AnonymBruker Skrevet 2. november #41 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Angrer på elbilen min. Savner når jeg kunne kjøre 8 timer i strekk og parkere med kvart tank. Anonymkode: 44a8f...e8e Derfor jeg bytta, til liten moderne bensinmotor. Anonymkode: 277b0...c69 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november #42 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Angrer på elbilen min. Savner når jeg kunne kjøre 8 timer i strekk og parkere med kvart tank. Anonymkode: 44a8f...e8e Det er jo direkte farlig. Både for konsentrasjon, og for kropp. Vi må lade én gang, ca 30 minutter, på ruten øst-vest. Da er det ut av bilen og en gåtur i raskt tempo, samt bytte av sjåfør Anonymkode: da283...76f 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 2. november #43 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan da? Jeg synes det har blitt så utrolig mye enklere med elbil. For det første må du ikke lenger ha vinterdrivstoff, du slipper forvarming på motoren og trøbbel med all slags systemer som må fungere i lag. For det andre kan elbilen forvarmes mens den står på lading, i app eller ved programmering, og den går alltid uansett temperatur ute. Anonymkode: 2a203...a1a Så bra! Går sikkert fint hvis man har bilen parkert i en garasje, eller i et parkeringshus. Har dessverre ikke hatt den muligheten. Jeg har hatt mye trøbbel med lading, rekkevidde, 12V-batteriet, osv. om vinteren. Det kan selvsagt skyldes min bin spesielt, mer enn el-biler generelt.
AnonymBruker Skrevet 2. november #44 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, du kan lagre inntil 60 liter bensin om du har utvendig bod. Det holder jo ikke spesielt lenge. Og da ser vi bort fra at strømbrudd vil ramme raffenerier, helikoptertrafikk til Nordsjøen, bensinpumper osv. Anonymkode: 30350...6c5 Ja, men jeg kommer lengre enn de som har strømtom bil. Til hytta f.eks. Dette er min vurdering og det som passer meg. Så kan du gjøre det som passer deg. Anonymkode: 155a1...3ae
8ilver8nake Skrevet 2. november #45 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 21.28): Ford f150 Lightning har 3.5 tonn hengervekt. BMW iX og Kia Ev9 har 2.5 tonn. En god del flere elbiler har over 2 tonn hengervekt. Selv kommer jeg aldri å gå tilbake til fossibil. Er superfornøyd med elbil med lang rekkevidde. Anonymkode: 190f5...bf2 Ford er eneste alternativet foreløpig men den er alt for stor for normal bruk i og rundt by. 2.5 og nedover er ikke aktuelt. Vurderte Tesla model X i et svakt øyeblikk men veldig glad jeg gikk for Discovery i stedet. Eksen kjøpte seg model X mens vi var sammen og veldig glad det ikke var min bil, hadde Y også og må si jeg er veldig fornøyd med å ha sluppet Tesla så langt og etter erfaringene med hennes Teslaer så blir det ihvertfall aldri Tesla på meg.
AnonymBruker Skrevet 3. november #46 Skrevet 3. november Har el-bil til hverdagsbruk og småkjøring, ser ikke for meg at vi bytter denne til diesel/bensin. Den andre bilen er diesel, har vurdert å bytte den til el, men inntil videre har vi landet på at det er få eller ingen el-biler som har tilstrekkelig rekkevidde for vårt bruk. Trekker både tunge tilhengere på vinterstid og campingvogn på sommer. Anonymkode: 32c43...b42
newman01 Skrevet 3. november #47 Skrevet 3. november Elbil er jo genialt i krisetider. En del nye elbiler har støtte for V2L, så man kan drifte huset på bilens batteri. Kan noen av de som har vært så misfornøyde med elbilen at de har kvittet seg med den og byttet tilbake til fossilt si hva slags bil de hadde? Det er jo ganske så interessant å se om det er noe mønster blant produsenter som lager så miserable biler at folk mister troa på en hel drivlinje. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #48 Skrevet 3. november Jeg har hybrid. Neste bilkjøp blir REN bensin. KUN fordi jeg har ikke tro på at Elbil er lurt å ha på sikt -strøm kan være så som så mens bensin får man alltid tak i! Den dagen VERDEN består kun av EL bilder - da skal jeg være kongen på haugen med min besinbil. Anonymkode: 19c3f...f4c 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #49 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har hybrid. Neste bilkjøp blir REN bensin. KUN fordi jeg har ikke tro på at Elbil er lurt å ha på sikt -strøm kan være så som så mens bensin får man alltid tak i! Den dagen VERDEN består kun av EL bilder - da skal jeg være kongen på haugen med min besinbil. Anonymkode: 19c3f...f4c Så så, har du tatt medisinen din i dag, oldefar? 🤪 Vi ser hvordan de som satset på hest og kjerre virkelig viste dem som gikk over til bil også. Anonymkode: 2a203...a1a
AnonymBruker Skrevet 3. november #50 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så så, har du tatt medisinen din i dag, oldefar? 🤪 Vi ser hvordan de som satset på hest og kjerre virkelig viste dem som gikk over til bil også. Anonymkode: 2a203...a1a Den som ler sist, ler best. Og jeg er en kvinne i førtiårene, gen zebolla! Anonymkode: 19c3f...f4c
Einus Skrevet 3. november #51 Skrevet 3. november Til dere som tror at el bil er noe nytt, så er det ikke det. El bil var det første efter hesten… Men verden gikk heldigvis fremover.
newman01 Skrevet 4. november #53 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har hybrid. Neste bilkjøp blir REN bensin. KUN fordi jeg har ikke tro på at Elbil er lurt å ha på sikt -strøm kan være så som så mens bensin får man alltid tak i! Den dagen VERDEN består kun av EL bilder - da skal jeg være kongen på haugen med min besinbil. Anonymkode: 19c3f...f4c https://www.nrk.no/urix/ukraina-angriper-russiske-oljeanlegg-_-forer-til-bensinmangel-1.17633755 Bummer med den altså... 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #54 Skrevet 4. november newman01 skrev (30 minutter siden): https://www.nrk.no/urix/ukraina-angriper-russiske-oljeanlegg-_-forer-til-bensinmangel-1.17633755 Bummer med den altså... Godt man ikke bor i Russland da. Anonymkode: 19c3f...f4c 1
newman01 Skrevet 4. november #55 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Godt man ikke bor i Russland da. Anonymkode: 19c3f...f4c Det er det samme i mange krigsrammede steder hvor det er vanskelig å få tak i drivstoff. Så ditt argument om at bensinbil er best fordi man alltid har tilgang til bensin i krisetider er ikke nødvendigvis sant. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #56 Skrevet 4. november newman01 skrev (1 time siden): Det er det samme i mange krigsrammede steder hvor det er vanskelig å få tak i drivstoff. Så ditt argument om at bensinbil er best fordi man alltid har tilgang til bensin i krisetider er ikke nødvendigvis sant. Tja, du kommer jo ikke noe vei når strømmen er skrudd av i krisetider heller. Dog lettere å jakte på en kanne bensin enn en «kanne» med strøm. Anonymkode: 19c3f...f4c
newman01 Skrevet 4. november #57 Skrevet 4. november Men det er ikke noe lettere med drivstoff... Raffinerier fungerer ikke uten strøm. Norge har ett raffineri, og det vil jeg tro ligger øverst på ønskelisten til granatnedfall i tilfelle krig. Bensinstasjoner virker dårlig uten strøm. Og det virker som om strømnettet stort sett fungerer rimelig greit i krisetider andre steder i verden. Og militæret vil vel også ha forrang på drivstoffressursene i tilfelle krig. Tenker det går rimelig greit med elbil jeg. 1
DesmondMiles Skrevet 4. november #58 Skrevet 4. november Kjenner at jeg egentlig ikke bryr meg om motoren går på strøm, bensin eller diesel, men jeg skulle ønske at vi tok et langt steg tilbake når det gjaldt skjermer og knapper inne i bilen. Synes at Audi har truffet godt med kombinasjonen av digitale og fysiske knapper i e-tron GT og Q4, men bommet kraftig i A6 e-tron og Q8 e-tron, der de så og si har droppet fysiske knapper. Gullalderen etter min mening var for 10 år siden. Jeg hadde en 2015 Audi A6 C7 facelift, den var perfekt inni.
newman01 Skrevet 4. november #59 Skrevet 4. november DesmondMiles skrev (15 minutter siden): Kjenner at jeg egentlig ikke bryr meg om motoren går på strøm, bensin eller diesel, men jeg skulle ønske at vi tok et langt steg tilbake når det gjaldt skjermer og knapper inne i bilen. Synes at Audi har truffet godt med kombinasjonen av digitale og fysiske knapper i e-tron GT og Q4, men bommet kraftig i A6 e-tron og Q8 e-tron, der de så og si har droppet fysiske knapper. Gullalderen etter min mening var for 10 år siden. Jeg hadde en 2015 Audi A6 C7 facelift, den var perfekt inni. Altså, knapper er ikke ensbetydende med sikkerhet. Mange biler har hatt mange knapper opp gjennom historien. Det man må jobbe med er at systemet er intuitivt, lettfattelig, nødvendige funksjoner på et logisk sted og store nok knapper til å kunne treffe dem med fingeren. Polestar synes jeg har et bra oppsett, med god hjelp av Google som har laget operativsystemet. Volkswagen har en ganske lang vei å gå, for de har ikke skjønt at en knapp på 2cm lengst bore fra rattet er det letteste å treffe i fart Men A6 C7 så forsåvidt ganske så fin ut innvendig. Men jeg liker når man kan instruere bilen til å gjøre ting. F.eks. varme i frontrute og speil. Bruker det neste aldri, så ikke sikker på hvor knappen er. I Polestar kan man bare spørre Google Assistant om å slå på setevarme, rattvarme, varme i speil, øke temperaturen og slå av belysning i kupé og starte navigering til Trondheim. Pluss masse annet rart. Trenger ikke skjerm å trykke på. Men på f.eks. nyere VW har man en totalt ubrukelig assistent ved navn Ida som overhodet ikke skjønner noen verdens ting annet enn å øke temperaturen i bilen. Og selv det er irriterende.
Urwa Skrevet 4. november #60 Skrevet 4. november Tenkt tanken flere ganger men ombestemmer meg når jeg kjører forbi en bensinstasjon og ser bensin prisene. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå