Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utenom julemarkedet, og konsentrasjonsleierene , hva bør man få med seg i Krakow? Det er snakk om fra torsdags kveld til Søndag formiddag

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Saltgruvene er verdt et besøk.

Anonymkode: de80c...68a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Apropos opplevelse og Auschwitz. Er ikke det litt for heavy når en er på ferie og skal kose seg?

Anonymkode: 461fb...0ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Saltgruvene er flotte. Slottet er også interessant og vært en guided tur. 

Det er også fint å dra til Zakopane. Liker også å bade i terminal badene de har der oppe.

Mye god mat.

Anonymkode: f011f...62b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at alle foreslår steder utenfor Krakow når dere har såpass liten tid der. 

Anbefaler å utforske Katzimierz, det jødiske området i Krakow. Synes det var mye mer liv og atmosfære der enn i den turistifiserte gamlebyen. 

Anonymkode: 8ad8f...39f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 14.10):

Merkelig at alle foreslår steder utenfor Krakow når dere har såpass liten tid der. 

Anbefaler å utforske Katzimierz, det jødiske området i Krakow. Synes det var mye mer liv og atmosfære der enn i den turistifiserte gamlebyen. 

Jeg bruker minimum 1 dag til heldag/haldags tur uten for en by selv ved kortere weekendturer. Saltgruve besøke er vel mer en halvdags tur. 

Wawel slottet er mitt i byen der. Mye kirker og sånt også. Kommer litt an på folk sin interesse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 14.10):

Med lengden på det oppholdet er det helt vanlig å få med seg Auschuwitz, Birkenau og saltgruvene. Samt severdighetene og stedene i Krakow. 

Veldig merkelig å svare at noen skal bruke nesten 72 timer i en by på å sove + oppleve et kvartal i byen. 

Anonymkode: 8f775...644

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med lengden på det oppholdet er det helt vanlig å få med seg Auschuwitz, Birkenau og saltgruvene. Samt severdighetene og stedene i Krakow. 

Veldig merkelig å svare at noen skal bruke nesten 72 timer i en by på å sove + oppleve et kvartal i byen. 

Sove? Stråmenn er du iallfall flink med! 72 timer? De ankommer torsdag kveld, så de får forhåpentlig med seg en middag den dagen, de reiser hjem søndag formiddag, så det betyr antagelig frokost og å dra ut til flyplassen. Ergo har de fredag og lørdag, to dager, 48 timer, hvorav ca 16 går med til søvn. 
Jeg var i Krakow i tre dager, og dro ingen av de stedene du ramser opp. Mer enn nok å utforske i byen.  Kazimierz er forøvrig ikke et kvartal, men en stor bydel med masse å se.

Så jeg tilbrakte nesten én dag der, var også på Schindler’s Factory-museet og på Empty Chairs Memorial. Gikk langs Vistula- elven og besøkte Wawel-slottet. Utforsket gatene i gamlebyen så klart, lærte om Krakow i middelalderen i Rynek Underground Museum. Var i Town Hall Tower og St. Mary’s Basilica. Var på Stary Kleparz, byens eldste marked, og beundret Art Noveau-bygningene deromkring. Besøkte fantastiske MOCAK og så utrolige kunstverk, og en fantastisk gatekunstutstilling med verker av Banksy. Og dette er bare noe. Jeg liker å fordype meg i stedene jeg er, inkludert det å finne koselige og autentiske steder for kaffe, lunsj og middag.

Så det er mine tips for det som, praktisk talt, er to dager i Krakow.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jødiske distriktet, og den store markedshallen midt på torget. Jeg gikk selv for å se Schindlers fabrikk fra utsiden for mange år siden, men nå er den museum. Så jeg ville definitivt gått tilbake dit hvis jeg var i Krakow igjen. 

Anonymkode: 8e05f...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 10.41):

Apropos opplevelse og Auschwitz. Er ikke det litt for heavy når en er på ferie og skal kose seg?

Nei? Historie er veldig interessant for ganske mange. Det er ikke alle som får den muligheten og det er ikke garantert at den kommer igjen.

Anonymkode: e4e23...018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sove? Stråmenn er du iallfall flink med! 72 timer? De ankommer torsdag kveld, så de får forhåpentlig med seg en middag den dagen, de reiser hjem søndag formiddag, så det betyr antagelig frokost og å dra ut til flyplassen. Ergo har de fredag og lørdag, to dager, 48 timer, hvorav ca 16 går med til søvn. 
Jeg var i Krakow i tre dager, og dro ingen av de stedene du ramser opp. Mer enn nok å utforske i byen.  Kazimierz er forøvrig ikke et kvartal, men en stor bydel med masse å se.

Så jeg tilbrakte nesten én dag der, var også på Schindler’s Factory-museet og på Empty Chairs Memorial. Gikk langs Vistula- elven og besøkte Wawel-slottet. Utforsket gatene i gamlebyen så klart, lærte om Krakow i middelalderen i Rynek Underground Museum. Var i Town Hall Tower og St. Mary’s Basilica. Var på Stary Kleparz, byens eldste marked, og beundret Art Noveau-bygningene deromkring. Besøkte fantastiske MOCAK og så utrolige kunstverk, og en fantastisk gatekunstutstilling med verker av Banksy. Og dette er bare noe. Jeg liker å fordype meg i stedene jeg er, inkludert det å finne koselige og autentiske steder for kaffe, lunsj og middag.

Så det er mine tips for det som, praktisk talt, er to dager i Krakow.

De fleste har jo litt mer plan og struktur enn dette når de er på tur. 

Og lever ikke livet sitt via google-søk fra Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde kortere tid enn dette, og prioriterte Auschwitz. En opplevelse som sitter i for livet. Fikk likevel sett mye i Krakow.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har jo litt mer plan og struktur enn dette når de er på tur. 

Og lever ikke livet sitt via google-søk fra Norge. 

Hæ? Dette må du utdype. For plan og struktur over de tre dagene var det virkelig, og jeg følte jeg virkelig kjente Krakow så godt som mulig etter den langhelgen.

Og ja, jeg gjorde mange google søk før jeg dro, nettopp for å legge en solid plan for hva jeg ville se og oppleve i Krakow. Snakket også med en polsk venn, og en norsk venninne som har studert i Krakow i fem år. Så jeg føler jeg gjorde solid research og fikk max ut av turen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kortere tid enn dette, og prioriterte Auschwitz. En opplevelse som sitter i for livet. Fikk likevel sett mye i Krakow.

Deg om det, du prioriterer selvsagt som du vil og fint for deg at du hadde opplevelser du verdsatte høyt. Jeg har ikke sagt at Auschwitz er «feil» å dra til. Men TS har praktisk talt to dager i Krakow, og ber om tips. Folk foreslår så Auschwitz og Birkenau og Saltgruvene og Zakopane. 

Etter å ha reist til alle de stedene, når skal man da faktisk oppleve den fantastiske byen man besøker? 

Jeg har gitt TS mine tips, på bakgrunn at hen ber om tips om Krakow. Fascinerende at det er så provoserende for noen! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Deg om det, du prioriterer selvsagt som du vil og fint for deg at du hadde opplevelser du verdsatte høyt. Jeg har ikke sagt at Auschwitz er «feil» å dra til. Men TS har praktisk talt to dager i Krakow, og ber om tips. Folk foreslår så Auschwitz og Birkenau og Saltgruvene og Zakopane. 

Etter å ha reist til alle de stedene, når skal man da faktisk oppleve den fantastiske byen man besøker? 

Jeg har gitt TS mine tips, på bakgrunn at hen ber om tips om Krakow. Fascinerende at det er så provoserende for noen! 

Det er jo ingen som sier at ts må reise til alle disse stedene på dette ene besøket. Tips som i muligheter, også velger ts selv. 

Zakopane er en dags tur men mange liker å ta en dagstur utenfor bykjernen selv ved kortere turer. Ønsker mann kun therminal bad opplevelsen kan den tas som kveldstur fra kl 16 også har mann tid til sightseeing lokalt før dette. 

Altså å være såpass bastant og kritisere andres tips er jo litt spesielt. 

Alle disse plassene og flere steder i byen er jo interessante. Jeg personlig ville prioritert å reist til en av disse lokasjoner utenfor byen viss det var jeg som var på tur. Også brukt resten av tiden i selve krakow. 

Jeg har vært flere ganger i krakow og jeg har gjort flere ting enn det som er tipset her men Auschwitz, Saltgruvene og Zakopane er mine topp 3 opplevelser der i tillegg til flere gode matopplevelser.

Jeg har vandret mye rundt i byen også. Sett alle dine forslag og mere til, men de er ikke på min personlige topp 3 liste selv om jeg også er glad for å ha sett dem. Fint å vise ts ulike muligheter fremfor å rakke ned på hverandres tips. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen som sier at ts må reise til alle disse stedene på dette ene besøket. Tips som i muligheter, også velger ts selv. 

Zakopane er en dags tur men mange liker å ta en dagstur utenfor bykjernen selv ved kortere turer. Ønsker mann kun therminal bad opplevelsen kan den tas som kveldstur fra kl 16 også har mann tid til sightseeing lokalt før dette. 

Altså å være såpass bastant og kritisere andres tips er jo litt spesielt. 

Alle disse plassene og flere steder i byen er jo interessante. Jeg personlig ville prioritert å reist til en av disse lokasjoner utenfor byen viss det var jeg som var på tur. Også brukt resten av tiden i selve krakow. 

Jeg har vært flere ganger i krakow og jeg har gjort flere ting enn det som er tipset her men Auschwitz, Saltgruvene og Zakopane er mine topp 3 opplevelser der i tillegg til flere gode matopplevelser.

Jeg har vandret mye rundt i byen også. Sett alle dine forslag og mere til, men de er ikke på min personlige topp 3 liste selv om jeg også er glad for å ha sett dem. Fint å vise ts ulike muligheter fremfor å rakke ned på hverandres tips. 

Her er ts’s spørsmål: «Utenom julemarkedet, og konsentrasjonsleierene , hva bør man få med seg i Krakow?»

Hen har i praksis to dager til rådighet, store deler av den ene vil gå til konsentrasjonsleirene. Vedkommende spør i klartekst om hva man bør få med seg i Krakow. Så da svarer jeg på det, og står på at det er merkelig å ramse opp flere ting man gjør utenfor Krakow. Har skjønt at du er uenig, og jeg legger denne ballen død nå, for mitt vedkommende.

______

Håper du får en fin tur, ts!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gir refleksjoner. Mannskap absolutt ha litt alvor noen timer, for så å kose seg senere på dagen. Var ingen problem for oss, og vi var 120 stykker. 

Anonymkode: 17c80...a83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg syntes ikke det. Er veldig glad for at jeg fikk oppleve å være der. Bare fått hørt snakk om det. Greit å være der selv. Og få høre historiene som man ikke viste fra før. 

Anonymkode: 0bec7...305

• Nyttig 1
Skrevet

Låner tråden litt; skal til Krakow i slutten av april, og er veldig interessert i (særlig) kunst og kultur. Har bare fire dager og vil få med meg mest mulig. Har ikke bestilt hotell enda, så tar gjerne imot tips til det og.

Anonymkode: 85fe6...238

Skrevet

Jeg og en venninne var på dette: 

https://lostsoulsalley.com/

En kul opplevelse! Utenom det vanlige. Noen i følget vårt syntes det var veldig skummelt, men gøy. Ikke velg rød, du kan og vil bli tazet eller bitt/slått. Vi hadde den nest mildeste graden, grønn.

Anonymkode: 2bace...e6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...