AnonymBruker Skrevet 31. oktober #1 Skrevet 31. oktober Jeg har i snart 9 uker totalt hatt et sår på siden av tungen som ikke vil gro. Først trodde jeg det bare var ett vanlig munnsår og ikke har jeg bitt meg der. Men så ble det større og dypere. Tok kontakt med tannlegen som henviste meg til kjeve kirurg. Der var jeg for 3,5 uke siden som så og kjente på det og sa da at det ikke var noe alvorlig som f.eks. tungekreft og ikke var noe hissig. Skal tilbake dit neste uke for kontroll. Det vil fremdeles ikke gro og er like stort, sånn ca 5 mm i bredden, ovalt og med skarpe/rette kanter. Er det noen andre som har hatt lignende? Jeg kjenner er veldig urolig og bekymret over dette og får ikke helt slått meg til ro med at det ikke er noe alvorlig. Jeg skulle lagt inn bilde her, men det får jeg ikke til. Anonymkode: 469d5...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #3 Skrevet 31. oktober Jeg ville jo helst tatt en time hos fastlegen, da. Anonymkode: 5a489...ef5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #4 Skrevet 31. oktober Hadde et sår på siden av tungen en god stund, og trodde at det aldri ville gro igjen. Men det gikk bra. såret er borte nå. Det tok noen uker, men så forsvant det heldigvis. Såret grodde igjen av seg selv. Anonymkode: 39c32...d46 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #5 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dra til lege. Anonymkode: bb900...e54 Fastlegen sa det bare var vanlig munnsår og ville ikke gjøre noe med det. Derfor jeg gikk til tannlegen min som henviste meg videre 😔 Anonymkode: 469d5...e6d 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #6 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde et sår på siden av tungen en god stund, og trodde at det aldri ville gro igjen. Men det gikk bra. såret er borte nå. Det tok noen uker, men så forsvant det heldigvis. Såret grodde igjen av seg selv. Anonymkode: 39c32...d46 Jeg vil jo stole på kjeve kirurgen, men inni meg er jeg så urolig. Så godt å høre at såret ditt grodde fint. Jeg krysser fingrene for at mitt også vil gjøre det tilslutt. Anonymkode: 469d5...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #7 Skrevet 31. oktober Ville bedt om biopsi. Bedre å være sikker. Anonymkode: 7b3ad...847 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #8 Skrevet 31. oktober Hvis du har vært hos tannlege og kjevekriurg og du skal tilbake til kjevekiurgen og de sier det går bra så går det bra… Hvorfor stoler du mer på randoms på KG enn spesialister?!?!? Anonymkode: 1b52b...5ec 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #9 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du har vært hos tannlege og kjevekriurg og du skal tilbake til kjevekiurgen og de sier det går bra så går det bra… Hvorfor stoler du mer på randoms på KG enn spesialister?!?!? Anonymkode: 1b52b...5ec Hva hadde et forum vært uten spørsmål? Lov å spørre om alt synes jeg. Anonymkode: 7b3ad...847 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #10 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du har vært hos tannlege og kjevekriurg og du skal tilbake til kjevekiurgen og de sier det går bra så går det bra… Hvorfor stoler du mer på randoms på KG enn spesialister?!?!? Anonymkode: 1b52b...5ec Nei, for spesialister har aldri tatt feil..? Som en annen her sier: Det burde uansett tas vevsprøve (biopsi) for å være sikker på at det ikke er en malign forandring. Anonymkode: 89e56...73e 2 1
snillOnkel Skrevet 31. oktober #11 Skrevet 31. oktober Her er hva jeg tenker om sår i munnhulen: -hvis såret forsvinner innen 3 uker: ufarlig virus eller lignende. -hvis du har flere sår, der noen kommet og går, mens andre vedvarer lengre: revmatisme eller annen underliggende sykdom. -hvis du bare har ett sår som ikke gror (ila minst 3 uker): mulig kreft. Det må tas biopsi (vevsprøve) av såret.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #12 Skrevet 31. oktober Tannlegen og kjevekirurg??? Det er fastlegen du skal snakke med. Anonymkode: a095a...c32
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #13 Skrevet 31. oktober Hadde ikke stolt på at alt var i orden uten biopsi. Altså disse spesialistene og legene gjør MYE feil.- Anonymkode: 88fa9...f38 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #14 Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tannlegen og kjevekirurg??? Det er fastlegen du skal snakke med. Anonymkode: a095a...c32 Kan være kreft, men ikke veldig sannsynlig, spesielt usannsynlig hvis du er yngre enn 50 år. Jeg hadde et sår på tunga som ikke ville gro. Ble henvist til øre/nese/hals lege for biopsi. Desverre kreft, men jwg har vært heldig. Min kreftlege på Riksen sa at fastleger generelt er dårlige på kreft i munnhulen. Hvis kjevekirurg sier det er ufarlig ville jeg sett det litt an. Anonymkode: 28c0b...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november #15 Skrevet 1. november Prøv å skylle med corsodyl… ei jeg kjente gjorde det, såret ble verre av corsodyl - var kreft. Men det gikk bra med personen. Overlevde og frisk nå Anonymkode: da22f...070
AnonymBruker Skrevet 1. november #16 Skrevet 1. november Jeg går fast til kjevekirurg en gang i året. Vedr biopsi sier hun at det ikke er noe hun bare gjør med mindre såret er dypt eller hun er veldig i tvil om diagnosen fordi biopsi kan gjøre ting verre. Jeg har tre typer lichen, den ene oral og den kan gi sår som vanskelig gror. Jeg stoler fullt og helt på at tannlegen og oralkirurgen vet hva de gjør. Jeg kunne potensielt blitt henvist ønh spesialist men kapasiteten hos de er såpass sprengt at jeg må vente i 9 mnd på time og oppføging videre kan jeg bare glemme, oralkirurgen tar meg inn med en gang hvis jeg ringer for en ekstra sjekk. Anonymkode: 95cf7...608
AnonymBruker Skrevet 1. november #17 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fastlegen sa det bare var vanlig munnsår og ville ikke gjøre noe med det. Derfor jeg gikk til tannlegen min som henviste meg videre 😔 Anonymkode: 469d5...e6d Har du ofte after? Er de vanligvis små eller større? Får du lavgradig feber og/eller muskelvondt samtidig? Anonymkode: d63b6...716
AnonymBruker Skrevet 1. november #18 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tannlegen og kjevekirurg??? Det er fastlegen du skal snakke med. Anonymkode: a095a...c32 Jeg har jobbet på øre/nese/hals, det vi hadde rikelig med kreft i tunge-tilfeller, og veldig veldig mange av disse var det tannlege som alarmerte og henviste. Så tannlegen er absolutt ikke feil. Anonymkode: f5ada...d69 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. november #19 Skrevet 1. november Ville bedt om en biopsi. Mest sannsynlig er det ingenting, men kan være noe. En bekjent fikk kreft på tungen som, selv med flere legeundersøkelser på sår, ikke ble oppdaget. Mann under 40 som hverken røyker eller snuser.. Det gikk fint med han, men krev en ordentlig sjekk! Anonymkode: b8512...a2c
AnonymBruker Skrevet 1. november #20 Skrevet 1. november Jeg ville bedt om biopsi. Better safe than sorry….❤️ Anonymkode: 45969...7c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå