AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:58 #81 Skrevet lørdag kl. 21:58 Er avhengig av hjemmelader på bygda eller der det er mye start,stopp og kø. Jeg har ikke El bil,har ikke bil eller førerkort en gang😆 Naboen låner laderen min,bilen hennes skal egentlig gå 52 mil,men faktum er kun 19-20 mil nå i kulden. Anonymkode: 5bba9...251
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:15 #82 Skrevet lørdag kl. 22:15 AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 12.50): Tja, du kommer jo ikke noe vei når strømmen er skrudd av i krisetider heller. Dog lettere å jakte på en kanne bensin enn en «kanne» med strøm. Anonymkode: 19c3f...f4c Det er motsatt i Ukraina i hvert fall. De har ikke bensin og diesel og alt bensin og diesel som finnes, går til de militære. Så bare de sivile som eier elbiler, som får kjørt sine elbiler. Ukrainerne har støvsuget europeisk marked for gamle og billige elbiler. så noe du burde vurdere i tilfelle krisetider, er nettopp en elbil. Anonymkode: b0922...296 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:55 #83 Skrevet søndag kl. 01:55 Ja. Byttet fra dielselbil til elbil i sommer. Liker ikke at den må lades hele tiden, føler batteriet slukes kjappere enn jeg rekker å snu meg og nå når det er vinter suger den strøm. Splitter ny bil med påstått rekkevidde på godt over 500km. Dieselbilen kostet å fylle opp, men holdt jo omtrent evig🥲 Savner fossilbil. Anonymkode: 1c321...034 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:58 #84 Skrevet søndag kl. 06:58 Har allerede byttet tilbake. Vi hadde el-bil i vår prisklasse for et par år siden, den hadde vel rekkevidde på ca 100 km. Den var gøy å kjøre og funka en stund, men så kom vinteren. Ingen firehjulstrekk, og rekkevidden ble så som så. Dessverre hadde jeg ikke råd til bedre el-bil. Fant en brukt bensiner firehjulstrekk med flere nyttige funksjoner og har ikke sett meg tilbake for å si det slik. Kan godt hende jeg har råd til god el-bil i framtiden, og da er det nok kommet flere modeller også. Anonymkode: 2ad8a...27a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:01 #85 Skrevet søndag kl. 08:01 Kjørt elbil siden 2018 og kan aldri se for meg å kjøre fossil igjen. Aldri hatt så enkelt bilhold noengang. Har knapt ladet på superlader de siste årene. Bilen har rekkevidde på ca 60 mil på sommeren og ca 45 mil vinterstid. Kommer meg fint til familiehytta og lader der så den er klar for hjemturen. Lurer på hvor spesifikke behov man har som gjør at man ikke kan velge elbil.. Men folk er forskjellige. Anonymkode: 6a206...fac 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:11 #86 Skrevet søndag kl. 08:11 Ja, nei, kjører elbil i siste 5 år, vi ser oss ikke tilbake. Og jeg var veldig glad i vår gamle bensinbilen, men, det er åpenbart at teknologien, og verden har gått videre, det er noe helt annet å kjøre elbil. Både det med muligheten å lade bilen hjemme, alltid kjøre varm bil, aldri slite i påkjøringsfelter og oppoverbakker, billig i drift, så og si ingen service og reparasjoner.. Nei, kan ikke se meg tilbake. Anonymkode: b0922...296 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:16 #87 Skrevet søndag kl. 08:16 AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 17.07): De har importert maaaaaaaange flere bensinbiler. Fant noen tall på dette før her, den myten om så mange elbiler til Ukraina var... vel, en myte. Mener det var 1000 elbiler mot 40.000 bensinbiler. Anonymkode: e39f6...cf7 Det er ikke sant det du skriver, du kan google. Ukraina etter krigen har blitt en leder på elbilkjøp i Europa, bare i september 2025 ble det registrert 8500 nye elbiler i Ukraina, de fleste er kinesiske. https://www.electrive.com/2025/10/21/ukraine-impresses-with-strong-electric-car-sales-figures/ Anonymkode: b0922...296 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:21 #88 Skrevet søndag kl. 08:21 Bruker ca 2000kr pr mnd i bensin. Men innkjøpsprisen på bilen var 50 000kr, skulle jeg hatt en brukanes elbil koster den ca 200 000kr og oppover. Sa valget ble lett!! Samtidig fyller jeg opp tanken på ca 5min....slipper lade. Kjører ca 70mil før fylling uansett temp ute! Anonymkode: 277b0...c69 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:26 #89 Skrevet søndag kl. 08:26 Nei. Har en el og en diesel. Liker el best. Anonymkode: 40fc4...62d 1
Babyface Skrevet søndag kl. 08:32 #90 Skrevet søndag kl. 08:32 Skal absolutt ikke tilbake til fossilbil. 1
Epictetus Skrevet søndag kl. 08:35 #91 Skrevet søndag kl. 08:35 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 20.57): Byttet tilbake til bensin. Om noe skulle skje(sabotasje osv), så er strøm garantert noe av det første som blir borte. Bensin kan jeg lagre. Anonymkode: 155a1...3ae Det er jo ikke et spørsmål en gang. Strøm kan du lage fra solcellepaneler eller aggregat. Det kan godt hende at fossilt drivstoff er lettere å finne de første ukene etter at krisen inntreffer, men etter 8 uker kjører Teslaene slalom på motorveien mellom alle bensinbilene som står. 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:40 #92 Skrevet søndag kl. 08:40 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bruker ca 2000kr pr mnd i bensin. Men innkjøpsprisen på bilen var 50 000kr, skulle jeg hatt en brukanes elbil koster den ca 200 000kr og oppover. Sa valget ble lett!! Samtidig fyller jeg opp tanken på ca 5min....slipper lade. Kjører ca 70mil før fylling uansett temp ute! Anonymkode: 277b0...c69 Tror de fleste har sittet med det samme regnestykket. Vi gjorde det samme da vi vurderte hva slags bil vi skulle kjøpe i høst. Dette med 70+ mil avfeide vi raskt. Har aldri skjedd at vi har trengt å kjøre 70 mil uten pause. Det er rett og slett farlig. Samtidig skal man jo gjøre noe når man kommer frem, formentlig noe som tar tid. Da lader man. Jeg er 100% sikker på at du i løpet av 2026 vil bruke mer tid på å fylle drivstoff enn jeg gjør på å vente på at bilen skal være nok ladet før jeg kan kjøre videre. Med prisen er jeg enig. Billig bil er billig og man trenger kanskje ikke fullkasko engang. Samtidig må man sette av litt hver måned til slitasje, reprasjoner osv. Alt koster og bilen er utenfor reklamasjon og garanti for lenge siden. Vi valgte å bruke pengene på bilen fremfor mekaniker, men det er jo opp til hver enkelt. Anonymkode: 6a206...fac 2
rosabanan Skrevet søndag kl. 09:16 #93 Skrevet søndag kl. 09:16 1. Nei 2. Tja, kommer an på hva menes med kostnader. Jeg kjører ikke lange turer så ofte, så min elbil med kort rekkevidde (ca. 20 mil) fungerer utmerket i hverdagen. Jeg har tatt et par lengre turer med den (ca. 5.5timer uten stopp). Da legger bare inn litt ekstra tid på lading og spising/strekke på bena. Den samme ruten har jeg kjørt i ett strekk med min gamle dieselbil, og det fungerte - men min nyere elbil har mer komfort enn den gamle, rimelige dieselbilen. Bil er en utgift uansett. Og om det er krig, så blir det ikke sannsynlig at min elbil blir rekvirert. Og så tror jeg det er lurt at man har et mangfold av biler. At ikke alle har el eller fossildrevet bil. Ikke putt alle eggene i samme kurv. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:35 #94 Skrevet mandag kl. 05:35 AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 2.55): Ja. Byttet fra dielselbil til elbil i sommer. Liker ikke at den må lades hele tiden, føler batteriet slukes kjappere enn jeg rekker å snu meg og nå når det er vinter suger den strøm. Splitter ny bil med påstått rekkevidde på godt over 500km. Dieselbilen kostet å fylle opp, men holdt jo omtrent evig🥲 Savner fossilbil. Anonymkode: 1c321...034 Hvilken bil er det og hva slags bruksmønster har du? Selv om elbil nok passer best for de fleste, så passer det ikke for alle. Og man bør lese tester og anmeldelser før man velger bil (uavhengig av fossil eller el) Anonymkode: 30350...6c5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 00:41 #95 Skrevet tirsdag kl. 00:41 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvilken bil er det og hva slags bruksmønster har du? Selv om elbil nok passer best for de fleste, så passer det ikke for alle. Og man bør lese tester og anmeldelser før man velger bil (uavhengig av fossil eller el) Anonymkode: 30350...6c5 En ny Tesla y Kjører 16 000km i året, så ikke noe unormalt kjøremønster vil jeg si. Anonymkode: 1c321...034
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #96 Skrevet 3 timer siden Kjører bare 35000km i året så ikke nok til at jeg må ha fossilbil for å stoppe å fylle hele tiden som andre tydeligvis må. Lader bilen annenhver natt hjemme og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til diesel/bensin idag. Bil nr2 er i år også byttet ut med elbil. Har tro på at elbil er langt mer fleksibelt enn fosilbil om krig/krise skulle skje. Anonymkode: a53dd...596
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #97 Skrevet 2 timer siden Epictetus skrev (På 23.11.2025 den 9.35): Det er jo ikke et spørsmål en gang. Strøm kan du lage fra solcellepaneler eller aggregat. Det kan godt hende at fossilt drivstoff er lettere å finne de første ukene etter at krisen inntreffer, men etter 8 uker kjører Teslaene slalom på motorveien mellom alle bensinbilene som står. Er ikke mye strøm igjen på det aggregatet ditt etter 8 uker. Og solcelle? I Norge? 😅 Anonymkode: a5d78...e6a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #98 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 20.57): Byttet tilbake til bensin. Om noe skulle skje(sabotasje osv), så er strøm garantert noe av det første som blir borte. Bensin kan jeg lagre. Anonymkode: 155a1...3ae Men gjør du det? Bensinpumpene går også på strøm. Anonymkode: f56ab...bb9
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #99 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjører bare 35000km i året så ikke nok til at jeg må ha fossilbil for å stoppe å fylle hele tiden som andre tydeligvis må. Lader bilen annenhver natt hjemme og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til diesel/bensin idag. Bil nr2 er i år også byttet ut med elbil. Har tro på at elbil er langt mer fleksibelt enn fosilbil om krig/krise skulle skje. Anonymkode: a53dd...596 Helt til den dagen det er strømrasjonering, pga ødelagt infrastruktur. Er slik noen steder i Ukraina nå. Anonymkode: 988d3...6d7
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #100 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Helt til den dagen det er strømrasjonering, pga ødelagt infrastruktur. Er slik noen steder i Ukraina nå. Anonymkode: 988d3...6d7 Med elbil har man mulighet til å lade med bensin/diesel eller lade med strøm. Så sånn sett har man dobbelt så mye sjans for forflytning om man har elbil. Og det er absolutt ikke gitt at det er strømmen som er mangelvare under en krisesituasjon. Anonymkode: a53dd...596
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå