Gå til innhold

Dere med elbil - noen som kunne tenke seg å bytte tilbake til vanlig bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei. Men må ha en med lang rekkevidde, kunne ikke hatt en gammel Leaf etc. Min har over 500 og det er OK. Da har jeg aldri hatt rekkeviddeangst og har vært på bilferier helt uten å måtte bekymre meg for lading. Synes elbil er topp, kvikk, stillegående, billig å kjøre, masse funksjonalitet, ingen eksos, OK pris.

Anonymkode: cd272...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei og nei. Elbil er stillere, raskere, enklere. Vil alltid være mindre arbeid enn en væskedrevet bil der tusenvis av deler må fungere i lag for at alt skal virke. Har faktisk en klassiker hjemme som jeg kunne tenke meg å elektrifisere også.

Anonymkode: 2a203...a1a

• Liker 1
Skrevet
8ilver8nake skrev (4 timer siden):

Dyrere med fossilbil men har fordeler el-biler ikke kan stille med som å slippe ladetid med tanke på langkjøring og lav hengervekt. Fortsatt ikke en eneste el-bil med hengervekt på 3.5 tonn eller i nærheten av det.

Ford f150 Lightning har 3.5 tonn hengervekt. BMW iX og Kia Ev9 har 2.5 tonn. En god del flere elbiler har over 2 tonn hengervekt.

Selv kommer jeg aldri å gå tilbake til fossibil. Er superfornøyd med elbil med lang rekkevidde.

Anonymkode: 190f5...bf2

• Liker 1
Skrevet

Nei og nei.

Hadde jeg ønsket det, hadde jeg selvsagt bare gjort det.

Anonymkode: 68cdf...8e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

To caser: 

1. Med dagens økonomiske betingelser 

2. Lik kostnad for elbil og vanlig bil 

Anonymkode: eea61...fdd

Nei.

Jeg byttet nylig inn bensinbil nr2 med EL nr2.

Å gå tilbake til fossilt blir som å gå fra bensin til hest og kjerre.

Jeg har et bruksmønster som passer EL går jeg ut i fra. Jeg lader gratis på jobb og kona lader den andre hjemme en gang i uken på nattestid. 

Har aldri stått i noe ladekø. Jeg lader langs veien 2-3 ganger i året. Da lufter jeg bikkja som jeg uansett må på de lengste turene.

Har hatt førerkort og bil i 29 år. Har aldri kjørt med henger eller campingvogn. Ikke en, eneste gang.

Anonymkode: 196e0...bb2

Skrevet

Absolutt ikke nei. Nettopp kjørt Norge-Spania  tur/retur  med el-bil helt problem fritt.

Skrevet
ToveM skrev (2 timer siden):

Absolutt ikke nei. Nettopp kjørt Norge-Spania  tur/retur  med el-bil helt problem fritt.

Hvor lange etapper kjørte du mellom hver lading? Og hvilken fart var best å ligge i? 

Anonymkode: e39f6...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Byttet tilbake til bensin. Om noe skulle skje(sabotasje osv), så er strøm garantert noe av det første som blir borte. Bensin kan jeg lagre.

Anonymkode: 155a1...3ae

Ja, du kan lagre inntil 60 liter bensin om du har utvendig bod. Det holder jo ikke spesielt lenge.

Og da ser vi bort fra at strømbrudd vil ramme raffenerier, helikoptertrafikk til Nordsjøen, bensinpumper osv.

Anonymkode: 30350...6c5

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, for ALLE el-biler er stygge.  Men må tenke fornuftig per i dag :( 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Byttet tilbake til diselbil :) Angrer ikke på det valget

Anonymkode: ca2a5...641

Kan du si hvorfor du byttet tilbake?

Anonymkode: 1bd89...631

Skrevet

Har kun eid el-bil. Hadde ikke gått over til fossilbil. 

Hadde jeg derimot måttet flytte til Troms og Finnmark, var avhengig av en bil som kunne kjøre lengre avstander i -42 minus, over lengre perioder, så hadde jeg nok måttet vurdere en fossilbil.

Livet som el-bileier er stort sett veldig all right på Østlandet, om våren, sommeren og høsten. 

Men det kan være irriterende trøblete om vinteren.

Særlig hvis det blir mer enn -20 ❄️

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

To caser: 

Har hatt elektrisk i litt over to år. Overlegent behagelig å kjøre og bruke. Så nei. 

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (7 timer siden):

Men det kan være irriterende trøblete om vinteren.

Hvordan da? Jeg synes det har blitt så utrolig mye enklere med elbil. For det første må du ikke lenger ha vinterdrivstoff, du slipper forvarming på motoren og trøbbel med all slags systemer som må fungere i lag. For det andre kan elbilen forvarmes mens den står på lading, i app eller ved programmering, og den går alltid uansett temperatur ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to biler, og så hvor sårbare vi hadde blittbubder strømbrudd og har opplevd timesvis i kø på ekstremt vinterføre. Så vår ekstra bil vil alltid være fossil, rett og slett for tryggheten det gir oss. Rart det ikke nevnes når vi skal innstille oss på mer ekstremvær og okriser ift. beredskap.

Anonymkode: ad837...848

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp byttet til bensin igjen! Utrolig deilig å fylle opp tanken på bare noen minutter.

Jeg ble så drittlei den ladingen, tiden det tok. Følte meg helt låst på lengre turer, ladestopp på 30min+++.

Så har du problemet med treg lading når det er kaldt ute.

Den dagen man kan kjøre 70mil+ uansett temp ute, kan lade fra 20 til 80% på 10-15min uansett temp ute. DA skal jeg kjøpe elbil igjen.

Anonymkode: 277b0...c69

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

To caser: 

Aldri. Før et evt case 3: det er betydelig dyrere å ha og kjøre el-bil enn bensinbil. 

1: kjører i praksis gratis el-bil det meste av året, ville aldri finn på å bytte tilbake til noe med bensintank sånn ting er nå.

Kanskje det eneste som får meg til å tenke er som sagt beredskap. Lett å sette Norge ut av spill. Ingen kommer seg lenger vekk enn de har strøm på bilen om du kutten el-nettet. Det kan bli en ulempe en dag. Samtidig anser jeg risikoen for liten… det får bli som det blir…

Anonymkode: 50ecc...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner aldri helt beredskapsargumentet: Med solceller på taket vil du alltid være mobil. Ukraina er jo paradeeksempelet; etter krigsutbrudd har de importert titusenvis av elbiler. Hvorfor? Rimelige solcellepanel sikrer mobilitet når tilgangen på drivstoff er tilpasset en krigsøkonomi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, du kan lagre inntil 60 liter bensin om du har utvendig bod. Det holder jo ikke spesielt lenge.

Og da ser vi bort fra at strømbrudd vil ramme raffenerier, helikoptertrafikk til Nordsjøen, bensinpumper osv.

Anonymkode: 30350...6c5

95oktan er ferskvare, kan ikke lagres. Da må du kjøpe 98.

Anonymkode: 277b0...c69

AnonymBruker
Skrevet

Angrer på elbilen min. Savner når jeg kunne kjøre 8 timer i strekk og parkere med kvart tank.

Anonymkode: 44a8f...e8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...