AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:59 #41 Skrevet søndag kl. 12:59 Noen ganger kan dette begynne veldig smått, og derfor tenker kanskje ikke den som blir utsatt for dette heller at dette faktisk kan være feil. For eksempel hvis partner spør "skal du virkelig gå med de klærne der?" i en veldig dømmende tone. I deres egne øyne så er en sånn kommentar ment som noe "positivt" ettersom de mener at man ville sette tåpelig eller stygg ut med de klærne man går med. Anonymkode: 61e45...284 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:03 #42 Skrevet søndag kl. 20:03 Leste ikke hele tråden. Men en veldig god indikator er faktisk å se hvordan partneren reagerer når hen ikke får viljen sin eller ikke er første prioritet i stort og smått. Når du setter grenser, uansett om det gjelder noe helt uskyldig (nei, jeg er trøtt og blir ikke med på kino i kveld selv om jeg vet du har lyst å gå sammen) eller mer viktig (det var ikke greit at du brukte de siste pengene vi hadde på konto til å kjøpe xyz). Eksen min var voldelig. I etterkant er det lett å se hvor de røde flaggene dukket opp. Han tålte rett og slett ikke å bli utfordret på hvem som var sjefen. Han hadde elendig selvbilde og var mislykket i det meste han foretok seg, og da tålte han ikke å ikke få ha full råderett hjemme. Han ble spydig og snurt før det gradvis eskalerte. Først med materiell vold og skriking opp i ansiktet mitt, og til slutt med livstruende vold. Som sagt, i etterkant var det lett å skjønne at det ville ende sånn. Anonymkode: fa5ea...dae 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:14 #43 Skrevet søndag kl. 20:14 Høres ut som dårlig dynamikk mellom dere, og at du også bør tenke over din oppførsel. Min far har også "temperament", og unnskylder dårlig oppførsel med det, nesten som om det er positivt at han er "fyrrig"/livlig/ærlig. Min mor lar surhet slå gjennom både urimelig og med grunn. (Hun har bestandig en god grunn i egne øyne. ) Dynamikken mellom de to, som begge forsvarer og forklarer sin egen oppførsel, er slik at de stadig krangler og er så ubehagelig å tilbringe tid sammen med at både jeg og ungene (deres barnebarn) begrenser det å være sammen med dem. De er like skyldige i det begge to. De regulerer seg dårlig begge to, og skaper situasjonene begge to. At min mot er en sursild og neggete er på ingen måte bedre enn at han reagerer på slikt med sinne. Høres ut som dere har samme dynamikk. Hva tjener du på å bli sur istedenfor å snakke skikkelig om ting? Anonymkode: b32ca...3c5 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:23 #44 Skrevet søndag kl. 21:23 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 0.16): eller at han slo neven i vegg. Dette er gjerne faktisk det første tegnet på partnervold. Det å bli f.eks holdt igjen i en krangel. Det var det for min del. Hadde det vært eneste tegnene på mangel på impulskontroll, og han hadde tatt ansvar for handlingene sine, så finnes det unntkak. Men høres ikke sånn ut her. Du fortjener å følge deg bra i et forhold ❤️ Anonymkode: 26463...b16 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:35 #45 Skrevet tirsdag kl. 08:35 AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 21.14): Høres ut som dårlig dynamikk mellom dere, og at du også bør tenke over din oppførsel. Min far har også "temperament", og unnskylder dårlig oppførsel med det, nesten som om det er positivt at han er "fyrrig"/livlig/ærlig. Min mor lar surhet slå gjennom både urimelig og med grunn. (Hun har bestandig en god grunn i egne øyne. ) Dynamikken mellom de to, som begge forsvarer og forklarer sin egen oppførsel, er slik at de stadig krangler og er så ubehagelig å tilbringe tid sammen med at både jeg og ungene (deres barnebarn) begrenser det å være sammen med dem. De er like skyldige i det begge to. De regulerer seg dårlig begge to, og skaper situasjonene begge to. At min mot er en sursild og neggete er på ingen måte bedre enn at han reagerer på slikt med sinne. Høres ut som dere har samme dynamikk. Hva tjener du på å bli sur istedenfor å snakke skikkelig om ting? Anonymkode: b32ca...3c5 💯 Anonymkode: a9945...115 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:08 #46 Skrevet tirsdag kl. 12:08 Salamandra skrev (På 1.11.2025 den 12.24): Hvis du har vært sammen med kona i over 20 år er du en godt voksen mann. Blir du ikke flau over å ikke ha mer selvkontroll enn en 2-åring? At det er skremmende er nå en ting, men det er jo så patetisk. Hadde mista all respekten for deg, og ikke tale om at jeg hadde fått noen seksuell tenning av en mann som oppfører seg som et barn. Nei, det er sunt å få ut litt sinne i ny og ne. Hvordan klarer du å leve med deg selv når du ikke klarer å argumentere , men må ty til hersketeknikker for å få gjennom poenget ditt? Anonymkode: 431a5...a17
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:08 #47 Skrevet tirsdag kl. 12:08 AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 22.23): Dette er gjerne faktisk det første tegnet på partnervold. Det å bli f.eks holdt igjen i en krangel. Det var det for min del. Hadde det vært eneste tegnene på mangel på impulskontroll, og han hadde tatt ansvar for handlingene sine, så finnes det unntkak. Men høres ikke sånn ut her. Du fortjener å følge deg bra i et forhold ❤️ Anonymkode: 26463...b16 Det er ikke partnervold. Det er vold mot en vegg. En vegg er ikke et menneske. Anonymkode: 431a5...a17
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:10 #48 Skrevet tirsdag kl. 12:10 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 9.41): Hvorfor gjør du det hvis du har kontroll? Liker du å skremme de du er glad i? Anonymkode: 4a5f5...701 Hvorfor tror du hun ble skremt? Jeg kastet gps’en ut av vinduet, ikke i hodet hennes. Anonymkode: 431a5...a17
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:10 #49 Skrevet tirsdag kl. 13:10 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 0.38): Men hvis det var slikt, burde det ikke ha skjedd? At han allerede hadde gitt meg juling etter fem år sammen? Anonymkode: 061d8...4bc Jeg vet nesten ikke hva jeg skal skrive til deg siden jeg kjenner innlegget ditt trigger noe i meg. Jeg gikk akkurat ut av et forhold der jeg har blitt slått. Ikke vent i 8 år som jeg gjorde. Livet er for kort til å være med noen som slår. Selv om det "bare" er i veggen. Men det er ikke noe tvil om at han har et sinneproblem. Og du har ikke noe garanti for at det ikke er veggen neste gang men deg. Han har allerede kastet ting etter deg? De fleste menn er faktisk ikke voldelige. Hvorfor ikke finne en av de i stede? Hos meg tok det forresten 3 år. Før han slo. Før det var det snakk om fysiske gjenstander, skubbing. Anonymkode: b4394...31b 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:42 #50 Skrevet tirsdag kl. 14:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tror du hun ble skremt? Jeg kastet gps’en ut av vinduet, ikke i hodet hennes. Anonymkode: 431a5...a17 Det kan selvfølgelig være skremmende når noen man er tett på mangler evnen til å roe ned, til å beholde kontrollen over seg selv også når noe går dem imot, at de kaster gjenstander rundt seg for å ødelegge dem. Jeg sier ikke at neste steg er at du banker dritten ut av henne, men det viser at du ikke klarer å beherske deg når du blir sint. Det er ikke unaturlig at det kan gjøre folk engstelige for om du klarer å stoppe deg selv hvis raseriet retter seg mot personer. Det at du selv ikke forstår hvordan det kan skremme andre vitner også om at du kanskje ikke har all verdens refleksjonsevne heller. Desto skumlere at du har impulskontrollen til et trassig barn. De vokser det jo gjerne av seg også. Anonymkode: 50b49...338 3 3
Salamandra Skrevet tirsdag kl. 14:44 #51 Skrevet tirsdag kl. 14:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er sunt å få ut litt sinne i ny og ne. Hvordan klarer du å leve med deg selv når du ikke klarer å argumentere , men må ty til hersketeknikker for å få gjennom poenget ditt? Anonymkode: 431a5...a17 Å kaste ting i veggen så de blir ødelagt er ikke «sunt sinne», bare fordi vi føler en følelse gir ikke det oss rett til å oppføre oss som barn. Anklagen om «hersketeknikk» er så tåpelig at jeg gidder ikke adressere den engang. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:16 #52 Skrevet onsdag kl. 07:16 Episodene du beskriver er litt lignende ting min mann kunne gjort. Vi har vært sammen i 20 år, men han har aldri slått og jeg har ikke trodd han skulle gjøre det heller. Men han kan bli bråsint, særlig hvis han er sulten, og da kan han bli høylytt, gå etter meg, kaste noe i gulvet (ikke mot meg). Dette er episoder som er ødeleggende for forholdet og ikke noe jeg ville akseptert hvis vi ikke hadde hatt barn sammen. Dvs jeg har sagt tydelig at det ikke er greit, men til syvende og sist klarer han ikke å forandre seg. Og når vi har barn, inkludert et med spesielle behov, sitter det langt å gå fra hverandre. Anonymkode: b85b9...771
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:35 #53 Skrevet onsdag kl. 14:35 Salamandra skrev (23 timer siden): Å kaste ting i veggen så de blir ødelagt er ikke «sunt sinne», bare fordi vi føler en følelse gir ikke det oss rett til å oppføre oss som barn. Anklagen om «hersketeknikk» er så tåpelig at jeg gidder ikke adressere den engang. Typisk svar fra folk som bruker hersketeknikker Anonymkode: 431a5...a17
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:38 #54 Skrevet onsdag kl. 14:38 AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 13.08): Det er ikke partnervold. Det er vold mot en vegg. En vegg er ikke et menneske. Anonymkode: 431a5...a17 Ah, så du innrømmer at det ER vold?! Bare… vold mot en VEGG! Såklart. Den volden går jo ikke utover et menneske… Marius Borg Høiby satte jo en kniv i veggen på Frogner sugust 2024, det er jo såklart heller ikke vold, må vite! Anonymkode: 801a2...21c 3
Hjelmesett Skrevet onsdag kl. 14:47 #55 Skrevet onsdag kl. 14:47 (endret) Ikke ok å bli kastet ting etter.. Men ærlig talt folkens, folk kan jo bli forbanna og ting kan bli ødelagt uten at det kategoriseres som vold i ekteskapet/forholdet? Endret onsdag kl. 14:48 av Hjelmesett
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:49 #56 Skrevet onsdag kl. 14:49 Hjelmesett skrev (Akkurat nå): Ikke ok å bli kastet ting etter.. Men ærlig talt folkens, folk kan jo bli forbanna og ting kan bli ødelagt uten at det kategoriseres som vold i ekteskapet? Folk kan bli forbanna uten at det er vold ja! Men når ting blir ødelagt er det materiell vold! Og det ER VOLD. Anonymkode: 801a2...21c 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:52 #57 Skrevet onsdag kl. 14:52 Det er forskjell på en følelse (å være forbanna) og atferd (å knuse eller kaste ting). Å være forbanna = greit. Å utøve vold = ikke greit. Anonymkode: 801a2...21c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:59 #58 Skrevet onsdag kl. 14:59 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ah, så du innrømmer at det ER vold?! Bare… vold mot en VEGG! Såklart. Den volden går jo ikke utover et menneske… Marius Borg Høiby satte jo en kniv i veggen på Frogner sugust 2024, det er jo såklart heller ikke vold, må vite! Anonymkode: 801a2...21c På samme måte som du er voldelig mot fortauet når du går og tramper på det Anonymkode: 431a5...a17
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:01 #59 Skrevet onsdag kl. 15:01 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Folk kan bli forbanna uten at det er vold ja! Men når ting blir ødelagt er det materiell vold! Og det ER VOLD. Anonymkode: 801a2...21c Det som dere sikkert ikke tenker på, er at tendensen til å kalle alt vold vanner ut voldsbegrepet, og fører til at de som virkelig blir utsatt for vold ikke blir tatt alvorlig. Anonymkode: 431a5...a17 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:03 #60 Skrevet onsdag kl. 15:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som dere sikkert ikke tenker på, er at tendensen til å kalle alt vold vanner ut voldsbegrepet, og fører til at de som virkelig blir utsatt for vold ikke blir tatt alvorlig. Anonymkode: 431a5...a17 https://www.tromsokrisesenter.no/no/materiell-vold.html Det er ikke vi som vanner ut voldsbegrepet. Det er DU som tåkelegger det. Anonymkode: 801a2...21c 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå