snakker om der behøver du ikke fortelle videre, siden du har taushetsplikt overfor det partner og barn sier i terapi, men  at du går i både familieterapi og parterapi må du opplyse om. 

Endret av Grüner
  • Liker 1
Skrevet

Altså, jeg ville aldri gått i en gruppeterapi som ikke ville «tillatt» meg å få et bedre forhold til samboeren min. 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (42 minutter siden):

Ja, det bør du informere om! Forholdet ditt til partneren din påvirker i aller høyeste grad din psykiske helse når forholdet er så pass utfordrende at dere har sett det nødvendig å gå i parterapi! Du må informere om både parterapi og familieterapi for begge deler påvirker din psykiske helse og progresjonen i gruppeterapien. Hva du snakker om der behøver du ikke fortelle videre, siden du har taushetsplikt overfor det partner og barn sier i terapi, men  at du går i både familieterapi og parterapi må du opplyse om. 

Hva mener du med «må» opplyse om? Er jeg pliktig til det? 

Når det gjelder at jeg og samboer tenker på parterapi så handler det ikke om at forholdet vårt er utfordrende, men at vi som alle andre par har diskusjoner og misforståelser og ønsker å gå i parterapi for å unngå at ting manifesterer seg i negativ retning :)  vi har det kjempebra sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Neivel.
Jeg gikk i gruppeterapi i 3 år.  
Aldri noe problem med den taushetsplikten, men så var jo alle det for å bli bedre og da må en dele for å få hjelp 

Du vet jo ikke om informasjon du delte i møtet har blitt delt videre?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal dele det når det er noe du ønsker. Å gå i parterapi er heller ikke så veldig uvanlig, eller tabu, synes jeg da. 

Det jeg hadde vært forsiktig med, fordi jeg har brent meg der selv, men det er med venninner da, er å dele om ting som irriterer meg med partner, jeg har fått det i fleisen mange år senere fra venninner. Det er ikke gøy. Nå er det mulig gruppeterapi blir helt annerledes, men jeg synes det er uggent når jeg tenker på hva folk vet om min partner, som setter han i et dårlig lys. 

Del det som vil gjøre deg godt, og gjøre at du får det bedre. ❤️ 

Anonymkode: 293f3...c22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...