blvck Skrevet 1. november #81 Skrevet 1. november Min linje fra 0-100 er helt rett, men jeg er fortsatt helt elendig i hoderegning så ikke sikkert TS at du ville vært god på det om du tenkte "rett" her 😅
AnonymBruker Skrevet 1. november #82 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her er Ts sitt fantastiske årshjul 😂 Det tar jo form som et hjul dette her. Kanskje det er derfor det er ovalt? Anonymkode: 3e7e8...d83 Mitt år er også et hjul, men jeg leser det med klokka. Om du ser for deg en klokkeskive, så er januar klokka ett, februar klokka to og videre til desember klokka tolv, sikkert fordi det matcher hvilket nummer måneden har. Januar er for øvrig blå, mai lysegrønn, sommermånedene ulike rød/rosafarger, oktober er brun, november grå og desember rød. Tallknjen ser jeg som en rett strek fra venstre mot høyre, med tallene delt inn slik jeg ville tegnet den. 0 og 100 i hver sin ende, 50 på midten, 25 og 75 midt mellom hhv 0 og 50 og 50 og 100. Deretter ville jeg tegnet inn de hele tierne jevnt plassert. Men jeg visualiserer ikke tallinje når jeg regner i hodet. Anonymkode: 07d74...76c
AnonymBruker Skrevet 1. november #83 Skrevet 1. november Både ukedager og måneder går etterhverandre slik tallinjen gjør i mitt hode. Anonymkode: 6b07b...9b7
AnonymBruker Skrevet 1. november #84 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er enig 😭 25 går til nød fordi det er 1/4. det er delbart, lett å forestille seg. 57?! hva faen ER det for et tall!!!! Anonymkode: f3272...029 57 er 19 * 3. Kan det være litt formildende? Jeg synes 19 er et pent tall, og 3 er jo en liten søtnos😃 Anonymkode: 07d74...76c
Matas Skrevet 1. november #85 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Uansett om jeg visualiserer tall, måneder dager, uker så er det på en rett linje fra venstre til høyre. Fra lavest til høyest. Begynner på 0 slutter på 100 Begynner på mandag til fredag Begynner på januar til desember. Klokka det samme. Begynner på 1200-0000 og så fra 0000 til 1200. Anonymkode: a1f6b...4da Samme her. Bortsett fra klokka, den er rund. Jeg er forøvrig god i hoderegning (og matte generelt), men visualiserer ikke så mye når jeg utfører hoderegning. Svarene bare faller ned i hodet på meg på en måte😅
AnonymBruker Skrevet 1. november #86 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis jeg skulle regnet ut syv prosent av 149 kroner hadde jeg ikke klart å ta det i hodet. Jeg hadde først delt på hundre som blir 1,49. Så hadde jeg brukt kalkulator eller et regnestykke og ganget det med 7, altså 10,43. Jeg kunne ikke tatt det i hodet. Jeg ville begynt som deg, med at 1 % = 1,49, men siden 1,49 er vanskelig å gange med syv, hadde jeg heller regnet ut 1,50 * 7 = (3+3+3+1,5) = 10,5. Deretter ville jeg trukket fra de 0,7 som jeg da har for mye, og fått 10,43. Hoderegning handler mye om å finne gode forenklinger. Anonymkode: 07d74...76c
AnonymBruker Skrevet 2. november #87 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Meg som ikke forstår krøllete tall-linjer i hoderegning igjen. Jeg har også synestesi, for meg er det sterkeste med ukedager og farger. Synestesi er når man blander sammen to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre, f.eks. ukedager og farger. Eller tall og farger, eller former. Det er ikke at jeg ikke kan forstå at noen kan se tall som former eller farger, men jeg klarer virkelig ikke å forstå hvorfor så mange har krøllete og rare tall-linjer og måter å visualisere tall på, og spesielt siden de fleste sier de ikke er gode i hoderegning. Det hadde vært veldig fascinerende om noen bare kunne se på sin indre tall-linje og ramse opp 100 siffer av pi, men kombinasjonen "krøllete tall-linje som ikke gir mening" og "dårlig i hoderegning" er bare morsom 😅 Ellers visualiserer jeg mye, så det er ikke at jeg ikke kan forstå visualisering av problemer, eller størrelser. Hvis jeg f.eks. blir bedt om å finne arealet av en femkant innfelt i en sirkel med radius 1, så spretter ting frem i hodet, men jeg kan nesten ikke begripe at noen har en "tall-linje" fra 0-100 som ikke engang fungerer 😅 Beklager, ikke meningen å gjøre narr av dere som ikke er gode i hoderegning og bare ser krøllete linjer i hodet, men jeg skjønner ikke hvordan en slik "linje" er til hjelp, eller ikke-hjelp alt ettersom. Det jeg ser for meg er noen som prøver å legge sammen to små tall, og så blir det feil resultat fordi linjen er så krøllete og rar. Anonymkode: c22f8...2ed Jeg styrer jo ikke hvordan jeg ser tall-linjene mine. De kommer automatisk. På samme måte som jeg ikke kan styre fargesynet mitt, eller hva annet jeg måtte se. Det bare er der. Linjene hjelper meg ikke når det kommer til hoderegning, men de er ekstremt nyttige når det kommer til å huske årstall eller hendelser i mitt liv fordi jeg husker plasseringen av hendelser på tidslinjen. Anonymkode: 1f874...f7d
AnonymBruker Skrevet 2. november #88 Skrevet 2. november Interessant, det har jeg aldri tenkt over, men jeg kom frem til at jeg visualiserer det omtrent som jeg leser. Hvilket er å kjenne igjen ord mer enn å faktisk lese dem. Som at ordet sannhet egentlig bare gjenkjennes som noe nærmere sa^^^^et. Kanskje ikke så rart at mange ikke forstår min håndskrift. Det er mye bare begynnelsen og slutten på ordet, og humper mellom. Jeg selv leser det utmerket. 😅 Følgelig er min visualisering av 0 til 100 også kun det absolutt nødvendige. 0^^^^I^^^^100 Ja slik ca. Så vet jeg bare at 50 er i midten og hvor annet er i forhold til midten. Matte har ikke vært et problem for meg. Anonymkode: 00bfc...c16
AnonymBruker Skrevet 2. november #89 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ville begynt som deg, med at 1 % = 1,49, men siden 1,49 er vanskelig å gange med syv, hadde jeg heller regnet ut 1,50 * 7 = (3+3+3+1,5) = 10,5. Deretter ville jeg trukket fra de 0,7 som jeg da har for mye, og fått 10,43. Hoderegning handler mye om å finne gode forenklinger. Anonymkode: 07d74...76c Jeg ville nok gjort en grov hoderegning i dette tilfellet. Jeg ville tenkt 1,49 ganger 7. to ganger syv er 14. så da er er det riktige tallet noe midt i mellom 7 og 14. Å trekke fra 0,7 hadde blitt for mye for hjernen min og hadde ødelagt konsentrasjonen min. Anonymkode: 3e7e8...d83
AnonymBruker Skrevet 2. november #90 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mitt år er også et hjul, men jeg leser det med klokka. Om du ser for deg en klokkeskive, så er januar klokka ett, februar klokka to og videre til desember klokka tolv, sikkert fordi det matcher hvilket nummer måneden har. Januar er for øvrig blå, mai lysegrønn, sommermånedene ulike rød/rosafarger, oktober er brun, november grå og desember rød. Tallknjen ser jeg som en rett strek fra venstre mot høyre, med tallene delt inn slik jeg ville tegnet den. 0 og 100 i hver sin ende, 50 på midten, 25 og 75 midt mellom hhv 0 og 50 og 50 og 100. Deretter ville jeg tegnet inn de hele tierne jevnt plassert. Men jeg visualiserer ikke tallinje når jeg regner i hodet. Anonymkode: 07d74...76c Dette var jo veldig interessant. Jeg ser også for meg året, som en klokke som går motsatt vei. Min er mer oval og desember begynner i juni på tegningen og januar begynner der juli er plassert. ts Hvordan ser du for deg et år? Anonymkode: 3e7e8...d83
AnonymBruker Skrevet 2. november #91 Skrevet 2. november blvck skrev (16 timer siden): Hvorfor ser din sånn ut? Nei, det er et interessant spørsmål. Det var en annen i tråden som hadde noe tilsvarende indre bilde av tallene. Kanskje det er en bok om matematikk som vi begge har vært borti som har vist en slik illustrasjon? Og deretter har den festet seg på hjernen og skapt plunder? Anonymkode: 3e7e8...d83
AnonymBruker Skrevet 2. november #92 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (23 timer siden): En linje er en rett strek. Den kan være horisontal, vertikal eller i en vinkel. Som en linjal. Hvis streken ikke er rett, er det en kurve, og ikje en linje. Anonymkode: 53c9d...386 Det var mitt forsøk på å tegne en rett linje, uten linjal. Mitt indre bilde av tallene går i slike linjer i ulike vinkler, opp og ned og på siden. Anonymkode: 3e7e8...d83
AnonymBruker Skrevet 2. november #93 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (22 timer siden): Interessant. Min ligner på din. Husker jeg tenkte en gang på barneskolen at det kanskje var derfor jeg er dårlig i hoderegning..og regning generelt. Matematikk har dessverre alltid vært mitt svakeste fag😑 Er det noen som vet om visualisering av tallinje er omtalt i pedagogisk litteratur? Anonymkode: d4b38...2c0 Det er et interessant spørsmål og noe jeg skulle ha visst. Hvis det gikk an på endre på et visuelt bilde av en tallrekke hadde det vært spennende og noe jeg absolutt ville ha forsøkt meg på. Anonymkode: 3e7e8...d83
AnonymBruker Skrevet 2. november #94 Skrevet 2. november Jeg ser for meg en strek som en graf som går på skrå. 0 nederst og 100 på toppen (eller mer alt ettersom hvor mange tall jeg skal se for meg). Aner ikke hvorfor jeg ser det for meg slik, men de laveste tallene er da "nærmest" meg og de høyere tallene, og som kanskje er vanskeligere å se for seg, er lengre unna. Anonymkode: 8dd4e...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november #95 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser for meg en strek som en graf som går på skrå. 0 nederst og 100 på toppen (eller mer alt ettersom hvor mange tall jeg skal se for meg). Aner ikke hvorfor jeg ser det for meg slik, men de laveste tallene er da "nærmest" meg og de høyere tallene, og som kanskje er vanskeligere å se for seg, er lengre unna. Anonymkode: 8dd4e...4b3 Samme med meg. Derfor er gangetabellen med høye tall vanskelig for meg å lære. 7x9 er så langt unna synsfeltet Anonymkode: 3e7e8...d83
AnonymBruker Skrevet 2. november #96 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette var jo veldig interessant. Jeg ser også for meg året, som en klokke som går motsatt vei. Min er mer oval og desember begynner i juni på tegningen og januar begynner der juli er plassert. ts Hvordan ser du for deg et år? Anonymkode: 3e7e8...d83 Den artikkelen var interessann. Jeg ramser opp annenhver måned like fort baklengs som forlengs, men for meg hjelper det også at hver måned har et tall knyttet til seg. Så å ramse opp desember-oktober-august-juni-april-februar går like kjapt som å telle 12-10-8-6-4-2. Kalendersirkelen min viser også hvor lenge det er mellom to måneder ved at jeg deler den opp i sektorer. Deler jeg den i to på ulike måter, har jeg alle månedene det er et halvår i mellom, januar-juli, februar-august osv. Deler jeg i tre, har jeg firemånedersintervaller, for eksempel juli-november, desember-mars, april-juli. Deler jeg i fire, er det tremånedersintervaller; f.eks. mars-juni, juni-september, september-desember osv. Anonymkode: 07d74...76c
AnonymBruker Skrevet 2. november #97 Skrevet 2. november For meg går 1 til 10 rett opp, så tar det vannrett til venstre til 20, så rett opp til 100. Der hvert runde tall er uthevet. Barndom, ungdom, og voksen har sine egne veier. Jeg er 42 og jeg visualiserer jeg står på 42 i denne "trappe-linjen" l l l l l I l l---------- I I I Noen flere som ser det sånn? Anonymkode: a2bee...7e3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå