Gå til innhold

Dere som jobber i det offentlige. Har dere eksempler på stillinger fra din arbeidsplass som du tenker er 100% "bullshit-jobb" ?


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt nysgjerrig fra dere som jobber i staten/det offentlige om dere har sett slike stillinger.

Anonymkode: 93327...77c

Jeg jobber i en delvis offentlig middels stor bedrift og må ærlig si at jeg synes HR-ansatte har jobber som er 100 %bullshit og vissvass. Hva alle disse menneskene driver med på fulltid skjønner jeg ikke. Nå har de i et helt år holdt på med å kartlegge kulturen på de ulike avdelingene i organisasjonen. Et helt år!!! Vi har gjennom anonyme undersøkelser kommet godt ut hvert eneste år på at arbeidsmiljøet er bra. Så hva dette tullet HR driver med er godt for aner jeg ikke. 

I tillegg jobber HR utelukkende for ledelsen og ikke de ansatte. De motarbeider fagorganisasjoner og tillitsvalgte, og gjør alt de kan for å svekke de ansattes goder og rettigheter. Så når jeg hører om folk som studerer HR tenker jeg bare at det fører frem til tullete jobber der man rævsleiker ledelsen. 

Anonymkode: 533ae...3ef

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobbet tidligere innen offentlig administrasjon kan bekrefte at det offentlige flommer over av «rådgivere» som aldri produserer noe av verdi. Ofte er det tidligere (lavtpresterende) ledere, som blir plassert i en rådgiver-stilling (med samme lønn) Det verste er kanskje at mange av de er sykepleiere, en kompetanse mange virksomheter faktisk har behov for. 

Anonymkode: 1e6e6...ddf

Det er ofte de sykepleierne du ikke vil ha i direkte kontakt med pasienter…Det er nemlig også typisk at de som ikke funker i klinikken og ikke liker seg der, søker lederjobber og får dem pga intern kjerringklubb. Og ikke er de dyktige ledere heller. Men du får jo ikke sparka folk i det offentlige fordi de ikke er gode i jobben sin, og mange av lederne er like ræva. Så beskytter de hverandre. Og bytter stillinger. Og det er også et faktum at reglene for utlysning av lederstillinger brytes. Så det sitter i alle fall en god del ledere i helsetjenesten og både gjør en langt under middelmådig jobb, og gjør mye bullshit. Uten konsekvenser 

Anonymkode: 98003...d2b

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Hm….

Kommer ikke på noen. 
Jeg har vært i ulike deler og nivåer i kommunal sektor, mannen i statlig. 
 

I vår studietid jobbet han på lukket psykiatrisk avdeling, jeg på boliger for enslige mindreårige flyktninger. Jeg hadde helgevakter og dermed endel slækk, han hadde *ikke* slækk som en av få som klarte legge de mest rabiate i bakken for å hindre at de kverket andre og seg selv. 
 

Kommer på et par oppgaver i min utdanningsrelevante jobb jeg fikk som var total waste of my time, men de kom oppå 100%. Oppgavene var nødvendige for de som hadde ansvaret, men helt meningsløst å sende dem inn til meg og politisk godkjenning. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ofte de sykepleierne du ikke vil ha i direkte kontakt med pasienter…Det er nemlig også typisk at de som ikke funker i klinikken og ikke liker seg der, søker lederjobber og får dem pga intern kjerringklubb. Og ikke er de dyktige ledere heller. Men du får jo ikke sparka folk i det offentlige fordi de ikke er gode i jobben sin, og mange av lederne er like ræva. Så beskytter de hverandre. Og bytter stillinger. Og det er også et faktum at reglene for utlysning av lederstillinger brytes. Så det sitter i alle fall en god del ledere i helsetjenesten og både gjør en langt under middelmådig jobb, og gjør mye bullshit. Uten konsekvenser 

Anonymkode: 98003...d2b

Her har du jo essensen av problemet; Hvorfor i alle dager skal ikke lavtpresterende medarbeidere kunne miste jobben i det offentlige?! Det henger ikke på greip.

Anonymkode: 1e6e6...ddf

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Enig med flere over. Jeg jobber ”på gulvet”, der er det generelt underbemannet og folk jobber rævva av seg.
Høyere opp der i mot, mange rare lederstillinger/rådgivere/folk som skal finne ut hvordan vi kan spare penfger og jobbe enda mer effektivt med enda færre folk!

Anonymkode: 59b99...0fb

Men dere forstår jo ikke rammebetingelsene om dere i tjenestene tror disse holder på med det for gøy?

De får forslag til budsjettkutt og må skrape inn til beinet.

I kommunene jeg jobbet i begynte de med overtallighet administrativt. 
 

Stillingene ute i tjenestene var «fredet» til siste skanse. Istedet må man innføre helt fjerne kutt ellers. 
 

Men dette er POLITISK bestemt. Ikke administrativt. 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er sykepleier på sykehjem. Syns ikke vi har noen “bullshit” stillinger, men jeg reagerer mer på fordelingen av oppgaver. 


For eksempel; renholdspersonalet skal ikke vaske seng, nattbord og hjelpemidler ved dødsfall/utflytting. Det er det vi på avdelingen som skal gjøre. Det er noe som går igjen på alle sykehjem jeg har jobba på. Eller at de ikke skal vaske pasienters klær. Det er for meg ganske ulogisk. 

Er i tillegg enig med flere her - at ubrukelige ansatte i det offentlige faktisk bør sparkes, ikke lokkes til andre stillinger. Vet om en som satt på en høy lederstilling, som ikke fungerte i jobben og ble omplassert til en mye mer behagelig stilling et annet sted i kommunen, som du strengt talt ikke trenger utdannelse for. Men samme lederlønn måtte hun jo få… 

 

Anonymkode: b052e...ad7

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er lærer i Oslo og vi har latterlig mange direktører med millionlønn. På min skole hadde vi også for noen år siden overtallighet blant lærere, og flere ble omplassert til andre skoler mot sin vilje, og rett etterpå ble skolen vår delt opp i flere seksjoner og 3-4 nye mellomledere ble ansatt. Helt utrolig provoserende. 

Anonymkode: c01c5...c59

Avdelingsledere i skole er det jo faktisk bruk for, siden skole og alt rundt helt reelt må planlegges og organiseres. Det provoserende er når 1 avdelingsleder prøver å gjøre jobben til 3, og ikke klarer å reelt følge opp lærere og elever.

Anonymkode: d8a58...a01

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her har du jo essensen av problemet; Hvorfor i alle dager skal ikke lavtpresterende medarbeidere kunne miste jobben i det offentlige?! Det henger ikke på greip.

Anonymkode: 1e6e6...ddf

Jeg vet!!! Det eneste som kan få deg ut virker det som er grove seksuelle overtramp. Men selv det holder ikke, skulle tro metoo aldri skjedde. Problemet er jo at det ofte er råttent fra toppen og ned. De beskytter hverandre. Og de man kunne greid å bli kvitt kan de ikke kvitte seg med fordi de sitter på dritt om dem selv…så da rokkerer man litt internt og dysser ned. 
Kan sitere en tidligere kollega: Kommune-Norge er Norges største verna bedrift…

Anonymkode: 98003...d2b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke det er så mange bullshit jobber, det er nok heller tilfellet at folk sniker seg unna oppgavene sine, og dumper de på andre.

Det har blitt kommentert av andre at folk senker farten før pensjonsalderen, men der er jeg uenig. Det finnes sløvinger i 20-30 åra også, og tro meg, jeg har jobbet med noen sånne tilfeller. 20 minutters dobesøk, gjerne rett etter mat, en spontan kaffepause, sjekke some fordi "jeg må gjøre det", komme kvarter for seint på jobb, gå halvtime før, gjerne hver fredag og selvsagt makse ut egenmeldingsdager.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De forbanna mellomlederne! Jeg greier meg selv og har ingen nytte av slike. 

Anonymkode: 41a53...a30

  • Liker 6
Skrevet

Kommunikasjonsrådgiver. Vi har en kommunikasjonsrådgiver jeg kun har sett bilde av og hørt navnet på. Vedkommende har ikke kommunisert noe som helst de siste 15 årene, og jeg aner virkelig ikke hva vedkommende egentlig har gjort i stillingen sin. Hjemmesiden til kommunen er utdatert, de sakene som blir frontet/kommunisert kommer fra andre ansatte, og kommunikasjonsrådgiveren er en av de mest anonyme i kommunen. Både andre ansatte og folket i kommunen oppfordres til å legge inn arrangementer og ting som skjer i kommunen, selv. 

Stillingen i seg selv er nok ikke unyttig, men kommunen har tydeligvis ansatt på bekjentskap heller enn kompetanse og personlig egnethet. 

Anonymkode: 3c3ab...3e5

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har et par slike kolleger. Uten å si for mye: De fleste av oss jobber ræva av oss, tar pause når vi har pause og ellers jobber med å skape gode relasjoner, tilrettelegge og følge opp. Så har vi den kollegaen som sitter i kantina og drikker kaffe halve dagen, tar lange pauser og generelt gjør masse private ting som gagner seg selv. Jeg forstår ikke hvorfor ledelsen synes dette er et menneske å bruke en årslønn på. Vedkommende sier ofte selv at "Neida, det er ikke behov for meg der. De klarer seg så bra selv." så derfor bruker vedkommende mye av arbeidstiden i kantina for å skravle med andre ansatte som har en annen jobb🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5e5d5...2bb

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har et par slike kolleger. Uten å si for mye: De fleste av oss jobber ræva av oss, tar pause når vi har pause og ellers jobber med å skape gode relasjoner, tilrettelegge og følge opp. Så har vi den kollegaen som sitter i kantina og drikker kaffe halve dagen, tar lange pauser og generelt gjør masse private ting som gagner seg selv. Jeg forstår ikke hvorfor ledelsen synes dette er et menneske å bruke en årslønn på. Vedkommende sier ofte selv at "Neida, det er ikke behov for meg der. De klarer seg så bra selv." så derfor bruker vedkommende mye av arbeidstiden i kantina for å skravle med andre ansatte som har en annen jobb🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5e5d5...2bb

Så kommer de gjerne på slutten av dagen og sier: "Idag har vi virkelig gjort mye" eller "nå er jeg sliten etter alt stresset".

  • Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i et privat firma som får oppdrag fra kommunen. Det er så vanvittig mange mellomledere hos oss. Jeg er teamleder, og har en mellomleder over meg. Den mellomlederen er på sitt eget team, og har en teamleder over seg. Den lederen igjen er med i en ledergruppe, som igjen har en leder. Og oppå det er det en toppleder-gruppe.

Sånn er alle våre avdelinger organisert (HR, jus, økonomi, fag). Det er så tåpelig.
 
Hver gang jeg trenger et svar på selv de enkleste spørsmål må spørsmålet sendes riktig vei oppover i systemet, så det må innom kanskje 4–5 personer før jeg får svaret. Ikke uvanlig at det tar 2–3 uker å få svar på ting.

Hadde vi ikke fått lønna vår fra kommunen (kommunen er vår eneste oppdragsgiver) så hadde vi vært tvunget til å restrukturere, nedbemanne og bli effektive.

Anonymkode: dbe9d...47d

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jobber ikke i staten, men det finnes noen stillinger som liksom virker som "tøysestillinger", men personen jobber egentlig hele tiden. Vi har f.eks. noen som sitter og videresender mailer, setter opp julebord og andre feiringer og frakter mat til-og-fra møter. Personen hadde en viktigere stilling før, men ble psykisk dårlig. Selskapet hadde ikke lyst til å sparke personen, og disse småjobbene ser ut til å faktisk ta hele dagen.

Har en annen person som skal drive med opplæring av nyansatte, kurs o.l. Opplæringen er ikke god. Kursene er så overflatiske at man ikke kan forstå bakgrunnen for temaet. Personen henger i kaffekoken, kantina eller snakker med andre ansatte halve dagen.

Det er nok ofte rom for å utføre enhver stilling godt eller dårlig, uansett hvor viktig eller uviktig den virker. 

Endret av katties
  • Liker 3
Skrevet
katties skrev (2 minutter siden):

Jobber ikke instsyen, men det finnes noen stillinger som liksom virker som "tøysestillinger", men personen jobber egentlig hele tiden. Vi har f.eks. noen som sitter og videresender mailer, setter opp julebord og andre feiringer og frakter mat til-og-fra møter. Personen hadde en viktigere stilling flr, men ble psykisk dårlig. Selskapet hadde ikke lyst til å sparke personen, og disse småjentene ser ut til å faktisk ta hele dagen.

Har en annen person som skal drive med opplæring av nyansatte, kurs o.l. Opplæringen er ikke god. Kursene er så overflatiske at man ikke kan forstå bakgrunnen for temaet. Personen henger i kaffekoken, kantina eller snakker med andre ansatte hele dagen.

Det er nok ofte rom for å utføre enhver stilling godt eller dårlig, uansett hvor viktig eller uviktig den virker. 

Småjentene 😄

Skrevet

I høyeste grad, ja. Vi har hele avdelinger som bruker det meste av tiden på å brainstorme rundt hvordan vi andre kan bli mer effektive. En stor del av møtene deres foregår på hoteller som de flys inn til. Disse tjener også typisk 30% minimum mer enn oss som utfører samfunnsoppdraget. Vi har også flere ansatte som jobber med å booke hoteller og reiser til møter som kunne foregått på zoom. 

Anonymkode: 4ca80...4c8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er utrolig mye man kan spare inn på i det offentlige, er overbevist om at over en tredjedel av de ansatte er direkte unødvendige. Det drikkes så mye kaffe, så mange lunsjer og så mange møter om ingenting. Ble helt sjokkert når jeg begynte å jobbe i det offentlige. Og når man ser hvor mye penger de bruker på kulturelle events som er helt dere ut og ikke for oss vanlige mennesker men for veldig spesielt interesserte. Altså, man kan kutte mye i kultur før man har kuttet nok. 

Anonymkode: 15d70...3b9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er utrolig mye man kan spare inn på i det offentlige, er overbevist om at over en tredjedel av de ansatte er direkte unødvendige. Det drikkes så mye kaffe, så mange lunsjer og så mange møter om ingenting. Ble helt sjokkert når jeg begynte å jobbe i det offentlige. Og når man ser hvor mye penger de bruker på kulturelle events som er helt dere ut og ikke for oss vanlige mennesker men for veldig spesielt interesserte. Altså, man kan kutte mye i kultur før man har kuttet nok. 

Anonymkode: 15d70...3b9

Vi får ingen kulturelle events, det hadde egentlig vært en bedre ting å sløse penger på enn all resultatløs innovasjon. Det sitter folk og prøver å kartlegge hvordan vi jobber. De kunne bare spurt oss. 

Anonymkode: 4ca80...4c8

  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, mange slike i skatteetaten.

Anonymkode: 353d9...53d

Prøvde å bli en av de i skatteetaten, men fikk ikke jobben.

Anonymkode: beb25...14c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...