Gå til innhold

Det med å ikke klare å gå ned i vekt om man spiser for lite…?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg det? Si at jeg trenger 1700 på vedlikehold. Også spiser jeg 1300kcal daglig, da har jeg ok underskudd til å kunne gå ned litt hver uke. 
Hvorfor er det mange som sier «du må spise mer, du går ikke ned om du spiser så lite». Jeg går hvertfall ikke ned om jeg spiser mer. Hva menes med slike utsagn? Spiser forresten nok proteiner og fett og sunne karbohydrater til hvert måltid. 

Anonymkode: 76e5e...a1d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også ned i vekt om jeg spiser lite.

De som legger på seg av å spise lite bør det virkelig forskes på, for de har en kroppsmetabolisme som vil løse alle u-lands sultproblemer. 

Anonymkode: 29f14...8c6

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det én ting jeg har lært etter å ha gått ned i vekt, så er det at folk liker å kommentere at man spiser for lite, må spise mer, er blitt for tynn, må legge på seg osv. 

Gjør det som er riktig for deg! Og som du sier, du får i deg nok proteiner, fett og karbohydrater. Så lenge kroppen fungerer og ikke blir syk, så tenker jeg at du gjør det du kjenner fungerer for deg! 

Anonymkode: a19dd...26a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må være et medisinsk mirakel jeg da, min far døde, jeg la meg ned og spiste ingenting på 3 dager omtrent, gikk ned mange kilo. Men jeg burde vel heller gått opp da :ironi:

Anonymkode: 91aca...ed4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på når på dagen man spiser også. Kan godt spise en solid frokost, lunsj eller middag, bare den ikke blir for sen. Men ikke så mye på kvelden. Det er kveldsmaten og snacks på sofaen om kvelden jeg legger på meg av. Hvis man legger seg uten å ha spist på noen timer, så er det veldig bra for å holde vekten nede.

Anonymkode: cc5c1...9fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på når på dagen man spiser også. Kan godt spise en solid frokost, lunsj eller middag, bare den ikke blir for sen. Men ikke så mye på kvelden. Det er kveldsmaten og snacks på sofaen om kvelden jeg legger på meg av. Hvis man legger seg uten å ha spist på noen timer, så er det veldig bra for å holde vekten nede.

Anonymkode: cc5c1...9fb

Du må forstå at det er totalen som har noe å si. 

Selv legger jeg kun på meg av det jeg spiser mellom 1630 og 1730! Ellers kan jeg spise aaaakkurat så mye jeg vil :):):):):):):)

Anonymkode: d058b...cb2

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å spise lite, men ikke gå ned i vekt pga. hormoner? 

Anonymkode: 7c4a0...32a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe litt rare greier med den kroppen altså… jeg spiste 1800 kalorier og gikk ned 14 kg på 3 måneder, så spiste jeg 11-1400 kalorier og da satt vekta bom fast i mange uker (og jeg telte nøye altså). Så spiste jeg litt mer (kanskje 2000 kalorier) et par dager før jeg gikk ned på ca 1400 kalorier igjen, da forsvant en  kilo til. Og nå har jeg spist ganske lite de siste 14 dagene pga stress etter at huset mitt brant ned, samtidig som kroppen har vært i full beredskap og mye høy puls, og nå har jeg rast ned 4 kg til. 

Anonymkode: b3403...479

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er noe litt rare greier med den kroppen altså… jeg spiste 1800 kalorier og gikk ned 14 kg på 3 måneder, så spiste jeg 11-1400 kalorier og da satt vekta bom fast i mange uker (og jeg telte nøye altså). Så spiste jeg litt mer (kanskje 2000 kalorier) et par dager før jeg gikk ned på ca 1400 kalorier igjen, da forsvant en  kilo til. Og nå har jeg spist ganske lite de siste 14 dagene pga stress etter at huset mitt brant ned, samtidig som kroppen har vært i full beredskap og mye høy puls, og nå har jeg rast ned 4 kg til. 

det der er faktisk helt normalt etter å ha gått ned mye over tid så står det stille. jeg er ikke noe god på å forklare det men hvis man ser på 16uker helvete så forklares det bedre 

Anonymkode: aa89e...616

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er slike ting jeg bare ikke forstår hvordan fungerer i praksis? Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Må være et medisinsk mirakel jeg da, min far døde, jeg la meg ned og spiste ingenting på 3 dager omtrent, gikk ned mange kilo. Men jeg burde vel heller gått opp da :ironi:

Du mister ikke fett på 3 dager. Du gikk ned vann, avføring og mageinnhold. Just saying. Det å miste fett og muskler tar mye lengre enn som så. 

Men ja, ligger du i kaloriunderskudd så går du ned i vekt. 
Du kan miste fett og muskler, men vekten står stille på grunn av væskeinnholdet i kroppen på grunn av saltinnhold, hormoner og stress for eksempel. En forenklet og fordummet-forklaring der altså, det er ganske kompleks. 

Kroppen holder ikke igjen fett hvis du spiser i underskudd på grunn av idiot forklaringen om at du sulter kroppen din og er i "starvation mode". Den fyller kroppen med væske som gjør at du ser mer oppblåst ut og vekten står stille. Men kroppen holder ikke på overflod av væske i evig tid. Holder du underskuddet så vil kroppen slippe opp og du går ned. 

Anonymkode: 45b4c...c53

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mister ikke fett på 3 dager. Du gikk ned vann, avføring og mageinnhold. Just saying. Det å miste fett og muskler tar mye lengre enn som så. 

Men ja, ligger du i kaloriunderskudd så går du ned i vekt. 
Du kan miste fett og muskler, men vekten står stille på grunn av væskeinnholdet i kroppen på grunn av saltinnhold, hormoner og stress for eksempel. En forenklet og fordummet-forklaring der altså, det er ganske kompleks. 

Kroppen holder ikke igjen fett hvis du spiser i underskudd på grunn av idiot forklaringen om at du sulter kroppen din og er i "starvation mode". Den fyller kroppen med væske som gjør at du ser mer oppblåst ut og vekten står stille. Men kroppen holder ikke på overflod av væske i evig tid. Holder du underskuddet så vil kroppen slippe opp og du går ned. 

Just saying, det vet du ikke en dritt om. 

AnonymBruker
Skrevet

Ligger du i kaloriunderskudd over tid, så går du ned. Det er fysisk umulig å ikke gå ned om du faktisk ligger i et underskudd over tid.

Anonymkode: f68a8...f65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er basic vitenskap. Du skal ligge 7000 kalorier i underskudd for å gå ned ett kg fett. Du spiser jo ikke 21 000 kalorier iløpet av 3 dager til vanlig.

Anonymkode: 9d8bc...3d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det AB over skrev, ingen vits for meg å skrive det samme. Det er ikke fysisk mulig å gå ned fett eller muskler på tre dager.  

• Liker 4
Skrevet

Ved vektnedgang er det ikke unormalt å ligge på et underskudd på ca.500kcal. Men det er viktig å justere dette ettersom man går ned i vekt, da mindre vekt bruker mindre energi. Metabolsk tilpasning kan bremse forbrenningen og gjøre den "rotete", men ikke stoppe den. 

Sidenote; Antatt energibehov er beregnet ut i fra hva en gjennomsnittlig mann trenger. Kcal er derfor noe misvisende for kvinner. "Det sies" at man burde ta høyde for en økning på ca 10% mer kcal enn det regnes ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En gang jeg var syk gikk jeg ned 10 kg på 7 dager.

Det er stort sett vann.

Anonymkode: 2b3b4...1d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler aldri på selvrapportert kaloritelling. Teller du absolutt alt, hver eneste dag? For å få et nøyaktig estimat må du telle hver dag i én måned og dele på 30/31. 

Jeg har syndet selv, altså. Skrev en tråd her for en stund tilbake. "Hvorfor går jeg ikke ned i vekt"? Jeg trodde jeg spiste 1500 kcal hver dag. Og jeg er aktiv og trener 4 ganger i uken FYI. Men joda, jeg hadde jo spist noen munnfuller her og der som jeg strategisk utelot, på besøk spiste jeg litt av det som ble servert, logget det, men underrapporterte massivt. 

Først da jeg kjørte denne strategien gikk jeg ned i vekt: har kontroll på hva jeg selv lager, men telte alle middager (én rett) hos familie, venner eller som 1000 kcal. Med dessert og litt vin (selv om jeg bare spiste halvparten av desseerten) så logget jeg 1500 kcal på måltidet. Jeg overrapporterte trolig noen ganger, men kanskje ikke. Google hva restaurantmat faktisk inneholder. 

Man må ikke lure seg selv her. (selv om jeg skjønner at det er lett å gjøre det, jeg gjorde det lenge selv)

Anonymkode: 53eed...400

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg stoler aldri på selvrapportert kaloritelling. Teller du absolutt alt, hver eneste dag? For å få et nøyaktig estimat må du telle hver dag i én måned og dele på 30/31. 

Jeg har syndet selv, altså. Skrev en tråd her for en stund tilbake. "Hvorfor går jeg ikke ned i vekt"? Jeg trodde jeg spiste 1500 kcal hver dag. Og jeg er aktiv og trener 4 ganger i uken FYI. Men joda, jeg hadde jo spist noen munnfuller her og der som jeg strategisk utelot, på besøk spiste jeg litt av det som ble servert, logget det, men underrapporterte massivt. 

Først da jeg kjørte denne strategien gikk jeg ned i vekt: har kontroll på hva jeg selv lager, men telte alle middager (én rett) hos familie, venner eller som 1000 kcal. Med dessert og litt vin (selv om jeg bare spiste halvparten av desseerten) så logget jeg 1500 kcal på måltidet. Jeg overrapporterte trolig noen ganger, men kanskje ikke. Google hva restaurantmat faktisk inneholder. 

Man må ikke lure seg selv her. (selv om jeg skjønner at det er lett å gjøre det, jeg gjorde det lenge selv)

Anonymkode: 53eed...400

Jeg går ned i vekt jeg, har gått ned over 15kg. Så er ikke det at jeg ikke gjør rett eller noe der som er problemet. Problemet er hva folk sier. At folk mener at man ikke kan gå ned i vekt om man spiser for lite. Vil bare hør teorien og gjerne litt forskning rundt dette. Jeg vet hva jeg får i meg daglig, så nei, er bare teori og praksis folk skriver om jeg ikke forstår. Ts

AnonymBruker
Skrevet
Primkjerne skrev (1 time siden):

Men det er viktig å justere dette ettersom man går ned i vekt, da mindre vekt bruker mindre energi

Nettopp. Så si at man før spiste 2500 kcal om dagen. Spiser man 500kcal mindre så går man ned en stund. Men når man til slutt ikke forbrenner mer enn 2000 om dagen, så bør man spise 1500 kcal for å fortsette å gå ned. Så hvor ender dette når man kommer inn under lav normal bmi? Må jo bli lite igjen å ta av? Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...