AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:45 #41 Skrevet fredag kl. 20:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det kan bli i overkant mange «mini-ledere», for eksempel har vi en haug av teamledere der jeg jobber. Jeg tror de er mest ansatt for å avlaste ledere, siden det å være leder er blitt så kompleks at de som er ekte ledere alltid må være på kurs, samlinger og møter som gjør at noen andre må ta seg av den faglige og stedlige ledelsen (altså teamleder). Anonymkode: 57688...4a4 Signerer denne. De fikk en ny enhetsleder på avdelingen ved siden av oss. De har kun 7 ansatte, men den nye enhetslederen er aldri i drift, og er inne på hovedkontoret på møtevirksomhet 2-3 dager i uka. Det går dårligere enn noen gang med den avdelingen, for å si det slik.. Anonymkode: c368a...bcf 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:55 #42 Skrevet fredag kl. 20:55 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kommunikasjonsrådgiver. Vi har en kommunikasjonsrådgiver jeg kun har sett bilde av og hørt navnet på. Vedkommende har ikke kommunisert noe som helst de siste 15 årene, og jeg aner virkelig ikke hva vedkommende egentlig har gjort i stillingen sin. Hjemmesiden til kommunen er utdatert, de sakene som blir frontet/kommunisert kommer fra andre ansatte, og kommunikasjonsrådgiveren er en av de mest anonyme i kommunen. Både andre ansatte og folket i kommunen oppfordres til å legge inn arrangementer og ting som skjer i kommunen, selv. Stillingen i seg selv er nok ikke unyttig, men kommunen har tydeligvis ansatt på bekjentskap heller enn kompetanse og personlig egnethet. Anonymkode: 3c3ab...3e5 Dette jeg skulle si. Ikke måte på hvor mange kommunikasjonsrådgivere man skal ha heller… ikke at jeg mener stillingen er unødvendig, men antallet…og måten de skal vøre involvert i ALT for å forsvare å være så mange? Helt unødvendig. Skikkelig. Anonymkode: 8f9d0...272 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:59 #43 Skrevet fredag kl. 20:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt nysgjerrig fra dere som jobber i staten/det offentlige om dere har sett slike stillinger. Anonymkode: 93327...77c Jeg jobber i kommunen, på rådhuset. Det er skremmende mye jobber som enten er bare 100% bullshit eller tett mot det. Vi har ansatte som går rundt og ommøblerer. En fagrådgiver hadde ikke noe å gjøre og gikk og fikset kaffemaskiner. Vi har hele avdelinger som lager planer, handlingsveiledere o.l som egentlig består av å kopiere planer fra staten, skrive dem litt om og sette kommunens stempel på det. Noen ganger lager vi vår egne, men da har vi som oftest noe fra KS eller en annen kommune vi kan kopiere. De fleste av disse planene legges i en skuff og sees aldri igjen fordi ingen kan egentlig følge dem. Noen klarer med en alvorlig mine å legge frem norsk lov som en ny rutine i kommunen, uten å endre noe (kan jo ikke endre det for det ville jo være å bryte loven). Vi fikk en pinlig sak når en politisk representant spurte i kommunestyret hvorfor noen hadde kopiert loven og satt det inn i kommunens mal og lagt det frem til politikerne som om de kunne la være å vedta det eller endre det … Vi har avdeling hvor de sitter og legger puslespill i arbeidstiden. Hvor morgenkaffen går inn i lunsjen og vipps er det på tide å gå hjem. Det går sakte. Etter noen år på et rådhus tror jeg faktisk jeg kan med stor sikkerhet si at det er mulig å effektivisere dette med rundt 50% uten noe merkbar endring. Det er rart hvor stor forskjell det er på de som jobber i helse og de som skal administrere det f.eks. Selv kommer jeg fra sykepleie og jeg klarer ikke helt tro at det er mulig at vi er ansatt i samme kommune. Sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehageansatte osv, disse folka løper skoa av seg og jobber seg syk. På rådhuset har vi ansatte som kan dra på hjemmekontor og det kan ta ukesvis før noen lurer på hvor de er… Anonymkode: 92851...481 1 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:29 #44 Skrevet fredag kl. 21:29 Jobber i det offentlige (staten). Jeg har i alle fall sett at det betales millioner til konsulentselskaper for utredninger som er helt unødvendige, hvor man fint kunne funnet ut av det bare ved å snakke med tillitsvalgte i et par-tre timer. Jeg har også noen kolleger som faktisk, helt objektivt, ikke gjør noe. Men det handler ikke om at stillingen deres er unødvendig, men at de slipper unna med elendig oppførsel uten å sparkes. Vi andre må jobbe mer for å kompensere. Jeg lurer litt på noen stillinger lengre opp, hvor det til stadighet skal reorganiseres. Dette er jo en måte å rettferdiggjøre sin egen stilling på. Anonymkode: 24a86...b49 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:34 #45 Skrevet fredag kl. 21:34 Regndrops skrev (2 timer siden): Ja. Vi har en person som var så mye borte og gjorde ting vanskeligere for oss på jobben og når han var på jobb så giddet han ikke å gjøre jobben sin heller. Det ble til at ledelsen ville gi han en gulrot altså en lederstilling for å motivere han til å være mer på jobb. Dette ble det ramaskrik av og det var så vidt flere ikke sluttet. Så han fikk ikke jobben. Men i alle dager! Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Anonymkode: 24a86...b49 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:55 #46 Skrevet fredag kl. 21:55 Har jobbet i både stat og kommune, og har ikke vært borti noen slike stillinger. Kjenner meg heller ikke igjen i at det drikkes kaffe hele dagen. Har ikke hatt en lunsjpause siden i fjor. Anonymkode: 55bd2...f6e 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:06 #47 Skrevet fredag kl. 22:06 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet!!! Det eneste som kan få deg ut virker det som er grove seksuelle overtramp. Men selv det holder ikke, skulle tro metoo aldri skjedde. Problemet er jo at det ofte er råttent fra toppen og ned. De beskytter hverandre. Og de man kunne greid å bli kvitt kan de ikke kvitte seg med fordi de sitter på dritt om dem selv…så da rokkerer man litt internt og dysser ned. Kan sitere en tidligere kollega: Kommune-Norge er Norges største verna bedrift… Anonymkode: 98003...d2b Det et ikke «systemet som er råttent». Det er fagforeningene som gjennom mange år har forhandlet fram et sterkt stillingsvern som et gode for arbeiderne. Og det sitatet på slutten - jeg blir så lei av sånne «kos med misnøye»-folk som snakker ned sin egen arbeidsplass, kolleger og yrke. Det er så utrolig nedbrytende for arbeidsmiljøet. Anonymkode: 5a3b3...acd 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:10 #48 Skrevet fredag kl. 22:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er utrolig mye man kan spare inn på i det offentlige, er overbevist om at over en tredjedel av de ansatte er direkte unødvendige. Det drikkes så mye kaffe, så mange lunsjer og så mange møter om ingenting. Ble helt sjokkert når jeg begynte å jobbe i det offentlige. Og når man ser hvor mye penger de bruker på kulturelle events som er helt dere ut og ikke for oss vanlige mennesker men for veldig spesielt interesserte. Altså, man kan kutte mye i kultur før man har kuttet nok. Anonymkode: 15d70...3b9 Kommer nok an på hvor i det offentlige man jobber. I min statlige jobb er det veldig vanlig med møter hvor man tar med lunsjen inn, eller at folk spiser mens de jobber foran pc. Svarer ut mye på mail og teams uten å føre timer. Anonymkode: 5a3b3...acd 1 1
Regndrops Skrevet fredag kl. 22:57 #49 Skrevet fredag kl. 22:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men i alle dager! Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Anonymkode: 24a86...b49 Jeg må ærlig si at jeg ble skikkelig sint da jeg hørte det, men ledelsen kom heldigvis til vettet. Men jeg venter ennå på at han skal slutte fordi han forsurer arbeidsmiljøet og lurer seg unna slik at mer faller på oss. 1
Anonym11223344 Skrevet fredag kl. 23:16 #50 Skrevet fredag kl. 23:16 Ja, dessverre, ser mellomledere med for lite å gjøre. 1
katties Skrevet fredag kl. 23:39 #51 Skrevet fredag kl. 23:39 Grønnsaksvaffel skrev (3 timer siden): Småjentene 😄 Autokorrekten min gjør værre ting enn dét 😑 Og jeg tror ikke jeg noen gang har brukt dét ordet engang... 1
mamanodrama Skrevet fredag kl. 23:53 #52 Skrevet fredag kl. 23:53 HR er alltid bullshit. Det betyr bare at bedriften har ledere som ikke kan/gidder å lede. Alt som heter konsulent i det offentlige er ren bullshit. Det fins garantert kompetanse innad som kan gjøre konsulentjobben og/eller det kan opprettes en stilling mye billigere for å gjøre samme jobben. Også er det problemet mange peker på i denne tråden: det offentlige er livredde for å faktisk bruke muligheten til å sparke udugelige folk, men heller plasserer dem oppover i systemet der de kan smuldre opp budsjetter og folk uten konsekvenser. Ironien er at det offentlige har masse tilgang til, og ofte egen ansatte jurister, men de brukes kun til å beskytte offentlig omdømme og for å håndtere tabber og søksmål som kunne vært unngått. AI-skandalen i Tromsø Kommune er jo et strålende eksempel. Hva skjedde med øverste ansvarlig? Ny, intetsigende stilling med samme lønn. 4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:12 #53 Skrevet lørdag kl. 00:12 Fagrådgiver som kun var opptatt av prosesser/prosjekter og post-it lapper, med en haug av møter. Mye ressurser ble brukt på disse møtene, uten at det ble noe markant endring. Slike stillinger synes jeg er tidstyver for andre som faktisk har reelle arbeidsoppgaver i hverdagen. Anonymkode: 990ff...0d0 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:33 #54 Skrevet lørdag kl. 07:33 Norge skjuler en enorm arbeidsledighet i disse bullshit-jobbene. Folk som ellers ville fått sparken i andre land blir plassert i meningsløse jobber i Norge fordi vi har råd til det med oljepengene, og det er umulig å miste jobben i offentlig sektor. Kronekursen har falt som en stein de siste 15 årene. Fordi utlendingene vi handler med ser hvor ineffektive og lite produktive vi er. Og hvordan vi skjuler arbeidsledighet gjennom å opprette bullsihitjobber i offentlig sektor. Anonymkode: 67570...724 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:36 #55 Skrevet lørdag kl. 11:36 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg jobber i en delvis offentlig middels stor bedrift og må ærlig si at jeg synes HR-ansatte har jobber som er 100 %bullshit og vissvass. Hva alle disse menneskene driver med på fulltid skjønner jeg ikke. Nå har de i et helt år holdt på med å kartlegge kulturen på de ulike avdelingene i organisasjonen. Et helt år!!! Vi har gjennom anonyme undersøkelser kommet godt ut hvert eneste år på at arbeidsmiljøet er bra. Så hva dette tullet HR driver med er godt for aner jeg ikke. I tillegg jobber HR utelukkende for ledelsen og ikke de ansatte. De motarbeider fagorganisasjoner og tillitsvalgte, og gjør alt de kan for å svekke de ansattes goder og rettigheter. Så når jeg hører om folk som studerer HR tenker jeg bare at det fører frem til tullete jobber der man rævsleiker ledelsen. Anonymkode: 533ae...3ef Hva gjør HR om de selv opplever konflikter på arbeidsplassen? Har de et eksternt byrå/instans som kan hjelpe til? Anonymkode: 5dc5f...c1c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:23 #56 Skrevet lørdag kl. 15:23 Jeg begynte i kommunen etter 15 år i det private, og har aldri jobbet så hardt som etter jeg begynte i kommunen. Har jobbet noen år på rådhuset og deretter et par år i en etat (er økonom). På rådhuset var det en kollega som nærmet seg pensjonsalder- han gjorde virkelig nesten ingenting. De to andre som jobbet sammen med han måtte jobbe for tre fordelt på to stillinger, sjefen var helt passiv til det og ventet bare på at han skulle pensjonere seg. Det var også en del spesialrådgivere som i praksis var stillinger som ble opprettet fordi de fikk «sparken» i sjefsstillinger eller som «belønning» for lang og tro tjeneste når de ikke orket å være toppsjefer de siste årene før pensjonsalder. Det betydde at alle de andre måtte jobbe hardere, fordi det på papiret så ut som man hadde flere hoder. Men jeg ble også litt overrasket over hvor mange flinke og engasjerte folk som jobbet i kommunen. Anonymkode: 40427...68d 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:39 #57 Skrevet lørdag kl. 15:39 Som om det ikke også er folk som har gode dager i private virksomheter. F.eks. i større banker, forsikringsselskaper osv. Jeg jobber i det offentlig, men har mange venner som jobber privat (vi har samme eller omtrent samme utdanning). De som jobber privat har ikke mer å gjøre enn meg, snarere tvert imot. Det virker bl.a. som det er helt innafor med hjemmekontordager der de gjør omtrent ingenting, for «det er så rolig om dagen». Sånn opplever aldri jeg. Det er alltid bunker med jobb som venter. Anonymkode: 88e5a...9f1 1 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:19 #58 Skrevet lørdag kl. 19:19 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Avdelingsledere i skole er det jo faktisk bruk for, siden skole og alt rundt helt reelt må planlegges og organiseres. Det provoserende er når 1 avdelingsleder prøver å gjøre jobben til 3, og ikke klarer å reelt følge opp lærere og elever. Anonymkode: d8a58...a01 Noen avdelingsledere er det faktisk bruk for, men ikke så mange som hos oss. Vi har f.eks. en person som er leder kun for biblioteket og har det bibliotekfaglige ansvaret, uten å være bibliotekar. Vedkommende er nærmeste leder til bibliotekaren. Om de ga det bibliotekfaglige ansvaret til bibliotekaren og gjorde lederen for administrasjon leder for bibliotekaren, ville det spart en million i året. Vi har også en leder som kun er leder for fem ansatte. Også har vi en leder som ikke har noen under seg, bare er avdelingsleder for en avdeling der alle lærerne har sin nærmeste leder i en annen seksjon. Anonymkode: c01c5...c59 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:41 #59 Skrevet lørdag kl. 19:41 AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 20.17): Dette er hovedproblemet i stat og kommune, sløvhet; ingen interesse. Bryr seg ikke, beholder jo jobben uansett innsats. Jeg skiftet til det private etter 8år i kommunen, mye høyere lønn og man må jobbe! Anonymkode: 5155b...4dd Har helt motsatt erfaring. Gikk fra det offentlige (statlig etat, vel og merke), til privat sektor. I den offentlige etaten var vi underbemannet og jobbet til vi nesten stupte. Jeg jobbet masse ubetalt overtid fordi de vanlige arbeidstimene ikke strakk til. I privat sektor observerer jeg at enkelte kollegaer driter fullstendig i arbeidsgivers interesser og ikke jobber mer enn de må. Noen mangler helt grunnleggende kompetanse på det feltet de er satt til å jobbe med, men er flinke til å snakke for seg. De privatiserer arbeidsprosessene sine, for å ikke å bli avslørt. Det verste er at det finnes veldig flinke og kompetente folk i organisasjonen som ikke slipper til. De ønsker gjerne en jobb der de faktisk får bidra, og søker seg vekk. Fullstendig katastrofe for arbeidsgiver… Anonymkode: 97dfa...710 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:05 #60 Skrevet lørdag kl. 20:05 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har helt motsatt erfaring. Gikk fra det offentlige (statlig etat, vel og merke), til privat sektor. I den offentlige etaten var vi underbemannet og jobbet til vi nesten stupte. Jeg jobbet masse ubetalt overtid fordi de vanlige arbeidstimene ikke strakk til. I privat sektor observerer jeg at enkelte kollegaer driter fullstendig i arbeidsgivers interesser og ikke jobber mer enn de må. Noen mangler helt grunnleggende kompetanse på det feltet de er satt til å jobbe med, men er flinke til å snakke for seg. De privatiserer arbeidsprosessene sine, for å ikke å bli avslørt. Det verste er at det finnes veldig flinke og kompetente folk i organisasjonen som ikke slipper til. De ønsker gjerne en jobb der de faktisk får bidra, og søker seg vekk. Fullstendig katastrofe for arbeidsgiver… Anonymkode: 97dfa...710 Problemet mange steder i det offentlige er at det er for få i "kjerneproduksjon" samtidig som de ansettes folk i HR, kommunikasjon, analyse, forbedring, osv som ikke kan fagfeltet og ikke bidrar i "kjerneproduksjon". Anonymkode: 353d9...53d 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå