Gå til innhold

Dere som jobber i det offentlige. Har dere eksempler på stillinger fra din arbeidsplass som du tenker er 100% "bullshit-jobb" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt nysgjerrig fra dere som jobber i staten/det offentlige om dere har sett slike stillinger.

Anonymkode: 93327...77c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke på arbeidsplassen, nei. Jobber i kommunalt barnevern og vi har mer enn nok å gjøre. 

Det er imidlertid en kultur i kommunen for å omplassere folk som ikke virker til rene tøysestillinger, fremfor å drive med oppsigelser. Det kalles gjerne spesialkonsulent og gis til folk som har gjort en god jobb tidligere og kommet litt opp i systemet, men som ikke får det til lenger. De driver med å sertifisere miljøfyrtårn og gå på middager med bystyret og slikt.

Ofte greit nok, godt voksne som har gjort sin del. Av og til veldig ufortjent. 

Anonymkode: 4fb22...deb

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

En slik jobb har jeg til gode å se. Jeg har jobbet mange år i både kommune, fylkeskommune og stat, og stort sett er det for få folk på jobb. 

Nå vet jo ikke jeg hva alle andre stillinger i kommunen gjør, jeg har alltid jobbet med mennesker. I barnehage, skole, habilitering, barnevern.

Anonymkode: 7e23b...fa5

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Nja, jobber i politiet, og har tidligere tenkt at det på enkelte ledernivåer har vært mye bullshit-jobberi og gutteklubben grei, men de senere årene er det kuttet i flere ledernivåer og ting virker mye bedre. 

Anonymkode: 24286...538

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er imidlertid en kultur i kommunen for å omplassere folk som ikke virker til rene tøysestillinger, fremfor å drive med oppsigelser. Det kalles gjerne spesialkonsulent

Anonymkode: 4fb22...deb

Dette og fagrådgiver/konsulent/koordinator. Vår avdeling i kommunen har flere av disse, som ble opprettet i forbindelse med kommunesammenslåing.

Anonymkode: 13881...cc5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Statlig jobb her, noen unødvendige stillinger ville jeg sagt ja. Vil ikke si mer for å risikere å bli gjenkjent. Folk er på jobb, men jobber de? Nei ville jeg sagt. Mye kaffedrikking og sløsing med arbeidsgivers tid.

Anonymkode: a51df...121

• Liker 5
Skrevet

Ikke nødvendigvis bullshit, men noen av disse rådgiverstillingene i helse og oppvekst forundrer meg. Det virker som de har som hovedoppgave å lede små og store post it-lapp prosesser for å finne ut hvordan vi andre (som yter virkelige tjenester) skal jobbe fortere med færre folk. Jeg skulle gjerne ha foreslått at de samme heller kunne ha kommet inn og tatt i et tak 🥳

Anonymkode: 57688...4a4

• Liker 10
  • Nyttig 14
Skrevet

Nei, har jobbet i det offentlige i 25 år, og har aldri sett noe sånt. Men noen ikke er så aktive rett før de går av med pensjon har jeg opplevd. Antar det er det samme i private virksomheter.

Anonymkode: 88e5a...9f1

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det kan bli i overkant mange «mini-ledere», for eksempel har vi en haug av teamledere der jeg jobber. Jeg tror de er mest ansatt for å avlaste ledere, siden det å være leder er blitt så kompleks at de som er ekte ledere alltid må være på kurs, samlinger og møter som gjør at noen andre må ta seg av den faglige og stedlige ledelsen (altså teamleder). 

Anonymkode: 57688...4a4

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Enig med flere over. Jeg jobber ”på gulvet”, der er det generelt underbemannet og folk jobber rævva av seg.
Høyere opp der i mot, mange rare lederstillinger/rådgivere/folk som skal finne ut hvordan vi kan spare penfger og jobbe enda mer effektivt med enda færre folk!

Anonymkode: 59b99...0fb

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jobber på sykehus. Tenker vi kunne hatt litt færre ledere oppover i systemet og litt mindre administrasjon, men har ikke sett noen 100% bullshit-jobber. Og de aller, aller fleste jobbene er veldig nyttige med meningsfylte oppgaver. 

Anonymkode: ae0ac...af8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja da. Sett mange. Stor kommune. Innen organisasjonsutvikling, digitalisering, virksomhetsarkitektur, prosessutvikling, bla, bla, bla. 

Anonymkode: 274cc...845

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Er endel "leder-rusk" ja. Samt en "vaktmester" i kommunen som hadde som jobb å videreformidle oppgaver, det kunne vi fint gjort selv når vi uansett la inn dette i systemet. Men nei, måtte gjennom "vaktmesteren" først, han kom og sa "jeg ringer x", gjorde aldri noe. 

Anonymkode: 222c0...6a9

• Liker 5
Skrevet

Jeg er lærer i Oslo og vi har latterlig mange direktører med millionlønn. På min skole hadde vi også for noen år siden overtallighet blant lærere, og flere ble omplassert til andre skoler mot sin vilje, og rett etterpå ble skolen vår delt opp i flere seksjoner og 3-4 nye mellomledere ble ansatt. Helt utrolig provoserende. 

Anonymkode: c01c5...c59

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja. Vi har en person som var så mye borte og gjorde ting vanskeligere for oss på jobben og når han var på jobb så giddet han ikke å gjøre jobben sin heller. Det ble til at ledelsen ville gi han en gulrot altså en lederstilling for å motivere han til å være mer på jobb. Dette ble det ramaskrik av og det var så vidt flere ikke sluttet. Så han fikk ikke jobben. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Litt nysgjerrig fra dere som jobber i staten/det offentlige om dere har sett slike stillinger.

Anonymkode: 93327...77c

Nope, ikke på min avdeling med 70 ansatte.

Anonymkode: 7361a...510

Skrevet

Ja, mange slike i skatteetaten.

Anonymkode: 353d9...53d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jobbet tidligere innen offentlig administrasjon kan bekrefte at det offentlige flommer over av «rådgivere» som aldri produserer noe av verdi. Ofte er det tidligere (lavtpresterende) ledere, som blir plassert i en rådgiver-stilling (med samme lønn) Det verste er kanskje at mange av de er sykepleiere, en kompetanse mange virksomheter faktisk har behov for. 

Anonymkode: 1e6e6...ddf

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Statlig jobb her, noen unødvendige stillinger ville jeg sagt ja. Vil ikke si mer for å risikere å bli gjenkjent. Folk er på jobb, men jobber de? Nei ville jeg sagt. Mye kaffedrikking og sløsing med arbeidsgivers tid.

Anonymkode: a51df...121

Dette er hovedproblemet i stat og kommune, sløvhet; ingen interesse. Bryr seg ikke, beholder jo jobben uansett innsats.

Jeg skiftet til det private etter 8år i kommunen, mye høyere lønn og man må jobbe!

Anonymkode: 5155b...4dd

• Liker 6
Skrevet

Ikke stillinger i seg selv, men det er en del som nærmer seg pensjonsalder som strengt tatt ikke bidrar med stort de siste par årene før de går av. Men, jeg synes jo det er litt ålreit behandling av de og. Har de jobbet for staten hele livet, også har kompetansen dems blitt avleggs når de blir gamle, så er det litt kjipt å kaste de ut på arbeidsledighetsmarkedet helt på tampen av arbeidslivet.

Anonymkode: 350b4...77f

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...