AnonymBruker Skrevet 1. november #1 Skrevet 1. november Vi overtok bolig i april og har oppdaget flere feil, både av alvorlig og mindre alvorlig karakter. Sakene er meldt inn via boligkjøperforsikringen, og i går hadde vi siste fagperson på befaring før forsikringsselskapet skal få tilsendt alle pristilbudene. Snekkeren som var på befaring i går påpekte flere nye feil, og sa til slutt at vi burde få en helt uavhengig takstmann på en ny befaring for å vurdere alle feil i huset. Han stilte også spørsmål ved kompetansen til takstmannen som hadde skrevet takstrapporten som var lagt ved salgsoppgaven. Er det noen av dere som har erfaring til å bestille en takstrapport av en ny takstmann utenom forsikringen, eller vært i en lignende situasjon? Anonymkode: db580...5b7
AnonymBruker Skrevet 1. november #2 Skrevet 1. november Du kan jo bare høre med forsikringen din om dette hvis det allerede er en pågående sak. Det vil jo styrke saken deres å få en ny, uavhengig rapport muligens dersom det viser seg at takstmann ikke har gjort de undersøkelsene han skal også. Takstmann er også erstatningsansvarlig, ikke bare selger. Anonymkode: ae18f...c28 4
AnonymBruker Skrevet 1. november #3 Skrevet 1. november Det kan vi gjøre. Jeg var ikke klar over at takstmann også kan stå ansvarlig for feil i rapporten, men når fagpersoner begynner å så tvil om noen har kompetanse så virker det jo som om noen påtar seg et ansvar de ikke burde hatt. Takk for tips! Håper andre slipper så mye surr etter boligkjøp. Anonymkode: db580...5b7
AnonymBruker Skrevet 1. november #4 Skrevet 1. november Hva slags feil er det snakk om? har en god del års erfaring... Også med kjøpere som skriver lange bruttolister. Ene tok til og med at han fant en edderkop i leiligheten - da tror jeg all troverdighet hos boligkjøperforsikringen forsvant. Anonymkode: 42ba4...bd3
AnonymBruker Skrevet 1. november #5 Skrevet 1. november Jeg har erfaring fra nybygg med mye feil. Mitt råd er å konsntrere seg om det som faktisk er viktig og som vil være kostbart å rette opp i selv.Det går med mye tid og krefter ved reklamasjoner, og noen mangler er ikke verdt å bruke energi på, f eks løs dørhåndtak (bare som et eksempel) Har ikke forsikringsselskap takstperson som de selv velger å sende ut og som dere bør forholde dere til? Min erfaring er at det er ganske variabel kunnskap hos takstpersoner, og noen har også en tendens til å overdrive. Er ikke helt heldig det heller. Anonymkode: e4390...b90 2
AnonymBruker Skrevet 1. november #6 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva slags feil er det snakk om? har en god del års erfaring... Også med kjøpere som skriver lange bruttolister. Ene tok til og med at han fant en edderkop i leiligheten - da tror jeg all troverdighet hos boligkjøperforsikringen forsvant. Anonymkode: 42ba4...bd3 Det alvorligste var at et rekkverk ved trappen falt ned to etasjer. Hadde barna holdt i det eller noen av oss vært nede hadde det endt fatalt. Andre feil er punkterte vinduer, et vindu som er montert feil vei, feil med drenering og lekkasje i vinduer. Våknet til en vanndam på stuegulvet. Snekkeren hadde befaring med mannen min, så akkurat hva han påpekte utover det er jeg litt usikker på, men har lurte på om de hadde pusset opp bare for å selge og dekke over egne feil. Vi har tre små barn i alderen 4 og yngre, så har ikke så mye tid til å kontrollere og gå gjennom alle mulige feil selv. Ikke har jeg kjennskap til hvordan ting skal være heller. Anonymkode: db580...5b7 2
AnonymBruker Skrevet 1. november #7 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har erfaring fra nybygg med mye feil. Mitt råd er å konsntrere seg om det som faktisk er viktig og som vil være kostbart å rette opp i selv.Det går med mye tid og krefter ved reklamasjoner, og noen mangler er ikke verdt å bruke energi på, f eks løs dørhåndtak (bare som et eksempel) Har ikke forsikringsselskap takstperson som de selv velger å sende ut og som dere bør forholde dere til? Min erfaring er at det er ganske variabel kunnskap hos takstpersoner, og noen har også en tendens til å overdrive. Er ikke helt heldig det heller. Anonymkode: e4390...b90 Det har de, men de ser bare på forhold som vi selv har bemerket. Snekkeren mente vi burde få noen til å skrive en skikkelig rapport og klage basert på den. Anonymkode: db580...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 1. november #8 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan vi gjøre. Jeg var ikke klar over at takstmann også kan stå ansvarlig for feil i rapporten, men når fagpersoner begynner å så tvil om noen har kompetanse så virker det jo som om noen påtar seg et ansvar de ikke burde hatt. Takk for tips! Håper andre slipper så mye surr etter boligkjøp. Anonymkode: db580...5b7 Dessverre finnes det dårlig takstmenn der ute, som ikke bruker rett NS heller. Da min søster skulle selge så jeg over rapporten hennes (utkastet), og jeg slakta den. Takstmann bare «okey, jeg skal rette det». Og mtp hvor lett han rettet det, til tross for at jeg ikke er takstmann selv, syns jeg vitnet om hans manglende kompetanse. Så vi hentet inn en ekstern takstmann selv. Megleren visste dessverre ikke at den takstmannen ikke fulgte rett NS. Anonymkode: ae18f...c28 1
AnonymBruker Skrevet 1. november #9 Skrevet 1. november Har også erfaring fra nybygg, men hentet inn egen takstmann og har avdekket at badet er utført feil og dermed er TG2 allerede nå etter 6 mnd. Blir spennende sak! Anonymkode: ae18f...c28
AnonymBruker Skrevet 1. november #10 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har også erfaring fra nybygg, men hentet inn egen takstmann og har avdekket at badet er utført feil og dermed er TG2 allerede nå etter 6 mnd. Blir spennende sak! Anonymkode: ae18f...c28 Håper alt blir bra for dere! Et bad i nybygg skal jo være TG1, så det bli nok vanskelig for utbygger. Hvordan kom dere i kontakt med egen takstmann? Anonymkode: db580...5b7
AnonymBruker Skrevet 1. november #11 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Håper alt blir bra for dere! Et bad i nybygg skal jo være TG1, så det bli nok vanskelig for utbygger. Hvordan kom dere i kontakt med egen takstmann? Anonymkode: db580...5b7 Jeg er megler og har derfor kontakter. Brukt god tid for å finne en grundig, dyktig takstmann som forholder seg til rett Norsk Standard, som gjør grundige undersøkelser i boligen og i informasjonen fra kommunen hos byggesaker. Anonymkode: ae18f...c28
AnonymBruker Skrevet 1. november #12 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Håper alt blir bra for dere! Et bad i nybygg skal jo være TG1, så det bli nok vanskelig for utbygger. Hvordan kom dere i kontakt med egen takstmann? Anonymkode: db580...5b7 Egt bør badet ha TG0 Anonymkode: ae18f...c28 1
AnonymBruker Skrevet 1. november #13 Skrevet 1. november Ser at norsken min ble veldig dårlig her i kveldingen, men ja, er svært opptatt av hvem jeg samarbeider med og bruker for egen bolig. Så derfor har jeg gjort gode undersøkelser før jeg fant takstmann jeg nå samarbeider med. Anonymkode: ae18f...c28
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå