AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:16 #61 Skrevet lørdag kl. 20:16 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fagrådgiver som kun var opptatt av prosesser/prosjekter og post-it lapper, med en haug av møter. Mye ressurser ble brukt på disse møtene, uten at det ble noe markant endring. Slike stillinger synes jeg er tidstyver for andre som faktisk har reelle arbeidsoppgaver i hverdagen. Anonymkode: 990ff...0d0 Haha ja, postit-lappene. Og så utrolig innovativt det var da lappene ble digitale. Verdt å bruke noen hundre tusen bare der 😆 Anonymkode: 4ca80...4c8 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:48 #62 Skrevet søndag kl. 06:48 AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 19.25): Ikke nødvendigvis bullshit, men noen av disse rådgiverstillingene i helse og oppvekst forundrer meg. Det virker som de har som hovedoppgave å lede små og store post it-lapp prosesser for å finne ut hvordan vi andre (som yter virkelige tjenester) skal jobbe fortere med færre folk. Jeg skulle gjerne ha foreslått at de samme heller kunne ha kommet inn og tatt i et tak 🥳 Anonymkode: 57688...4a4 Husker en artikkel for noen år siden, hvor ledelsen kartla hvor ofte ansatte gikk på do. Ble et rabalder med uttalelser fra diverse jurister. Det må vel være et godt eksempel på en bullshitjobb? Hva skal man bruke den undersøkelsen til? Kalle inn til personalsamtale. Trenger du egentlig å tisse tre ganger om dagen Ragnhild? Kollegaene dine tisser 1,2 ganger mindre i snitt enn deg. Igangsetter nødvendige tiltak som å fjerne tilgang på kaffe på arbeidsplassen og begrense inntak av vann. 🤭 Anonymkode: d1450...d87 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:44 #63 Skrevet søndag kl. 08:44 AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 23.10): Kommer nok an på hvor i det offentlige man jobber. I min statlige jobb er det veldig vanlig med møter hvor man tar med lunsjen inn, eller at folk spiser mens de jobber foran pc. Svarer ut mye på mail og teams uten å føre timer. Anonymkode: 5a3b3...acd Antall møter, e-poster og teamsmeldinger er da ikke en måling på om jobben er bullshit eller ikke? Det er jo egentlig nesten kjennetegn på psuoarbeid og bullshit-jobs. (https://no.wikipedia.org/wiki/Pseudoarbejde) og https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_Jobs) Om noe handler det om at man lurer seg til å tro at man gjør noe. At man stresser og skaper seg en tanke om at man har mye å gjøre, men tar aldri steget tilbake og ser at man sannsynligvis ikke har noe å bidra med annet enn plage for de som faktisk skal gjøre noe. Min påstand er at de lederne og rådgiverne hos som er mest stressa gjør mer eller mindre ingenting. De sitter i møter med hverandre og krever rapportering fra de som faktisk jobber på sykehjem, legevakt osv. Resultatet av deres arbeid er mer arbeid for de som alt er overarbeidet. Det mest absurde er når noen har gjort noe en dag eller uke. Da kan de sitte i møter de neste 3 månedene med forskjellige personer for å fortelle om hva de har gjort. De ser ikke at mesteparten av tiden egentlig går ut på å forvare egen posisjon og stilling, ikke bidra med noe. Anonymkode: 92851...481 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:53 #64 Skrevet søndag kl. 08:53 Har en gruppe folk på min arbeidplass som bruker halve dagen på kaffedrikking/pauser, så de jobber vel kun 50% og burde vært halvert, for å si det sånn. Jobber i staten. Jævl… irriterende å se for oss andre som jobber og står på. Anonymkode: a5dfe...2a5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:56 #65 Skrevet søndag kl. 08:56 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg begynte i kommunen etter 15 år i det private, og har aldri jobbet så hardt som etter jeg begynte i kommunen. Har jobbet noen år på rådhuset og deretter et par år i en etat (er økonom). På rådhuset var det en kollega som nærmet seg pensjonsalder- han gjorde virkelig nesten ingenting. De to andre som jobbet sammen med han måtte jobbe for tre fordelt på to stillinger, sjefen var helt passiv til det og ventet bare på at han skulle pensjonere seg. Det var også en del spesialrådgivere som i praksis var stillinger som ble opprettet fordi de fikk «sparken» i sjefsstillinger eller som «belønning» for lang og tro tjeneste når de ikke orket å være toppsjefer de siste årene før pensjonsalder. Det betydde at alle de andre måtte jobbe hardere, fordi det på papiret så ut som man hadde flere hoder. Men jeg ble også litt overrasket over hvor mange flinke og engasjerte folk som jobbet i kommunen. Anonymkode: 40427...68d Det du beskriver er jo en del av problemet. At mange av de ansatte bidrar med absolutt ingenting annet enn å være en byrde for andre. Spesielt har det eksplodert med antall «ledere». Så mange at ingen lenger har ansvar eller kan ta beslutninger fordi man må innom en drøss med andre ledere. De ansatte gjør egentlig jobben før ledere klarer å henge på og få ta beslutninger. Lederne evner ofte ikke ta beslutninger pga alle interessenter og prosesser som må krysses av. De må innom så mange «ledergrupper» at ting egentlig aldri blir besluttet og at beslutningene blir tatt av de som jobber og ikke kan sitte i disse prosessene og de må bare henge seg på. Så har vi problemet som du peker på. Når disse lederne blir lei av å sitte i møte med hverandre så får de en retrettstilling hvor de i praksis ofte er rene pensjonisten på full lønn. Det er som kreft i kommunen når en administrativ avdeling plutselig består av 10 personer og 5 av dem er avdankede ledere som ikke bidrar…. Hva skjer når de da kuttes i avdelingens budsjett? De avdanka lederne er fredet, men de andre kan riskikere å ende opp med å bli færre. Anonymkode: 92851...481 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:08 #66 Skrevet søndag kl. 09:08 På sykehuset hvor jeg jobber har de altfor mange mellomledere til dem som driver med renhold. Men disse er omplassert dit etter å ha fungert dårligere andre steder. De klarer ikke å fylle dagene med nok arbeidsoppgaver og har derfor lunsjpause i halvannen time hver dag, i tillegg til at de drar hjem fra jobb halvannen time før tiden hver eneste dag. De som er på gulvet derimot og vasker, må selv lete etter ekstra arbeidsoppgaver hvis de er ferdige med de planlagte oppgavene en halvtime før tiden. Anonymkode: b34be...39b 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:49 #67 Skrevet søndag kl. 09:49 Da jeg i sin tid begynte å jobbe i kommunen, var leder av en avdeling en som hadde en del erfaring og kunnskap om området lederen var leder for. Det har endret seg til at det å lede er oppgaven, kunnskapen om oppgavene det skal ledes for er i noen tilfeller helt fraværende. Denne manglende kunnskapen gjør selvsagt noe med både tilliten til og respekten for lederen. I tillegg er denne lederen så mye borte fra avdelingen at han/hun blir fysisk usynlig. Jeg har av og til lurt på hva vi skal med en leder som ikke har kunnskap nok til at vi kan ta opp problemstillinger med. En leder som ikke kan fronte sakene våre (godt nok) innad i kommunen. Dette er vel ikke eksempel på bullshit-stilling, men at stillingen som leder i noen tilfeller har kokt bort til å bli en møte-stilling. Det er behov for møter, men antallet møter kan helt sikkert reduseres. Jeg har jobbet i en kommune som slo seg sammen med en annen kommune. Ingen skulle sies opp, antallet ansatt skulle reduseres ved naturlig avgang. Det ble en del nye rådgivere på 62+ etter sammenslåingen. Det ble også noen litt oppfinnsomme stillings-titler som samskapingskoordinator, arbeidsmiljørådgiver, skolekoordinator, kompetanserådgiver osv Anonymkode: 8239e...d97
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:41 #68 Skrevet søndag kl. 18:41 Er kun personlig erfaring, at titler med ordet «konsulent» i seg er sekkepost-jobber. Anonymkode: ee273...433
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:18 #69 Skrevet søndag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om noe handler det om at man lurer seg til å tro at man gjør noe. At man stresser og skaper seg en tanke om at man har mye å gjøre, men tar aldri steget tilbake og ser at man sannsynligvis ikke har noe å bidra med annet enn plage for de som faktisk skal gjøre noe. Min påstand er at de lederne og rådgiverne hos som er mest stressa gjør mer eller mindre ingenting. De sitter i møter med hverandre og krever rapportering fra de som faktisk jobber på sykehjem, legevakt osv. Resultatet av deres arbeid er mer arbeid for de som alt er overarbeidet. Anonymkode: 92851...481 Veldig sant. Vi hadde ledere som ble veldig overrasket under pandemien over at folk fikk gjort mer med hjemmekontor, mer selvstyring og mindre ledelse. Hos oss har hjemmekontorene heldigvis overlevd, men for å kompensere sendes vi på diverse unyttige seminarer med teambuilding. Men det er lettere å leve med litt oppspart bullshit, enn bullshit hver eneste dag. Eneste ergerlige er at de bruker så mye penger på dette som kunne kommet ansatte til gode. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er kun personlig erfaring, at titler med ordet «konsulent» i seg er sekkepost-jobber. Anonymkode: ee273...433 Sånn er det ikke hos oss, vi som gjør noe målbart er konsulent, førstekonsulent og til nød seniorkonsulent hvis du har jobbet der typ 30 år. Mens de som brainstormer og kartlegger hva vi gjør er rådgiver, seniorrådgiver og noen mer svevende titler. Mye engelske titler, mange "managere" som ikke har lederstillinger. Anonymkode: 4ca80...4c8 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:00 #70 Skrevet søndag kl. 21:00 mamanodrama skrev (På 1.11.2025 den 0.53): HR er alltid bullshit. Det betyr bare at bedriften har ledere som ikke kan/gidder å lede. Alt som heter konsulent i det offentlige er ren bullshit. Det fins garantert kompetanse innad som kan gjøre konsulentjobben og/eller det kan opprettes en stilling mye billigere for å gjøre samme jobben. Også er det problemet mange peker på i denne tråden: det offentlige er livredde for å faktisk bruke muligheten til å sparke udugelige folk, men heller plasserer dem oppover i systemet der de kan smuldre opp budsjetter og folk uten konsekvenser. Ironien er at det offentlige har masse tilgang til, og ofte egen ansatte jurister, men de brukes kun til å beskytte offentlig omdømme og for å håndtere tabber og søksmål som kunne vært unngått. AI-skandalen i Tromsø Kommune er jo et strålende eksempel. Hva skjedde med øverste ansvarlig? Ny, intetsigende stilling med samme lønn. Stig Slørdahl i Helseplattformen er jo et glitrende eksempel. https://inyheter.no/17/11/2024/helse-midt-norge-direktor-ble-seniorradgiver-tjener-18-millioner/ Helseplattformen gikk jo i dass. Han sluttet på et kritisk tidspunkt (etter at skandalen var et faktum), 1,8 millioner i lønn og hjemmekontor. Anonymkode: 24a86...b49
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:03 #71 Skrevet søndag kl. 21:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye engelske titler, mange "managere" som ikke har lederstillinger. Anonymkode: 4ca80...4c8 Jeg misliker virkelig alle de intetsigende engelske/amerikanske titlene som har absolutt null mål og mening. Anonymkode: 24a86...b49
Brunello Skrevet søndag kl. 21:08 #72 Skrevet søndag kl. 21:08 AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 19.17): Ikke på arbeidsplassen, nei. Jobber i kommunalt barnevern og vi har mer enn nok å gjøre. Det er imidlertid en kultur i kommunen for å omplassere folk som ikke virker til rene tøysestillinger, fremfor å drive med oppsigelser. Det kalles gjerne spesialkonsulent og gis til folk som har gjort en god jobb tidligere og kommet litt opp i systemet, men som ikke får det til lenger. De driver med å sertifisere miljøfyrtårn og gå på middager med bystyret og slikt. Ofte greit nok, godt voksne som har gjort sin del. Av og til veldig ufortjent. Anonymkode: 4fb22...deb Det er like vanlig i privat virksomhet. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:14 #73 Skrevet søndag kl. 21:14 Jeg har en 100% bullshit job 😎 den er overbetalt og hadde ikke trengt å eksistere om andre faktisk gjorde jobben sin. Det er liksom det🤷🏼♀️ Jeg er travel, produserer masse og fikser opp i det meste som trengs. Men det er jo bare fordi de som egentlig har ansvar ikke gjør det, og vedtok å opprette en sånn bullshit job som skulle ordne det for dem. Er offentlig ansatt. Anonymkode: 8929d...8ad
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:15 #74 Skrevet mandag kl. 14:15 Dette finnes det masse eksempeler av i privat sektor også. De som jobber i kommunal eller offentlig sektor har ofte en litt misoppfattet forståelse av at i privat sektor der "jobbes det virkelig" og der "må alle produsere". Men folk er bare folk i privat sektor også, og det finnes masse late folk i privat sektor også. De har også stillingsvern, og er ikke lette å si opp. Der jeg jobber nå, i et stort, ganske kjent, privat firma, er det mye bullshitjobber. Vi er organisert i flere ulike slags team, og i det ene teamet er vi vel sju mennesker. En av dem jobber kun med å lede møtene vi har (med hverandre), en av dem jobber kun med å organisere "post it lappene" (som er blitt elektroniske) og flytte dem frem og tilbake fra "arbeid som pågår" til "ferdig arbeid", en av dem jobber som leder av gruppa, en er helt overflødig og kunne vært kuttet uten at bedriften hadde merket noe, så er vi tre som faktisk har arbeidsoppgaver. Så de fire andre jobber kun med å delegere arbeidsoppgavene til oss tre som er "utførere". Veldig effektivt. Anonymkode: 60b5f...751 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå