Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Katteelskeren skrev (På 1.11.2025 den 12.07):

Hei! Nå nærmer julen seg og jeg har tenkt å begynne å handle litt julegaver ❤️

De siste årene har jeg kjøpt gaver på tilbud, altså benyttet meg av Black friday osv. Jeg og søsteren min for eksempel har blitt enige om å bruke 300 kr på hverandre til jul. Når jeg da kjøper noe til 200 kr på tilbud, men som egentlig koster 300 kr, kjøper jeg alltid noe ekstra for 100 kr slik at det faktisk blir 300 kr. Jeg har jo i etterkant tenkt at dette kanskje er litt unødvendig? Men er så usikker 😅 Hva gjør dere andre? Bruker dere faktisk 300 kr da eller kjøpe dere noe som er verdt 300 kr?🤔🎄

Jeg kan kjøpe på tilbud og kjøper mer så det totalt blir 300 uansett. Om de bytter får de bare for 100 eller 200 du betalte på tilbud.

Anonymkode: 85518...5d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg handler ut fra verdien på gaven. Er opprinnelig pris 300, og jeg får den til redusert pris, så kjøper jeg ikke noe ekstra. 

Anonymkode: 859b0...317

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Joda det er det men jeg vil heller få noe jeg trenger enn masse ræl som bare går i søpla, da kan man heller la vær og kjøper noe 

Anonymkode: 8d04a...639

Skjønner hva du mener!😊 Men det er jo alltid noe man får bruk for eller blir glad for til 300 kr, spiselige ting er jo alltid en hit for de fleste🤔 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Haha går ann å ønske seg noe mer realistisk 

Jeg ønsker meg klær å man får ikke en bukse eller genser til 300

Mannen min får opplevelse gave og kaffe

Svigermor får tee og noen sjokolade plater 

Søster markering maskin 

Andre søster får rettetang hårbørste 

Svigerfar får øl og lakris kuler

Så alle gavene er 500 og opp over 

Det her er jo gaver til familie. 

Jeg mener man kan ta seg råd til dyrere gaver til nær familie enn venninner og andre bekjente. 

Går veldig bra å få fine gaver til under kr 300,-! 

Anonymkode: 63cdc...fa5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg handler ut fra verdien på gaven. Er opprinnelig pris 300, og jeg får den til redusert pris, så kjøper jeg ikke noe ekstra. 

Anonymkode: 859b0...317

Blir jo urettferdig om dere kjøper for 100kr og de 300 hver gang.Hva om de bytter gaven og får 100kr?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det her er jo gaver til familie. 

Jeg mener man kan ta seg råd til dyrere gaver til nær familie enn venninner og andre bekjente. 

Går veldig bra å få fine gaver til under kr 300,-! 

Anonymkode: 63cdc...fa5

jeg vet ikke hva det skulla ha vært av gave som koster 300 som er noe man får bruk for\ønsker seg, vil veldig gjærne vite det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva slags gave er det man får kjøpt for 300kr i dag?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda det er det men jeg vil heller få noe jeg trenger enn masse ræl som bare går i søpla, da kan man heller la vær og kjøper noe 

Typisk KG: Hver j@*la gang det er sånne tråder må det komme en surpomp med generaliseringer om at rimelige gaver = søppel som man bare måååå kaste, og samtidig svare på noe det ikke er spurt om. Nei, TS spør ikke hvilken sum man bør legge seg på når man kjøper vennegaver. 

• Liker 2
Skrevet
Ullvott skrev (29 minutter siden):

Typisk KG: Hver j@*la gang det er sånne tråder må det komme en surpomp med generaliseringer om at rimelige gaver = søppel som man bare måååå kaste, og samtidig svare på noe det ikke er spurt om. Nei, TS spør ikke hvilken sum man bør legge seg på når man kjøper vennegaver. 

Det er jo ikke venne gave det var til søstra 

Og nei jeg er overhode ikke surpomp jeg er nysgjerrig på hva man får kjøpt til den prisen, eneste ts sa i sta var det jeg vil kalle ræl 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Blir jo urettferdig om dere kjøper for 100kr og de 300 hver gang.Hva om de bytter gaven og får 100kr?

Nei det er da ikke urettferdig , herlighet . De hadde jo ikke fått gaven om den ikke var på tilbud 

Anonymkode: 866aa...cc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er da ikke urettferdig , herlighet . De hadde jo ikke fått gaven om den ikke var på tilbud 

Anonymkode: 866aa...cc7

Og om det er en gave de ikke ønsker da og vil bytte?

Skrevet

De siste årene har jeg kjøpt gaver på tilbud, altså benyttet meg av Black friday osv. Jeg og søsteren min for eksempel har blitt enige om å bruke 300 kr på hverandre til jul. Når jeg da kjøper noe til 200 kr på tilbud, men som egentlig koster 300 kr, kjøper jeg alltid noe ekstra for 100 kr slik at det faktisk blir 300 kr. Jeg har jo i etterkant tenkt at dette kanskje er litt unødvendig? Men er så usikker 😅 Hva gjør dere andre? Bruker dere faktisk 300 kr da eller kjøpe dere noe som er verdt 300 kr?🤔🎄

Bruker det faktiske beløpet 

Skrevet

Hadde ikke kjøpt ekstra fordi om noe var på tilbud. Men er glad jeg ikke kjenner noen som avtaler beløp på julegaver. Jeg liker å kjøpe ut fra hva jeg tror mottakeren blir glad for, uten å være bundet til noe beløp.

Anonymkode: 15594...477

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

jeg vet ikke hva det skulla ha vært av gave som koster 300 som er noe man får bruk for\ønsker seg, vil veldig gjærne vite det 

Hvorfor vil du gjerne vite det? Hva andre ønsker seg er vel kanskje ikke samme som du ønsker deg?
Jeg talte over i lista mi i Ønsk-appen og har 20 ønsker som koster under 300 kr. Blant annet noen gode ostehøvler, øyekrem, deler til et servise jeg sparer på og julepynt/figurer. 

Jeg og en venninne har satt grense på 200 kr til hverandre, og vi klarer likevel å kjøpe fine gaver til hverandre. Det handler bl.a. om å følge litt med i løpet av året og kjøpe på tilbud, eller gå for spiselige gaver.

Anonymkode: b7ffa...dbc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

hva slags gave er det man får kjøpt for 300kr i dag?

Faktisk veldig mye forskjellig. 

• Nyttig 1
Skrevet

For å ta et eksempel. Om dine to søstre ønsker seg ullundertøy av samme merke til jul, men den ene ønsker svart, den andre ønsker rosa. Det rosa finner du på salg til halv pris. Det svarte er til full pris. Legger du ved ekstra til flere hundre ved det rosa? Eller tenker du at de har fått gave av lik verdi?

Hva om man gir bort en bok man fikk gratis som velkomstgave i bokklubben. Skal man legge ved 300 da, om det er beløpet man ble enig om? Og om man bestiller gave fra nettet, skal man regne inn portoen i summen for gaven?

Jeg tenker man kan ta utgangspunkt i hva gaven er verdt, ikke hva man faktisk har betalt. Selvsagt lov å legge ved ekstra om man ønsker, men burde ikke være noen forventning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 12.20):

Fortsett med det.

Dere var enige om 300.

Anonymkode: 89cfe...792

Om å gi noe for 300, eller at man skal bruke 300? Julegavehandelen skal svi i lommeboka, rett og slett. Det er ikke lov å "jukse". Om man får tak i masse fint på black november, bør man likevel bruke 10 000 på julegaver og starte nytt år med minus på kontoen...

Skrevet
Thyra skrev (6 minutter siden):

Om å gi noe for 300, eller at man skal bruke 300? Julegavehandelen skal svi i lommeboka, rett og slett. Det er ikke lov å "jukse". Om man får tak i masse fint på black november, bør man likevel bruke 10 000 på julegaver og starte nytt år med minus på kontoen...

Javel...

Skrevet
Thyra skrev (13 minutter siden):

Bruker langt mer enn 10k, og det er bare på barna. 

Har alt kjøpt inn noe på salg, men skal sies vi har ikke pris grense men utifra hva de ønsker og trenger

Skrevet
Sfr skrev (6 minutter siden):

Javel...

For å ta et eksempel. Jeg bruker aldri mer enn jeg har på julegaver. Men reagerer på det store forventningspresset når det gjelder julegaver. Det handler ikke om at det er tanken som teller eller å finne noe mottaker ønsker seg, men om at gavene skal ha en viss verdi. Om vi avtalte 300, jeg brukte 300 og om du kjøpte gaven til meg på tilbud, uten å legge ved noe ekstra, så skylder du meg penger, liksom...

Ser slike tråder hvert år. Mange mener at om man kjøper gaver på tilbud må man legge ved noe, slik at man ikke har betalt "for lite" for julegaven.

Folk forventer å få ca samme sum tilbake som de selv bruker.

Hvis folk gir gaver til f.eks bror med familie, til sammen fem personer, så forventer de som single og barnløse å få gave for samme verdi fra den familien som samlet verdi av de fem gavene. 

Folk spør i fullt alvor om det faktisk er mulig å finne en julegave til 300 kroner.

Veldig mange blakker seg på julegaver, de har mange å kjøpe til, lite penger og forventningene er store. Så bruker de penger de egentlig hadde trengt til noe annet på julegaver til folk som kanskje ikke blir takknemmelige for dem engang...

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

Bruker langt mer enn 10k, og det er bare på barna. 

Har alt kjøpt inn noe på salg, men skal sies vi har ikke pris grense men utifra hva de ønsker og trenger

10k var bare et tenkt tall. Men for mange er 10 000 faktisk veldig mye penger. Greit å være gavmild om man har råd til det, men flere burde også lære å være takknemmelig for mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...