AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:16 #1 Skrevet fredag kl. 23:16 Han har aldri slått meg. Aldri. Så redd jeg overreagerer altså, for etter fem år hadde dette vel skjedd hvis det var aktuelt? Innser jeg nok ser for mye krim.. Vi var sammen noen år, bodde sammen. Men flyttet fra hverandre, gjorde det slutt. Og etter kort tid fant vi tilbake igjen. Vi har opp igjennom hatt noen situasjoner som jeg synes kan være veldig ubehagelige. Vi bor ikke sammen nå. Og det som skjedde I kveld var at han mistet siste buss hjem, og jeg tilbydde meg å kjøre han hjem. Når jeg kommer frem dit vi avtaler så er han ikke der, da er han dratt for å kjøpe mat. Jeg venter i 15 min før han kommer og jeg var nok dessverre litt sur da altså, så vi diskuterte i bilen. Han påstår at han kjøpte mat til meg, men jeg tviler, ikke er jeg noe glad i den maten og hvor ofte har man lyst på burger 2330 ? Uansett, han kan ha hatt gode intensjoner men jeg var sur. Og vi diskuterer litt. Så det ender med at han kaster maten ut av vinduet i bilen mens jeg kjører. Et minutt etterpå tar han av seg selen og ber meg stanse bilen. Det gjør jeg ikke. Så han åpner døra, kaster sekk og ting ut av bilen og gjør seg klar til å hoppe ut. Jeg stanser og han fyker ut. Jeg kjører videre hjemover og døra i bilen lukket seg kjapt. Hjemme så sender jeg han melding at han ikke må komme til meg i kveld og jeg får svar tilbake at han drar hjem til seg selv, og dumt at jeg overreagerer med at jeg måtte vente litt på han, han prøvde bare å være hyggelig å kjøpe burger til meg. Han var ikke aggressiv mot meg overhode, men jeg føler han mister så kjapt kontroll og gjør dumme handlinger i impuls. Også synes jeg det er vanskelig fordi når vi prater om dette i ettertid så mener jeg han har et problem med å kontrollere sinne, mens han mener at problemet er at jeg gjør han sint. Og nå vet jeg virkelig ikke mer. Har flere lignende historier, hvor feks ting når vi bodde sammen ble knust fordi jeg ba han slappe av, eller at han slo neven i vegg. Ei gang hadde jeg ikke ryddet opp etter meg i stua så da når jeg gikk i dusjen hadde han plassert glass og brusflaske forran døra til badet. Jeg skjønte han var i et dårlig humør da og istedet for å rydde opp etter meg slik jeg burde, men jeg synes han overreagerer og han vsr også på kjøkkenet, så forsøkte jeg å snike meg opp på gjesterommet for å låse meg inn der og slippe sinne hans helt face to face. Han hørte meg så jeg kunne høre at han kom løpende etter meg, og da kasta han den tomflaska etter meg, den kom seilende. Ei annen gang ble han gabske vulgær og ubehagelig og jeg ba han dra hjem, men at jeg kunne kjøre han. Han hadde drukket, jeg var edru. Så jeg ville kjøre han hjem og ikke ha han hos meg fordo jeg synes det var litt ubehagelig. (Dette er nesten 5 år siden nå, første gang noe litt usikker ubehagelig skjedde). Men han ble så sint til slutt å satte seg bak rattet og kjørte selv. Deretter fikk jeg beskjed at han skulle nå ta livet sitt. Men det skjedde bare denne ene gangen, aldri siden. Men nå har vi i kveld da. Og dette er første gang på to år at noe slikt skjer. Vi har vært sammen igken i to år. Ingen hendelser slikt, før nå. Så han har jo blitt bedre. Og han har aldri lagt Ei hand på meg eller skadet meg. Men har jo skremt meg da hvis han står i smeller på døra hvis jeg har låst meg inne på et rom for eksempel. Anonymkode: 061d8...4bc
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:29 #2 Skrevet fredag kl. 23:29 Du låser deg inne for å skjerme deg fra kjæresten? Det er overhodet ikke normalt. Mye av det du beskriver faller under definisjoner av partnervold allerede. Aggresjon for å skremme/kontrollere. Materiell og psykisk vold. Unngåelsesatferd hos deg og tilpasninger for å unngå hans bisarre atferd. Om jeg forstår deg riktig at dere ikke bor sammen nå og det i den perioden har vært roligere, er det relativt sannsynlig at det ville eskalere om dere ble samboere igjen. Typisk starter vold i partnerrelasjoner gradvis og man får den andre til å tvile på sin virkelighetsforståelse og påta seg ansvar for helt uakseptabel oppførsel. Det høres for meg ut som dere er der allerede. Anonymkode: 4a5f5...701 7 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:33 #3 Skrevet fredag kl. 23:33 Volden starter som regel med at mannen er sjalu pga han er veldig usikker på seg selv og lider av dyp depresjon (som gjerne ikke ses utenfra) Anonymkode: e50f0...919 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:33 #4 Skrevet fredag kl. 23:33 Er han sjalu? Anonymkode: e50f0...919 2 1
mamanodrama Skrevet fredag kl. 23:36 #5 Skrevet fredag kl. 23:36 Å slå i vegg, få deg til å føle deg redd og usikker osv er også vold. En dag er det veggen, den neste er det deg. Som oftest bare et spørsmål om tid. www.dinutvei.no 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:37 #6 Skrevet fredag kl. 23:37 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er han sjalu? Anonymkode: e50f0...919 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Volden starter som regel med at mannen er sjalu pga han er veldig usikker på seg selv og lider av dyp depresjon (som gjerne ikke ses utenfra) Anonymkode: e50f0...919 Nei, ikke noe spesielt. Han er ikke noe spesielt sjalu eller at det har vært et tema i større grad. Jeg har en kamerat som han har fleipet med og tror han kanskje er litt småsjalu på før, men det er jo normalt. Eller ingenting. Anonymkode: 061d8...4bc
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:38 #7 Skrevet fredag kl. 23:38 mamanodrama skrev (1 minutt siden): Å slå i vegg, få deg til å føle deg redd og usikker osv er også vold. En dag er det veggen, den neste er det deg. Som oftest bare et spørsmål om tid. www.dinutvei.no Men hvis det var slikt, burde det ikke ha skjedd? At han allerede hadde gitt meg juling etter fem år sammen? Anonymkode: 061d8...4bc
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:42 #8 Skrevet fredag kl. 23:42 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvis det var slikt, burde det ikke ha skjedd? At han allerede hadde gitt meg juling etter fem år sammen? Anonymkode: 061d8...4bc Det er ikke slik at det må eskalere til full fysisk vold. Ofte gjør det det. Tiden kan også variere veldig. Det du opplever, høres som sagt allerede ut som partnervold. Anonymkode: 4a5f5...701 4 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:53 #9 Skrevet fredag kl. 23:53 Dette er jo vold ts. Han bruker vold mot gjenstander for å gjøre deg utrygg, han har ett aggresjonsproblem. Kanskje du er veldig heldig og han rører deg aldri (men han fucker opp psyken din og DET gjør stor skade det også) eller kanskje han brått en dag går fra å aldri ha rørt deg til å grisebanke deg. Tenk deg om ts! Anonymkode: 885f3...5fd 3 1
Regndrops Skrevet lørdag kl. 00:00 #10 Skrevet lørdag kl. 00:00 (endret) Han kastet en tomflaske etter deg. Det kan kategoriseres som partnervold sammen med mye av det andre du beskriver. Du er redd han når han blir sinna og det er et tegn at du burde revurdere forholdet ditt med han. Det kan jo eskalerer til partnervold etterhvert. At han har oppført seg fint en god stund hjelper ikke når han ikke tåler at du er sur. Å ha følelser er jo normalt, men da skal det være sunne følelser og bli sur fordi han ikke var der da du kom og du måtte vente på han kan alle bli. Særlig når det klokka begynner å nærme seg midnatt. Jeg tenkte jeg må bare skrive det siste der så du forstår det er sunt å bli sur eller irritert under sånne omstendigheter. Å kaste maten og ting ut av vinduet og nesten selv hoppe ut av bil i fart er ikke en sunn måte å vise følelser på. Endret lørdag kl. 00:03 av Regndrops 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:03 #11 Skrevet lørdag kl. 00:03 Høres ut som at du allerede blir utsatt for partnervold. Partnervold behøver på ingen måte å inneholde fysiske slag mot kropp. Partnervold har en tendens til å eskalere, dvs bli mer hyppig og øke alvorlighetsgraden. Ingen kan si at han garantert vil begynne å slå, men det er uansett ikke spesielt interessant all den tid han alt er voldelig. Og hvorfor skal du være sammen med en mann som gjør disse tingene når du kan finne en som ikke oppfører seg slik? Anonymkode: 53415...fde 4 1
mamanodrama Skrevet lørdag kl. 00:06 #12 Skrevet lørdag kl. 00:06 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men hvis det var slikt, burde det ikke ha skjedd? At han allerede hadde gitt meg juling etter fem år sammen? Anonymkode: 061d8...4bc Nei. Psykisk vold er også vold og ofte enda mer skadelig på lang sikt. "Han gjør sånn og sånn, men han slår ikke"-tankene er mer enn nok til å komme seg vekk. Takk deg selv og høyere makter for at dere ikke bor sammen og ikke har barn sammen. Klapp igjen døra og aldri se deg tilbake. 1
mamanodrama Skrevet lørdag kl. 00:08 #13 Skrevet lørdag kl. 00:08 Forresten, så er det fysisk vold hvis han kaster ting mot deg/på deg også. Terskelen er brutt for lenge siden.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:27 #14 Skrevet lørdag kl. 00:27 Jeg tenker vel at hvorvidt dette bør betegnes som vold eller ei er underordnet i spørsmålet om hvordan det bør håndteres. Nå er jeg mann og betydelig større og fysisk sterkere enn kona, men det du skisserer at denne fyren holder på med er altså så milevis forbi akseptabel atferd. Jeg skjønner ikke at du vurderer annet enn å bryte av. Han kaster mat ut av bilvinduet, deretter tar han av beltet og åpner døren i fart før han kaster ut andre gjenstander og gjør seg klar til å hoppe ut av en bil i fart. Det alene er helt koko atferd fra et voksent menneske, promille eller ei. Etterpå mener han også at det var du som oppførte deg ugreit her, fremfor å legge seg paddeflat. Og dette er altså bare siste i rekken av uakseptable hendelser: Slått i veggen. Knust ting i sinne. Kastet flasker etter deg mens han løper etter deg. Fått deg til å føle at du må barrikadere deg. Kjørt i fylla. Truet med å ta eget liv. Så mener han at problemet ligger i at du «gjør ham sint», heller enn at han har et mønster der han hverken klarer å styre seg selv verbalt eller fysisk. Jeg tror dessverre, TS, at du litt etter litt har mistet målestokken for hva som er akseptabel atferd. Gradvis har grense etter grense blitt pushet litt lengre. Du låser deg inne på rom for å unngå ham når han blir oppfarende. Det er ikke sånt man gjør i vanlige forhold. Snap out of it, som det heter. Løp. Anonymkode: 50b49...338 3 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:48 #15 Skrevet lørdag kl. 00:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis det var slikt, burde det ikke ha skjedd? At han allerede hadde gitt meg juling etter fem år sammen? Anonymkode: 061d8...4bc Trolleri trollera Anonymkode: f82f4...570
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:01 #16 Skrevet lørdag kl. 02:01 Fyren er klin kokos, kom deg vekk! Anonymkode: 56bc9...d6e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:06 #17 Skrevet lørdag kl. 08:06 Jeg har kastet en gps (som ikke virket skikkelig) ut av bilvinduet, smelt med dører, og sparket vegger og puter hjemme. Har vært sammen med kona i 20 år, og har aldri vært i nærheten av å røre henne. Jeg er klar over at jeg har temperament, men så lenge jeg har kontrollen jeg har (har aldri ødelagt noe kostbart), er det noe hun kan leve med. Anonymkode: 431a5...a17
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:13 #18 Skrevet lørdag kl. 08:13 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har kastet en gps (som ikke virket skikkelig) ut av bilvinduet, smelt med dører, og sparket vegger og puter hjemme. Har vært sammen med kona i 20 år, og har aldri vært i nærheten av å røre henne. Jeg er klar over at jeg har temperament, men så lenge jeg har kontrollen jeg har (har aldri ødelagt noe kostbart), er det noe hun kan leve med. Anonymkode: 431a5...a17 Du vet… de aller, aller fleste voldsutøvere benekter for at de er voldsutøvere. Det gjør dem ikke noe mindre voldsutøvere av at de nekter for det. Anonymkode: 801a2...21c 3 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:27 #19 Skrevet lørdag kl. 08:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har kastet en gps (som ikke virket skikkelig) ut av bilvinduet, smelt med dører, og sparket vegger og puter hjemme. Har vært sammen med kona i 20 år, og har aldri vært i nærheten av å røre henne. Jeg er klar over at jeg har temperament, men så lenge jeg har kontrollen jeg har (har aldri ødelagt noe kostbart), er det noe hun kan leve med. Anonymkode: 431a5...a17 Du bør jobbe med deg selv og ikke bare tenke «du er en ned temperament». Reaksjonsmønstre kan endres. Anonymkode: fd92b...0dc 1
Strigiformes Skrevet lørdag kl. 08:35 #20 Skrevet lørdag kl. 08:35 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han har aldri slått meg. Aldri. Så redd jeg overreagerer altså, for etter fem år hadde dette vel skjedd hvis det var aktuelt? Innser jeg nok ser for mye krim.. Vi var sammen noen år, bodde sammen. Men flyttet fra hverandre, gjorde det slutt. Og etter kort tid fant vi tilbake igjen. Vi har opp igjennom hatt noen situasjoner som jeg synes kan være veldig ubehagelige. Vi bor ikke sammen nå. Og det som skjedde I kveld var at han mistet siste buss hjem, og jeg tilbydde meg å kjøre han hjem. Når jeg kommer frem dit vi avtaler så er han ikke der, da er han dratt for å kjøpe mat. Jeg venter i 15 min før han kommer og jeg var nok dessverre litt sur da altså, så vi diskuterte i bilen. Han påstår at han kjøpte mat til meg, men jeg tviler, ikke er jeg noe glad i den maten og hvor ofte har man lyst på burger 2330 ? Uansett, han kan ha hatt gode intensjoner men jeg var sur. Og vi diskuterer litt. Så det ender med at han kaster maten ut av vinduet i bilen mens jeg kjører. Et minutt etterpå tar han av seg selen og ber meg stanse bilen. Det gjør jeg ikke. Så han åpner døra, kaster sekk og ting ut av bilen og gjør seg klar til å hoppe ut. Jeg stanser og han fyker ut. Jeg kjører videre hjemover og døra i bilen lukket seg kjapt. Hjemme så sender jeg han melding at han ikke må komme til meg i kveld og jeg får svar tilbake at han drar hjem til seg selv, og dumt at jeg overreagerer med at jeg måtte vente litt på han, han prøvde bare å være hyggelig å kjøpe burger til meg. Han var ikke aggressiv mot meg overhode, men jeg føler han mister så kjapt kontroll og gjør dumme handlinger i impuls. Også synes jeg det er vanskelig fordi når vi prater om dette i ettertid så mener jeg han har et problem med å kontrollere sinne, mens han mener at problemet er at jeg gjør han sint. Og nå vet jeg virkelig ikke mer. Har flere lignende historier, hvor feks ting når vi bodde sammen ble knust fordi jeg ba han slappe av, eller at han slo neven i vegg. Ei gang hadde jeg ikke ryddet opp etter meg i stua så da når jeg gikk i dusjen hadde han plassert glass og brusflaske forran døra til badet. Jeg skjønte han var i et dårlig humør da og istedet for å rydde opp etter meg slik jeg burde, men jeg synes han overreagerer og han vsr også på kjøkkenet, så forsøkte jeg å snike meg opp på gjesterommet for å låse meg inn der og slippe sinne hans helt face to face. Han hørte meg så jeg kunne høre at han kom løpende etter meg, og da kasta han den tomflaska etter meg, den kom seilende. Ei annen gang ble han gabske vulgær og ubehagelig og jeg ba han dra hjem, men at jeg kunne kjøre han. Han hadde drukket, jeg var edru. Så jeg ville kjøre han hjem og ikke ha han hos meg fordo jeg synes det var litt ubehagelig. (Dette er nesten 5 år siden nå, første gang noe litt usikker ubehagelig skjedde). Men han ble så sint til slutt å satte seg bak rattet og kjørte selv. Deretter fikk jeg beskjed at han skulle nå ta livet sitt. Men det skjedde bare denne ene gangen, aldri siden. Men nå har vi i kveld da. Og dette er første gang på to år at noe slikt skjer. Vi har vært sammen igken i to år. Ingen hendelser slikt, før nå. Så han har jo blitt bedre. Og han har aldri lagt Ei hand på meg eller skadet meg. Men har jo skremt meg da hvis han står i smeller på døra hvis jeg har låst meg inne på et rom for eksempel. Anonymkode: 061d8...4bc Dette er vold. Du blir utsatt for: Materiell vold: knuse gjenstander og slå knyttneve i veggen. Gaslighting: Han kaster maten ut av vinduet. At du må flykte fra kjæresten din betyr at han har mye aggresjon i seg. Det er vold. Ikke gjør det slutt i samme rom som han her. Han er uberegnelig, aggressiv og impulsiv. Det er en farlig kombinasjon. Du fortjener å føle deg trygg, elsket, føle at du blir ivaretatt og verdsatt ❤️ Endret lørdag kl. 08:35 av Strigiformes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå