Gå til innhold

Hvordan visualiserer du en tallinje fra 0 til 100

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som en linjal fra venstre til høyre. 
Er ikke god i hoderegning.

Anonymkode: 9b1d0...fe4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det hadde vært interessant å se den linja illustrert. Jeg klarer ikke helt å se det for meg. 

Anonymkode: 3e7e8...d83

Du ber om en tallinje, altså en linje med tall. En linje med tall er en matematisk linje, og er for meg rett. Den ser ut som de linjene vi forholdt oss til på skolen. 

Hvis du derimot hadde sagt «se for deg tallene fra 0-100» hadde det vært annerledes. 

En matematisk linje er ikke en krusedull eller en sirkel. Det er veldig ulogisk. 

Men jeg er autist og veldig bokstavelig, så jeg forstår (nei, vet) at andre tenker annerledes enn meg. 

Anonymkode: 25471...b2c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe forhold til hvordan jeg visualiserer en tallinje. For meg er det bare ikke en greie jeg noen gang har gjort i hodet. 

Hvis jeg blir bedt om å tegne en vil jeg likevel, helt klart, bare tegne det som en tommestokk fra venstre mot høyre. Som de fleste andre her. 

Anonymkode: 938b5...7ec

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

og fra 101 til 200? samme system?

Er du god i hoderegning og matematikk? Jeg spør fordi jeg lurer på om det er en sammenheng mellom hvordan man visualiserer en tallinje og hvordan man regner seg frem til ting.

101 - 200 er på linja under, som en normal bokstavtekst i en bok.

1- 100

101 - 200

201 - 300

Osv.

Jeg opplever å være bedre enn de fleste jeg har utført hoderegning med, f.eks når vi skal dele regninga på restaurant eller finne ut hva ulike prosenter tilsvarer på tilbudsvarer når vi shopper.

Endret av Blåttvann
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette kødd? 😅

Visualiserer folk virkelig en tallinje? Om det skulle være noe måtte det være en linjal, men nei, visualiserer ikke noe.

Er for øvrig rå på hoderegning og har alltid vært god på det.

Hva i alle dager bruker dere en krøllete tall-linje til? Jeg forstår ikke. Det er ingen logikk bak. Hvordan hjelper det med f.eks. 7x8? Eller noe annet.

Jeg pugget den lille gangetabellen før jeg sovnet i sommerferien i første klasse, og alt sitter enda.

Om TS hadde vært savant og visualisert noe rart som gjorde TS ekstremt god, hadde denne tråden vært mer forståelig...

Anonymkode: c22f8...2ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rett linje, men tykkere skrift for hver tierøkning.

Anonymkode: 05de4...c84

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visualiserer. 

Screenshot_20251101-130821.png

Anonymkode: f492a...d0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er dette kødd? 😅

Visualiserer folk virkelig en tallinje? Om det skulle være noe måtte det være en linjal, men nei, visualiserer ikke noe.

Hva i alle dager bruker dere en krøllete tall-linje til? Jeg forstår ikke. Det er ingen logikk bak. Hvordan hjelper det med f.eks. 7x8? Eller noe annet.

Jeg pugget den lille gangetabellen før jeg sovnet i sommerferien i første klasse, og alt sitter enda.

Om TS hadde vært savant og visualisert noe rart som gjorde TS ekstremt god, hadde denne tråden vært mer forståelig...

Det er nesten som om folk er forskjellige... Noen har en indre stemme, andre ikke. Noen ser for seg bilder i hodet, andre ikke. Hvorfor skulle dette være kødd?

Anonymkode: c257f...a92

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nesten som om folk er forskjellige... Noen har en indre stemme, andre ikke. Noen ser for seg bilder i hodet, andre ikke. Hvorfor skulle dette være kødd?

Joda, jeg vet det, jeg har indre bilder, indre stemme etc. men TS skriver at hun/han tror at dette er grunnen til at hun/han er dårlig i matte...

Som sagt, om det var noe savant-greier hadde jeg forstått det. Også om det faktisk var noe som ga mening eller hjelper. Om man ser for seg å blande to farger, så hjelper det å se for seg to malingsklatter som blandes i hodet. For enkel matte, skjønner ikke. Spesielt ikke når man er skikkelig dårlig på det.

Hva skal man egentlig med en tall-linje i hodet, spesielt når man ikke får det til selv med den? La oss si man skal regne ut 7% av 149 kroner, hvordan hjelper dette?

Det jeg gjør er å ta 7% av 100 kroner, som er 7 kroner, og så legg til halvparten av dette som er 3.5 kroner. 24% av 724 kroner, dele 720 på 4, sånn omtrentlig. Jeg bare skjønner ikke hvordan det hjelper for noe å se for seg en tallinje, og spesielt ikke når TS understreker at det åpenbart ikke hjelper. Når skal man bruke den liksom? Kjøpe noe på butikken og betale med 50-lapp og telle seg tilbake fra 50 i hodet for å vite hva 50-14 er?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Joda, jeg vet det, jeg har indre bilder, indre stemme etc. men TS skriver at hun/han tror at dette er grunnen til at hun/han er dårlig i matte...

Som sagt, om det var noe savant-greier hadde jeg forstått det. Også om det faktisk var noe som ga mening eller hjelper. Om man ser for seg å blande to farger, så hjelper det å se for seg to malingsklatter som blandes i hodet. For enkel matte, skjønner ikke. Spesielt ikke når man er skikkelig dårlig på det.

Hva skal man egentlig med en tall-linje i hodet, spesielt når man ikke får det til selv med den? La oss si man skal regne ut 7% av 149 kroner, hvordan hjelper dette?

Det jeg gjør er å ta 7% av 100 kroner, som er 7 kroner, og så legg til halvparten av dette som er 3.5 kroner. 24% av 724 kroner, dele 720 på 4, sånn omtrentlig. Jeg bare skjønner ikke hvordan det hjelper for noe å se for seg en tallinje, og spesielt ikke når TS understreker at det åpenbart ikke hjelper. Når skal man bruke den liksom? Kjøpe noe på butikken og betale med 50-lapp og telle seg tilbake fra 50 i hodet for å vite hva 50-14 er?

Hoderegning er ikke lett å få fatt i hvis man ikke kan det. Jeg lærte det selv i voksen alder, og før det, var det kaos når jeg skulle regne meg frem til svaret. Linjer, kollonner, bokser - you name it. Skjønner derfor ts godt, og har forståelse for at det ikke nødvendigvis er logisk å tenke sånn som h*n gjør før h*n har lært seg hva som funker og ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En rett strek med 0 på den ene siden og 100 på den andre og like store deler mellom hver, delt inn i tiere. 

Jeg er ikke noe bedre i hoderegning av den grunn. 

Anonymkode: 25471...b2c

Samme her 😊

AnonymBruker
Skrevet

20251101_145739.thumb.jpg.6fa7f1561e1c308d88e9296dd294bfd9.jpg

Anonymkode: 436cd...1ce

• Liker 2
Gjest HSV50
Skrevet

Visualiserer ingenting, jeg har stemmer i hodet, men ser ingen bilder. Lukker jeg øynene er det svart. «Å se ting for meg» er ikke en greie for meg i det hele tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er jo veldig interessant og antakelig årsaken til at jeg sliter med hoderegning. Min tallinje er bare rotete.  Hvordan ser din linje ut?

image.jpeg.6cb6667377c425eb7d1c3fcb00e16018.jpeg

Min visualisering av tallene er helt lik denne, bare speilvendt. Jeg ser den for meg når jeg regner i hodet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette kødd? 😅

Nå blir jeg j.. provosert. Tenker du virkelig at det er kødd når andre viser frem en krøllete tallinje. Er du så jævlig perfekt at du er så godt utstyrt fra  naturens side at du har en perfekt formet tallinje?? Dette grenser til brukerangrep.

Nei. Bare hyggelig med engasjement, og reaksjonen min var forøvrig kødd😂 .Jeg vet ikke om det er mulig å endre visuelle tallinjer man først har på hjernen. Det er som sagt ingen logikk, men tenker at det kan være veldig forstyrrende og distraherende når tallene er rotete og man skal bedrive hoderegning. Nå vet jeg om blinde som er gode i matte, så det er jo ikke nødvendig å visualisere tallene i hodet virker det som. 
Så det at du pugget lille gangetabellen handler mest om pugg for din del? Du har ikke noen visuelle forestilling om at 8 ganger 7 er 56? ( Det er forøvrig den kombinasjonen jeg har slitt mest med)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rett strek, lest fra venstre mot høyre. Suger i hoderegning. 
Måneder er ramset opp nedover. 
Årene leser jeg som om det skulle være en rulletekst 

Anonymkode: 56ab3...89b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
linsejesus skrev (16 minutter siden):

Min visualisering av tallene er helt lik denne, bare speilvendt. Jeg ser den for meg når jeg regner i hodet.

veldig interessant! Hvor kommer disse visualiseringene fra, som ikke er rett linje🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
HSV50 skrev (26 minutter siden):

Visualiserer ingenting, jeg har stemmer i hodet, men ser ingen bilder. Lukker jeg øynene er det svart. «Å se ting for meg» er ikke en greie for meg i det hele tatt. 

Er du god i matematikk og hoderegning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du god i matematikk og hoderegning?

Tror jeg er omtrent på snittet. Har klare indre representasjoner av tall og tid. Året er en sirkel, omtrent som en klokke. Døgnet er mer ovalt, årstallene er en egen linje med kurver.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg blir ditt regnestykke veldig mange operasjoner, og jeg mistenker at det er min kortidshukommelse som også bidrar til å skape trøbbel.  I ditt regnestykke hadde jeg ikke sett for meg en tallinje i det hele tatt. Det ville ikke fungert i dette tilfellet. 

Hvis jeg skulle regnet ut syv prosent av 149 kroner hadde jeg ikke klart å ta det i hodet. Jeg hadde først delt på hundre som blir 1,49. Så hadde jeg brukt kalkulator eller et regnestykke og ganget det med 7, altså 10,43. Jeg kunne ikke tatt det  i hodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...