Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I følge dem var jeg 12 uker på vei da jeg var på tidlig ul. Jeg vet jo nøyaktig hvilken uke frøet ble unnfanget. Det var nemlig på en ferieuke vi var på uken før han skulle jobbe offshore 4 uker. Ved deres beregning ville det betydd at unnfangelsen skjedde to uker etter vi kom hjem fra ferie, altså midt i offshore perioden hans🙈 Det er greit de kan beregne feil altså, men dette var litt krise fordi det da kan virke for ham at jeg har vært utro. Jeg sa til dem at dette må være feil, men de var skråsikre. I tillegg syns de fosteret hadde litt for lav vekt🤯 Så får derfor tettere oppfølgning og også etter neste ul ‘i uke 20’ så holder de på opprinnelig estimert termindato.

Hvorfor kan de ikke bare innrømme at de beregnet feil?! Dette vil jo bety at baby med stor sannsynlighet blir født 2-3 uker FØR deres beregna termindato..

Andre som har opplevd at estimert termindato har vært feil på flere uker?

Anonymkode: c07cd...705

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Med min yngste hadde jeg termin i følge mens 30. september. Ultralyd satte terminen til 15. oktober. Det ville si at ved overtid hadde vi vel omtrent vært i november. Jeg fikk ikke noe gehør for det i det hele tatt, selv om jeg påpekte at da hadde jeg testa positivt nesten før spermen møtte egget. 

Jeg gikk i fødsel 14. oktober. Han hadde det ikke så bra da han kom ut. Scoret lavt på apgar. Morkaka fungerte dårlig og han hadde helt tydelig tæret på egne fettreserver. Han hadde ikke noe talg på kroppen. Veide bare litt over 2,5 kg. 

Det er helt normalt at menstermin og ul-termin er ulike. Ul er jo målt opp mot et gjennomsnitt og det vil alltid være noen på både pluss- og minussida. Men det er utrolig frustrerende at det ikke tas med i beregninga i det hele tatt at man vet når unnfangelsen skjedde. 

Anonymkode: 34a86...10d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil det si at du mener du er 2 uker lengre på veg enn termindato du har fått?

Da er det jo bra med ekstra oppfølgeren med tanke på vekt?

Anonymkode: 198ea...219

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ifølge mine beregninger var termin 12.april. Ordinær UL satte den til 1.mai. Både jeg og mannen reagerte på hvor slurvete JM tok målinger på ultralyden og ba om ny, men det fikk vi ikke. Prøvde å forklare at vi visste nøyaktig dato for unnfangelse. Gikk til privat UL og fikk termin 11.april. Tok alt dette til fastlegen og eneste respons var: "øh, ja, nei, vi følger jo med. Går sikkert bra." Jeg fikk så hetta at jeg tok vannet på meg selv på termindato. 

Anonymkode: c9725...9b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos en jordmor som insisterte på en termin som var ti dager feil. Leger som fulgte opp senere bare lo av det og endret dato, da.

Jeg ble gravid ved IVF og er lesbisk. Det er absolutt null mulighet for at befruktning skjedde på noe annet tidspunkt enn det de så i mikroskopet. 

Anonymkode: 9893f...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Åjada, jeg er født nesten fire uker over termin, fordi de nektet å sette i gang før de mente det var 14 dager over. Veide over 4,5 kg, og det kunne fort gått galt. 

Anonymkode: e6c35...cab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var hos en jordmor som insisterte på en termin som var ti dager feil. Leger som fulgte opp senere bare lo av det og endret dato, da.

Jeg ble gravid ved IVF og er lesbisk. Det er absolutt null mulighet for at befruktning skjedde på noe annet tidspunkt enn det de så i mikroskopet. 

Anonymkode: 9893f...cc7

Min IVF dato ble endret av sykehuset. Han kom fire uker for tidlig da, prematur, nesten 4 kg. 

Anonymkode: 1b613...838

AnonymBruker
Skrevet

Ja, på meg bommet de med tolv dager. Etter fødselen gikk jeg inn og regnet, da barnelegen sa hen var født til termin. På papirene var vi 12 dager på overtid.

Jeg skulle egentlig bli igangsatt tidligere, men legene nektet - hadde det skjedd ville hen vært prematur. 

Anonymkode: 2986c...adc

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er krise fordi han tror du har vært utro så har du valgt en dust til far til dine barn.. 

Anonymkode: 0ad4d...f14

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I følge dem var jeg 12 uker på vei da jeg var på tidlig ul. Jeg vet jo nøyaktig hvilken uke frøet ble unnfanget. Det var nemlig på en ferieuke vi var på uken før han skulle jobbe offshore 4 uker. Ved deres beregning ville det betydd at unnfangelsen skjedde to uker etter vi kom hjem fra ferie, altså midt i offshore perioden hans🙈 Det er greit de kan beregne feil altså, men dette var litt krise fordi det da kan virke for ham at jeg har vært utro. Jeg sa til dem at dette må være feil, men de var skråsikre. I tillegg syns de fosteret hadde litt for lav vekt🤯 Så får derfor tettere oppfølgning og også etter neste ul ‘i uke 20’ så holder de på opprinnelig estimert termindato.

Hvorfor kan de ikke bare innrømme at de beregnet feil?! Dette vil jo bety at baby med stor sannsynlighet blir født 2-3 uker FØR deres beregna termindato..

Andre som har opplevd at estimert termindato har vært feil på flere uker?

Anonymkode: c07cd...705

Hvor langt er du på vei nå?

Anonymkode: 02e1a...df4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de mener foster har lav vekt så er jo den vekten enda lavere hvis foster er to uker eldre enn hva de har tenkt. Så det der ville jeg vært litt bekymret. 

Har mannen din nevnt at han tror du har vært utro? Menn flest driver ikke å regner på termin slik tror jeg. Tar han det opp får du får si at du gjerne lar han ta farskapstest om han ønsker det for du har ikke noe å skjule. 

Anonymkode: 02e1a...df4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til det her påstod de flrst termin nov 2004, så flyttet de til januar 2005 og så mars. Da hylte vi ut og sa at da kunne jeg jo ikke vært gravid da positiv test viste. Vi sa at etter vår beregning skulle termin vare i januar februar skifte.  Ble ikke hørt. Etter mye og og menn ble jeg haste innlagt på annet sykehus da i mars. Da hadde det sykehuset som hadde oppfølging stoppet fødselen 1 gang pga de sa det var fortidlig. Der jeg nå ble innlagt ble fødsel satt i gang med en gang. Ikke noe fostervann , barnet hadde begynt å gå ned i vekt, pustet ikke da de endelig fikk barnet ut. Ble avgjort å ta en del prøver og viste seg at jeg hadde gått over 4 uker etter termin.  Muligens mer. Som legen sa dette var i grevens tid dere kunne død begge 2.

Så når jeg skulle ha nr 2 nektet jeg å gå på det sykehuset jeg tilhørte så kjørte da heler over 1 time ekstra å følte jeg ble ivaretatt. 

Anonymkode: dcb0b...d98

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner til det her påstod de flrst termin nov 2004, så flyttet de til januar 2005 og så mars. Da hylte vi ut og sa at da kunne jeg jo ikke vært gravid da positiv test viste. Vi sa at etter vår beregning skulle termin vare i januar februar skifte.  Ble ikke hørt. Etter mye og og menn ble jeg haste innlagt på annet sykehus da i mars. Da hadde det sykehuset som hadde oppfølging stoppet fødselen 1 gang pga de sa det var fortidlig. Der jeg nå ble innlagt ble fødsel satt i gang med en gang. Ikke noe fostervann , barnet hadde begynt å gå ned i vekt, pustet ikke da de endelig fikk barnet ut. Ble avgjort å ta en del prøver og viste seg at jeg hadde gått over 4 uker etter termin.  Muligens mer. Som legen sa dette var i grevens tid dere kunne død begge 2.

Så når jeg skulle ha nr 2 nektet jeg å gå på det sykehuset jeg tilhørte så kjørte da heler over 1 time ekstra å følte jeg ble ivaretatt. 

Anonymkode: dcb0b...d98

Å flytte termin 4 måneder er noe ekstremt da 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Ja, termin ble flyttet frem og tilbake flere ganger. Hun ble unnfanget ved ivf, så vi visste jo når termin skulle være. Likevel satte de termin til 7 dager før, forklaringen var at de ikke forholder seg til den kalkulerte terminen, men størrelsen på baby når de måler. Det er retningslinjene de skal følge. Fosteret vokser ikke jevnt og trutt hele tiden, det kan henge litt etter før det plutselig gjør et byks. Eller gjøre et byks litt tidligere enn det som er normalt. Er man uheldig blir fosteret målt rett før eller etter et byks, og man kan få avvik på termin på flere uker ene eller andre veien. Mitt foster hang etter i starten, for så å ligge foran. Termin ble til slutt satt 7 dager "for tidlig". Da hun kom 10 dager over tida (3 dager ihht unnfangelse) var hun overmoden.

Istedet for å tenke at det skal henge sammen med dato for unnfangelse bør du tenke at det henger sammen med fosterets utvikling.

Anonymkode: 27b79...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en gjennomsnittsdato. At barnet er født til termin betyr at det blir født mellom uke 37 og 42. Vanligvis. Noen blir født før, og noen etter. 

Systemet som brukes i norge måler barnets størrelse for å fastsette termin. Er menstermin og ul-termin veldig forskjellige, så vil de følge opp dette. Et par uker til eller fra har ingenting å si. Har du komplikasjoner som svangerskapsdiabetes, placenta previa, høyt blodtrykk eller annet vil de gi deg ekstra oppfølging uansett. Så er du frisk og rask vil nok ting gå bra. Og komplikasjoner kan skje uansett. Det er jo derfor man har høy beredskap ved fødsler i Norge. Det kan også ta tid før selve befruktningen skjer. Det skjer ikke nødvendigvis samme dag som dere har hatt sex. Ta et googlesøk og les om det, så kan du snakke med din mann om dette. 

Anonymkode: 37148...cbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...